Niet vooruit te branden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje_

Niet vooruit te branden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 19:29

Ik weet niet of het hier goed staat!

Mijn paard is de ene keer overal bang voor en zo dus onwijs voorwaarts hij let dan misschien niet op mij máár hij is voorwaarts wat ik zelf erg fijn vind. Helaas laat hij deze kant van zich erg weinig zien. Ik heb dus ook onwijs vaak (eigelijk altijd) dat die gewoon niet vooruit te branden is.. ik sla hem met de zweep geen reactie of die het niet voelt.. Kort geleden sporen erbij gehaalt waar ik zelf geen fan van ben maar maakt geen verschil, en zie nu al een plekje komen van de sporen, waar ik dus ook niet blij mee ben. Zoals vandaag, ik krijg hem dan net nog in draf maar arbeidsdraf of midderdraf zover komt het ook niet, en dan gaattie ook nog eens lopen trekken als een gek (aan z'n bit) Ik vind dit zó iritant, ik ben al bijna een jaar met mijn privéles bezig hiermee maar hij blijft dit gedrag te vertonen en ik weet dondersgoed dat hij gewoon snel kan zijn want soms loopt die de sterren van de hemel en is die onwijss voorwaarts enzo. Zoals vorige week, ik hoefde maar een klein tikje te geven en hij schoot weg ik galop. Dan moet je hem tegenhouden en sowieso belonen dat die zo goed reageert, maar waarom die dat dan niet altijd doet? Ik weet het is ook het karakter van het paard maar ik word het af en toe een beetje zat.

Misschien heeft iemand goede oefeningen voor mij die ik kan gebruiken en misschien ook helpt met het rijden. Graag zonder sporen want ik wil geen wondjes straks. Overigens als me lesgever er een zweep bij haalt is die weg in rengalop, terwijl die op mijn eigen zweep niet reageert.

Weten jullie hoe dit komt? Of wat ik al zei, hebben jullie oefeningen voor me? Alvast bedankt.. Lachen

Ier

Re: Niet vooruit te branden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:50

De enige echte oefening die ik je kan meegeven denk ik is door gewoon onwijs veel overgangen te rijden. Van stap naar draf, van draf naar halt etc etc. Haal die sporen eraf, gewoon een tik geven met de zweep. Nou weet ik absoluut niet hoe lastig Boris is met rijden maar die van mij was eerst ook niet vooruit te branden & dit heeft prima geholpen. Ja

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 09:24

Het irirtante is, daar ben ik al een jaar mee bezig.. En op de zweep reageert die niet. Scheve mond

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:32

Ik geloof ook niet dat sporen helpen. Rijdt je instructeur er wel is op ; of in ieder geval, iemand anders? Zoja, hebben die hetzelfde probleem of..? Klinkt alsof ie je gewoon dwarsboomt; ene keer kan ie wel spontaan onwijs snel & als ie geen zin heeft dan stopt ie gewoon omdat hij weet dat het jou toch niet lukt hem in z'n vooruit te krijgen?

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 09:34

Zo best eens kunnen ja.. Mijn rij instructuur heeft er een keer op gereden ja, bij het begin was die sloom, maar zei is net een stukje sterker (heel veel) dan mij.. En uiteindelijk ging die sneller ja. Maar zoals gister me benen begaven het uiteindelijk gewoon.. ik moet zóveel drijven en tikken geven.. Ik heb nu ook echt pijn in me benen en onwijs last van me knie, ik vind het zo ook niet leuk meer Nagelbijten / Gniffelen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:51

Dit is lastig om aan te pakken. Voor jouw paardje is het al routine geworden om bij jou even lekker rustig aan te doen. Geen nood, deed mijn verzorgpaardje ook Knipoog .
Het belangrijkste is dat je ervoor leert zorgen dat je paardje aan je been is. Het is niet de bedoeling dat je benen moe worden, je hoeft (als het eenmaal goed gaat) alleen maar te drijven om sneller te gaan, en daarna moet je paard in dat tempo door blijven lopen.
Natuurlijk is dat het beeld wat je wilt bereiken, nu moet je daar eerst nog naar toe werken!
Doe je sporen maar af, die zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, en niet om je paard voorwaartser te krijgen. Zweep heb je wel nodig (liefst lange dressuurzweep, daar kun je makkelijker een tikje mee geven terwijl je je handen niet hoeft te verplaatsten).
Start meteen met oefenen als je erop stapt. Wegstappen, is flink wegstappen. Laat hem niet eerst rustig stappen tijdens het inrijden, dan is het later alleen maar lastiger oppakken.
De teugels mogen gewoon in een boogje hangen, je geeft een keer (zachtjes) been, en je verwacht dat hij lekker door gaat stappen. Doet hij dat niet, dan mag je meteen een flinke schop geven (de bedoeling is dat hij straks doorheeft: actie = reactie). Reageert hij ook niet op de schop, dan geef je hem een tik met de zweep achter je been (niet op zijn hals).
Pas als hij sneller gaat stappen beloon je hem. Het geeft niet dat hij niet meteen vooruit schiet, als hij maar sneller gaat. Nadat je dit tempo hebt bereikt, moet je dit aanhouden. Zodra hij terugvalt, herhaal je het proces.

Belangrijk: loopt hij het tempo wat jij wilt: houd je benen dan stil! Beloon hem hiermee voor het luisteren.

