Alleen maar racen, racen en racen !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Alleen maar racen, racen en racen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:21

Heey,

Ik hoop dat jullie goede tips hebben. Ik rijd nu ongeveer een jaartje een fjord van iemand. De laatste tijd wilt hij alleen maar racen, racen en racen. Dan wil ik een rustig drafje proberen nou geen denken aan hij wilt alleen maar snel laat ik hem gaan gaan we in galop de hele bak door. Nu heb ik al een paar dingen geprobeert, zoals een keer flink op 2 teugels remmen, steeds druk op het bit blijven houden zodat hij niet weg kan, veel voltes en figuren rijden, en een keer toen hij weg wou gewoon hard vooruit geschopt (nu krijg ik vast een paar mensen over me heen) . Niks heeft geholpen, hebben jullie nog goeie tips?

Yelly

Re: Alleen maar racen, racen en racen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:28

Is hij niet toevallig minder gaan bewegen ofzo, dat hij gewoon meer energie heeft dan 'vroeger'? Misschien kun je hem dan voordat je gaat rijden even longeren, zodat hij niet zo gaat racen met jou er op. Of zorgen dat hij er gewoon wat vaker uitkomt natuurlijk Knipoog

Het hoeft niet te komen door te veel aan energie, kan ook dat hij je gewoon uittest. Je kunt hem dan denk ik het best op de volte zetten, en dan telkens opvangen en weer los, dus niet blijven trekken! Als jij blijft trekken wordt het alleen maar een wedstrijd wie het hardst kan trekken waarschijnlijk Knipoog Zodra hij weer braaf is weer gewoon verder rijden, en veel figuren etc. om hem af te leiden. Gaat hij weer racen, dan weer op de volte enz. Ook heb ik wel eens de tip gekregen paard gewoon de hoek in te rijden als ze gaan racen (dus in de hoek stilzetten). Kan zeker helpen, maar je moet ook oppassen dat een paard niet tegen het schot loopt o.i.d.

Je moet trouwens ook niet "steeds druk op het bit blijven houden zodat hij niet weg kan", als een paard druk is zal hij alleen maar vervelender worden als je hem constant alleen maar op de rem zet! Ook vooruitshoppen vind ik geen goed plan Knipoog Je kunt hem natuurlijk wel zelf een keer in galop zetten als hij in zo'n race bui is en dan gewoon een tijdje doorgalopperen, zodat hij daarna misschien minder de neiging heeft om telkens weg te spurten. Vooruit shoppen als hij zelf al gaat racen, vind ik een tegenstrijdige hulp Knipoog

Heb je les, en zo ja wat zegt je instructrice/instructeur ervan? Als je geen les hebt is dat misschien ook wel een goed idee Lachen

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:32

als hij harder gaat terug rijden gaat die langzamer dan voorwaarts rijden (en dan bedoel ik niet trappen en laten rennen) maar ik bedoel dan wat voorwaarts met contact.
wil die niet terug dan maar even flink terug rijden (hij moet luisteren wanneer jij het aangeeft).
veel overgangen en dan bedoel ik 1e x probeer maar 3 overgangen of 2 e dan zo uitbreiden naar 5 of 6 (en dan niet trekken maar rijden).
niet gaan galoperen als die onder je uit loopt probeer eerst maar eens in draf alles voor elkaar te hebben.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:37

Yelly schreef:
Is hij niet toevallig minder gaan bewegen ofzo, dat hij gewoon meer energie heeft dan 'vroeger'? Misschien kun je hem dan voordat je gaat rijden even longeren, zodat hij niet zo gaat racen met jou er op. Of zorgen dat hij er gewoon wat vaker uitkomt natuurlijk Knipoog

Het hoeft niet te komen door te veel aan energie, kan ook dat hij je gewoon uittest. Je kunt hem dan denk ik het best op de volte zetten, en dan telkens opvangen en weer los, dus niet blijven trekken! Als jij blijft trekken wordt het alleen maar een wedstrijd wie het hardst kan trekken waarschijnlijk Knipoog Zodra hij weer braaf is weer gewoon verder rijden, en veel figuren etc. om hem af te leiden. Gaat hij weer racen, dan weer op de volte enz. Ook heb ik wel eens de tip gekregen paard gewoon de hoek in te rijden als ze gaan racen (dus in de hoek stilzetten). Kan zeker helpen, maar je moet ook oppassen dat een paard niet tegen het schot loopt o.i.d.

