wil niet doorlopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibii

wil niet doorlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 16:38

laatste week bij het rijden moet ik mijn paard echt bijdrijven
ik moet hem echt bijna letterlijk vooruit drijven
omdat die anders bijna in stap valt. als ik hem een beetje
normaal/redelijk wil later doordraven moet ik hem blijven blijven
aandrijven en anders een schop geven anders draaft die maar niet door.
hij loopt gewoon aan de teugel, loopt niet kreupel, ik zit recht in in het zadel en het
zadel ligt ook gewoon recht.

is dit nou gewoon luiheid ? of iets anders?

Anoniem

Re: wil niet doorlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:26

Geen idee, maar als het voor deze week anders is, dan is nader onderzoek wel noodzakelijk. Iets veranderd? Geen verhoging oid?

Overigens loopt je paard niet gewoon aan de teugel, want hij is niet voorwaarts en aan het been.Dus je paard loopt in de krul en geeft een vals plaatje...

WijzeGuusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:29

Ik denk dat je paard ergens last van heeft! mischien moet je er even iemand naar laten kijken voordat er echt iets is. Maar maak je niet al zou er wat zijn het komt wel goed Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:05

bibii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:06

ja, ga ook wel veel overgangen oefenen, misschien dat hij ook scheef is. ? moet hem maar goed gaan rechtrichten voor dat ik hard aan het werk ga. miscshiend dat het een eerste plan is en als het langer zo blijft, even laten checken

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:51

De moeder van Valiente is een paard met 'chronische sloomheid', al gaat het de laatste tijd steeds beter! Mocht je paard niets mankeren wil ik je aanraden enorm veel overgangen te maken. Hierdoor word de achterhand, de motor van het paard, in werking gesteld en zal het steeds sneller op je beenhulpen reageren. Dit alles heeft tot gevolg dat het paard steeds meer gaat doorlopen.

Wissel je het trainen ook wel regelmatig af trouwens? Wanneer ik te weinig variatie inbreng krijgt Valiente er ook steeds minder zin in en loopt ze steeds minder enthousiast door. Vaak is dit na een buitenritje, een lekkere wandeling, vrijheidsdressuren of werk aan de lange lijnen snel weer over. Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:49

Je geeft aan dat dit sinds een week zo is. Hoe was ze daarvoor? was ze toen wel netjes aan het been? Of is ze altijd aan de trage kant geweest en is dat langzaamaan erger geworden?

In het eerste geval is het zaak te kijken wat er verandert is. Een paard veranderd niet zomaar van karakter, en word niet van de ene op de andere dag sloom, tenzij er iets aan de hand is. Is hij ziek? Heeft hij ergens pijn, bijvoorbeeld doordat hij vast gelegen heeft? Heb je de week ervoor te veel/te zwaar getraind, of te veel hetzelfde gedaan? Wat als je naar buiten gaat? Krijgt hij veel minder voer? of krijgt hij juist te veel voer terwijl hij stil gestaan heeft? enz enz enz

Is hij altijd al sloom geweest, dan ben jij waarschijnlijk zelf ongemerkt te veel gaan drijven. In dat geval moet je consequent zijn. Been is wegwezen. Zo niet, tik hem maar eens bij. Vertrekt hij wel, belonen. Vooral dat laatste is, zeker bij de meeste slome paarden, erg belangrijk.

In het algemeen nog wat tips: Veel overgangen rijden. Je paard bezig houden. Dingen afwisselen, dus naar buiten, dressuren, balkjes lopen, springen, longeren, grondwerk, enz enz enz. Maar je moet dus eerst even bij jezelf te rade gaan wat de oorzaak hiervan is, want de ene oplossing werkt niet bij het andere probleem natuurlijk!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:11

Overgangen oefenen .. stap draf halthouden draf enzo door gaan of sporen of een zweepje

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:24

ehm, 1 harde schop x tik werkt harder dan 15000 zachte schopjes en tikjes. Het kan zijn dat je paard een hekel aan drijven heeft en dus niet loopt. een spoortje kan ook werken...

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:51

Ik ben het met lalidan eens. Je kan wel zeggen van ja een mep, been enz. Maar misschien is er wel wat aan de hand? Je moet ook naar oorzaken kijken. Zoals Lalidan al zei! Heeft ze niet te zwaar gewerkt, of had ze gewoon geen zin mee omdat ze elke dag al moet dressuren of weet ik wat veel! Als het echt luiheid is mag je hem echt een mep en been ja. Been eraan is inderdaad draven. En actief! Sucses!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:55

Als hij zo ineens verandert lijkt het me verstandig om een bloedonderzoek te laten doen. Misschien bloedarmoede?

Cjaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:03

Hij heeft weinig conditie laat hem eens lekker een keertje crossen in de bak of iets dergelijks of aan longeerlijn lekker laten doorstappen ik weet niet of je dit doet maar voor de duidelijkheid altijd 10 minuten stappen ik weet niet precies waarom maar het moet Tong uitsteken

bibii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 09:04

ik heb veel geoefend
en het gaat stukken beter
hij gaat weer strekken en loopt goed door
gister was hij zelfs beetje te vlot

ben blij dat het weer beter gaat

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:18

Ik zou er wel mee uitkijken, want hij is niet 'ineens' langzamer zonder reden neem ik aan. Het is heel fijn dat ie nu weer beter loopt, maar hou het wel een tijdje in de gaten. Laat er bij nog zo'n moment toch even een DA bij komen!