traag reageren tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

traag reageren tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 21:36

mijn 8 jarige ruin is eigenlijk altijd fijn te rijden maar de laatste tijd merk ik dat hij snel zweet,trager voorwaarts reageert en het vrij lang duurt voordat hij weer op adem is.hij loopt z dressuur en krijgt het volgende te eten:
*3 scheppen cavalor perfomix en 1 schep draversbrok+4 plakken hooi.hij staat elke dag een half uur op de wei en word 5 a 6 keer in de week gereden.de andere dagen word ie losgegooit in de bak of maken we een buitenrit.
ik rijd altijd op dezelfde manier los zo'n 20 minuten en dan pak ik hem op en maak veel overgangen en tempowisselingen de ene dag wat meer in draf,de andere dag wat meer in galop.afentoe voor de afwisseling pak ik een proefgerichte oefening mee.nu is hij in galop op zich best fijn al kan hij daarin ook wel sneller reageren maar in draf is hij gewoon behoorlijk traag en reageert niet op de eerste hulp.ik word hier moedeloos van omdat ik hem daardoor ruwer ga rijden omdat ik wel wil dat hij reageert maar hij heeft er momenteel wel moeite mee(zweten).het zweten begint al tijdens het losrijden.dit is zo'n 5 weken aan de gang en ik weet niet goed wat ik er mee aanmoet.hij heeft geen spierpijn of iets dergelijks,al kan ik er natuurlijk niet in kijken(organen,diepere spieren).weten jullie iets?

Hvelreki

Re: traag reageren tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:49

Heb je hem al is door een dierenarts laten controleren?
Dit lijkt me niet normaal aangezien je schrijft "de laatste tijd".
Voer daar kan ik helemaal niets over zeggen via de computer. Daarbij komt nog dat ze bij ons geen cavalor geven dus daar kan ik je helemaal niet mee helpen. Je kan het altijd op pavo.nl eens navragen (vroeger kon dat toch dacht ik) of aan je dierenarts Lachen.

En dit moest er ook nog even bij, sorry, maar ik kon het echt niet laten Bloos : máár een half uur op de wei???!!!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:51

Mijn paard heeft rond augustus altijd een dipje door de seizoensverandering, hij heeft dit in het voorjaar ook. Hij krijgt het supplement opkikker van de paardendrogist voor meer energie en elektrolyten omdat ze veel zweten met dit weer. Wellicht heeft hij gewoon een energietekort gekregen wat er langzaam ingeslopen is. Als je op Z niveau rijdt, heb je best behoorlijke trainingen en wellicht heeft hij toch een tekort aan iets. Kan een vorm zijn van zomereczeem, dat de conditie en longinhoud wat minder is. Hoop voor je dat je snel verbetering hebt!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 21:55

ja van de wei is idd kort,voorheen stond hij met 2 andere ruinen heel de dag op de wei maar hij heeft zich vrij ernsig geblesseerd met spelen en sindsdien neem ik het risico niet meer.alleen spelen in de bak met een ander paard gaat nog net....gaat ie wel uit z'n dak maar als het te gek word kan ik hem er makkelijker uithalen.heel de dag alleen op de wei is nu geen optie,de boer heeft te weinig weides.

ik zit idd ook te denken aan een supplement als opkikker,hij had dit vorig jaar ook rond deze tijd maar dat ging veel sneller over.

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:56

Zou inderdaad de dierenarts eens erbij halen. Hij kan zijn hart eens luisteren of is hij recentelijk nog ontwormd? Heeft hij koorts? Dat zou je eerst eens kunnen meten.
Ik zou het toch even laten checken voordat je het uit de hand laat lopen.(omdat je zei ruwer rijden). Zou sonde zijn als hij iets onder de leden heeft en je verknalt het.
Succes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:58

Ik zou toch de dierenarts er maar even bijhalen Lachen.
Die zal je ook wel meteen kunnen vertellen, als er niets anders aan de hand is, welk supplement je het beste kan geven Lachen.

Citaat:
ja van de wei is idd kort,voorheen stond hij met 2 andere ruinen heel de dag op de wei maar hij heeft zich vrij ernsig geblesseerd met spelen en sindsdien neem ik het risico niet meer.alleen spelen in de bak met een ander paard gaat nog net....gaat ie wel uit z'n dak maar als het te gek word kan ik hem er makkelijker uithalen.heel de dag alleen op de wei is nu geen optie,de boer heeft te weinig weides.
Ach, die ruintjes toch, zo'n speelvogels hé Haha! . Hij hoeft ook geen hele dag op de wei, maar een paar uren zou toch al beter zijn. En als je te bang bent dat hij zich gaat verwonden, kan je dan niet gewoon hem in een wei alleen zetten en een ander paard in de wei die eraan grenst? Geen perfecte oplossing natuurlijk, maar bij gebrek aan beter. Maar ik lees dat je hem in de bak zet met z'n vriendje, dat is natuurlijk ook al heel wat hé Lachen.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:06

Als hij het vorig jaar ook had, kun je er aardig van uit gaan dat het seizoensprobleem is. Veel (wedstrijd)paarden hebben hier last van, helaas zijn er alleen veel mensen die het niet herkennen. Wij hebben er op stal 2 staan met deze problemen en beide in de maanden maart en juli/augustus. Je zult merken dat als het straks minder benauwd is, hij weer heel anders reageerd. Probeer je trainingen erop aan te passen en tussendoor iets meer stappen en stukjes hals laten strekken zodat hij weer wat meer lucht krijgt. Als je het echt niet vertrouwd kun je altijd de DA bellen, en wat rijden betreft merk je snel genoeg wanneer het kwartje op is.