Je moet trouwens ook niet "steeds druk op het bit blijven houden zodat hij niet weg kan", als een paard druk is zal hij alleen maar vervelender worden als je hem constant alleen maar op de rem zet! Ook vooruitshoppen vind ik geen goed plan Knipoog Je kunt hem natuurlijk wel zelf een keer in galop zetten als hij in zo'n race bui is en dan gewoon een tijdje doorgalopperen, zodat hij daarna misschien minder de neiging heeft om telkens weg te spurten. Vooruit shoppen als hij zelf al gaat racen, vind ik een tegenstrijdige hulp Knipoog

Heb je les, en zo ja wat zegt je instructrice/instructeur ervan? Als je geen les hebt is dat misschien ook wel een goed idee Lachen

Bedankt voor het nuttig commentaar Knipoog
Nee ga binnekort wel les krijgen. Ja ik denk dat het uittesten is. Maar soms ben ik het echt wel even beu en krijgt hij een flinke schop Duivel
Ik ga hem nu laten draven en lekker laten draven en zodra hij moe word en terug in tempo gaat aansporen en dan houd het misschien wel op Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:39

Ik zette mijn drukke fjord vaak op de volte als ze weer eens veel te snel ging.. Al moet je dit wel afwisselen met andere trucjes, want op een gegeven moment ging ze zelf alvast een volte draaien als ze begon te stieren, toen heb ik haar in de hoek gezet, een volte linksom gevolgd door een volte rechtsom.

Denk erom dat je fjord slim is, blijf dus niet te veel op de hoefslag rijden, eigenlijk mag je maar een paar stappen rijden zonder iets te doen en dan weer bezig gaan. Die van mij gaat stieren als ze tijd krijgt om iets te verzinnen om te doen, zolang ik haar bezig houd, met figuren, tempowisselen, halthouden enz. blijft ze bij mij..
Probeer ook om je figuren afwisselend te houden, dus niet steeds hetzelfde doen, steeds een volte de ene kant op, maar blijf creatief, verzin steeds nieuwe creaties van figuren achter elkaar, houd dat koppie aan het werk..
Als ik bijvoorbeeld een slange volte rijd rijd ik er af en toen ook even een volte tussendoor, want na twee bochten weet ze al wat ze moet doen en maakt ze het af zonder na te denken en gaat ze weer wat verzinnen om uit te vreten..
Maak het werk leuk en houd het voor je paard interessant.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:46

Consequent blijven. Elke keer als hij harder wil, moet jij m weer terug zetten naar het tempo wat je wil rijden. Als het goed is, gaan ze dan accepteren dat ze gewoon niet harder mogen!

Uitrazen kán, maar moeten ze niet tegen je gebruiken! Bijv 2 rondjes uitrazen kan, maar dan moet ie ook meteen op jou hulp weet terug komen. Sommige paarden worden zelfs alleen maar ongecontroleerder van uitrazen.

Met deze opmerking ben ik het niet geheel eens Esther: "eigenlijk mag je maar een paar stappen rijden zonder iets te doen" (maar snap ik wel jou opmerkingen als ik aan het rijden was, dat ik teveel op de hoefslag reed)
Ik heb juist altijd geleerd dat een paard moet leren wachten! En dat je soms juist snel teveel doet en als je op je paard stapt om te rijden en je eigenlijk een soort doel voor ogen moet vormen wat je die keer wil gaan doen qua oefeningen. Tuurlijk moet je niet tig rondes over de hoefslag tuffen, maar ze moeten wel degelijk leren dat die hoefslag ook goéd gereden wordt!! (je moet je paard toch ook ergens eens rechtrichten!)
Maar voorbeeld wat betreft ook niet teveel doen: Ik zet het paard in draf, vervolgens wil ik 1 tempo behouden, dan dien ik, als het paard in een goede ontspannen houding loopt, eigenlijk nergens extra aan te zitten, pas tot ik weer iets ánders wil. En als een paard in galop zit, moet ie door blijven galloperen als je niks doet tot je het paard weer de hulp geeft dat ie iets anders moet. (en in dat opzicht doe ik nog veel teveel hehe)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:12

Mijn paard is een heethoofd en vroeger kreeg ik haar niet in een normale draf. Nu gaat dat veel véél beter Lachen. Hoe ik het heb opgelost? Wel ik begon steeds vanuit een rustige stap een stukje te draven. Wanneer ze versnelde zei ik heel rustig 'ho' en maakte even duidelijk dat ze rustiger moest.Als ze daarop niet reageerde maakte ik een overgang naar stap.In het begin kon ik echt maar een half toertje in de bak draven dat ze rustig liep. Maar nu kan ik alles! Ze loopt echt super braaf en goed aan het been Lachen.

