Paard is de laatste tijd ontzettend heet. wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Paard is de laatste tijd ontzettend heet. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 19:55

Mijn paard is de laatste tijd ontzettend heet, en dan echt in de trant van dribbelen ipv stappen,
in draf zichzelf zo enorm opkroppen dat ik het gevoel heb dat ik op een bom zit ipv van een paard Haha! en als ik been geef,
is het enige wat ze doet bokken óf in 1 keer heeeel erg schrikken Clown .

Ook heb ik dit probleem met het halthouden, het 1e halfuur wil het nog wel. Dan kan ik een paar seconden stil staan,
maar voornamelijk ná de galop kan ze écht niet meer stilstaan, dan is het echt stijgeren.
Ook met een simpel AC lijntje wordt ze helemaal heet, ze gaat wijken, schouderbinnen en buitenwaarts lopen terwijl ik dit helemaal niet vraag van haar? Hetzelfde geldt trouwens ook bij het van hand veranderen of bijv een gebroken lijn. Em als ik dan probeer haar vooruit te drijven, is het echt hoofd in de lucht en proberen te stijgeren, of bokken.

Ik heb zitten denken dat ze me misschien gewoon aan het uitproberen is? En dat ze gewoon voelt dat ik eigenlijk een held op sokken ben? Clown
Ik heb haar nu bijna een jaar en we gaan nu langzamerhand een beetje naar het L / M niveau, (waar ze allang geweest is, dus eigenlijk ga IK nu naar het L/M niveau Clown ) En dat ze denkt van bekijk het maar? eerst maar eens zien wie hier de touwtjes in handen heeft.

Ik zou graag van jullie willen weten of jullie misschien nog tips of iets dergelijks hebben om dit op te lossen?
Of een paar oefeningetjes om haar wat minder heet te krijgen.

O ja, ik heb normaal 2 keer in de week les, clubles en privéles, maar aangezien het bouwvak is en de clubles niet doorgaat, en mn privé instructrice op vakantie is, gaat dat nu even niet op Knipoog

Alvast dankje wel Haha!

Vadalma

Re: Paard is de laatste tijd ontzettend heet. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:11

Zou het misschien een vorm van verzet kunnen zijn dat voortkomt uit pijn?
Voor mn gevoel lijkt het erop alsof ze iets probeert te ontwijken.
Mijn merrie had ook ineens van de ene op de andere dag dat ze ging steigeren en bokken, eerst na een klein stukje stappen en de volgende dag na een klein stukje draven. Ik heb er een fysio bij gehad en die heeft wel het één en ander geconstateert dat er iets niet helemaal goed zat in dr rug. Hoe zit het met je zadel? Ligt die helemaal goed? Het is natuurlijk makkelijk om maar te roepen: "ooooh dat komt voort uit pijn" maar misschien is het wel belangrijk om dit eerst uit te sluiten voordat je denkt aan uitproberen.
In ieder geval veel succes, ik hou dit topic verder ook even in de gaten ben benieuwd wat andere mensen ervan vinden.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 20:13

Het kan in ieder geval niet aan het zadel liggen.
Ik heb er net sinds een maand een splinternieuw zadel op liggen,
die helemaal aangemeten is op het paard en op mij.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:23

Oke nou dan heb je dat in ieder geval uitgesloten, dat is al 1 stap in de goede richting!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:30

Je hebt haar nu een jaar, zeg je. Hoe was ze het afgelopen jaar? Is er iets verandert mbt trainingsmethode, voer, weidegang, stalling of misschien heb jij de laatste tijd meer stress?

Als ik niet goed in mijn vel zit of onzeker ben dan merk ik dat in het gedrag van mijn paard. Het ene paard is gevoeliger voor stemming van de ruiter dan het andere paard.

Probeer het eens met een andere ruiter, misschien kan je er op die manier achterkomen waar het gedrag vandaan komt. Uiteraard is een uiting van pijn ook niet uit te sluiten....

