Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Bedankt voor de tip! Ga het meteen lezenEen paard kan alleen maar sterk worden als jij vasthoudt. Een paard kan alleen maar sterk worden als jij met beide teugels vasthoudt. Gooi beide teugels compleet los, vraag aansluitend met een teugel het hoofd tot helemaal aan je stijgbeugel. Dat moet van tevoren tot in den treure worden geoefend, het moet een reflex van je paard worden. Kijk eens even op http://www.paardnatuurlijk.nl en zoek op one rein stop.

_Lotjuh_ schreef:Op die momenten is Beer mij inderdaad de baas. Iets wat (snel) moet veranderen, maar hoe? Het probleem is namelijk dat als ik er naast sta hij wel goed luisterd en weet dat ik de baas ben. En in stap verder ook geen problemen, pas als je gaat draven (en moeilijke dingen van 'm gaat vragen).
Ze neemt het bit vast en wordt compleet stuurloos. Het heeft veel met pubergedrag te maken hoor. Nu is mijn paardje bijna uitgepuberd en heb ik aan een ervaren dressuuramazone gevraagd om er mee te rijden en ... bij haar loopt ze super! Nu moet ik nog bijscholen en dan zijn we vertrokken!
vrodie schreef:Welk bit raad jij dan aan? Rij nu gewoon met een standaard bustrens. Rijden met bijzet lijkt me eerlijk gezet niet zo prettig... Wel heb ik een Thiedeman aangeschaft en daar nu een paar keer mee gereden, (apsoluut) niet om zijn hoofd naar beneden te dwingen maar 'm gewoon wat beter in de hand te hebben, dit lijkt redelijk goed te werken (en als het goed gaat, gaan we het weer zonder Thiedeman proberen natuurlijk!)Mischien een ander bitje en een keer met bijzet teugel rijden, dan s het toch moeilijker het bit tussen de tanden te zetten en te gaan rennen. Zo heb je iets meer controle.
saskiakefie schreef:Werkt helaas niet.. Naja, misschien een klein beetje maar je merkt niet echt verschil.Misschien eerst flink longeren, zodat ie zijn energie een beetje kwijt raakt...?
Mizora schreef:Wat zijn de (verschillende) inwerkingen van deze bitten (heb niet zo veel verstand daarvanJe kan een dubbelgebroken trens proberen, of juist een ongebroken. Ook kan je een bit met rolletjes (alleen rvs rollen) proberen.
)? Heb helaas niet de mogelijkheid een hele lading bitten uit te proberen, dus als ik een nieuwe aanschaf, wil ik wel een goeie kopen

_Lotjuh_ schreef:Mandyke; Hoe oud is jou paard nu? Bij Beer is ook aan alles te merken dat 'ie vrezelijk aan het puberen is
). Een thiedeman heb ik ook onlangs aangeschaft en het helpt wel, maar een hulpteugel die de ruiter zelf moet 'bedienen' (denk slof ofzo) zou ik nooit gebruiken. Mandyke schreef:Aha, Beer is net 6 geworden dus dat duurd nog wel even.Mijn paardje is net 7 jaar geworden. Het is wel een merrie, die zijn iets sneller uitgepuberd (godzijdank). Een thiedeman heb ik ook onlangs aangeschaft en het helpt wel, maar een hulpteugel die de ruiter zelf moet 'bedienen' (denk slof ofzo) zou ik nooit gebruiken.
Het probleem met een slof ik dat je daarmee het hoofd van je paard naar beneden trekt (als je hem verkeerd gebruikt tenminste), en het verschil met een Thiedeman is dat deze niet inwerkt als je paard op de juiste manier loopt.. Beter dus!
Ach, liever zonder hulpteugels natuurlijk, maar het is nu even nodig ben ik bang.. Als het goed gaat kan die zo snel mogelijk d'r weer af

_Lotjuh_ schreef:Mandyke schreef:Aha, Beer is net 6 geworden dus dat duurd nog wel even.Mijn paardje is net 7 jaar geworden. Het is wel een merrie, die zijn iets sneller uitgepuberd (godzijdank). Een thiedeman heb ik ook onlangs aangeschaft en het helpt wel, maar een hulpteugel die de ruiter zelf moet 'bedienen' (denk slof ofzo) zou ik nooit gebruiken.
Het probleem met een slof ik dat je daarmee het hoofd van je paard naar beneden trekt (als je hem verkeerd gebruikt tenminste), en het verschil met een Thiedeman is dat deze niet inwerkt als je paard op de juiste manier loopt.. Beter dus!
Ach, liever zonder hulpteugels natuurlijk, maar het is nu even nodig ben ik bang.. Als het goed gaat kan die zo snel mogelijk d'r weer af