Veel van deze paarden rennen weg voor het been. Let dus op (deed ik ook altijd _en doe ik nog een beetje Bloos ) dat je je benen niet afsteekt maar hou ze er gewoon tegen. Misschien zal hij hier wel even extreem op reageren, maar da's zo weer over.

Denk erom dat, als je het doet volgens de methode die ik hierboven zei (dus telkens naar stap gaan vanaf het moment dat hij niet reageert om terug te komen), zeer consequent bent. Dus niet 'goh, ik kan elke keer maar een meter draven, dus nu heb ik er geen zin in en laat hem racen'! Nee, jij moet steeds degene zijn die het tempo bepaalt, dus ook wanneer hij moet terugkomen. Ook moet je erop letten dat, als je je overgang rijdt, niet gespannen gaat zitten (dat houdt in: ontspannen benen, ontspannen rug, armen losjes naast je, zitten in je zadel (niet gaan rechtstaan in de beugels!), niet overdreven achterover gaan zitten = rechte rug, enz...). Heel de tijd trekken heeft totaal geen zin, even doortrekken en dan direct weer lossen.

Ik zou niet meteen beginnen met figuren gaan rijden, eerst moet hij op de hoefslag netjes lopen.
Pas als je hem (minimum) 2 toeren netjes ontspannen kunt houden, zou ik beginnen met figuren. Slangenvoltes, voltes, door een S van hand verandere, achten, ... Ook hier geldt weer: gaat hij te snel, terugpakken, geen reactie = naar stap. Werk ook aan tempowisselingen zodat hij leert dat hij niet hoeft weg te springen voor het been.

En dan, pas als je hem in draf rustig hebt, ga je aan de galop werken.
Begin net zoals in draf. Laat hem vanuit een rustig drafje aanspringen en blijf ev. op een grote volte.
Van wanneer hij te snel gaat neem je hem terug, als je geen reactie krijgt ga je over naar draf. Neem dan opnieuw een rustige draf aan en laat hem van daaruit weer aanspringen. Begint hij in draf te lopen? Neem terug, als het moet zelfs naar stap of stilstand! Laat hem niet het tempo bepalen!
Vergeet wel niet dat je niet voorop moet lopen, zolang de draf niet goed lukt moet je ook niet aan een galop beginnen Lachen.

Citaat:
Ik ga hem nu laten draven en lekker laten draven en zodra hij moe word en terug in tempo gaat aansporen en dan houd het misschien wel op

Dat vind ik persoonlijk geen goed idee. Hij krijgt op de duur toch meer conditie en je zal langer en langer én langer moeten rijden om hem moe te krijgen. En trouwens, het is niet de bedoeling met een moe paard te gaan werken.

Het belangrijkste is dat je heel consequent blijft en vooral dat je volhoudt!
De aanhouder wint. Altijd Lachen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:38

@ fiekhe: Op zich ben ik het wel met jou eens, telkens corrigeren en consequent blijven. Maar zou het niet zo zijn dat sommige paarden (die liever onder het werk uitkomen) na een tijdje door hebben dat ze na een paar meter racen gelijk weer mogen stappen? En dus juist stukjes gaan racen om onder het werk uit te komen? Tuurlijk gaat het hier wel om een paard dat juist graag hard gaat, maar kan ook gewoon een van de vele trucjes zijn die het paard gebruikt om maar niet echt te hoeven werken zegmaar. Ook kun je een paard dat op stal staat moeilijk bijna alleen maar laten stappen lijkt me, dan krijgen ze zo weinig beweging Knipoog

Ook zeg jij dat het beter is weinig figuren te rijden, maar bij sommige paarden is dit juist een goede afleiding. Als ze bezig zijn hebben ze minder tijd om stoute dingen te bedenken Clown Ook helpt het gewoon om de gehoorzaamheid te verbeteren.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:47

