moet ik nu op dit paard stappen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

moet ik nu op dit paard stappen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:49

Hoi!

Om te beginnen, ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, dus excuses als het verkeerd staat Bloos

Maar nu mijn verhaal:

De eigenaresse van mijn verzorgpaarden heeft nog een oningereden 4-jarig paard. Dit paard zou door iemand anders zadelmak gemaakt worden, en dan zou ik hem verder door gaan rijden. Ik ben wel degene die haar voor het eerst een singeltje om en bitje in heeft gedaan. Maar de vrouw die haar zadelmak zou maken is om te beginnen nog maar een paar keer geweest in een half jaar. ze rijdt op NH-manier in, maar ze doet dit zonder longeren en stemhulpen, en ze heeft er tot nu toe 3 keer opgezeten, maar wel zonder zadel en hoofdstel. ook nog niet gedraafd o.i.d., alleen gezeten. Persoonlijk heb ik al niet zoveel vertrouwen in haar kunnen, daarnaast heb ik haar er nog niet op zien zitten, dus ik heb geen idee hoe dit paard heeft gereageerd. de laatste keer dat deze vrouw is geweest is iig 1 maand geleden. Nu ben ik de afgelopen 2 weken wat meer met dit paard aan het werk gegaan, omdat ik dus niet zoveel vertrouwen heb in die andere vrouw, en ik wilde haar wat beter leren kennen. Nu wil de eigenaresse opeens dat ik er opstap deze week! Ik smste haar dat ik niet wist of dat zo'n goed plan was, omdat die andere vrouw er pas 3 keer zonder iets op heeft gezeten, maar ze vond dat dat niet uitmaakte, zij hield hem wel vast.
Maar om heel eerlijk te zijn wil ik dit eigenlijk niet, ik heb zelf nog nooit een paard zadelmak gemaakt, ik heb geen vertrouwen in de vasthoudpersoon (zou dus eigenaresse zijn, vrouw met nekhernia die dus heeft kracht heeft om vast te houden, ook nog bang is en geen ervaring heeft met jonge paarden) en ik denk niet dat zowel paard als ik er klaar voor zijn..het liefste zou ik nou zelf met haar gaan oefenen met zadel, bitje en stemhulpen, en met hulp haar leren longeren, en dan met iemand die ik voor 100% vertrouw die hem vasthoud als ik er voor het eerst opga, en zelf ook rustig blijft.
Maar het is dus niet mijn paard, en ik weet niet zo goed hoe ik dit tegen de eigenaresse moet zeggen..Dat durf ik eigenlijk niet zo goed. Dus ik heb jullie hulp nodig Haha!
Wat vinden jullie, moet ik het gewoon doen of toch met de eigenaresse gaan praten?

bergkraai

Re: moet ik nu op dit paard stappen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:51

Ik zou het zeker niet doen, als je niet zeker bent van je zaak! Je hebt nog nooit jonge paarden ingereden en je krijgt er ook nog eens geen goede begeleiding bij! Niet doen dus!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:53

Als je je nek wilt breken moet je het doen. Als je er al met twijfels opstapt wordt het namelijk niks, je moet juist het paard vertrouwen geven, en degene die op de grond staat moet dat ook doen. Wat moet zo'n vrouw met een jong paard? Laat die eigenaresse er maar geld insteken en iemand het paard laten inrijden, als ik jou was deed ik het echt niet. Je hebt nog kans dat je een paard met een verhaal krijgt ook.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:55

Sowieso er pas op gaan zitten als er iemand naast loopt in wie je vertrouwen hebt!!
Je zal (je moet natuurlijk niks aangezien het jouw paard niet is) er op een gegeven moment een keer op moeten en dat moment blijft eng, dus daar zal je zelf overheen moeten stappen.
Maar het wordt voor jou een stuk minder eng als er iemand naast loopt in wie jij alle vertrouwen hebt.

Dus geef gewoon netjes aan, aan de eigenaresse, dat je er pas op wil stappen als jij er klaar voor bent en dat je liever iemand naast het paard hebt die hem kan houden mocht er iets gebeuren. Dat dat veiliger is voor jullie alledrie..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:55

als jij er geen vertrouwen in hebt gewoon niet doen dan !
straks gebeuren er ongelukken ... laat de eigenaar maar iemand zoeken die ervaring heeft in het inrijden Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:56

Inderdaad, niet doen. Uiteindelijk is het jou nek als je hem breekt. Daarbij vind ik wel dat je er eerlijk met de eigenares over moet kunnen praten dat je het zelf niet ziet zitten.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:56

Sluit me aan bij bovenstaande dingen die zijn gezegd. Niet doen!!! Je twijfelt dus niet doen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:57

Als jij je er niet goed bij voelt: niet doen!! Dit mag je ook gerust tegen haar zeggen, je bent misschien haar verzorger, maar je hoeft niet je nek te breken voor haar... De manier die jij zelf omschreef lijkt me stukken beter, en dan kan je het paard ook beter leren kennen... Vertel haar hoe je erover denkt, dan kunnen jullie eventueel samen brainstormen over hoe nu verder...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:58

Zeker niet doen. Je twijfelt en daardoor gaat het paard (waarschijnlijk ook onzeker) ook twijfelen. Dit kan eigenlijk alleen maar gevaarlijke situaties opleveren!

