Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Zodra hij weer braaf is weer gewoon verder rijden, en veel figuren etc. om hem af te leiden. Gaat hij weer racen, dan weer op de volte enz. Ook heb ik wel eens de tip gekregen paard gewoon de hoek in te rijden als ze gaan racen (dus in de hoek stilzetten). Kan zeker helpen, maar je moet ook oppassen dat een paard niet tegen het schot loopt o.i.d.
Je kunt hem natuurlijk wel zelf een keer in galop zetten als hij in zo'n race bui is en dan gewoon een tijdje doorgalopperen, zodat hij daarna misschien minder de neiging heeft om telkens weg te spurten. Vooruit shoppen als hij zelf al gaat racen, vind ik een tegenstrijdige hulp 
Yelly schreef:Is hij niet toevallig minder gaan bewegen ofzo, dat hij gewoon meer energie heeft dan 'vroeger'? Misschien kun je hem dan voordat je gaat rijden even longeren, zodat hij niet zo gaat racen met jou er op. Of zorgen dat hij er gewoon wat vaker uitkomt natuurlijk
Het hoeft niet te komen door te veel aan energie, kan ook dat hij je gewoon uittest. Je kunt hem dan denk ik het best op de volte zetten, en dan telkens opvangen en weer los, dus niet blijven trekken! Als jij blijft trekken wordt het alleen maar een wedstrijd wie het hardst kan trekken waarschijnlijkZodra hij weer braaf is weer gewoon verder rijden, en veel figuren etc. om hem af te leiden. Gaat hij weer racen, dan weer op de volte enz. Ook heb ik wel eens de tip gekregen paard gewoon de hoek in te rijden als ze gaan racen (dus in de hoek stilzetten). Kan zeker helpen, maar je moet ook oppassen dat een paard niet tegen het schot loopt o.i.d.
Je moet trouwens ook niet "steeds druk op het bit blijven houden zodat hij niet weg kan", als een paard druk is zal hij alleen maar vervelender worden als je hem constant alleen maar op de rem zet! Ook vooruitshoppen vind ik geen goed planJe kunt hem natuurlijk wel zelf een keer in galop zetten als hij in zo'n race bui is en dan gewoon een tijdje doorgalopperen, zodat hij daarna misschien minder de neiging heeft om telkens weg te spurten. Vooruit shoppen als hij zelf al gaat racen, vind ik een tegenstrijdige hulp
Heb je les, en zo ja wat zegt je instructrice/instructeur ervan? Als je geen les hebt is dat misschien ook wel een goed idee
. Hoe ik het heb opgelost? Wel ik begon steeds vanuit een rustige stap een stukje te draven. Wanneer ze versnelde zei ik heel rustig 'ho' en maakte even duidelijk dat ze rustiger moest.Als ze daarop niet reageerde maakte ik een overgang naar stap.In het begin kon ik echt maar een half toertje in de bak draven dat ze rustig liep. Maar nu kan ik alles! Ze loopt echt super braaf en goed aan het been
.
) dat je je benen niet afsteekt maar hou ze er gewoon tegen. Misschien zal hij hier wel even extreem op reageren, maar da's zo weer over.
.Citaat:Ik ga hem nu laten draven en lekker laten draven en zodra hij moe word en terug in tempo gaat aansporen en dan houd het misschien wel op
.