Yelly schreef:
@ fiekhe: Op zich ben ik het wel met jou eens, telkens corrigeren en consequent blijven. Maar zou het niet zo zijn dat sommige paarden (die liever onder het werk uitkomen) na een tijdje door hebben dat ze na een paar meter racen gelijk weer mogen stappen? En dus juist stukjes gaan racen om onder het werk uit te komen? Tuurlijk gaat het hier wel om een paard dat juist graag hard gaat, maar kan ook gewoon een van de vele trucjes zijn die het paard gebruikt om maar niet echt te hoeven werken zegmaar. Ook kun je een paard dat op stal staat moeilijk bijna alleen maar laten stappen lijkt me, dan krijgen ze zo weinig beweging Knipoog

Ook zeg jij dat het beter is weinig figuren te rijden, maar bij sommige paarden is dit juist een goede afleiding. Als ze bezig zijn hebben ze minder tijd om stoute dingen te bedenken Clown Ook helpt het gewoon om de gehoorzaamheid te verbeteren.
Nu volgens mij ligt het bij dit paard niet dat hij onder het werk uit wilt komen. Gewoon dat hij hard wil gaan. Ik had zelf een 'racepaard' vroeger, nu doet ze het niet meer, en van figuren ging ze alleen maar harder op dat moment. Volgens mij is het bij haar eerder een kwestie dat ze hem eerst op rechte stukken netjes moet kunnen rijden. Veel paarden die op kleine voltes e.d. worden gezet gaan alleen nog maar harder racen... Je gaat heus niet alleen maar stappen hoor, als je het doet zoals ik het doe. Je gaat alleen in stap wanneer hij racet. En vanaf het moment dat hij bedaart is ga je terug naar draf. Dat wordt dus heel de tijd (toch in het begin) stap-draf-stap-draf-stap-draf. Dus je paard werkt er wel mee Lachen. En die overgangen zullen veel beter helpen aan de gehoorzaamheid dan figuren te gaan rijden in een 'racedraf'. Als je echt een paard hebt dat alleen maar op stal staat, dan kan je ook even longeren om de overtollige energie eraf te krijgen Lachen.

Nu denk je wsg nog altijd waarom naar stap gaan, neem hem gewoon in een rustige draf? Wel, laat ik je vertellen (en vooral door eigen ervaring), dat dit op dat moment ongeloofelijk moeilijk is. Je paard wil immers alleen maar weglopen. De meeste paarden moet je echt tot bedaren brengen door ze in stap te zetten, een rustige draf lukt heel vaak niet. Uiteraard wordt je paard na een tijdje gehoorzamer, dus zal hij sneller terug te nemen zijn & dan kan je hem gewoon in een rustige draf zetten om hem te kalmeren. Maar in het begin wilt zoiets echt bijna nooit lukken Lachen.

ArAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:50

Als je merkt dat hij weg wil racen (of als hij al aan het racen is) proberen gelijk een kleine volte rijden en daar blijven is hij weer rustig dan er weer uit de kleine volte of de volte vergroten.
Misschien een tip! Knipoog

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:43

fiekhe schreef:
Yelly schreef:

Nu volgens mij ligt het bij dit paard niet dat hij onder het werk uit wilt komen. Gewoon dat hij hard wil gaan. Ik had zelf een 'racepaard' vroeger, nu doet ze het niet meer, en van figuren ging ze alleen maar harder op dat moment. Volgens mij is het bij haar eerder een kwestie dat ze hem eerst op rechte stukken netjes moet kunnen rijden. Veel paarden die op kleine voltes e.d. worden gezet gaan alleen nog maar harder racen... Je gaat heus niet alleen maar stappen hoor, als je het doet zoals ik het doe. Je gaat alleen in stap wanneer hij racet. En vanaf het moment dat hij bedaart is ga je terug naar draf. Dat wordt dus heel de tijd (toch in het begin) stap-draf-stap-draf-stap-draf. Dus je paard werkt er wel mee Lachen. En die overgangen zullen veel beter helpen aan de gehoorzaamheid dan figuren te gaan rijden in een 'racedraf'. Als je echt een paard hebt dat alleen maar op stal staat, dan kan je ook even longeren om de overtollige energie eraf te krijgen Lachen.

