"leuk" trucje van 4 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

"leuk" trucje van 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 23:15

hallo bokkers,

Mijn merrie is nu ongeveer 5 maanden onder het zadel en alles gaat heel lekker. We doen rustig aan en ik heb goede begeleiding. Ze is erg werkwillig en begint lekker ontspannen nageeflijk te lopen. Ze is goed aan mijn been. Het probleempje:

Ze begint volgens mij een beetje te puberen en heeft een heel leuk trucje gevonden waar ze me helemaal mee heeft: wanneer we lekker ontspannen een volte rechtsom draven waarbij ze ontspannen nageeflijk loopt, pakt ze ineens het bit rechts vast en rent linksom naar de uitgang van de bak. Dit doet ze gek genoeg alleen wanneer we op de rechterhand lopen. Wanneer we op de linkerhand rijden doet ze dit niet. Het is haar nog niet gelukt om de bak daadwerkelijk uit te rennen omdat ik haar op een of andere manier daar nog van heb weten te weerhouden. Maar ze blijft het proberen... Mijn eerste reactie is helaas ! om aan de rechterteugel te trekken om te voorkomen dat naar links gaat, maar ze maakt zich sterk en loopt door mijn rechterteugel heen. Ik weet dat ik juist niet aan de teugel moet trekken want dan heeft zij ook niets om aan vast te pakken, maar wanneer ik de rechterteugel loslaat en met de linkerteugel en linkerbeen goed begrens, gaat ze alsnog. Wanneer ik haar weer rustig heb gekregen, kan ik weer verder met het werk. We kunnen weer ontspannen verder rijden, maar als ik weer op rechts een volte inrijd doet ze het weer. De ene dag doet ze het wel en de andere dag zet ze geen stap verkeerd. Ik zoek de fout bij mijzelf omdat ik verkeerd reageer op haar trucje maar kan het ook niet voor zijn. Hebben jullie tips over hoe ik moet voorkomen dat ze het bit vastpakt en lekker naar de uitgang rent? het enige wat ik nu kan bedenken om haar voor te zijn is naar stap te gaan vlak voordat ik de volte inrijd en wanneer we het 'gevaarpunt' voorbij zijn weer aan te draven, want in stap doet ze het niet. Verder rijd ik heel afwisselend, (schijn)overgangen, tempowisselingen, veel figuren. Ik rijd drie keer in de week een half uur, verder longeer ik haar één keer in de week. Het is nog geen onoverkomelijk probleem en ze is ook niet gevaarlijk, maar ik wil het er wel graag uithebben voordat het een groter probleem wordt. Is dit een veel voorkomend trucje van jonge paarden en hoe gingen jullie er mee om?

marieke2

Re: "leuk" trucje van 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:19

Probeer om haar wijkend op de volte terijden, dan begrens je al meer en heb je meer je been erbij..... en fop haar meer op een volte...zet dus de volte in en voordat ze uitbreekt zet je haar recht of je maakt snel een volte naar de andere hand of je gaat toch stiekum een gebroken lijn maken.
Als je dan toch die volte wil maken doe je dat 1 x en dan is het goed... niet meteen meerdere keren willen mar als de eerste keer goed is dan is het ook goed.
Verzeker je er wel van dat ze niet ergens pijn heeft, in de mond of in de rug...of in de hals... dat kan ook nog

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:25

ja lekker aan het puberen een raad veel voltens en slange voltens en het paard bezig houden.
en je goed vast houden vooral blijfen zitten en het paard blijfen rijden net of er niks aan de hand is.
dan denkje jij heb lekker praten maar ik heb het zelfde mee gemaakt.
gr mij

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:47

Laat dat nou nét het probleem zijn Clown

Inderdaad wijkend, of schouderbinnen/buiten de volte op gaan. Ik weet niet waar ze begint, maar je kunt bijv. ook halve voltes (lees grote volte, op middellijn afwenden;)) rijden.

