Pony maakt zich zo ongelovelijk sterk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottejulia

Pony maakt zich zo ongelovelijk sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 11:34

Ik heb een Tinker x Dartmoor pony die behoorlijk eigenwijs (puber) is. Opzich geen probleem, zolang je erg concequent bent en hij moet zo nu en dan flink op z'n plek gezet worden. Alleen maakt hij zich met rijden, als hij er geen zin meer in heeft (dus liever iets anders gaat doen), zo vrezelijk sterk dat ik niks meer kan beginnen.

Bijvoorbeeld als we rustig draven en ik wil een volte bij A maken.. Beer ziet dat niet zitten en springt halverwege de volte aan in galop, neemt z'n bit tussen z'n tanden en rennen maar! En hard dat 'ie dan gaat, niet normaal gewoon, struikeld ook bijna af en toe..

Hem tegen de bakrand aanzetten of (weer) op de volte krijgen is niet mogelijk, hij is te sterk en gaat te hard. Hem gewoon terug trekken, lukt je nooit, daarbij werkt dat averechts (logisch) en trek je je eigen handen alleen maar kapot. Wat wel werkt is de teugel los gooien (hem z'n zin geven), dan gaat 'ie na een half rondje weer draven, maar dat is natuurlijk ook niet de manier. Kortom: Ik ben totaal machteloos.

Ik hoop dat jullie tips hebben wat te doen in deze situatie!

LiNdA1986

Re: Pony maakt zich zo ongelovelijk sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:16

Kan je geen priveles nemen met iemand die er veel verstand van heeft.

Volgens mij is het paard meer de baas over jou dan jij over hem. Zo lees ik het hoor.
Knipoog

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 12:43

Ik ben (nog steeds) opzoek naar een goede instructeur/instructrice, maar die is niet echt makkelijk te vinden. Ik ga binnenkort mijn oude instructeur van de manege eens vragen of hij een keer les wil geven of er eventueel zelf op wil rijden, kijken wat daar uit komt..

Op die momenten is Beer mij inderdaad de baas. Iets wat (snel) moet veranderen, maar hoe? Het probleem is namelijk dat als ik er naast sta hij wel goed luisterd en weet dat ik de baas ben. En in stap verder ook geen problemen, pas als je gaat draven (en moeilijke dingen van 'm gaat vragen).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:54

Ik zou het verder ook niet weten.
Ik hoop dat je dan snel een goede instructeur/instructrice vindt, maar wat je al zegd, die zijn niet gemakkelijk te vinden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:20

Een paard kan alleen maar sterk worden als jij vasthoudt. Een paard kan alleen maar sterk worden als jij met beide teugels vasthoudt. Gooi beide teugels compleet los, vraag aansluitend met een teugel het hoofd tot helemaal aan je stijgbeugel. Dat moet van tevoren tot in den treure worden geoefend, het moet een reflex van je paard worden. Kijk eens even op www.paardnatuurlijk.nl en zoek op one rein stop.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:20

OMG-->RT-P

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 10:51

Cassidy schreef:
Een paard kan alleen maar sterk worden als jij vasthoudt. Een paard kan alleen maar sterk worden als jij met beide teugels vasthoudt. Gooi beide teugels compleet los, vraag aansluitend met een teugel het hoofd tot helemaal aan je stijgbeugel. Dat moet van tevoren tot in den treure worden geoefend, het moet een reflex van je paard worden. Kijk eens even op http://www.paardnatuurlijk.nl en zoek op one rein stop.
Bedankt voor de tip! Ga het meteen lezen Knipoog

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:50

Mischien een ander bitje en een keer met bijzet teugel rijden, dan s het toch moeilijker het bit tussen de tanden te zetten en te gaan rennen. Zo heb je iets meer controle.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:55

_Lotjuh_ schreef:
Op die momenten is Beer mij inderdaad de baas. Iets wat (snel) moet veranderen, maar hoe? Het probleem is namelijk dat als ik er naast sta hij wel goed luisterd en weet dat ik de baas ben. En in stap verder ook geen problemen, pas als je gaat draven (en moeilijke dingen van 'm gaat vragen).

Ken het probleem, mijn paard is heel braaf als ik er naast sta, ze luistert goed en kent haar plaats. Als ik erop zit valt het ook nog mee, in stap dan, maar vanaf dat ik begin te draven gaan we zo de mist in. Gestoord Ze neemt het bit vast en wordt compleet stuurloos. Het heeft veel met pubergedrag te maken hoor. Nu is mijn paardje bijna uitgepuberd en heb ik aan een ervaren dressuuramazone gevraagd om er mee te rijden en ... bij haar loopt ze super! Nu moet ik nog bijscholen en dan zijn we vertrokken! Haha!