Nu denk je wsg nog altijd waarom naar stap gaan, neem hem gewoon in een rustige draf? Wel, laat ik je vertellen (en vooral door eigen ervaring), dat dit op dat moment ongeloofelijk moeilijk is. Je paard wil immers alleen maar weglopen. De meeste paarden moet je echt tot bedaren brengen door ze in stap te zetten, een rustige draf lukt heel vaak niet. Uiteraard wordt je paard na een tijdje gehoorzamer, dus zal hij sneller terug te nemen zijn & dan kan je hem gewoon in een rustige draf zetten om hem te kalmeren. Maar in het begin wilt zoiets echt bijna nooit lukken Lachen.

Oke, nu snap ik het een stuk beter Lachen Denk dat 'jouw' methode wel kan werken!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:46

Ik denk dat overgangen en wakker houden,aan je been maken en veel figuren een deel van de oplossing is.
Ga er van voren niet aan hangen, laat dat maar doen,maar ga hem tegenwerken met je zit en benen, zet hem op de volte, maar hang niet in de mond.
gebroken lijntjes, keertwendigen etc, hou hem wakker, dan word hij vanzelf moe.
klinkt makkelijk is het zeker niet! succes!

btw, als hij vooruit wil ,prima, maar doe het met beleid,een galop training kan goed zijn,als hij ook daadwerkelijk aan het werk gaat, als hij alleen maar gat scheuren, dan krijg je dat er niet meer uit.

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:15

Veel overgangen rijden inderdaad! Geef hem niet de tijd om te racen. Maar een rustige overgang naar de draf en neem hem na 5 meter weer terug. Dan weer een paar passen stappen en weer rustig aansporen. Elke keer herhalen.
succes.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:28

Citaat:
Ook zeg jij dat het beter is weinig figuren te rijden, maar bij sommige paarden is dit juist een goede afleiding. Als ze bezig zijn hebben ze minder tijd om stoute dingen te bedenken Ook helpt het gewoon om de gehoorzaamheid te verbeteren.

Hier sprong ik eigenlijk op in.. Zoals Annabel zegt hoef je een paard niet telkens iets te laten doen, Anton kan prima zijn rondjes lopen.. Al blijf ik erbij dat anton ook intelligent genoeg is om iets meer voor zijn kiezen te krijgen.. Vooral die leuke spelletjes die je met hem doet vind hij erg leuk en hij snapt ze, dus hij kan wel wat moeilijkere dingen aan.

Tea, mijn eigen fjord, is dus zoeen die dingen gaat verzinnen, die is heel intelligent en gaat dus rotzooi uit lopen vreten. Dat resulteerde vaak in racen!! Dat zie ik wel vaker bij fjorden gebeuren, vooral als ze rotzooi uit gaan vreten hebben ze vaak gewoon te veel tijd voor andere dingen. Later bouw je de stukjes weer wat uit en kun je weer een normaal rondje gaan rijden..

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:48

ik zou em gewoon op de volte zetten inplaats van de hele tijd aan je teugel trekken of hem vooruit te trappen. ik rij zelf af en toe op een paardje dat sneller gaat als je aan de teugels trekt en als je ze langer laat loopt ie rustig

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:37

Een Fjord he? Ik verzorg ook een Fjord en ze zijn gewoon erg sterk! Wat ik hier ook al heb zien staan.... je moet niet blijven trekken! Hoe meer je trekt hoe harder hij gaat.
Gewoon 1 duidelijke ophouding en naar achter blijven zitten.
Mij werd afgeraden hem op een volte te zetten.... hij moet immers gewoon luisteren, en je moet hem terug krijgen als JIJ dat wilt!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:34

Je kunt wel afraden om op de volte te gaan, maar als je hem niet terug krijgt wordt dat ook lastig..
Mijn fjord pikte het snel op, hard racen heeft geen zin, want dan moet ik iets moeilijks doen. Zette haar ook niet altijd op de volte, maar vroeg ook gewoon moeilijke dingen van haar, die volte had ze snel door..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:48

Probleem in mijn denkrichting is een beetje: Is dit een fjord die doet maar niet denkt (reinar) of denkt en doet (tea/anton destijds)??

Jeskim schreef:
Anton kan prima zijn rondjes lopen.. Al blijf ik erbij dat anton ook intelligent genoeg is om iets meer voor zijn kiezen te krijgen..