Andere optie: wanneer ze naar links wil, dan ook meteen helemaal naar links. In plaats naar rechts trekken, sterk naar links met de teugel, en met je benen de voorhand naar links, achterhand schuift uit naar rechts.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:39

Wat vaak het probleem is, op het moment dat hij naar links weg loopt, de ruiter rechts gaat trekken en automaties links gaat zitten waardoor, het paard erg makkelijk weg loopt naar links, en de ruiter duwt dan ook meestal het rechterbeen naar voren om steun te hebben, wat ik dan voorstel om te doen is, pak met je rechterhand de linker teugel er bij en trekt hem dan naar rechts, en drijf met je rechterbeen voorwaarts en anders met twee benen tot hij wel gaat, niet wachten met de teugel er bij te pakken tot hij gaat uitbreken als je de wending op gaat, het kan ook zijn dat je linker teugel al zwaarder is als je rechter teugel met rechte lijnen rijden.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:45

Ik heb dat ook gehad met een paard Ja dit paard deed zodra je haar op een volte stuurde, alleen op de rechterhand, pakte ze ook het bit vast en rende ze de hoek in. Trekken werkt gewoon echt niet, paard gaat terugtrekken en die is toch sterker.
Wat ik toen een keer gedaan heb is er zonder zadel opgesprongen (paard zat als een huis) omdat ik dan veel meer ontspannen zat en zo beter kon aanvoelen wanneer zij wou uitbreken, ik vind dat je het nml. veel beter kunt voorkomen dan verhelpen. Lachen
Nou wil ik niet zeggen dat jij er zonder zadel op moet springen, maar let er op dat je niet aan het klemmen bent. Probeer ontstpannen mee te zitten in de beweging van je paard. Wat je kan helpen om even goed het gevoel te voelen van wanneer zij uit wil breken, is iemand in het midden van een volte zetten, longeerlijntje eraan, en het gevoel voelen van als zij uit wil breken. Zo kun je het gevoel daarna beter herkennen en zo voorkomen dat ze uit gaat breken.
Verder denk ik dat je idd veel hebt aan de tips die hierboven al zijn gegeven Ja idd, veel rechtrichten helpt ook goed en blijf vooral gewoon doorrijden. Ga niet denken of wachten tot ze gaat uitbreken, dan ga je spannen in je zit. Probeer ook niet op die volte extra veel aan de binnenteugel te zitten, vergeet je buitenteugel niet, en ook niet vergeten beide benen eraan te houden, dus niet overdreven je buitenbeen. Maar beide, en steeds rechtrichten. Je kunt ook beter vasthouden en ontspannen op je binnenteugel als ze uitbreekt, dan eraan te gaan trekken.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:02

Herkenbaar. Wij hebben een paard gehad die deze truc zwaar verfijnd had. Als 4-jarige heeft hij de truc ontwikkeld en is daar nog op gecorrigeerd. Toen wij hem als 6-jarige kochten, was hij meester in het uitbreken.

Mijn instructrice en ik zijn de strijd aangegaan: zodra ik voelde/dacht dat hij uit wilde breken, ging ik terug naar de stap/langzamer draven. Later in de galop, terug naar de draf. Zwaar frustrerend was het soms.
Maar goed, uiteindelijk hebben deze lessen wel geholpen.

Mijn advies: doorzetten (onder begeleiding van), doorzetten en doorzetten!
Succes ermee.

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:13

Hoi
Ik denk dat het belangrijk is dat je aan rechtrichten en ontspanning werkt. Het is een jong paard dat nog maar kort onder het zadel is en waarschijnlijk vindt ze de volte naar rechts gewoon moeilijk! Ik heb het zelf ook wel meegemaakt en wat in mijn geval prima werkte was, naast het werken aan ontspanning en rechtrichten, eerst in stap aan de (moeilijke) voltes werken. Pas als het paard daarin ontspande de voltes in draf gaan rijden. Dit werkte heel goed in mijn geval! Probeer iig niet aan de binnenteugel te gaan hangen (is lastig, weet ik...) maar hou de buitenkant (teugel en been) er goed bij.
Als ik je verhaal zo lees ben je verder goed bezig, ik krijg niet de indruk dat het paard haar 'trucje' doet uit verveling of verzet tegen (te) zware training.
Veel succes met je paard en ik hoop dat je wat aan de tips hebt!
(En laat het even horen als de tips gewerkt hebben...)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:30

Hoi!

