3 jarige voorwaarts neerwaarts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

3 jarige voorwaarts neerwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:04

Hallo!

Ik rijd een 3-jarige en het gaat al redelijk, maar het is moeilijk om zijn nek naar beneden te laten gaan, normaal als je langere teugel zou geven zou zijn hoofd en nek lager naar beneden moeten gaan maar dat lukt niet echt goed. In draf lukt het wel wat beter. Hij gebruikt te fel zijn onderste nekspieren, waardoor zijn hoofdje hoger blijft ...

Kan iemand zeggen hoe ik dit mss kan doen?

Groetjess!

veronique56

Re: 3 jarige voorwaarts neerwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:50

Ik zelf vind het voorwaarts neerwaarts bij een 3 jarige nog niet echt belangrijk. Laat hem eerst maar in balans komen met jouw gewicht op zijn/haar rug, ben al blij dat hij/zij jouw gewicht wilt dragen.
Ik zou dus zeggen laat je paardje eerst proberen te ontpannen aan een half lang teugeltje in stap, gaat dit goed dan in draf en daarna in galop. Met ontspannen bedoel ik dat het paard zijn hoofd iets laat zakken zonder dat jij hiervoor iets met de teugels doet. Als het paard eenmaal gewend is om ontspannen te lopen kun je iets meer van hem gaan vragen. Succes

yvonne1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:34

ik ben het met veronique eens.. Eerst maar voorwaarts gaan rijden en op zijn eigen benen laten lopen, dat dient hij vanzelf aan om lager te komen bij ontspanning.

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:41

hij komt vanzelf wel neerwaarts en 'aan de teugel' (voor zover een 3 jarige dat hoort/hoeft te doen) wanneer je hem goed voorwaarts rijd.
het moet allemaal vanuit achter komen, zijn achterhand willen gebruiken, dan komt het wel goed en zal hij zelf gaan nageven en dus wat lager willen komen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:45

Ligt ook gedeeltelijk aan de bespiering, al heb je je paard nog zo goed voorbereidt, hij zal inderdaad meer werk in de achterhand gaan moeten verzetten, en daarmee zal hij zich nog niet zo goed raad weten. Probeer vooral inderdaad in de ontspanning te rijden, dan gaat het vanzelf

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:47

Niet trekken aan de voorkant, goed laten reageren op je been en dan kan je proberen door je hand in de wending goed opzij te doen (dus niet terugwerken) proberen om de hals wat te laten zakken. Ik ben het wel eens met de rest dat een driejarige eerst op eigen benen moet lopen, maar sterrenkijken heb je ook niks aan!

Dus grote wendingen rijden en daarbij de richting duidelijk aangeven door je hand echt opzij te plaatsen, zodat de hals een beetje moet buigen. Daarbij goed licht contact houden. Bij de meeste paarden werkt dit heel fijn, je werkt niet terug en ze laten daarna vaak zelf de hals wat vallen.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 14:31

ja het is niet echt voorwaarts neerwaarts wat ik al direct prima wil :d maar dat hij zijn hoofdje lager houdt want hij heeft een S-hals en ddat is dan belangrijk heeft iemand mij gezegd hij gebruikt te zeer zijn onderste spieren van zijn nek.

Het hoofdje laten zakken dat is dan ook het probleem Haha!
Het is een echte brave! een schat van een paardje Haha! alleen hinnikt hij ook nogal veel ..

Fempjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:50

uuhm ik snap je wel!! Zo wordt ie onder alleen maar mega sterk!! Maar misschien heeft hij gewoon veel tijd nodig om los te rijden?? Ik heb het ook me tmijn paard, ik werk nu vooral met n passoa tuigje om te longeren, maarja hij is nog maar 3.. 'k weet niet! Misschien van te voren even relaxed longeren?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:46

MoniekR schreef:
hij komt vanzelf wel neerwaarts en 'aan de teugel' (voor zover een 3 jarige dat hoort/hoeft te doen) wanneer je hem goed voorwaarts rijd.
het moet allemaal vanuit achter komen, zijn achterhand willen gebruiken, dan komt het wel goed en zal hij zelf gaan nageven en dus wat lager willen komen.

ik zou willen dat iedereen er zo over zou denken, OK dan! lekker ontspannen teugels met lichte druk en mee bewegen waar zijn hoofd ook heen beweegt, en wendingen rijden op je gewicht (met je heupen en niet vanuit je schouders), en overgangen rijden zonder aan de teugels te trekken, en het gevoel houden dat hij in alle gangen door wil lopen (niet rennen). Galopperen komt vanzelf een keer als hij teveel voorwaarts is gegaan, en in galop valt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:57

WowAmigo schreef:
Niet trekken aan de voorkant, goed laten reageren op je been en dan kan je proberen door je hand in de wending goed opzij te doen (dus niet terugwerken) proberen om de hals wat te laten zakken. Ik ben het wel eens met de rest dat een driejarige eerst op eigen benen moet lopen, maar sterrenkijken heb je ook niks aan!

