Te hard in galop, wat zouden jullie doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Te hard in galop, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:11

Hoe zouden jullie dit oplossen.
Ik rij sinds 8 weken een 4 jarige, toen ik begon was hij goed zadelmak maar hij moet eigenlijk alles nog leren. In principe gaat hij goed vooruit hoor, hij wordt al constanter en wil soms al netjes aan de teugel met een actief achterbeen. Alleen de linkergalop heeft ie nog wat moeite mee in de zin van dat ie daar het liefst echt heel hard in wil gaan. Soms zo hard dat als ik wil stoppen, ik dan maar recht op de muur in de hoek afrij zodat hij uit zichzelf stopt omdat ik niet in zijn mond wil zitten. Met longeren gaat hij alleen de eerste paar sprongen hard, daarna gaat het netjes. Het gaat op zich wel, en ik weet ook wel dat het uiteindelijk goed zal komen maar wat kan ik nu het beste doen zonder meneer over de flos te helpen.

Het punt is dat meneer na zon stop dus meteen weet dat hij mag stoppen als ie in de hoek is en loopt daar dan zelf gewoon op af als ik hem niet snel voor ben (lees, zowat de bocht omtrekken). Dit is eigenlijk niet wat ik wil doen maarja, wat dan, hij mag van mij ook niet uit zichzelf de hoek in rennen om zijn zin te krijgen.

Ik ben blij dat ie nu meteen goed links aanspringt, hij wilde eerst nml helemaal niet in de linkergalop maar wil hem niet ontmoedigen door hem meteen weer te stoppen. Of is dat voor nu toch het beste, hem voor zijn voordat ie vaart gaat maken weer terugnemen voordat ik dus lomp moet gaan sturen of stoppen.

Kun je de galop ook trainen door deze niet te rijden? B.v. door drafoefeningen? Ik wil niet dat dit een stresspunt wordt voor hem.

Er is niks met zn rug of zadel etc. Het is een kwestie van balans denk ik, het wordt langzaamaan wel beter en de rechtergalop is gewoon geen probleem. En hij wordt ook niet uitbesteedt Cool

Cassidy

Re: Te hard in galop, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:14

Een jong paard moet zijn balans nog zien te vinden en dan kan het zijn dat je idd wat vlotter gaat dan je wilt. Als je dat als ruiter niet aankunt, moet je het inrijden uit handen geven.
Overigens, als hij door jouw reacties weet dat hij de hoek in kan of jij niet aan de teugels wilt zitten, is er al wat mis. Heb je geen ronde longeerkraal waar je het galopperen in mee kunt nemen, zonder dat hij een hoek heeft waar hij in kan? Anders zou ik de hoeken af gaan zetten met wat lint of hindernismateriaal.

Galop kun je idd niet trainen door te draven. Hier moeten jullie samen doorheen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-07-07 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:18

Oh ik kan het makkelijk aan hoor, heb al zoveel paarden zelf ingereden. De vraag is WAT kan ik nu het BESTE doen, terugnemen of gewoon laten gaan en wachten tot het vanzelf beter wordt.

Hij is gewoon erg slim, als je 1x iets toestaat heeft hij het ook echt meteen door. De hoeken afzetten is wel een goed idee, thx!
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 30-07-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:18

Advies staat boven je reactie. Hoeken afzetten, of galopperen in een ronde longeerkraal.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:22

Dus in jouw ogen mag hij zelf het initiatief nog nemen?

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:23

Starbreeze schreef:
Dus in jouw ogen mag hij zelf het initiatief nog nemen?

Ik vraag het mij ook af of je onmiddelijk terug moet nemen of doorgalopperen.. Even volgen dus Knipoog .

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:34

Ja het maakt mij ook niet zo veel uit dat het harder gaat, of plat door de bocht (al doet ie dat dus niet) maar hij gaat zowat in rengalop als je hem laat gaan en dan is normaal stoppen er gewoon niet meer bij en dat wil ik toch wel kunnen het moet wel verantwoord blijven, dus dan wordt het de hoek in rijden of de handrem gebruiken want dat is ook een optie. Hij is vrij groot en heeft een hele ruime galop, in 3 sprongen is hij zowat aan de overkant van de bak.