Ook helpt het gewoon om de gehoorzaamheid te verbeteren. Yelly schreef:Nu volgens mij ligt het bij dit paard niet dat hij onder het werk uit wilt komen. Gewoon dat hij hard wil gaan. Ik had zelf een 'racepaard' vroeger, nu doet ze het niet meer, en van figuren ging ze alleen maar harder op dat moment. Volgens mij is het bij haar eerder een kwestie dat ze hem eerst op rechte stukken netjes moet kunnen rijden. Veel paarden die op kleine voltes e.d. worden gezet gaan alleen nog maar harder racen... Je gaat heus niet alleen maar stappen hoor, als je het doet zoals ik het doe. Je gaat alleen in stap wanneer hij racet. En vanaf het moment dat hij bedaart is ga je terug naar draf. Dat wordt dus heel de tijd (toch in het begin) stap-draf-stap-draf-stap-draf. Dus je paard werkt er wel mee@ fiekhe: Op zich ben ik het wel met jou eens, telkens corrigeren en consequent blijven. Maar zou het niet zo zijn dat sommige paarden (die liever onder het werk uitkomen) na een tijdje door hebben dat ze na een paar meter racen gelijk weer mogen stappen? En dus juist stukjes gaan racen om onder het werk uit te komen? Tuurlijk gaat het hier wel om een paard dat juist graag hard gaat, maar kan ook gewoon een van de vele trucjes zijn die het paard gebruikt om maar niet echt te hoeven werken zegmaar. Ook kun je een paard dat op stal staat moeilijk bijna alleen maar laten stappen lijkt me, dan krijgen ze zo weinig beweging![]()
Ook zeg jij dat het beter is weinig figuren te rijden, maar bij sommige paarden is dit juist een goede afleiding. Als ze bezig zijn hebben ze minder tijd om stoute dingen te bedenkenOok helpt het gewoon om de gehoorzaamheid te verbeteren.
. En die overgangen zullen veel beter helpen aan de gehoorzaamheid dan figuren te gaan rijden in een 'racedraf'. Als je echt een paard hebt dat alleen maar op stal staat, dan kan je ook even longeren om de overtollige energie eraf te krijgen
.
.
fiekhe schreef:Yelly schreef:Nu volgens mij ligt het bij dit paard niet dat hij onder het werk uit wilt komen. Gewoon dat hij hard wil gaan. Ik had zelf een 'racepaard' vroeger, nu doet ze het niet meer, en van figuren ging ze alleen maar harder op dat moment. Volgens mij is het bij haar eerder een kwestie dat ze hem eerst op rechte stukken netjes moet kunnen rijden. Veel paarden die op kleine voltes e.d. worden gezet gaan alleen nog maar harder racen... Je gaat heus niet alleen maar stappen hoor, als je het doet zoals ik het doe. Je gaat alleen in stap wanneer hij racet. En vanaf het moment dat hij bedaart is ga je terug naar draf. Dat wordt dus heel de tijd (toch in het begin) stap-draf-stap-draf-stap-draf. Dus je paard werkt er wel mee@ fiekhe: Op zich ben ik het wel met jou eens, telkens corrigeren en consequent blijven. Maar zou het niet zo zijn dat sommige paarden (die liever onder het werk uitkomen) na een tijdje door hebben dat ze na een paar meter racen gelijk weer mogen stappen? En dus juist stukjes gaan racen om onder het werk uit te komen? Tuurlijk gaat het hier wel om een paard dat juist graag hard gaat, maar kan ook gewoon een van de vele trucjes zijn die het paard gebruikt om maar niet echt te hoeven werken zegmaar. Ook kun je een paard dat op stal staat moeilijk bijna alleen maar laten stappen lijkt me, dan krijgen ze zo weinig beweging![]()
Ook zeg jij dat het beter is weinig figuren te rijden, maar bij sommige paarden is dit juist een goede afleiding. Als ze bezig zijn hebben ze minder tijd om stoute dingen te bedenkenOok helpt het gewoon om de gehoorzaamheid te verbeteren.
. En die overgangen zullen veel beter helpen aan de gehoorzaamheid dan figuren te gaan rijden in een 'racedraf'. Als je echt een paard hebt dat alleen maar op stal staat, dan kan je ook even longeren om de overtollige energie eraf te krijgen
.
Nu denk je wsg nog altijd waarom naar stap gaan, neem hem gewoon in een rustige draf? Wel, laat ik je vertellen (en vooral door eigen ervaring), dat dit op dat moment ongeloofelijk moeilijk is. Je paard wil immers alleen maar weglopen. De meeste paarden moet je echt tot bedaren brengen door ze in stap te zetten, een rustige draf lukt heel vaak niet. Uiteraard wordt je paard na een tijdje gehoorzamer, dus zal hij sneller terug te nemen zijn & dan kan je hem gewoon in een rustige draf zetten om hem te kalmeren. Maar in het begin wilt zoiets echt bijna nooit lukken.