Bedankt voor de reacties. Fijn te horen dat jullie dit ook mee hebben gemaakt met jullie jonge paarden. Ik heb vandaag weer les gehad en in de eerste volte die ik naar rechts maakte, brak ze weer uit. Ik in de stress. Waarom doet ze dat nou toch en hoe moet ik het oplossen. De oplossing was heel dichtbij: Mijn instructrice zag dat ik te veel de controle over mijn paard wilde houden en veel te veel wilde regelen voor mijn paard waardoor ze niet meer echt zelf kon lopen (waarschijnlijk omdat ik het een heel vervelend trucje vindt en daardoor teveel met mijn handen bezig was en iets te gespannen ging zitten) We hebben een stapje teruggedaan en de teugel langer gelaten met een licht contact. Elke keer wanneer ik de volte weer in wilde rijden meteen terug naar stap en pas weer aandraven als we het moeilijke punt voorbij waren. Ook tempocontrole helemaal op zit en de teugels laten voor wat het was. Wat gebeurde er? Ze liep voorbeeldig! Ze ging weer zelf op zoek naar mijn hand (zoals ze eerder deed) en ik kon haar na een tijdje weer helemaal sturen op zit en benen. Ik moet van mijn instructrice dit stadium weer even doorzetten en even een stapje terug totdat ik ( en mijn paard) er weer op vertrouwen dat die volte niet moeilijk is en we er weer normaal langs kunnen. Dat is zo moeilijk he, als het lekker gaat en je paard biedt je van alles aan dat je dan wel eens vergeet dat je met een jong paard te maken hebt waarbij een volte naar rechts nog lang niet de normaalste zaak van de wereld is. En het allerbelangrijkste voor mij is dat mijn paardje zonder dwang wordt gereden waarbij we samen plezier uit het werk halen...

Greetje: dit is inderdaad wat ik zelf ook denk. ze vindt de volte naar rechts heel erg moeilijk (is ook haar moeilijke kant) en het is ook geen verzet want verder doet ze echt haar best en naar links is geen probleem. Terug naar stap en rustig die volte insturen is op dit moment de beste oplossing. Haar net voor zijn met de tempocontrole zodat ze niet zelf kan gaan bedenken dat ze harder mag... grappig was ook dat ze meteen weer ging ontspannen, waardoor ik ook weer meer vertrouwen kreeg. We gaan zo door en ik ben er van overtuigd dat we weer een stap vooruit gaan.

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:40

Super dat het goed is gegaan vandaag! Lastig hè als het lekker loopt, dan ben je zomaar vergeten dat ze nog zo jong is... Gelukkig heb je een instructrice die het probleem goed ingeschat (en opgelost) heeft. Houden zo en succes met rijden!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:06

Dank je Greetje. Ik ben zelf ook blij dat het probleem in een vroeg stadium is ontdekt. Grappig ook dat mijn jonge paard dus ook heel snel zelf aangeeft dat ze ergens niet gelukkig mee is in wat jij als ruiter doet, waardoor je echt moet gaan zoeken naar een oplossing. En de oplossing was dus eigenlijk heel eenvoudig, maar wel iets wat je als ruiter snel over het hoofd ziet als het eigenlijk al heel lekker gaat.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:11

Nou, gelukkig zeg!
Fijn om te horen dat het al goed gaat Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:19

Ik denk dat je rechtsom iets doet wat je linksom niet doet. Bv strenger met je hand zijn waardoor ze het bit pakt. Waarschijnlijk ga je ook gespannen zitten omdat je weet dat ze het weer gaat doen.
Probeer dus zo ontspannen en normaal mogelijk een volte te rijden, doe het desnoods eerst in stap totdat dat weer perfekt gaat en probeer dan langzaamaan weer verder te gaan in draf. Eerst een grote volte en die langzaam wat kleiner maken tot je weer op de grootte zat waar het eerst mis ging.

Edit; Ik zie net dat het vandaag al beter ging, hopelijk blijft het zo!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 06:45

Goh wat herkenbaar!! Mijn bijrijdpaardje is nu 6 en die heeft dat trucje ook, maar dan andersom!

Ik rijd haar nu 4 maanden en ze is voorheen altijd recreatief bereden door haar eigenaresse die niet zo'n geweldige ruiter is (dat is ook de reden dat ik haar nu bijrijd) en een beetje te lief voor haar is. Ze heeft dik 2 jaar de tijd gehad om dit trucje te ontwikkelen en het constant te doen als je iets meer van haar vraagt.