Volgende week neem ik maar weer eens een lesje denk ik Knipoog

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:37

Gewoon laten gaan, waarschijnlijk is de linkergalop moeilijker voor hem als de rechter en gaat hij om z'n evenwicht te kunnen houden zo hard.
Je kunt hem wel terugtrekken maar daar bereik je niks mee, envenals dat je er niks mee bereikt hem de heletijd in de hoek stil te zetten.
Laat hem lekker galloperen zodat die zijn eigen evenwicht kan zoeken.
Wat je wel kunt doen is proberen te schakelen, dus 10 meter vooruit rijden en dan weer op het 'normale' race tempo.
Steeds langzaam meer terug proberen te nemen maar niet door te trekken maar door hem juist niet te hinderen.

En als hij niet stopt gewoon op de volte zetten, deze maak je langzaam steeds kleiner dan moet hij vanzelf terugkomen in het tempo.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:46

Ok, dus het wat lompere stuurwerk omdat ie zo hard gaat gewoon even voor lief nemen dus? Op de volte remt ie wel ja dat klopt. Met longeren laat ik hem met aanspringen ook altijd eerst een paar passen rechtdoor gaan voor zijn evenwicht en daarna weer op de grote volte. Dat doet ie supernetjes al.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:48

Jonge paarden worden bij ons op stal altijd op de volte gereden, ook in de bak. Scheelt dat ze bij ons niet zo groot zijn, en we bakken tot onze beschikking hebben van 25m x 50m.
Komt iig de wand niet zo snel op je af.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:05

Ja dat scheelt ook wel denk ik, voorheen heb ik allemaal veel kleinere paarden gereden en die gingen dan wel vrij vlug door de bak maar deze maakt echt reuzesprongen! *LOL* en ik rij nu in een 20x40 bak, voorheen 20x60. Omdat linksom zijn moeilijke kant is nu (wordt in draf al beter dan het was trouwens) wil hij in galop ook het liefst rechtdoor. Het zou idd wel fijn zijn om in een ronde kraal te rijden dan maar die hebben we helaas niet. Ik ga gewoon eens veel longeren en evt. die hoeken met plastic lint afzetten ofzo zodat ie meer uit zichzelf de bochten gaat nemen en natuurlijk die volte gewoon nemen! Thx voor de tips, kanik weer mee vooruit.

annieboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:41

Als je in draf al een paar voltes achter elkaar rijd, kun je ook ergens in de galop aanspringen... zolang hij te hard gaat op de volte houden...
zodra hij rustiger gaat galopperen de volte vergroten.. net zo lang volhouden tot je de hele baan rond kan!

Moeten er natuurlijk niet nog 10 ruiters aan het rijden zijn:) Clown

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:53

Probeer het paard in galop op een volte te houden . Rij veel overgangen , galop , draf , stap , draf, galop en onmiddelijk weer draf en dan eens een stukje langer galop. Bij mij hielp het ! Als je hem in onder controle hebt in de galop , kan je al langer galoperen en eens rechtdoor .
Als je merkt dat hij weer te snel gaat en onder je weg rent , dan kom je weer naar draf ,stap,... maak je in galop weer een volte enzovoort. Ik heb het zo gedaan en ze werd er veel rustiger in , maar misschien vind je het maar onzin wat ik vertel Haha! Als je het doet , je geduld niet verliezen en succes !

