Hoelang voordat ze gaat ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Hoelang voordat ze gaat ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 10:22

Hallo allemaal,

Ik heb een 14-jarige merrie die als gevolg van verscheidene factoren ongeveer 7 jaar niet intensief is gereden. Ze heeft wel de basisbeginselen geleerd.

Sinds anderhalf jaar rij ik weer regelmatig. Jana deed niets anders dan racen en onrembaar en onstuurbaar zijn. Ik krijg 1 keer per week goede les (groepsles dat wel) en buiten dat om rij ik nog 3 keer voor mezelf (afwisselend bos en training). Ik longeer ook gemiddeld 1x per week (met pessoa sinds kort).

Grote vooruitgang geboekt. Ze werd bestuurbaar, racet niet meer, laat zich (meestal) ook goed afremmen. Echter het aantal keren dat ik haar nageeflijk kreeg gereden waren op 1 hand te tellen. Ze bleek vast te zitten in haar rug en is behandeld door een osteopaat.

Nu anderhalf jaar later zit het er nog steeds niet in. Buiten laat ze zich gemakkelijker tot ontspanning rijden, maar binnen duurt het zeker een uur. Op het stangbit gaat het ook beter dan op de trens lijkt het, maar evengoed niet denderend. Ik rijd goed voorwaarts, veel wendigen en overgangen. Ik heb teugels 'strak' houden en losser al geprobeerd. In stap begint ze inmiddels alles wat makkelijker op te pakken, maar bij het aandraven is het weer weg. De weg naar ontspanning wordt overigens vooraf gegaan door pogingen onder het bit uit te komen (hoofd omlaag gooien). Ik vind het op zich allemaal niet erg (rij voor mijn plezier), maar zie toch graag dat ze voor haar eigen bestwil haar rug beter gaat gebruiken e.d.

Mijn vraag is eigenlijk als volgt: welk tijdsbestek is 'normaal' voor een paard in deze situatie om het nageeflijk lopen op te pakken? (Ik lees vaak topics hier waarbij het enkele weken duurde namelijk) Mij lijkt 1,5 jaar toch vrij lang... Iemand nog tips?

Tempus

Re: Hoelang voordat ze gaat ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:52

Denk niet dat je er echt een tijd op kan plakken. hangt volgens mij echt van paard tot paard af.

HappyH

Re: Hoelang voordat ze gaat ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:38

Als de omstandigheden kloppen wordt het paard vanzelf nageefelijk. Als ruiter moet je onafhankelijk kunnen zitten. Je timing moet kloppen en de dosering van je hulpen. Je kunt ontspanning op geen enkele wijze afdwingen, dan loopt je paard namelijk niet correct. Leg de lat voor jezelf iets lager en werk eerst aan ontspanning en een onafhankelijke zit dan komt de rest vanzelf. Wat geeft je instructuer aan waardoor je geen nageefelijkheid bereikt? Kun je een ander paard wel nageefelijk rijden?