Doorrijden met drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-20 08:42

Hoi!

Tot hoe lang van te voren rijden jullie door met een drachtige merrie?
Nu snap ik dat dit paard afhankelijk is, de 1 kan al niet meer na 6 maanden de ander tot 9 maanden en weer een ander maar 3 maanden.

Maar toch ben ik nieuwsgierig.

Dus wanneer ben je gestopt met rijden met je drachtige merrie?


Anoniem

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:43

Volgens mij heb ik een drachtige merrie tot +- 2 a 3 maanden voor de bevalling door gereden. Die was alleen echt mega tonnetje rond. Dus op een gegeven moment was met zowel voor mij als haar niet comfortabel.

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:47

Ik heb die van mij indertijd al vrij snel niet meer gereden nadat bleek dat ze drachtig was. Er wordt geroepen dat een ruiter niet te zwaar voor een paard mag zijn, dus het veulen + mij moeten dragen leek mij gewoon teveel. Heb wel vanaf de grond met haar getraind (en haar steeds meer vrijaf gegeven) tot een maand of 3 voordat het veulen verwacht werd.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:59

Mijn merrie was toen in april uitgerekend en gaf toen in december aan het rijden niet meer fijn te vinden. Tenminste het zadel niet meer (ook niet na aanpassen zadelmaker), zonder zadel en beetje rondhobbelen vond ze nog prima. Ook liep ze nog aan de dubbele lijnen, maar wel flink aangepast in tempo hihi.

Met draf en galop (ook als ze zelf los liep in de bak en even uit d'r stekker moest gaan) dan liep ze al snel te flemen. Maar niets doen vond ze ook niet leuk en enkel wandelen was stom volgens haar

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:13

Ik heb 2 fokmerrie's gereden en beide tot een paar weken voor uitgerekende datum nog kunnen rijden zonder problemen. Een fries en een KWPN-er, ik paste de arbeid aan maar ze vonden de beweging en aandacht fijn!

Carpe diem

Qimm

Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:36

Wanneer ze zelf aangaf het niet meer fijn te vinden, ze heeft in totaal 6 veulens gehad en bij alle 6 was het moment anders dat ik stopte

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-20 08:40

Oke! Het verschilt dus echt heel erg.
En toen jullie stopten met rijden hebben jullie toen nog wel gelongeerd o.i.d. voor de conditie?
En wanneer zijn jullie na de bevalling weer begonnen met oppakken?

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:47

Hier 2 uitgerekend half april en begin mei en beide staan al stil. Stukjes wandelen willen ze nog wel maar dat kunnen ze ook zelf in de wei. Na het veulen worden ze met ongeveer 8 weken weer opgepakt.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:52

Mijn merrie was erg slank toen ze drachtig was van haar eerste veulen. Ze is eind februari bevallen en ik ben vanaf 1 januari gestopt met dressuurmatig rijden, toen nog tot twee weken voor de bevalling kleine buitenritjes en longeerwerk gedaan.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:52

Adrienne93 schreef:
Oke! Het verschilt dus echt heel erg.
En toen jullie stopten met rijden hebben jullie toen nog wel gelongeerd o.i.d. voor de conditie?
En wanneer zijn jullie na de bevalling weer begonnen met oppakken?

Ja wel gelongeerd maar wel gekeken naar wat ze zelf aangaf op dat moment te kunnen.
Ongeveer zo´n 6 weken na de bevalling heb ik eerst de ostheo langs laten komen voordat ik haar weer langzaam aan ging oppakken.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:54

Je merkt aan je merrie vaak snel genoeg wanneer het teveel wordt. Hou haar gewoon goed in de gaten. Wel zou ik haar in beweging blijven houden.

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:56

Die van mij is rond 9 april uitgerekend en ze wordt nu afgebouwd omdat ze aangeeft niet meer veel zin te hebben. Normaal is ze ontzettend voorwaarts en ik zie nu dat ze minder looplust krijgt dus het is genoeg voor haar.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:57

Ik heb ook altijd (aangepast)doorgereden tot een paar weken voor de uitgerekende datum.
Het hangt ook af van de bouw van de merrie;de mijne waren langgelijnd en met veel rib ,dan zijn ze niet zo snel echt tonnetje rond.

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:11

Ik heb met mij drachtige merrie nog 3 maanden wedstrijden gereden. Daarna lekker op verlof gezet.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Jolijn15
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-07-14
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:38

Een merrie die ik ken gaf na 5 maanden al aan dat ze niet meer wou. We zijn toen gestopt met rijden en hebben vooral nog gelongeerd totdat ze ongeveer 8-9 maanden drachtig was. Een andere merrie die ik ken werd nog gereden tot 2 dagen voor de bevalling. Zij bleef ook aangeven dat ze nog aan het werk wou (wel aangepast natuurlijk). Als ze stil stond werd ze ook heel chagrijnig dus zijn we veel stapritjes gaan maken in het bos. Zo bleef ze toch tevreden.

Lucky <3
~If your horse says no, you either asked the wrong question or you asked the question wrong~

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Re: Doorrijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:27

Verschilt per merrie en dracht.

Bij mijn huidige merrie:
O.h.z. doe ik 2 maanden voor de dracht niet meer (merrie geeft aan dat niet meer te willen) voor de menwagen kan het zijn dat ik doorrij tot een week voor de dracht. Zelfs e dag zelf nog wel eens gereden.

Op'e wyn fan juster kist joed net syle.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:34

Mijn merrie is op de avond ( 19.00 uur)voordat ze die nacht ging bevallen (01.30 uur) nog gewoon gereden en liep ook gewoon heel fijn. Heeft dus de gehele dracht normaal gewerkt (ZZL niveau) en enkel de laatste 2 maanden wat moeite gehad met lengtebuiging (logisch ook) en daar dan ook niet echt aan gewerkt. Verder had ze er gewoon heel veel zin in. Ze was ook niet heel dik, je zag ook pas echt die laatste 2 maanden dat ze drachtig was. Als je het niet wist kon je het niet raden (ook paardenmensen niet)

Bevalling was ook een eitje voor haar. Een hele goede conditie doet blijkbaar wel veel.

Maar of je zo fijn kunt doorrijden zal helemaal van de merrie afhangen en misschien zelfs per dracht van dezelfde merrie ook nog wel verschillen.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers