Juiste galop aanspringen/Galopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mich_x

Juiste galop aanspringen/Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 09:40

Hoi!
Ik rij momenteel een pony, P, om op te leren.
P is maar 1.30m en ik ben 1.77m, het is dus niet altijd even lekker rijden omdat ik zo groot ben.
Maar ik rij erop omdat P altijd op wei gestaan heeft en niet veel kon, hij is ook te moeilijk voor kleinere kinderen. Ik weeg maar 55kg, dus te zwaar ben ik niet.
Na 4 maanden veel rijden, gaat het al veel beter en na een tikje zit hij al in galop enzoverder.

Nu, het probleem is, dat P altijd verkeerd aanspringt in de rechtergalop.
Ik doe alles wat ik anders moet doen om hem juist aan te laten springen, maar het lukt niet.
Aan de longe springt hij dan weer wel juist aan.
Omdat het niet lukt dat ik P altijd terug naar draf zet en terug laat aanspringen, kan ik proberen galopswissels te doen. Maar mijn benen zijn te lang en mijn hielen komen verschrikkelijk veel onder de buik uit, zodat aantikken moeilijk is.
Toch ga ik blijven proberen & mijn vraag is nu:
Kan iemand de hulpen voor galopswissel uitleggen of nog een tip geven om hem in de juiste galop te laten vallen?
(Kleine cirkels, P naar binnen laten kijken etc werkt niet)

Bedankt!

Urielle

Re: Juiste galop aanspringen/Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:08

Probeer de achterhand eens naar binnen te zetten (traversachtig) vlak voor je aanspringt. Wisselen zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:11

Zet hem op een volte en probeer dan aan te springen in de gallop.Maak dan een grote volte als een kleine niet werkt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:15

wissels zou ik ook niet doen. je leert het paard toch het verkeerde. zeker als jij of iemand anders er wedstrijden mee wilt gaan rijden, kom je in de problemen met die galop.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:36

Wow, je bent wel erg groot voor die pony Bloos! .
Erg verantwoord is dit niet .
Is er echt geen mogelijkheid om hem door iemand anders te laten rijden? Er zijn kleine "kinderen" (en ik bedoel, oudere maar gewoon niet groot) die prima kunnen rijden hoor.

Als hij aan de longe wel juist aanspringt doe je zelf toch iets verkeerd. Misschien geef je een verwarrende hulpgeving of ben je niet erg duidelijk? Dit kan natuurlijk mede komen doordat je zo groot bent...
Je moet niet aan galopwissels beginnen als hij nog niet eens goed aanspringt! Dan heb je ook meer kans dat hij het later te pas en te onpas gebruikt. Gewoon (nog) niet aan beginnen dus. Neem geen extra binnenstelling aan maar hou je binnenbeen er meer aan. Gewoon een lichte binnenstelling, maar niet overdreven. Extra binnenbeen, buitenbeen blijft wakend achterover liggen. Bij de meeste paarden die ik gereden heb die verkeerd aansprongen hielp meer druk van m'n binnenbeen. Wat doet hij als je je beugels korter maakt en dus wel tegen zijn buik komt? Springt hij dan ook verkeerd aan?