hoe moet je wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

hoe moet je wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 18:33

hoi allemaal

hebben jullie een paar tips hoe je moet wijken ?
en hoe je het het beste kan doen?

xxxxxxxxx

shar Huilen Huilen

Kelly_oud

Berichten: 197
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leiden,,

hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 14:29

hallo shar
je kent me al maar dat weet ik
als je voor het rechter been moet wijken dan moet je met je rechter been naar achter doen en en het paard met je kuiten omver duwen en dan gaat die wijken je moet niet te veel duwen want anders valt die weer teveel naar binnen en als je voor het linker been moet wijken moet je met je linker been naar achter doen en dan met je kuit duwen ook niet te hard want anders valt die naar binnen en leert die het verkeerde oke meer kan ik niet vertellen erover je moet ook niet naar beneden kijken of het paard wijkt je moet het gewoon voelen zo zit dat maar meer kan ik er niet oververtellen en als je het nog niet begrijpt moet je het ff aan diane of wie dan ook die lesgeeft vragen maar zo heb ik het van diane geleerd nou zie je morge wel oke en veel succes!!!!

-xxx- kelly en blackboy Party!! *LOL* Party!!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 15:42

Handig he, leestekens...... Haha!

En ik ben het niet met je eens, maar dat terzijde.
Vraag het aan je instructrise/teur. Dit kun je niet zomaar even uitprinten en mee op je paard nemen en proberen. Dit zijn oefeningen waar je heel secuur en voorzichtig mee om moet gaan en pas aan beginnen alsje basis e.d. goed zijn.
Succes.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 22:41

kijk alese en tigger hebben gelijk
ik heb wijken geleerd toen ik nog net een paard netjes door de bak kon sturen en in een goed tempo houden
wat bv aan de teugel, verzamelen enz was dat wist ik niet
en nu zit ik met de brokken
ik begrijp er werkelijk geen snars van, ik heb het verkeerd aan geleerd. en krijg het op mijn merrie ook niet voor elkaar.
geen probleem ik wacht tot het me nog een keer opnieuw (goed!) word aangeleerd.
dus ga niet beginnen met prutsen
je komt er zelf later alleen maar mee in de knoei

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:00

Als ik naar rechts wijk, hou ik mijn rechterbeen juist op de plaats, met de druk die ik alleen met dat been geef, gaan ze opzij, het andere been begrenst de achterhand. Verder moet je goed voorwaarts blijven rijden zodat je pony niet naar de hoefslag gaat plakken. Als je voelt dat ie wel wegloopt over de buitenschouder, rij je weer recht naar voren, en probeert daarna nog een paar passen opzij.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:01

juliie moeten misschien niet zo moeilijk over wijken denken. je kan met een paard van 4 al rustig een paar keer wijken zondar dat je zo'n paard meteen verpest of zo (niet te vaak natuurlijk ). je paard hoeft echt niet eerst verzameld te lopen want deze oefening kan je juisd goed helpen om je paard te verzamelen. wel moet je paard eerst nageven ander verpest je meer dan dat je profijt hebt van deze oefening.

je kan het beste beginnen langs de hoefslag. maak een ophouding met je buitenhand en hou hem met je buitenteugel nagevelijk. met je binnenhand vraag je hem los. met je buiten been zet je hem opzij door net achter de singel druk te geven en met je binnen been hou je hem voorwaards en begrens je hem. gaat dit goed dan kan je het op de a/c-lijn proberen maar let er wel op dat hij zijn achterhand goed meeneemt! dit doe je door met je buitenhand je paard recht en nagevelijk te houden. De stijlheid en de overstap is minder belangrijk dan de nageevelijkheid. je paard moet eerst nagevelijk zijn voordat je kan gaan wijken anders heb je hier later heel veel last van. in het begin zal je paard in tempo terug komen en te stijl gaan maar zodra zijn achterbeen sterker is wordt dit beter. wil je nog iets weten dan hoor ik het wel.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:19

Ik zou er een instructeur/trice bijhalen..

Ik kan je het wel per mail vertellen, maar dan kan ik niet de fouten zien en meteen corrigeren..

