hoe neerwaarts rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

hoe neerwaarts rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 18:57

hallo

mijn lesgever die heeft mij de oefening opgegeven dat mijn paard met haar nek moet strekken, ze zegt dat ze bijna met haar nek op de grond moet zitte( figuurlijk dan Haha! )


maar ik krijg haar wel heel diep naar beneden, maar dan moet ik mijn handen naar voren brengen en daar reageerd ze bijna niet op.

er stond ooit ook eens een foto op bokt,dat een paard super diep liep en strekte ook.


ik heb et idee dat parouscha een beetje bang is voor der eigen benen Verward
dat ze haar tegen et hoofd schopt ofzo?

heel raar.

maar mensen die tips hebben reageren!!!

en als je voorbeeld foto's heb ook welkom


groetjes
Laatst bijgewerkt door parouscha op 21-10-02 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 19:15

Heel toevallig! Ik had gisteren les en mijn instructrice riep precies hetzelfde!! Mij lukte het voor geen meter, dus ben ook benieuwd naar de tips!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 19:17

haha idd toevallig\

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 22:18

ja tog wel..

Ik doe het ook altijd. Je begint sowieso met het paard heel nageeflijk te laten lopen. Zodra het paard je handen echt goed opzoekt, kan je beginnen. Om en om laat je dan te teugels een beetje uit le handen glijden. links glijden, rechts glijden enz. hierbij moet het paard je handen geod blijven volgen en mag niet omhoog komen. Zodra dit gebeurt neem je de teugels weer wat korter en jaja.. begin je weer opnieuw!! Lachen Tenzij het paard maar een beetje omhoog is gekomen natuurlijk..

heel veel succes en het zit er dik in dat ie het niet gelijk doet, maar geduld is een schone zaak! Ow ja.. er moet niet te veel tijd tussen zitten!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 23:32

Tja, wat je wilt is dus neerwaarts rijden. Zoals je weet gaan voorwaarts en neerwaarts samen. Je moet, zoals fred lover al zei, er inderdaad voor zorgen dat je paard nageeflijk is (bit afknabbelen, je hand volgen). Het is dus een samenspel tussen handen/benen en de paardenmond. Zodra je voelt dat hij wil zakken met zijn hoofd, moet je nageven. Contact houden met buitenteugel en met de binnenteugel helpen te zakken.

Steeds een stukje verder naar beneden schuiven terwijl je contact houdt met de paardenmond (dus geen boogjes in de teugels). Het is moeilijk om verder uit te leggen, dat moet je instructeur m/v doen, maar het is een gevoel dat je moet ontwikkelen. Druk/nageven/zakken, steeds weer opnieuw,....

Ehhhh, begrijpelijk uitgelegd??? Verward

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 07:33

ja ik heb nu een ideetje hoe ik het zal gaan aanpakken.
het heet dus neerwaarts Haha!

knabbel
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:57

Als je je paard lang en laag wilt rijden moet je eerst gewoon beginnen met het paard rond te rijden, vervolgens probeer je het paard iets dieper in te stellen en probeer je of je paard je hand 'meeneemt', als hij dat doet dan doe je je handen iets naar voren maar hij moet wel laag blijven met zijn hals. Op deze manier krijg je lengte in de hals, gaat hij gelijk met zijn hoofdin de lucht lopen dan neem je je teugels weer op en probeer je het opnieuw, zorg wel dat je altijd een stille aanleuning blijft houden en geen los-vast contact tijdens het uitschuiven van de hals. Zorg wel altijd dat het paard er met zijn neus uitloopt en zich dus niet op gaat krullen en achter de teugel gaat lopen.

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:19

voel me wel heel wijs nou Haha! k rij nog niet zo heel lang, 2 jaar ongeveer.
zaterdag heb ik psies t zelfde gedaan, en t lukte perfect!
dat was ook een uitzondering

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 20:32

ik rij nou al 8 jaar , maar mijn paard is nog een jong diertje!
maare kan je me vertellen hoe het moet Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:56

Bij tiko gaat dit zo super (sorry, offtopic)

Nog ff een tip, hierboven zei iemand, als ie dan toch weer omhoogkomt, weer kort pakken en overnieuwe beginnen.
Ik doe het anders, ik geef zo snel mogelijk (liefst nog tijdens het omhoog gan van het hoofd) een (halve) ophouding, en speel evt ietsje zodat hij meteen weer nagevelijk gaat lopen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:49

Voorwaarts neerwaarts rijden is niet wat je zo even doet.
Camilla doet het altijd heel goed. Ik doe soms onderh et rijden ook wel eens mijn hand overdreven naar voren om te kijken of ze oplet en dat doet ze altijd, dangaat ze er altijd achteraan. Ik heb dus de juiste aanleuning.
Wat Tiko zegt doe ik ook. Wanneer Camil met haar hoofd omhoog komt kneed ik door en komt ze weer terug.
Maar hoe het moet lees je dus hierboven. En ik denk dat je dat gewoon het beste kunt vragen aan je instructeur.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:44

Inderdaad. Eerst (en altijd overigens) goed voorwaarts laten lopen, zodat ze niet op haar voorhand gaat slenteren als je haar neerwaarts rijdt. Doet ze dat wel, dan pak je haar op, en drijf je haar naar voren, en zo dus bij elkaar. Als ze haar achterhand goed gebruikt, geeft ze vanzelf na, en als je het goed doet heb je de juiste aanleuning. Op die manier zal ze je hand volgen, waar het ook naartoe gaat. Als jij haar dus meer ruimte geeft aan de voorkant, zal zij haar hals strekken. Gaat ze hangen op je hand, dan slentert ze dus weer op de voorhand, en moet je haar weer oppakken en weer naar voren rijden. Net zo lang tot ze laag en lang blijft, maar dat ze wel haar achterhand gebruikt. Klinkt allemaal erg makkelijk, maar dat is het zeker niet Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 15:25

ik weet dat het niet makkelijk is, toch zal ik het moeten doen!
ze heeft het me opgegeven.
ik heb pas zondag weer les,dus tot zolang zal ik het met jullie tips moeten doen!

iig heel erg bedankt.

alles is nog welkom.

het liefst nog een voorbeeldje(foto Verward )

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:30

Wat is het moeilijk om een gevoel onder woorden te brengen. Ik geloof dat ik het zo doe zoals hierboven wordt beschreven. Overigens is dit geen oefening om je paard meer op de achterhand te brengen dus verwacht dat er ook niet van. Ik rij Razinda met het losrijden ook vaak lang laag, en maak dan tempowisselingen. Bijna terug naar stap en weer weg. En wel zorgen dat ze daarbij lang laag blijven en zich er niet uit drukken. Die van mij worden er heel fijn aan mijn been van, en toch lekker ontspannen.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:52

Dit is een foto waar ik onderweg ben naar het halsstrekken, zal mijn zus lief aankijken of ze vanavond duidelijke foto's wil maken.

Om je een idee te geven:
Afbeelding

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:53

owja....mijn handhouding dat is dus niet de bedoeling he Frusty

Maar dat begreep je wel Knipoog

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 19:56

heeej

heeel erg bedankt.
ik heb nu een idee hoe het er uit ziet!
als je zus nog een paar foto's kan maken , dan zie ik ze hier nog wel

iig heel erg bedankt

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:48

mijn zus heeft dus g een fotos gemaakt Frusty

Zal ff kijken of ik morgen of overmorgen haar zo gek krijg.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 20:53

okeej is goed!

bedankt voor de moeite Haha!