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:06

He je verhaalt lijkt precies op die van mij Tong uitsteken

Ik heb ook zo'n paard dat met 3 sprongen aan de overkant is. Toch laat ik hem in het gewoon de bak rond laten galopperen over de hoefslag, want daar had hij het al moeilijk zat mee.
Wanneer het me echt te hard gaat, zet ik hem wel op een volte, waardoor hij terug komt in tempo.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 08:53

horsesgekje schreef:
Probeer het paard in galop op een volte te houden . Rij veel overgangen , galop , draf , stap , draf, galop en onmiddelijk weer draf en dan eens een stukje langer galop. Bij mij hielp het ! Als je hem in onder controle hebt in de galop , kan je al langer galoperen en eens rechtdoor .
Als je merkt dat hij weer te snel gaat en onder je weg rent , dan kom je weer naar draf ,stap,... maak je in galop weer een volte enzovoort. Ik heb het zo gedaan en ze werd er veel rustiger in , maar misschien vind je het maar onzin wat ik vertel Haha! Als je het doet , je geduld niet verliezen en succes !

Onzin? nee hoor haha, ik vind het zelf controle houden ook beter. Hij mag niet leren dat hij zelf initiatief mag nemen.Thx voor de tip!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:56

terug nemen naar draf en weer opnieuw aan springen is dat niet iets? zodat je alleen de goede stukjes op laatst overhoudt? ipv crossen door de bak ?

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:24

Brammetje16 schreef:
terug nemen naar draf en weer opnieuw aan springen is dat niet iets? zodat je alleen de goede stukjes op laatst overhoudt? ipv crossen door de bak ?

Ja vind ik ook,
Als die zoo hard gaat zet hem voor minder vaart naturlijk eerst wel op de volte, maar spring daarna weer opnieuw aan en probeer hem rustig aan te laten springen, als die weer zo hard gaat weer terug pakken en opnieuw rustig proberen aan te springen.
Laten merken aan het paard dat die zoo niet hoort te galoperen, maar gewoon rustig aan moet springen en dat kun je denk i kniet leren door hem maar te laten racen want dan denkt die van: Ooh ja ik mag dat toch wel ff dat vinden ze toch goed.

Terug pakken en opnieuw proberen tot het een vooruitgang boekt!

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:39

Ik zou vooral ook het werk aan de longe vol blijven houden. Als dat goed gaat is dat ook de manier om het paard sterker te maken. Overgangen van draf naar galop en weer terug.
Onder de man inderdaad een stuk van de bak afzetten en hetzelfde, overgangen draf galop en weer terug...
Ik zou het niet toestaan dat hij op eigen initiatief maar naar een hoek rent omdat hij dan mag stoppen. Remmen voordat hij veel te hard gaat, en anders op een volte. Dat gaat misschien niet met alle souplesse die je graag zou willen, maar dat neem ik dan inderdaad voor lief.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:58

Update:

Volgens mij heeft het zich al opgelost, hij is altijd zo enorm snel van begrip, dat kan voor en tegen je werken dat zie je maar weer. Hij werd een beetje onrustig door dat gestorm volgens mij en werd dus al een beetje nerveus als hij alleen al dacht dat hij moest galopperen (kwam ie terug in tempo en drukte rug weg). Toen heb ik de galop een paar dagen achterwege gelaten en gewoon wat vooruit en terug geschakeld in draf als hij zenuwachtig werd en hem op zn gemak gesteld, daar reageert hij altijd erg goed op en ontspant dan.

Gisteren vrij vlug na het losstappen hem een beetje aangemoedigt en met een lange teugel laten aangelopperen en het ging eigenlijk ineens goed nu! Meteen goede galop, RUSTIG Pling en gewoon rond door de bak, niet meer richting hoek. Heb hem uiteraard de hemel ingeprezen en heb daarna alleen nog wat drafwerk gedaan. Dus hopelijk hebben we nu een handvat om de galop verder te trainen Lachen

Thx allemaal voor de tips!

SiemOon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:53

ik zou ,, eerst in de stap en draf veel overgangen maken en ophoudingen maken .. leren stilstaan ect.
als het paard dan hard gallopeerd dan kent het paard al wanneer ze moet stoppen.
je zet dan gewoon wat druk op de teugels, en maakt ophoudingen. net zolang totdat ze het goed oppikt. Lachen