Ik los het gedeeltelijk op op de manier die je net aangaf, maar straf haar soms ook met de stem en dmv flink been geven. Ik ga niet terugtrekken (dat heeft totaal geen zin), maar hou mijn handen op de plaats en geeft flink been bij. En ondertussen gaat het al een stuk beter. Omdat ze dit al zolang doet, zal het ook nog wel even duren voordat ik het eruit gereden heb, maar ze is ondertussen wel al heel erg verbeterd.

Ik voel idd nu al vaak aan wanneer ze dit trucje wil doen. En dan ben ik haar 9 van de 10 keer al voor door haar goed stelling aan te laten nemen, ze goed op de buitenteugel te laten lopen en flink been bij te houden zonder dat ik haar laat wegrennen.

Ze had het in het begin zo erg dat ze haar hele rug vastzette, haar hoofd helemaal naar boven en naar rechts trok (de kant van mijn buitenteugel dus zodat ik die helemaal niet aan kon laten nemen) en op die manier weg te rennen. Nu doet ze het nog af en toe tijdens het rijden dus ik heb goede hoop dat ik het helemaal wegkrijg Haha!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:16

Allereerst leuk dat het al veel beter gaat, en ik ben blij (voor de paarden ) dat er noch ruiters zijn die zeggen durven, wat doe ik fout, is iets wat toch niet veel voorkomt,toch wel vaker de laatste tijd, bij ons op stal hebben we een Z paard die probeert iedere ruiter het zelfde te laten beleven, en breekt zeker uit als hij rechts om gaat, en als de ruiter goed gaat zitten en gaat rijden (in plaats van sturen) dan gaat hij wel de goede kant op en kun je hem rijden zonder de teugels te hoeven gebruiken. Veel plezier met je paard hij word zeker steeds leuker als je zo door gaat. cucces. OK dan!

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:22

Mijne die pakt een gewoon bit beet en bijt hem zo wat door de midden heb nu zo'n Correctie Bit.

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:14

Wat is een correctie bit precies?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 13:18

Nog weer bedankt voor alle reacties. Ik heb er veel aan en ben blij dat dit een herkenbaar probleem is!
Ascot: ik vind mijn paard nog te jong voor een correctiebit. Ik denk ook niet dat dit de oplossing is. Het is iets wat ik fout doe en zij is nog helemaal aan het begin van haar opleiding. Het feit dat zij wil uitbreken heeft meer te maken met het feit dat ze het moeilijk vindt en dat zij nog geen balans genoeg heeft om een volte naar rechts te maken en ik door mijn gehannes haar ook niet de kans geef haar balans te vinden. Links om vindt ze makkelijker en waarschijnlijk ben ik daar ook minder met mijn handen bezig (zoals hierboven ook beschreven is) Ik herken me daar in ieder geval heel erg in. Rechtsom is ook mijn moeilijke kant Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:53

Weet je wat ik vind? Dat je het spr hebt opgelost door er een instructrice bij te halen!!! Want dat miste ik nog tussen alle reacties... Kan me hier soms zo ergeren aan mensen die wel een topic starten, maar zich te goed voelen om les te geven...

Ga zo door!!! En veel suc6 xxx ciska

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:46

hoe beter jij je paard rijdt op de buitenteugel, echt wendingen maken alleen op buitenteugel en binnenbeen hoe minder je paard kan uitbreken en weglopen naar de andere kant want je paard wordt enkel begrenst en niet op de wending getrokken met je binnenhand. Dit lost zeker al veel van de problemen op maar natuurlijk, doet hij het nu al en zal het zweten worden.

Een goed oefening op de correcte wendingen is een kwartkeertwending zonder daarbij je binnenhand te gebruiken.

Je moet de verleiding van het vastnemen en hem te wenden met je binnenhand kunnen weerstaan. Veel benen geven en goed begrenzen. Als je je paardje nageeflijk hebt dan is deze oefening het gemakkelijkst.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 07:52

Ascot schreef:
Mijne die pakt een gewoon bit beet en bijt hem zo wat door de midden heb nu zo'n Correctie Bit.

Ik denk dat er meer achter zit, hij kan maar op een manier het bit beet pakken en dat kan hij niet alleen, daar help je hem waarschijnlijk zelf mee, ik denkt dat er rijtechnies meer achter zit, en dat dat probleem eerst moet worden opgelost.
En misschien heeft jou paard wel last van zijn lijf ergens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:40

pardon ik bedoelde les nemen :S