Dus grote wendingen rijden en daarbij de richting duidelijk aangeven door je hand echt opzij te plaatsen, zodat de hals een beetje moet buigen. Daarbij goed licht contact houden. Bij de meeste paarden werkt dit heel fijn, je werkt niet terug en ze laten daarna vaak zelf de hals wat vallen.

wel opletten dat je niet met je gewicht op je buitenbeen komt, want dan wil hij niet in de richting die je aangeeft met je binnenhand jonge paarden (die net zadelmak zijn ) gaan naar de richting van het gewicht van de ruiter, als je links trekt ga je rechts zitten, en omgekeerd.. En je buiten hand moet je tegen de hals aan sluiten en als het ware de schouder om duwen, en lager houden dan de binnenhand.
en WowAmigo Gefeliciteerd met je 15 weken.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:19

Maar.. is het niet belangrijk dat je paard zijn hoofdje lager houdt en niet zo omhoogsteekt, ik weet niet of je begrijpt wat ik wil zegge Haha! . Als hij zijn hoofd lager houdt loopt een paard normaal feller ontspannen, niet?
Ik weet niet of ik hier een foto mag zetten..
Afbeelding
niet op mijn handen letten Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:23

@Amelii : op je foto is geen ontspanning, maar naar beneden trekken, eerst goed voorwaarts rijden totdat ie in alle drie de gangen goed doorloopt in een tempo en als dat lukt kan je een klein beetje tegendruk met je handen geven, maar alleen als ie echt goed loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:24

Natuurlijk is het beter als hij met zijn hoofdje omlaag komt
Maar niet omdat jij hem er toe dwingt met je handen

Dus zeker wel op je handen letten, je zet ze daar stug en vast omdat je perse zijn hoofd naar beneden wilt hebben.
Maar zo werkt het niet.

Je maakt eerst je paard aan het been, als jij je kuit aandrukt moet je paard naar voren willen gaan.
Verder hou jij je handen rustig en ontspannen, met alleen het gewicht van de teugel als druk.
Je paard gaat van achteruit werken als hij goed aan je been is, zal daarbij gaan ontspannen en dan vanzelf jou hand op zoeken.
Dan loopt hij aan de teugel.
Ga jij met je handen liggen rommelen om zijn hoofd naar benenden te krijgen is het niet aan de teugel, maar in de krul, omdat de hele achterkant niet mee werkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:27

Het ziet er inderdaad erg getrokken uit op de foto. Leer het paard eerst te lopen op 4 benen en over de rug. Dan vw-nw en dan pas in de oprichting.
Dat paard gaat zo alleen maar meer onderhals kweken en dat wil je niet, hoop ik

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:33

Maar ik doe zo niet steeds met mijn handen, maar ik laat hem soms ook aan een langer teugeltje in draf en dan doorzitten ophem en dan komt zijn hoofdje al lager maar in stap is het echt wel moeilijk.. Hij let ook op heel veel behalve op mij als ik erop zit Haha! als hij een paard ziet is het een groot lawaai dus echt ontspannen is wel moeilijk voor hem vind ik.. maar hoe moet ik hem dan goed voorwaarts rijden? meer druk zetten met de zit en een langere teugel?

Hij heeft al teveel onderhals, maar de foto is slechts een moment opname, op de training werd ook egzegd dat ik heb meer moest ontspannen omdat hij nog jong is enzo en dat het belangrijk is dat zijn hoofd lager komt maar hij bedoelde daarbij niet aan teugel. En hij deed het dan met zijn paard voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:35

Ook doorzitten is geen aanrader bij een jong dier Lachen

Heb jij eigenlijk wel les?

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:37

momenteel niet omdat er ruzie is in de club..

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:38

wrm is doorzitten niet zo goed? ik vind dat het dan veel makkelijekr gaat hij reageert beter enzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:39

Dan ga je toch zelf opzoek naar instructie
Les is altijd belangrijk,maar 1000 keer meer bij een jong dier

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:41

ik rijd helemaal niet alleen met hem eh Haha! er is altijd iemand bij mij mijn papa enzo en die heeft ook paardgereden en ook een andere man van de club enzo. Ik zal eens gaan kijken voor les. Maar ik en mijn papa waren aan het denken om hem nog een maandje weg te doen voor beter op te leren.. maar we twijfelen

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:49

maar dus eigenlijk moet je met een jong paard alleen goed stappen enzo en draven door licht te rijden? waar hij opgeleerd werd moest hij al meteen met de les daar mee doen in een manege..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:50

Amelii schreef:
wrm is doorzitten niet zo goed? ik vind dat het dan veel makkelijekr gaat hij reageert beter enzo..

omdat een jong paard zijn rug nog niet goed gebruikt, daarom is het ook de de B en de L lichtrijden, aps als je paard verder is in de opleiding en dus sterker in de benen en rug, ga je meer doorzitten, met lichtrijden belast je de rug minder, maar echt les gaan nemen hoor.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:52

hoe weet je dan wnnr je kan gaan doorzitten, wanneer je paard er klaar voor is? (danku voor de info allemaal eh! Haha!)

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 14:17

wat doe je eigenlijk dan het best met een jong paard?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:24

men 3 jaar
wat dacht je ervan losse teugel en hem eerst zijn balance laten zoeken ,
op het moment dat die dat gevonden heeft komt die vanzelf naar beneden
tot die tijd heeft die zijn nek ook nodig om die balance te houden
laat m maar lekker voorwaarts lopen ,
hij moet leren tillen met zijn buik spieren en achterhand er onder te plaatsen ..
de rest komt vanzelf
stuur m met je billen en benen en overgangen ook op je zit
op het moment dat die zijn balance gevonden heeft
komt die uit zich zelf naar beneden en is het een kwestie van oppakken Knipoog