Ik laat mensen die het willen leren altijd eerst voorwerk doen ( volte sluiten en openen bijv ) Dan heb je al een goede basis voordat je uberhaupt kan beginnen met het daadwerkelijke wijken. Als je namelijk een volte niet goed kunt sluiten en openen moet je er niet aan beginnen.. Haha!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 12:55

Lachen bedankt tallie en musje Lachen

wendys
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:10

Hoi!!!
Natuurlijk moet je een deskundige erbij halen.Maar ik heb hier wat info voor je:

Wijken voor de kuit : Dit is een oefening waarbij het paard zich voorwaarts-zijwaarts beweegt. Het paard wijkt zijwaarts voor de druk van het been en kijkt hierbij iets tegengesteld aan de richting waarheen het gaat. Daarbij mag de hals niet te veel gebogen zijn, het hoofd niet kantelen en dient het paard regelmatig te gaan. Het paard dient zo veel mogelijk parallel aan de zijden van de rijbaan te blijven. De benen kruisen voorlangs en zijwaarts.

De hulpen voor het wijken voor de linkerkuit : Vanuit stap of draf maakt u een halve ophouding en u drijft het paard voorwaarts met de zit. Druk de linkerkuit achter de singel en leg de rechterkuit op de singel om te voorkomen dat het paard opzij valt. Gebruik de rechterteugel om het paard op beide schouders te houden en geef een lichte buiging links aan.

Veel succes!!! Haha! Haha!
Met vriendelijke groeten,
Wendy Haha! Haha! Haha! Haha! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:11

musje schreef:
juliie moeten misschien niet zo moeilijk over wijken denken. je kan met een paard van 4 al rustig een paar keer wijken zondar dat je zo'n paard meteen verpest of zo (niet te vaak natuurlijk ). je paard hoeft echt niet eerst verzameld te lopen want deze oefening kan je juisd goed helpen om je paard te verzamelen. wel moet je paard eerst nageven ander verpest je meer dan dat je profijt hebt van deze oefening.


Wat heeft wijken met verzamelen te maken? Mijn jongste paard is 4 en mag L2 starten, dus ik wijk gewoon met haar, maar ben nog lang niet aan de verzameling toe.

Persoonlijk vind ik wijken vanaf de A-C makkelijker, ook voor het paard.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:52

dit was meer een reactie op de eerste berichten dat je paard eerst goed in de basis moet lopen en dat het gevaarlijk en slecht zou zijn om zelf te proberen om te wijken vandaar ik bedoel dus gewoon te zeggen dat het wijken je kan helpen om bijv. je paard te verzamelen/ op 2 teugels te krijgen/ je aanleuning te verbeteren/hem recht te richten enz enz. (nu ik het na lees staat het wel een beetje vaag maar dit bedoel ik dus).
ik laat mensen altijd eerst langs de lange zijde wijken omdat ze dan goed leren om hem met hun buitenhand te begrenzen en hem voorwaards te houden. op de a/c lijn vinden ze dit vaak moeilijker en worden ze bij een foutje sneller afgestraft (wat opzich niet verkeert is maar soms wel banketstaaf als zo'n paard als een banaan door de baan loopt)

he he zo ik heb mijn hachie hopelijk weer gered.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:38

Hmm, neem les zou ik zeggen. Dat is veel makkelijker te begrijpen. En
de kans is klein dat je je pony verpest met instructie!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 11:01

bedankt allemaal

ik zit al op les en ik heb gevraagd of ze het me uit wouden leggen dus ik kan het nu ook een beetje Haha!

en de volgende les gaan we het weer doen Haha!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:02

bobby schreef:
bedankt allemaal

ik zit al op les en ik heb gevraagd of ze het me uit wouden leggen dus ik kan het nu ook een beetje Haha!

en de volgende les gaan we het weer doen Haha!


Precies, dat is wat makkelijker te begrijpen. Als je zelf gaat prutsen komt er meestal niet altijd wat goeds van Knipoog

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:17

Misschien stom, maar moet je paard niet eerst leren goed zijn evenwicht te houden? Ik oefen Baduh door hem behoorlijk wat stelling aan te laten nemen en dan rechtdoor te laten lopen. Hij vindt het moeilijk, maar het gaat steeds beter. Als ik nu met hem ga wijken duvelt ie volgens mij om of stapt ie op zijn eigen voeten. Travers kan ie weer wel, maar dan is coördinatie van zijn benen heel anders. Ik denk inderdaad dat les nemen (wat je nu dus al doet) heel goed is omdat iemand vanaf de grond goed kan zien of je paard wel in balans is.