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:32

hoeveel voer geef je? en heb je wat in het voeren veranderd? iets nieuws gegeven ofzo? daar kunnen sommige paarden ook nogal heftig op reageren.

en idd. toch even controleren of ze nergens pijn heeft. vooral omdat het pas iets is wat ze de laatste tijd doet en wat ze niet altijd heeft gedaan.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 20:54

De enige verandering in het voer is dat ze de laatste tijd op de weide staat overdag, waardoor ze meer gras binnenkrijgt, en ook hetzelfde maal hooi krijgt als wat ze in de wintermaanden krijgt als ze op het paddock staat.

En O ja, ze is er net weer van haar vakantie adres. Clown
Ze heeft nl 12 dagen bij mijn vriendin op stal gestaan, daar heeft ze andere brok gehad en ander soort hooi.
ze staat nu inmiddels alweer een week thuis.

Ook is de training idd veranderd. Ik denk dat het vooral zwaarder is geworden. We zijn er veel bezig met de achterhand, met de overgangen en met oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers en wijken.

Eerder was het echt alleen basiswerk. Dit doen we natuurlijk nog steeds in overmate, maar we pakken er steeds meer "nieuwe" dingetjes bij. (Wat voor mij nieuw is dan Knipoog )

Misschien dat het dr te snel gaat?
Al kan ik me dit niet voorstellen, aangezien ze zelf deze oefeningen allemaal al kan. Ze is Z2 geklasseerd geweest, en eigenlijk leer ik dus van haar.

Edit: Het voer heb ik ook al geminderd, in de winter kreeg ze 2 kg sportbrok en een kg zemelen per dag, dit was dan ook omdat ze gewoon aan de dunne kant was, nu staat ze er goed bij en krijgt ze 1 kg sportbrok 1/2 kg zemelen in de 2 dagen. en verder voer ik dan hooi bij.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:09

misschien is alles bij elkaar even te veel? dus der vakantie en dus het andere voer, de nieuwe training en dus zwaarder en dan het gras erbij. misschien is het slim om in het trainen even een kleine stap terug te nemen om haar even rust te geven. ongeveer een week of 2 weken wat rustiger en het daarna weer oppakken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:19

Als de training zwaarder is geworden, vermoed ik dat het daar iets mee te maken heeft. Dat het verzet is tegen het werk dat ze plotseling moet gaan doen, dat ze eerst niet hoefde.
Het 'vakantiegevoel' kan ook helpen; moet ze misschien weer even in dr ritme komen?

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:26

Het is niet zo dat ik in 1 keer ben begonnen met alle oefeningen.
We zijn daar al een poosje mee bezig, ik gok zo'n 2 a 3 maand.
Ze is er idd wel 12 dagen tussenuit geweest.
Mijn vriendin heeft er toen ongeveer 4 keer op 'gereden', dus gewoon een eindje langs de weg, en in de bak een beetje stap, draf en galopwerk. Verder stond ze daar overdag in de weide en 's nachts op stal.

Ik weet het echt niet, ik ben blij als het volgende week is Clown want dan is mijn instructrice er weer. ( Het was eerder haar wedstrijdpaard, dus ik dénk dat het probleem zich snel zal oplossen volgende week Lachen )

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:28

Zoals ik het lees zit het waarschijnlijk in zowel de verandering in voer/adres en de training. Ze denkt nu waarschijnlijk: "Poehee... ik had het eerst lekker makkelijk bij je en nu wil je dat ik ga werken? Probeer mij maar zo gek te krijgen..".

Ik zou wel doorgaan zoals je doet maar even geduld hebben om te kijken hoe het zich ontwikkelt. Denk er uiteraard wel om dat jij wel de juiste hulpen geeft. Ookal weet je paard het allemaal wel, als jij de hulpen net niet geeft zoals je paard ze kent, kan ze daarop reageren door 'te zeggen': "Ja hallo... ik wil het wel doen hoor.. maar ga ondertussen wel effe rechtzitten, je drukt me nu naar de verkeerde kant". (voorbeeldje)

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:38

Hmm .. Dat zou het ook kunnen zijn. Vooral omdat ik geen les heb. Dus ik heb niemand om me te kunnen corrigeren op mijn zit.

