Geen stap meer verzetten op buitenrit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Geen stap meer verzetten op buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:21

Het gaat om een paard van 6 jaar, helemaal zadelmak en heeft een hele tijd voor de koets gelopen. Daar ging alles goed.
In een piste gaat alles goed, hij is wat eigenwijs maar dat is niet echt een probleem.
Tijdens buitenritten onder het zadel loopt het echter fout. Opeens gaat hij op de rem of wil plots terugkeren. Wanneer je drijft, gaat hij naar achter, bokt hij of steigert hij een beetje. Eens je hem met veel moeite voorbij het onzichtbare iets waar hij van 'schrikt' krijgt gaat het weer even goed. Een paar meter verder is het weer mis. Ook het paard dat mee gaat wandelen stopt en panikeert omdat hij stopt. Met wat moeite laat zij hem wel achter en stapt door... Maar soms beïnvloed hij haar zo hard dat ze het liefst de benen zou nemen. Ook als zij doorstapt blijft hij achter.

Echt angst kan het volgens mij niet zijn. Voor de kar gaat alles goed... Ook als we onder het zadel voorbij stappen aan blaffende honden, koeien, andere paarden, auto's doet hij niks. Dit zijn dan dingen waar andere paarden wel eens zouden kunnen van schrikken.

We hebben al geprobeerd hem te laten kijken, hem gerust te stellen met de stem, rustig blijven, geduld hebben maar we zijn ook al eens wat doortastender geweest. Een tik van de zweep wordt hij alleen maar gemener op.

Het zou een super paard zijn moesten we dit eruit krijgen... Wie heeft dé tip?

Carry

Re: Geen stap meer verzetten op buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:24

Dit lijkt op verlatingsangst. Het lukte mij een paardje ver genoeg te rijden tot ik wel om moest keren (einde weg) door stevig door te draven, maar verder ook niet. Stappen zat er niet in. Ik wilde niet met paard en al in de sloot komen te liggen. Vertrouwd dit paard je wel? Dat lijkt mij de eerste vraag die in mij opkomt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:26

Heeft je paard oogkleppen op voor de kar? En onder het zadel?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:30

Doorzetten.
Dat is tenminste wat ik doe met Amo, die heeft precies hetzelfde probleem. Verlatingsangst, wil niet weg van stal. Eerst loopt hij braaf, en dan ineens gaat hij stilstaan of achteruit lopen. Zit daar een drukke weg of sloot? Interesseert hem niks.
Het enige wat ik dan doe is aandrijven en hem niet laten omkeren . Op een gegeven moment gaat hij overstag, want het enige wat hij dan kan doen is achteruit lopen en dat gaat vervelen, geloof mij! Haha!
En veel, heel veel geduld hebben. Amo is erg hardleerd en koppig, hij liep rustig minutenlang achteruit, maar uiteindelijk gaf hij zich over. En dan meteen ontspannen en belonen.

Als hij gaat staken, gewoon rustig blijven, diep zitten, aandrijven en níet laten omdraaien. Het vergt wel een snel reactie vermogen, want als hij naar links omdraait en je houdt hem links tegen, zal hij vliegensvlug naar rechts gaan en vice versa, maar hier leer je mee omgaan. In het begin zal het je misschien wel 10 minuten of langer kosten, maar later heeft hij het zo door. Ik maak nu buitenritten waarbij hij niet 1 keer omdraaid, of buitenritten waarbij hij het probeert maar al snel doorheeft dat het toch geen nut heeft. Ene keer reageert hij heftiger dan de andere keer, maar hij zal zich overgeven.

Niet slaan, niet boos worden, niet tegen hem roepen (behalve misschien als hij de straat of sloot op/inloopt, maar niet boos worden om het staken zelf). Gewoon geduld hebben.

En iemand te voet meenemen wil de eerste keren ook helpen. Eerste keer voor hem uitlopen of fietsen, zodat hij zich aan die persoon kan optrekken. Daarna een keertje achter het paard aanlopen, zodat hij het zelf moet doen, maar als hij gaat staken kan deze persoon even helpen, en dan uiteindelijk zelf gaan proberen! Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:33

Het zou goed kunnen dat hij geen vertrouwen heeft. Het is namelijk een paard van de familie. Maar hij doet het bij de eigenaar ook.

De eerste keer dat hij stopt is meestal op een mooie vlakke weg, de eigenaar heeft geprobeerd om er voorbij te raken in een klein galopje. Voor hij het wist stond hij opnieuw 90° gedraaid met zijn hoofd richting huis.

Onder het zadel niet, voor de kar soms wel...
Laatst bijgewerkt door Oonax op 17-07-07 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:34

dit volg ik ook even..is echt een rotprobleem..vooral op de dijken..je ligt zo in de sloot of ze glijden de dijk af..gevaarlijk probleem

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:37

Ik kan je aanraden om niet te gaan galoperen of draven als hij zich ineens omdraait...gewoon stappen, rustig blijven, dan kan je veel sneller en beter ingrijpen en is het véél minder gevaarlijk.

En dat vertrouwen, tja. Ik weet zeker dat Amo vertrouwen in me heeft, ik ken hem dan ook al jaren en we doen alles samen. Maar toch blijft hij zo op buitenritten. Heeft volgens mij niks met vertrouwen te maken, is gewoon een diepgewortelde angst en die kan hij moeilijk overwinnen.

Maar ik moet zeggen dat het me met de bovenstaande 'techniek' de afgelopen tijd steeds beter afgaat. Ja Kan nu weer lekker galopperen in het bos, terwijl dat voorheen uitgesloten was.

Maar het kost tijd, ik ben er al jaren mee bezig met Amo. En je moet het wel durven, het neemt toch risico's met zich mee. Je weet niet wat je paard gaat doen, je kunt aardig hard vallen als ze zo raar doen (weet ik uit ervaring, auw).

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:42

Ik waag me er op buitenrit ook niet op hoor. Ik weet van mezelf dat ik niet genoeg ervaring heb om zoiets op te lossen.

Het zal dus gewoon kwestie van geduld hebben en vooral veel buitenrijden worden waarschijnlijk? Had ik eigenlijk uit mezelf ook wel kunnen weten, maarja, misschien had er wel iemand dé supertip Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:44

Heel veel buitenrijden inderdaad.
Dan verbeterd het met de dag, merk ik zelf nu.
Ik rij nu een paar keer per week buiten en het gaat nu echt super (voor zijn doen dan). Ga ik nu een maand niet, en dan ineens weer wel, dan ben ik weer terug bij af.

Maar je leert er mee omgaan hoor. Ik wist me in het begin echt geen raad met hem, maar nu lach ik hem alleen maar uit als hij zo raar doet. Haha!