Ik zou vooral voet bij stuk houden en het op een nette manier tegen die vrouw uitleggen dat het echt niet mogelijk is.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:59

Niet doen nee.. Je bent niet zeker van je zaak en zal er dus zeker met spanning op gaan zitten en reken maar dat dat niet erg plezierig is voor het paard.

merel90 schreef:
het liefste zou ik nou zelf met haar gaan oefenen met zadel, bitje en stemhulpen, en met hulp haar leren longeren, en dan met iemand die ik voor 100% vertrouw die hem vasthoud als ik er voor het eerst opga, en zelf ook rustig blijft.

Zeg dit gewoon tegen haar, als je niet durft te zeggen dat je haar niet vertrouwd om vast te houden zoek je zelf gewoon iemand die je hierbij wilt helpen (ook met het longeren leren enz.).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:00

Niet doen. Gewoon zo uitleggen als dat je nu hier omschrijft.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:00

Ik zou inderdaad met de eigenaresse gaan praten. Vertel haar gewoon dat je het paard wel wilt inleren, maar dan op je eigen manier en op je eigen tempo. Als je er de eerste keer op gaan, neem dan iemand mee die je wel vertrouwt, en die het paard wel vast kan houden.
Laat je zeer zeker niet dwingen om eerder op het paard te gaan zitten, omdat je dan zelf niet zeker bent, en deze onzekerheid overbrengt op het paard.
Als de eigenaresse iets met haar paard, en iets met de verzorgster daarvan opheeft, begrijpt ze jou.
Succes

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:01

ik zou het niet doen zolang je geen vertrouwen hebt in het paardje en in de helper en er niemand bij is die wel ervaring heeft met jonge paarden en inrijden. Ik zou gewoon zeggen dat je nog even wil wachten en het paardje beter wil leren kennen. In die tijd zou ik iemand zoeken die er wel ervaring mee heeft en je reeds kan helpen bij het longeren enz zodat het paardje gewoon wordt aan jou en je helemaal gaat vertrouwen.
Als de eigenares het beste wil voor haar paardje zal ze dit zeker begrijpen. Beter wat meer tijd nemen dan dat er iets misgaat natuurlijk.
Veel succes

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:46

Als je je er niet zeker over voelt, moet je het ook niet doen. Je geeft al aan dat je weinig ervaring hebt in paarden inrijden, en ik vind het juist goed dat je daarin je eigen kunnen niet overschat. zoals voorgaande bokkers al hebben aangegeven, gewoon uitleggen dat jij het op deze manier niet ziet zitten. Als je wil dat het paard er vertrouwen in heeft, moet je allereerst vertrouwen in jezelf en medeafrichter hebben.
Bovendien even een reminder voor jezelf, je loopt wel risico voor een ander.... succes!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:11

Je zal toch met de eigenaresse moeten gaan praten. Ook vind ik niet dat de eigenaresse het recht heeft "te willen dat jij erop gaat". Ik heb het idee dat de afspraken duidelijk waren, het paard wordt zadelmak gemaakt en jij rijdt 'm dan door.

Houdt je aan 't plan, en laat je niet dwingen tot iets waar je niet achter staat. Als ze persee wil dat er iemand op gaat zitten, mag ze dat ook zelf doen. Het is haar paard, haar beslissing, maar ook jouw lichaam, en dus ook jouw beslissing.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:58

Simpelweg niet doen. Je hebt voldoende gegronde redenen om het aan de eigenaresse uit te leggen, plus dat je zelfs nog een andere oplossing biedt (met het paardje zelf rustig aan de gang gaan met longeren ed). En zelfs al had je er helemaal geen gegronde reden voor die je kon uitleggen, bij de paarden is altijd 1 ding doorslaggevend: Jouw gevoel!!! Wat je ook voelt, een paard voelt je aan. Er nu op stappen kan dan ook nooit goed gaan.

Doe het lekker op de manier die je zelf voorstelt!!

