Stuiterballetje, wat te doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 01:07

Kawa : Ik ben niet bang omdat hij zo doet, wat dat betreft durf ik wel veel. Dingen zoals steigeren doet ie maar lekker ergens anders en niet als ik erop zit! Gelukkig ben ik nu wel zover dat ik hem daarin aan kan pakken. Maar ik ben de laatste tijd zowieso erg gestressed, door bepaalde dingen. Mijn houding is ook echt bagger, in elkaar gedoken.En ik word snel gepikeerd/geirriteerd. Maar dat is iets van de laatste 2 weken en dat gestuiter speelt al een paar jaar elke winter. Voorwaarts rijden is een korte termijn oplossing. In de echte koude winter is hij zo erg dat je bewijs van spreke 3 uur kunt voorwaarts rijden maar hij blijft zo doen. Buiten is hij helemaal link daardoor. Zodra het koud word waag ik me niet meer op de weg zonder 3 caps, 6 hulpteugels en 2 mannen om hem vast te houden (bewijs van spreke ) , terwijl ik zomers bewijs van spreke zonder zadel kan gaan rijden. Hij word ook in de omgang druk, continu de baas proberen te spelen en dat soort dingen. Ik wil daarom nu al een oplossing vinden voor het echt ijskoud gaat worden en er weer een winter niks met hem te doen is. Maar zoals ik al zei wil ik het dit keer graag oplossen zonder hulpdingen en andere ruiters, maar ja. Dat is wel moeilijk!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:36

Joy is ook zo'n lekker stuiterballetje op zijn tijd
Ik ben met haat naar de alom bekende Meneer hoevers geweest en ze had gewoon een rugblessure
haar rug is gekraakt, ook kreeg ze veel te veel eiwit wat ze niet kwijt kon
Dus nu staat ze ook nog minder in het voer (wel goed kuil)
En verder idd gewoon door rijden
Dat helpt het beste gewoon lekker aan het werk zetten en doen alsof je neus bloed Haha!

yreen
Berichten: 73
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 16:39

Ymke, mijn paard staat gemideld een uur of 5 buiten en dan wil hij best nogal wat rennen, maar dan nog moet ik hem buiten dat zon 1,5 a 2 uur minimaal beweging geven anders is hij nog steeds gek.

Maar dat even buiten beschouwing gelaten. Ik weet niet hoe je in je mogelijkheden en geld zit, maar wat ook een optie is is om hem in de wintermaanden op een stal/manege te zetten. Paarden worden daar door de regelmaat gewoon rustiger. Bij ons in elk geval wel. En op stal bedoel ik dus ook geen weidegang meer in de winter. Klinkt zielig voor de meeste hier, omdat ie het gewend is. Maar het is beter dan dat jij straks met een blessure in het ZH ligt, toch?

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:55

Heej!
Ik begin ook zo'n hete pony te krijgen hóór!
Zodra ik erop stap laat ik hem even kort instappen, en ga daarna vrijwel meteen draven! Ik laat hem even lekker der overstollige energie eruit lopen en laat haar een paar rondes galoperen. Daarna ga ik over in stap en dan begint het echte werk. Ik laat haar goed doorlopen en zodra haar aandacht even afwijkt zet ik haar op de volte of doe ik een andere oefening. Of ik geef even wat meer been.

Veel succes!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 23:58

yreen schreef:
Maar dat even buiten beschouwing gelaten. Ik weet niet hoe je in je mogelijkheden en geld zit, maar wat ook een optie is is om hem in de wintermaanden op een stal/manege te zetten. Paarden worden daar door de regelmaat gewoon rustiger. Bij ons in elk geval wel. En op stal bedoel ik dus ook geen weidegang meer in de winter. Klinkt zielig voor de meeste hier, omdat ie het gewend is. Maar het is beter dan dat jij straks met een blessure in het ZH ligt, toch?


Hij komt juist van een manege af en was daar in de winter nog erger. Hij stond daar dag&nacht op stal en vond dat alles behalve joepie. Hij komt nu zo'n 1/2 uur buiten in de bak. Weidegang zit er niet meer in i.v.m drassig land dat ze stuklopen. Wat geld betreft zou ik hem op een manege kunnen zetten maar het advies van de DA een half jaar geleden was juist die felbegeerde weidegang!
Bedankt voor het meedenken Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:34

Mijn pony heeft ook van die buien dat hij overal van schrikt of weg wil racen. Goed bezig houden en rijden helpt bij mij. En hem niet de kans geven onder me vandan te lopen. Dus als hij in draf boven mijn tempo wil, gelijk weer terug en weer opnieuw aandraven. Veel kleine voltes en slangevoltes rijden, en zodra hij ontspant weer lekker voorwaarts. Is eis gehoorzaamheid aan mijn hulpen. Als ik hem zijn gang laat gan op zo'n moment, of ik ga er om lachen, dan gaat hij er alleen maar meer een potje van maken.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:15

Ik heb dit jaar voor het eerst mijn wedstrijdpaard thuis. Op de pensionstal waar ze stond, kwamen de paarden vanaf half oktober niet meer in de wei. Soms nig een uurtje in de bak, maar dat was het. En altijd hetzelfde gedoe, vooral in deze tijd van het jaar. Bok bok bok. Ze loopt nu de hele dag in de wei en ik rijd haar buiten (in de bak of buitenrit). Voor het eerst heb ik geen problemen - ook als het koud is, als het waait, ze is eigenlijk altijd buiten en wordt dus niet meer anders van dat ene uurtje onder het zadel. 't Zal wel niet voor alle paarden gelden, maar veel in de wei kan een goede remedie zijn.