Ik rij sinds 8 weken een 4 jarige, toen ik begon was hij goed zadelmak maar hij moet eigenlijk alles nog leren. In principe gaat hij goed vooruit hoor, hij wordt al constanter en wil soms al netjes aan de teugel met een actief achterbeen. Alleen de linkergalop heeft ie nog wat moeite mee in de zin van dat ie daar het liefst echt heel hard in wil gaan. Soms zo hard dat als ik wil stoppen, ik dan maar recht op de muur in de hoek afrij zodat hij uit zichzelf stopt omdat ik niet in zijn mond wil zitten. Met longeren gaat hij alleen de eerste paar sprongen hard, daarna gaat het netjes. Het gaat op zich wel, en ik weet ook wel dat het uiteindelijk goed zal komen maar wat kan ik nu het beste doen zonder meneer over de flos te helpen.
Het punt is dat meneer na zon stop dus meteen weet dat hij mag stoppen als ie in de hoek is en loopt daar dan zelf gewoon op af als ik hem niet snel voor ben (lees, zowat de bocht omtrekken). Dit is eigenlijk niet wat ik wil doen maarja, wat dan, hij mag van mij ook niet uit zichzelf de hoek in rennen om zijn zin te krijgen.
Ik ben blij dat ie nu meteen goed links aanspringt, hij wilde eerst nml helemaal niet in de linkergalop maar wil hem niet ontmoedigen door hem meteen weer te stoppen. Of is dat voor nu toch het beste, hem voor zijn voordat ie vaart gaat maken weer terugnemen voordat ik dus lomp moet gaan sturen of stoppen.
Kun je de galop ook trainen door deze niet te rijden? B.v. door drafoefeningen? Ik wil niet dat dit een stresspunt wordt voor hem.
Er is niks met zn rug of zadel etc. Het is een kwestie van balans denk ik, het wordt langzaamaan wel beter en de rechtergalop is gewoon geen probleem. En hij wordt ook niet uitbesteedt

.
en ik rij nu in een 20x40 bak, voorheen 20x60. Omdat linksom zijn moeilijke kant is nu (wordt in draf al beter dan het was trouwens) wil hij in galop ook het liefst rechtdoor. Het zou idd wel fijn zijn om in een ronde kraal te rijden dan maar die hebben we helaas niet. Ik ga gewoon eens veel longeren en evt. die hoeken met plastic lint afzetten ofzo zodat ie meer uit zichzelf de bochten gaat nemen en natuurlijk die volte gewoon nemen! Thx voor de tips, kanik weer mee vooruit.
Als je het doet , je geduld niet verliezen en succes ! 
en gewoon rond door de bak, niet meer richting hoek. Heb hem uiteraard de hemel ingeprezen en heb daarna alleen nog wat drafwerk gedaan. Dus hopelijk hebben we nu een handvat om de galop verder te trainen