Knipoog maar hij loopt nog lang niet voldoende rechtgericht en dát wil ik juist ook wel hebben. Want in de figuren moet je ook schakelen in de stelling, waaronder dus bijv. linker - recht - rechter. Daarin is Anton weer intelligent genoeg om meteen door te schakelen, maar rechtstellen lukt niet voldoende.
maar dit wordt wel erg 'mijn' kwestie zo haha

Andere oefening die ik geregel mee kreeg van instructrices: Slange voltes. Dan kunnen ze niet teveel tempo zetten en moeten wel aan de bak.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:32

mischien van te voren idd even longeren. en tijdens het rijden elke keer als hij net ietsjepietsje harder gaat dan jij wil meteen weer terug in stap. of probeer hem op je stem aan te laten draven dan gaan ze vaak rustiger in draf dan als je aandrijft. dus op je stem enzo.

sucses Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:28

Wat mij opvalt is dat iedereen het probleem op wilt lossen met terug rijden. Dit heb ik ook jaren gedaan. Totdat er 2 dingen goed tot me doordrongen: Allereerst wil je het voorwaarts gaan NOOIT afstraffen, want je heb het later nog nodig. Ten tweede kan je een paard alleen terugnemen, zover als het paard zich LAAT terug nemen. En dat laatste is hier duidelijk het probleem.

Wat ik zou doen: Als je aandraaft en hij gaat harder, drijf hem dan voorwaarts. Bij voorkeur, als je het kan voorkomen door zelf goed in het drafritme te blijven, niet in galop. Aan het einde van de lange zijde vang je hem op, zover als hij zich laat opvangen. Dat is de eerste keer waarschijnlijk nog niet veel, maar zorg dat hij in elk geval iets reageert. Volgende lange zijde drijf je weer voorwaarts. Wederom neem je hem terug. Gegarandeert dat hij met een paar rondjes gaat afwachten welk tempo hij aan moet houden, en dat je hem terug kan rijden naar een normale draf. Rent hij weer weg, netjes voorwaarts rijden en weer terug nemen. Zorg dat hij aan je been komt!

Ik heb het dus niet over laten racen!! Hij moet aan het eind van de lange zijde terug komen, eventueel met behulp van de bakrand, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad.

Succes er mee.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:53

Lalidan schreef:
Wat mij opvalt is dat iedereen het probleem op wilt lossen met terug rijden. Dit heb ik ook jaren gedaan. Totdat er 2 dingen goed tot me doordrongen: Allereerst wil je het voorwaarts gaan NOOIT afstraffen, want je heb het later nog nodig. Ten tweede kan je een paard alleen terugnemen, zover als het paard zich LAAT terug nemen. En dat laatste is hier duidelijk het probleem.

Wat ik zou doen: Als je aandraaft en hij gaat harder, drijf hem dan voorwaarts. Bij voorkeur, als je het kan voorkomen door zelf goed in het drafritme te blijven, niet in galop. Aan het einde van de lange zijde vang je hem op, zover als hij zich laat opvangen. Dat is de eerste keer waarschijnlijk nog niet veel, maar zorg dat hij in elk geval iets reageert. Volgende lange zijde drijf je weer voorwaarts. Wederom neem je hem terug. Gegarandeert dat hij met een paar rondjes gaat afwachten welk tempo hij aan moet houden, en dat je hem terug kan rijden naar een normale draf. Rent hij weer weg, netjes voorwaarts rijden en weer terug nemen. Zorg dat hij aan je been komt!

Ik heb het dus niet over laten racen!! Hij moet aan het eind van de lange zijde terug komen, eventueel met behulp van de bakrand, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad.

Succes er mee.

Ik heb het opgelost met terugrijden (lees mijn stukken boven) en mijn paard loopt nu prima én voorwaarts én goed op de hulpen. Als ik op dat moment haar benen gaf ging ze alleen harder crossen. Je straft voorwaarts lopen niet af. Je corrigeert het ongecontroleerde voorwaartse alleen maar (en voorzover ik weet is terugnemen nog stees niet gelijk aan afstraffen hoor. Verward Van een actieve draf een verzamelde draf maken is dus ook afstraffen? Ja toch, want je neemt terug Lachen..) En je paard mag prima in een heerlijk actieve draf lopen Ja. Alleen moet hij er zelf geen racedraf van gaan maken Lachen.

tequilaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:56

Overgangen maken en zet hem af en toe onder het tempo, vooral overgangen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:47

@Lalidan: Als je er zo over denkt lijkt dat inderdaad prachtig, die methode, maar ondertussen heb ik de ervaring dat dat lang niet altijd op gaat. Sommige paarden wachten niet af...(en racen gewoon die bocht uit) En ja dat houden ze érg lang vol. (mmh 2 jaar lang genoeg Schijnheilig)
Maar als je net al aangeeft dat haar probleem terugnemen is, dan is de methode die je noemt toch ook al niet meer functioneel??!