En wat betreft dat je het niet goed tegen de eigenares durft te zeggen: Ruzie met een eigenaar is nog altijd minder dramatisch dan je nek breken....

rode_aardbei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:50

als je het eigenlijk niet wil omdat je de ervaring ervoor niet hebt ga het dan ook zeker niet in je eentje doen.
als jij ergens niet zeker van bent word het paard ook onzeker en dat moet je apsoluut niet hebben met zadelmak maken!
probeer dus met de eigenaren te praten en komen jullie niet tot een besluit zeg dan dat je het alleen doet als je er iemand bij mag zoeken die ervaring hiermee heeft!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:35

Ja als je zelf al twijfelt zou ik het niet doen. Ik zou gewoon tegen de eigenaresse zeggen hoe jij erover denkt, dat je wat meer vertrouwen met het paardje op wilt bouwen, zelf zadelmak maken (dat gaat door veel te oefenen en steeds kleine beetjes te doen), en als je er zelf zeker van bent kan je erop klimmen. Als dat goed gaat stappen, maar zeker niet teveel in 1 keer doen, ik vind het goed van je dat je er niet op wilt (er zijn zat mensen die willen het 'wel even doen', maar een paard inrijden doe je gewoon niet 'even', daar moet je de tijd voor nemen)

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:43

Niet er zomaar opstappen!! Eerst idd wat je zelf zegt aan de longeerlijn etc.. rustig aam!! Stel dat haar voor. Neem anders sowiesow iemand mee als je het gaat vertellen(als je het niet zo goed durft) die er verstand van heeft.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 11:05

om te beginnen, bedankt voor alle reacties! ik heb jullie raad opgevolgd en de eigenaresse gesmst dat ik denk dat zowel het paard als ik er nog niet klaar voor zijn, dat ik er liever even mee wacht erop te stappen. ik kreeg terug dat het goed was Lachen wel een beetje kortaf smsje, maar ik ga er ook nog een keer met haar over praten hoe ik het dan het liefste wel doe, leek me niet zo handig over sms. maar nu weet ze iig dat ik het nu nog niet aandurf, en vond ze goed Lachen bedankt voor alle hulp hè!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:17

Goed van je! Veel succes ermee!!!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 18:29

Even een update Knipoog
Ik ben zelf met dit paard aan de slag gegaan, nu 2 keer gelongeerd (kende ze nog niet) en gaat super! Gisteren heb ik haar echt even aan moeten pakken want ze is nogal dominant en veegt zo de vloer met je aan Haha! en dat heeft super gewerkt! bitje en singel met dekje had ik een half jaar geleden o.i.d. al met haar geoefend, doet ze nu super en ze kent sinds gisteren ook peesbeschermers en strijklappen. Een vriendin van mij (die veel ervaring heeft met jonge paarden en die ik ook voor 100% vertrouw) heeft me aangeboden te helpen als ik de eerste keren er op ga, en de staleigenaar wil haar voor me vasthouden, echt heel fijn Lachen de eigenaresse vindt het goed dat ik met haar train met longeren en zadel, ik moet nog even overleggen of ze het goed vindt dat ik met hulp van deze 2 mensen er over een tijdje op stap, maar ik denk dat ze dat wel goed vindt Lachen nogmaals bedankt voor jullie advies, ben echt blij dat ik het niet op haar manier gedaan heb!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:33

Super gedaan!!!

Ga zo door

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:14

Ik wil je sowieso al een soort complimentje geven dat je durft toegeven dat je hier niet aan toe bent! Er zijn er genoeg die met de bibbers en (soms) totaal onervaren op een groen paard stappen en hierdoor gebeuren al veel te veel ongelukken. Plus dat die paarden vaak later weer gecorrigeerd moeten worden omdat de basis niet goed was... Zoals je nu met 'je' paard bezig bent denk ik dat het helemaal goed gaat komen! Elkaar goed leren kennen en vertrouwen opbouwen. Veel succes en je weet wel dat je niet zonder foto's mag vertellen over de vorderingen he Knipoog (grapje hoor maar ben wel benieuwd hoe het er nu en straks uitziet)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:51

Dankjewel!! Lachen
Ik vind het heel belangrijk dat ze me vertrouwt én respect voor me heeft voor ik erop stap. Respect had ze nog totaal niet. Verder vond ik stemhulpen en kunnen longeren ook een stuk safer, dus daar werken me nu aan Lachen als ze braaf is met longeren, stemhulpen kent en vertrouwd is met het zadel gaan we een stapje verder Lachen als ik het niet aandurf er voor het eerst op te gaan wil die vriendin dat ook voor me doen, maar dat overleggen we tegen die tijd Lachen zal binnenkort een keer foto's van haar gaan maken!