Denk dat 'jouw' methode wel kan werken! Citaat:Ook zeg jij dat het beter is weinig figuren te rijden, maar bij sommige paarden is dit juist een goede afleiding. Als ze bezig zijn hebben ze minder tijd om stoute dingen te bedenken Ook helpt het gewoon om de gehoorzaamheid te verbeteren.
Jeskim schreef:Anton kan prima zijn rondjes lopen.. Al blijf ik erbij dat anton ook intelligent genoeg is om iets meer voor zijn kiezen te krijgen..
maar hij loopt nog lang niet voldoende rechtgericht en dát wil ik juist ook wel hebben. Want in de figuren moet je ook schakelen in de stelling, waaronder dus bijv. linker - recht - rechter. Daarin is Anton weer intelligent genoeg om meteen door te schakelen, maar rechtstellen lukt niet voldoende.
Lalidan schreef:Wat mij opvalt is dat iedereen het probleem op wilt lossen met terug rijden. Dit heb ik ook jaren gedaan. Totdat er 2 dingen goed tot me doordrongen: Allereerst wil je het voorwaarts gaan NOOIT afstraffen, want je heb het later nog nodig. Ten tweede kan je een paard alleen terugnemen, zover als het paard zich LAAT terug nemen. En dat laatste is hier duidelijk het probleem.
Wat ik zou doen: Als je aandraaft en hij gaat harder, drijf hem dan voorwaarts. Bij voorkeur, als je het kan voorkomen door zelf goed in het drafritme te blijven, niet in galop. Aan het einde van de lange zijde vang je hem op, zover als hij zich laat opvangen. Dat is de eerste keer waarschijnlijk nog niet veel, maar zorg dat hij in elk geval iets reageert. Volgende lange zijde drijf je weer voorwaarts. Wederom neem je hem terug. Gegarandeert dat hij met een paar rondjes gaat afwachten welk tempo hij aan moet houden, en dat je hem terug kan rijden naar een normale draf. Rent hij weer weg, netjes voorwaarts rijden en weer terug nemen. Zorg dat hij aan je been komt!
Ik heb het dus niet over laten racen!! Hij moet aan het eind van de lange zijde terug komen, eventueel met behulp van de bakrand, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad.
Succes er mee.
Van een actieve draf een verzamelde draf maken is dus ook afstraffen? Ja toch, want je neemt terug
..) En je paard mag prima in een heerlijk actieve draf lopen
. Alleen moet hij er zelf geen racedraf van gaan maken
.
)Citaat:straft voorwaarts lopen niet af. Je corrigeert het ongecontroleerde voorwaartse alleen maar (en voorzover ik weet is terugnemen nog stees niet gelijk aan afstraffen hoor. Van een actieve draf een verzamelde draf maken is dus ook afstraffen? Ja toch, want je neemt terug ..)
Citaat:Met terugrijden 'straf' ik het paard overigens niet (terugrijden is zitten en sluiten).
Citaat:maar ondertussen heb ik de ervaring dat dat lang niet altijd op gaat. Sommige paarden wachten niet af...(en racen gewoon die bocht uit) En ja dat houden ze érg lang vol. (mmh 2 jaar lang genoeg )
Citaat:Maar als je net al aangeeft dat haar probleem terugnemen is, dan is de methode die je noemt toch ook al niet meer functioneel??!
Citaat:Maar voorwaarts rijden bij een reeds voorwaarts paard vind ik een beetje dubbelop.
Citaat:Onder haar vandaan proberen te lopen. Rijd je dat voorwaarts, dan zal hij nog steeds onder haar vandaan blijven vluchten. Een aantal passen versnellen is wel iets om mee te nemen, maar niet het eerste uitgangspunt. Onder je blijven is mijn eerste uitgangspunt.