Maar er zijn ook zeker paarden waar deze manier werkt, dat zeker. Het is alleen per paard zoeken naar de juiste oplossing. Maar voorwaarts rijden bij een reeds voorwaarts paard vind ik een beetje dubbelop.

Voorwaarts zoals de TS schrijft, lees ik als: Onder haar vandaan proberen te lopen. Rijd je dat voorwaarts, dan zal hij nog steeds onder haar vandaan blijven vluchten. Een aantal passen versnellen is wel iets om mee te nemen, maar niet het eerste uitgangspunt. Onder je blijven is mijn eerste uitgangspunt.
Met terugrijden 'straf' ik het paard overigens niet (terugrijden is zitten en sluiten). Ik probeer alleen te blokkeren dat het door je hand heen walst.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:07

Citaat:
straft voorwaarts lopen niet af. Je corrigeert het ongecontroleerde voorwaartse alleen maar (en voorzover ik weet is terugnemen nog stees niet gelijk aan afstraffen hoor. Van een actieve draf een verzamelde draf maken is dus ook afstraffen? Ja toch, want je neemt terug ..)

Citaat:
Met terugrijden 'straf' ik het paard overigens niet (terugrijden is zitten en sluiten).

Terugnemen op zich is natuurlijk geen straf. Maar een paard wat zich niet terug laat nemen, word soms op de meest krachtige manieren terug "genomen". En sommige daarvan zijn wel degelijk een straf....

Citaat:
maar ondertussen heb ik de ervaring dat dat lang niet altijd op gaat. Sommige paarden wachten niet af...(en racen gewoon die bocht uit) En ja dat houden ze érg lang vol. (mmh 2 jaar lang genoeg )

Nee, uiteraard gaat het niet voor alle paarden op. Sommige paarden zijn zo heet of gestresst, dat je soms bijvoorbeeld alleen maar kan zitten en afwachten, om maar iets te noemen. Maar ik had niet het idee dat dat het probleem van de TS was, met name omdat hij het niet altijd gedaan heeft. Als ik de indruk heb gewekt dat het voor ieder paard hetzelfde is, dan had ik het er wat anders neer moeten zetten.

Citaat:
Maar als je net al aangeeft dat haar probleem terugnemen is, dan is de methode die je noemt toch ook al niet meer functioneel??!

Daarom wil ik de nadruk ook niet hebben op het terugnemen, maar op het voorwaarts rijden. Als je zo'n paard óver zijn eigen (race) tempo laat lopen, kan je ze weer terug nemen. Zodra je dat kan, kan je gaan uitbouwen tot je weer een normale draf hebt. Maar je moet dus (in mijn opinie) eerst voorwaarts voor je weer terug kan nemen. Ik wil dus in eerste instantie niet terug nemen, maar voorwaarts rijden.

Citaat:
Maar voorwaarts rijden bij een reeds voorwaarts paard vind ik een beetje dubbelop.

Dat begrijp ik, en zo klinkt het natuurlijk ook. En als je een voorwaarts paard hebt wat zich laat rijden hoeft het natuurlijk ook niet. Maar in dit geval heb je een voorwaarts paard wat zich niet laat rijden, en niet laat terug nemen. Als beiden dingen niet willen, moet je iets anders doen. Voorwaarts rijden dus, want dat wil wel.

Citaat:
Onder haar vandaan proberen te lopen. Rijd je dat voorwaarts, dan zal hij nog steeds onder haar vandaan blijven vluchten. Een aantal passen versnellen is wel iets om mee te nemen, maar niet het eerste uitgangspunt. Onder je blijven is mijn eerste uitgangspunt.

Juist omdat JIJ het zelf bent die het paard voorwaarts rijd, blijft hij wel onder je. Een paard wat wegloopt en wat je steeds terug moet nemen (en wat zich niet of slecht terug laat nemen), blijft niet bij je. Door voorwaarts te rijden, ben jij nog steeds degene die het tempo bepaalt, en moet het paard dus wel bij je blijven.

Sorry voor het lange bericht en al de quote's, maar dacht dat dit duidelijker was dan er domweg 1 verhaal van te maken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 21:52

Bedankt voor jullie tips !