Maar ik vind het een beetje raar dat ze dit álleen ná de galop doet? Verward

voor de galop is ze ook wel wat springerig, maar niet zo druk en heet als er ná.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:52

Ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt maar, ik verzin maar wat, misschien zit je niet genoeg op je kont in de galop en 'stuiter' je wat te veel, of werk je toch een beetje tegen op de een of andere manier. Dat er iets in zijn lijf niet helemaal lekker zit na de galop ofzo. Maar beetje bijzonder is het wel om het alleen na de galop te doen.

Mijn paard is trouwens ook vaak heter zodra ik gegallopeerd heb. Alsof hij dan echt warm gedraaid is ofzo.

Is er geen vriendinnetje die even met je mee kan kijken als je rijdt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:58

Een ander zadel kan niet voorkomen dat er toch wat in die rug scheef zit. Toch even naar de rug laten kijken.

Kijken naar het voer, wat krijgt ze precies, is de samenstelling veranderd?

Hoe reageert ze als je bijv. aan de longe de galop meeneemt. Wordt ze dan ook heter?

Je zegt dat ze vooral na de galop ontzettend heet wordt. Hoe lang galoppeer jij? Hoe lang rij jij per dag?

chan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:16

hoe lang rj je per dag of per week

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:25

Het lijkt me heel slim om je instruktrische te vragen, aangezien zij het paard langer kent.
Zij kan je misschien zo zeggen wat er anders is dan anders. Of als ze het gedrag niet kent, kan je misschien toch een DA raadplegen.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:52

Cassidy schreef:
Een ander zadel kan niet voorkomen dat er toch wat in die rug scheef zit. Toch even naar de rug laten kijken.

Kijken naar het voer, wat krijgt ze precies, is de samenstelling veranderd?

Hoe reageert ze als je bijv. aan de longe de galop meeneemt. Wordt ze dan ook heter?

Je zegt dat ze vooral na de galop ontzettend heet wordt. Hoe lang galoppeer jij? Hoe lang rij jij per dag?

Longeren heeft ze nooit gedaan, en ik longeer haar eigenlijk ook nooit.
Ik galoppeer ik denk alles bij elkaar zo'n 7 a 8 minuten en dan echt kleine stukjes, dus echt, lange zijde galopperen, in de hoek weer een overgang maken naar draf. Een keertje een volte galopperen en weer een overgang maken. dit doe ik vooral omdat ze anders echt onder me uitglipt. Zo houdt ik haar mooi rond en bij me.
Ook de overgang van galop - draf was enorm moeilijk voor mij. ze glipte altijd onder me vandaan, waardoor ze altijd in een soort heel harde draf weer uit de galop kwamen. Nu is dit helemaal perfect. De overgangen gaan echt super, maar nu de overgangen super gaan, lijkt het wel of ze steeds heter en heter wordt . Verward
De laatste paar dagen ben ik ook absoluut niet meer bezig met wijken ed, maar echt alleen met de basis. Dus echt stap, draf, galop, de goede stelling en het rechtrichten. (dit doe ik normaal ook wel natuurlijk, maar dan neem ik er wat moeilijkere oefeningen bij, wat ik nu dus achterwege laat.)

Vandaag ook weer, Het was echt alsof ik op een bom zat. De hele tijd maar dribbelen en doen, en zogauw het kan ook wegschieten.
Ik heb dr vandaag goed de wacht aangezegd, en elke keer als ze dreigde met stijgeren en/of bokken echt een tik met de zweep gegeven.
Dit hielp eigenlijk wel, maar na zo'n 5 minuten probeert ze het weer? Verward

Verder gaan de overgangen echt goed, en de galop gaat ook super, terwijl dit eerst echt onze moeilijkste gang was. Verward .
Daartegenover staat dat stap en draf gewoon niet goed gaan. Dat is echt dribbelen en alleen maar harder willen.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

En Dankjewel voor alle reacties die er al zijn geweest Haha!

Edit: Ik rijd zo'n half uur/ drie kwartier per dag. ( zonder het in en uitstappen.) en zo'n 6 a 7 dagen in de week.