tips voor keertwendingen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

tips voor keertwendingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 17:20

Hoii

ik rij nu Z2 met C pony, en Z1 met D pony.
maar die C pony wil geen keertwendingen maken
ik ben er nou ongeveer al 1.5 jaar mee bezig en hij draait gewoon om de voorhand en om de middenhand Frusty en hij moet om de ACHTERHAND.... Schijnheilig Lips are sealed
is er iemand die weet hoe het wel moet lukken??? want ik haal steeds 3en en daar ben ik nie zo blij mee want dat kost steeds winstpunten

groetjes hiske

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:47

Zorg ten eerste dat hij attent is voor je been.

Ik verwacht dat je geleerd hebt om de keertwending in te zetten vanuit schouderbinnen waarts.
Maar ga nu eens een paard passen apuyeren, en van daaruit een keert wending.
Hij moet dan bijna lukken. Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:53

Id, schop hem van je binnenbeen af als hij daaran kleeft, desnoods laat je hem een paar pasjes wijken voor je binnenbeen.
Dan binnenbeen er wakend aanhouden en buitenbeen achter de singel leggen.
Binnenteugel vraagt iets lengtebuiging maar met name je buitenteugel moet je er goed aanhouden.

Om hem wat sneller te maken kan je travers stappen op een kleine volte, dan loop je ook niet het risico dat hij zijn spilbeen laat staan.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 06:41

Zal wel weer een dooddoener zijn, maar je hebt toch wel instructie mag ik aannemen. Keertwendingen goed aanleren op een paard/pony dat ze verkeerd heeft geleerd is erg moeilijk en lijkt me ondoenlijk om zonder instructie te doen. Ik denk overigens dat in jouw geval de optie van sjuimpje: traver op de volte als een soort hele grote keertwending goed is om mee te beginnen. Het belangrijkste is dat hij leert om niet zijn achterhand naar buiten te verplaatsen.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 15:57

eindeloos correcte kwartkeertwendingen rijden en deze pas verder "vergroten" als ze goed gaan en dan telkens een klein stukje verder. Heeft bij mijn paard prima geholpen Ik heb nu 7ens en 8en voor de keertwendingen en op andere paarden lukt het nu ook veeeeel beter.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 17:46

ik heb de travers gebruikt om het sjakie aan te leren. (zo mogen ze hem niet in de ring lopen hoor).
maar dan maak je het iets gemakkelijker. omdat de kont van de hoefslag af is moet je pony wel met de voorhand om de achterhand heen draaien.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 18:34

Heyy

Ik heb wel een instructrice, en we oefenen het ook wel iedere les zowat, maar dan lukt het meestal nog niet
Ik probeer meestal ook om vanuit traver de keertwendingen in te zetten, en doe dat in de ring meestal ook Schijnheilig weet dat het eignelijk niet echt hoort, maar dan gaat het wel beter.
Vanuit de volte en dan kleiner maken lukt wel goed, alleen als ik dan weer probeer om een gewone te maken zoals in een proef, doet ie het nie meer.... Ik rij ook op een pony die de keertwendingen al wel kan, duzz weet wel hoe ik ze moet rijden, alleen het lukt gewoon niet.
Nou dan heb ik er nog 1 over: eindeloos kwartkeertwendingen rijden...die tip had ik laatst ook al gehad van iemand die Z rijdt, en die ben ik nu ook EINDELOOS aan het oefenen, het gaat al iets beter nu, dus hoop dat het zo doorgaat.....

hiske

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 18:37

o ja, mijn instructrice is de zus van Liberty.
ze is soms wel eens op bokt, dan heet ze confetti

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 09:26

Ik bedoelde het travers achtige grote keertwending alleen om je pony sterker te maken en de hulpen te leren. Het lijkt me niet goed om vanuit travers je keertwending in te zetten daarmee maak je het in feite extra moeilijk en kan je nooit een 'kleine' keertwending maken. Wat je ook zou kunnen proberen maar dan wel met instructie omdat het in jouw geval snel verkeerd kan gaan is om juist vanuit schouderbinnenwaarts te beginnen. Maar dan wel een goede schouderbinnenwaarts (schoudervoor) waarbij de voorhand naar binnengezet wordt met het buitenbeen en niet de achterhand naar buiten!!! Doe dit op de hoefslag. Vanuit het schoudervoor zou je wat van de hoefslag af kunnen appuyeren zodat de pony goed attent wordt voor je buitenbeen, vandaaruit draai je door in een keertwending. Zo gauw als je voelt dat bij het inzetten de achterhand wegzwaait weer rechtuit rijden of juist weer een grote werk-keertwending rijden.

Ha ha, ik keek nog even naar bovenstaande reacties en zag dat ik hetzelfde heb geschreven als runningkawa Frusty Koe

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 13:31

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 17:13

heyy

haha geloof dat ik het snap, zal het eens gaan proberen...
1 probleem: het is vandaag BENNIEWEER en dat betekent dat m'n pony steeds als ie de wind onder z'n kont krijgt ervandoor gaat....hihihi dat wordt dus zorgen dat ik er op blijf zitten......

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:04

Ik heb het bovenstaande allemaal niet gelezen, maar zo heb ik het geleerd. Je moet niet teveel passen maken, dan wordt je keertwending snel te groot en kan een paard om de middenhand gaan draaien. Je rijdt op een rechte lijn, zet het paard een pasje schoudervoor in, je verplaatst je gewicht naar binnen, buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel, daar draait het paard omheen. Inzetten en in een paar passen meenemen, dus de schouder goed meenemen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:07

astridh schreef:
Ik bedoelde het travers achtige grote keertwending alleen om je pony sterker te maken en de hulpen te leren. Het lijkt me niet goed om vanuit travers je keertwending in te zetten daarmee maak je het in feite extra moeilijk en kan je nooit een 'kleine' keertwending maken.


Precies, hier ben ik het helemaal mee eens. Ik rij ook vaak een kleine volte travers achtig, dus een grote keertwending, net zoals je in de galop een piroutte hebt en een werkpirouette, zo is die volte travers dus een werkpirouette in stap. In België noemen ze dat volgens mij een passade.

De keertwending vanaf de rechte lijn, zoals in een proef, moet je nooit vanuit travers inzetten, dan gaat de achterhand dus naar buiten en moet je daar nog eens omheen draaien.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:27

Vraagje: Kan het ook zijn dat een pony/paard het gewoon níet kan leren?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:31

Nee, ieder paard kan het leren.
Maar je moet het zelf goed doen, wat meestal het probleem is Lachen