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 08:24

vrodie schreef:
Mischien een ander bitje en een keer met bijzet teugel rijden, dan s het toch moeilijker het bit tussen de tanden te zetten en te gaan rennen. Zo heb je iets meer controle.
Welk bit raad jij dan aan? Rij nu gewoon met een standaard bustrens. Rijden met bijzet lijkt me eerlijk gezet niet zo prettig... Wel heb ik een Thiedeman aangeschaft en daar nu een paar keer mee gereden, (apsoluut) niet om zijn hoofd naar beneden te dwingen maar 'm gewoon wat beter in de hand te hebben, dit lijkt redelijk goed te werken (en als het goed gaat, gaan we het weer zonder Thiedeman proberen natuurlijk!)

Mandyke; Hoe oud is jou paard nu? Bij Beer is ook aan alles te merken dat 'ie vrezelijk aan het puberen is Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:30

Misschien eerst flink longeren, zodat ie zijn energie een beetje kwijt raakt...?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:31

Je kan een dubbelgebroken trens proberen, of juist een ongebroken. Ook kan je een bit met rolletjes (alleen rvs rollen) proberen.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 09:00

saskiakefie schreef:
Misschien eerst flink longeren, zodat ie zijn energie een beetje kwijt raakt...?
Werkt helaas niet.. Naja, misschien een klein beetje maar je merkt niet echt verschil. Clown

Mizora schreef:
Je kan een dubbelgebroken trens proberen, of juist een ongebroken. Ook kan je een bit met rolletjes (alleen rvs rollen) proberen.
Wat zijn de (verschillende) inwerkingen van deze bitten (heb niet zo veel verstand daarvan Bloos)? Heb helaas niet de mogelijkheid een hele lading bitten uit te proberen, dus als ik een nieuwe aanschaf, wil ik wel een goeie kopen Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:26

_Lotjuh_ schreef:
Mandyke; Hoe oud is jou paard nu? Bij Beer is ook aan alles te merken dat 'ie vrezelijk aan het puberen is Tong uitsteken

Mijn paardje is net 7 jaar geworden. Het is wel een merrie, die zijn iets sneller uitgepuberd (godzijdank Clown ). Een thiedeman heb ik ook onlangs aangeschaft en het helpt wel, maar een hulpteugel die de ruiter zelf moet 'bedienen' (denk slof ofzo) zou ik nooit gebruiken.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 09:39

Mandyke schreef:
Mijn paardje is net 7 jaar geworden. Het is wel een merrie, die zijn iets sneller uitgepuberd (godzijdank Clown ). Een thiedeman heb ik ook onlangs aangeschaft en het helpt wel, maar een hulpteugel die de ruiter zelf moet 'bedienen' (denk slof ofzo) zou ik nooit gebruiken.
Aha, Beer is net 6 geworden dus dat duurd nog wel even. Clown Het probleem met een slof ik dat je daarmee het hoofd van je paard naar beneden trekt (als je hem verkeerd gebruikt tenminste), en het verschil met een Thiedeman is dat deze niet inwerkt als je paard op de juiste manier loopt.. Beter dus! Haha! Ach, liever zonder hulpteugels natuurlijk, maar het is nu even nodig ben ik bang.. Als het goed gaat kan die zo snel mogelijk d'r weer af Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:43

_Lotjuh_ schreef:
Mandyke schreef:
Aha, Beer is net 6 geworden dus dat duurd nog wel even. Clown Het probleem met een slof ik dat je daarmee het hoofd van je paard naar beneden trekt (als je hem verkeerd gebruikt tenminste), en het verschil met een Thiedeman is dat deze niet inwerkt als je paard op de juiste manier loopt.. Beter dus! Haha! Ach, liever zonder hulpteugels natuurlijk, maar het is nu even nodig ben ik bang.. Als het goed gaat kan die zo snel mogelijk d'r weer af Knipoog

Dat bedoel ik inderdaad met 'zelf bedienen', met een thiedeman heb je geen kans om op het verkeerde moment los te laten want de teugel laat meteen zelf los vanaf dat je paard zijn hoofd terug op 'normale wijze' draagt. Zo kan je nooit te traag zijn met belonen, het paard beloont zichzelf! Haha!