anikabos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:14

zou zeker de dierenarts even laten kijken.. misschien speelt er wel iets anders waardoor je paard een verminderd uithoudingsvermogen heeft en het werk minder goed aankan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:17

1 schep brokken per dag? Vind ik weinig voor een paard wat zoveel werkt en aangezien hij zo weinig op de wei staat haalt hij daar ook zijn voeding niet vandaan..
Meer afwisseling misschien meer weidegang?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 21:20

@tooske:ja,hij heeft altijd op brok gestaan maar hij at t niet meer,toen ben ik gaan mengen met graan en an een tijdje at hij het graan er tussenuit en de brok liet hij liggen.na een tijd alleen graan te hebben gehad ben ik het nu weer aan het mengen.en meer weidegang gaat niet ivm te gek in de groep en geen plek om alleen te zetten.meer afwisseling zoals?met longeren is hij niet te activeren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:31

Nav je laatste post: zijn zijn tanden onlangs nog gecontroleerd?

Sowieso lijkt een checkup me hier wel op zijn plaats, seizoensdipje kan, maar bloedwormen zou ook kunnen...

Overigens heb ik ooit een merrie gehad die met rijden hetzelfde had, zweten, niet lekker werken. Kreeg te horen dat ik haar verwende enz... bleek beginnende maandagziekte te zijn, maar door het doorrijden is het behoorlijk erg geworden.

Ik zou toch de dierenarts er maar bij halen, beter te vaak dan een keer te weinig: vanaf internet ook niet te beoordelen denk ik zo.

EDIT: onderwerp staat denk ik verkeerd, dit is geen rijtechnisch probleem maar wordt door de gezondheid van het paard veroorzaakt.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 21:35

zijn tanden worden 2x in het jaar nagekeken,de tandarts komt een dezer dagen.(hooi gaat er overigens zo in,hij is gewoon geen gretige eter qua brok).als jong paard(was toen niet van mij) heeft hij een ernstige bloedworm infectie gehad,dus ik ontworm zeer secuur met afwisselende wormenkuren.
als het van de week niet beter is dan haal ik er een veearts bij.hij heeft afgelopen week minder hoeven werken en meer in de wie gestaan+voer een beetje opgevoerd dus ben benieuwd.

off topic:hoe is het afgelopen met die merrie en hoelang heeft het geduurt voordat je er een veearts bij halen?

munawwarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:45

ik zou even contact opnemen met de dierenarts, beter het zekere voor het onzekere nemen

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:32

Mijn paard heeft dit ook.
Maar zij is nu wel 20. We hebben haar van haar 15e en ze is altijd in conditie gehouden. We rijden redelijk intensief maar door haar conditie viel dit goed mee.
Sinds een tweetal weken gaat ze ook bijna niet meer vooruit. Ze reageert slecht op alles, is traag terwijl ze vroeger niet te houden was.

Ik volg dit dus ook even.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:42

timilon schreef:
zijn tanden worden 2x in het jaar nagekeken,de tandarts komt een dezer dagen.(hooi gaat er overigens zo in,hij is gewoon geen gretige eter qua brok).als jong paard(was toen niet van mij) heeft hij een ernstige bloedworm infectie gehad,dus ik ontworm zeer secuur met afwisselende wormenkuren.
als het van de week niet beter is dan haal ik er een veearts bij.hij heeft afgelopen week minder hoeven werken en meer in de wie gestaan+voer een beetje opgevoerd dus ben benieuwd.

off topic:hoe is het afgelopen met die merrie en hoelang heeft het geduurt voordat je er een veearts bij halen?

Even in mijn geheugen... (is zon twintig jaar geleden) de merrie heeft een paar weken last gehad, toen is ze tijdens het longeren een keer geschrokken van jagers die schoten en is gaan rennen.

Na die paar rondjes stond ze helemaal te trillen en het zweet brak haar uit, en daarna kwam de maandagziekte aan het licht: ik wilde haar aan laten draven, maar ze weigerde dat gewoon.
We waren er eigenlijk nog op tijd bij en binnen drie maanden was ze weer hersteld, op eiwitarm dieet en rust.

Het heeft mij geleerd om nooit de signalen te negeren die het paard geeft en meteen actie te ondernemen als een paard zich ineens anders gedraagt.

Als ze eerder bloedworm heeft gehad, zou ik dat aan de dierenarts melden, sommige paarden zijn gevoeliger voor wormen en een gewoon kuurtje is dan niet genoeg. Is maar een tip.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:45

Mijn schiet als eerste te binnen:

DA erbij halen:

Vragen om

Mestonderzoek,
Bloedonderzoek,

Even kijken naar de tanden, en de hoeveelheid voer. Even wat minder op de wei, kijken of hij dan wat vlotter wordt met rijden.

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:10

idd even laten checken. Je weet maar nooit...
Mochten die resultaten in orde zijn, dan kun je altijd nog een voedingscheck laten doen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:21

ik heb ook advies gevraagd bij mijn voerleverancier en die zei dat het goed kon dat ik juist over-voerde.
ik heb hem nu zo'n 5 weken op de helft van het voer gezet en het gaat inmiddels weer fantastisch.
z'n tanden zijn ook weer nagekeken,klein randje gevijld maar niets schokkends(had ik ook niet verwacht).van teveel voer had ik idd wel eens gehoord dat ze daar loom van konden worden,maar dacht dat dat pas opging vanaf veel meer dan 3 kg per dag.