De tempo oefeningen herhaal je constant. Houd geen bakrondje achterelkaar hetzelfde tempo aan. Wissel veel, en beloon als hij het goed doet. Laat tijdens het oefenen met zijn tempo, de teugels gewoon los hangen. Dat komt later wel.

Dit zal een tijdje duren, maar verlies de hoop niet. Belangrijk is dat je consequent bent, en altijd reactie verwacht op een lichte beenhulp. Laat het er nooit bij zitten. Vraag ook of je instructeur je hierbij wilt helpen. Laat haar jou ook veel overgangen rijden, en fixeer jullie aandacht op het aan het been zijn.
Veel succes Haha!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:22

Ben het helemaal eens met Mariettek! Wisselen is ook tempo wisselingen in alle gangen.
Succes!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:34

Dankje Mariettek, daar heb ik wat aan! Lachen
I

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:40

Ik denk dat dit eerder thuishoort op rijtechnisch, maar ook ik ga met Mariettek mee. Wees ontzettend konsekwent met je aanwijzingen, been= geen reactie? Tik erbij. En dan niet aaien met de zweep, want ook daar kan hij op een gegeven moment gewend aan raken...

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:42

@ Cassidy: Volgens mij is die sowieso al gewend aan de zweep, want ik krijg geen reactie als ik hem een tik geef.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:48

mariettek schreef:
Doe je sporen maar af, die zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, en niet om je paard voorwaartser te krijgen. Zweep heb je wel nodig (liefst lange dressuurzweep, daar kun je makkelijker een tikje mee geven terwijl je je handen niet hoeft te verplaatsten).

je beenhulp is ook een hulp of dat nu voorwaarts of zijwaarts is..
Het is niet om je paard harder te laten lopen maar wel om een reactie te verkrijgen op je been

maar zweepje gaatbij mij ook voor de sporen hoor

probeer eens je zweepje achter je been te leggen als hij daarop wel reageerd kun je steeds wat vaker je zweep weg houden
dus bij het aandrijven een tik achter je been geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:49

Liedje_ schreef:
@ Cassidy: Volgens mij is die sowieso al gewend aan de zweep, want ik krijg geen reactie als ik hem een tik geef.

Dan tik je niet hard genoeg Haha!

Nee, even zonder gekheid, je kunt ook een ander middeltje verzinnen om reactie te krijgen. Kelly Marks gebruikt een soort WIPWOP touw...Zal even kijken of ik wat vinden kan. Dit veroorzaakt een schrikreactie die het paard voorwaarts laat gaan, en dan hoef je ook niet te blijven slaan. Zorg er dan wel voor dat je je paard van voren voldoende ruimte geeft (teugels = los).

* Edit:gevonden: zacht katoenen touw met een lus om hem over je hand te schuiven, en een kwastje aan het andere uiteinde. Je kunt hem achter je been gebruiken, op de schouders, het paard er mee raken of alleen geluid geven.

Afbeelding

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:53

inderdaad consequent zijn, maar ook belangrijk wat krijgt je paard te eten. Die van mij heeft af en toe ook moeite als ik "veel"rij en als ik dan het voer iets verhoog gaat het veel beter

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:13

OMG-->RT-P

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:36

Cassidy schreef:
Dan tik je niet hard genoeg Haha!

Nee, even zonder gekheid, je kunt ook een ander middeltje verzinnen om reactie te krijgen. Kelly Marks gebruikt een soort WIPWOP touw...Zal even kijken of ik wat vinden kan. Dit veroorzaakt een schrikreactie die het paard voorwaarts laat gaan, en dan hoef je ook niet te blijven slaan. Zorg er dan wel voor dat je je paard van voren voldoende ruimte geeft (teugels = los).

* Edit:gevonden: zacht katoenen touw met een lus om hem over je hand te schuiven, en een kwastje aan het andere uiteinde. Je kunt hem achter je been gebruiken, op de schouders, het paard er mee raken of alleen geluid geven.

Afbeelding

Moet dat touw dan aan de achterkant van je zweep of?

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:47

Liedje_ schreef:
Zo best eens kunnen ja.. Mijn rij instructuur heeft er een keer op gereden ja, bij het begin was die sloom, maar zei is net een stukje sterker (heel veel) dan mij.. En uiteindelijk ging die sneller ja. Maar zoals gister me benen begaven het uiteindelijk gewoon.. ik moet zóveel drijven en tikken geven.. Ik heb nu ook echt pijn in me benen en onwijs last van me knie, ik vind het zo ook niet leuk meer Nagelbijten / Gniffelen

o:

een traag paard drijf ik juist weinig, ik vraag het 1x lief en zachtjes (met de hulp waar ik wil dat hij op reageert),doet hij het dan niet, dan jaag ik het naar voren. meestal geven ze dan snel weer op ( drie passen bij wijze van spreken, en dan is het alweer klaar), dan herhaal ik dit.

een begeven moment snapt zo'n dier ook wel: ik kan beter gewoon gelijk gaan lopen, en gelijk reageren, dat scheelt een hoop ellende.

op deze manier heb je binnen een kwartier resultaat.

maar dan moet je niet half zacht doen Knipoog

tja.. het is lastig.

Ik zou wel eerst even door een dierenarts laten onderzoeken of het paard niet ergens last van heeft, dat hij soms wel druk is betekend niet dat er niets mis kan zijn.
dan is hij zo jolig hieperdepiep, dat hij er misschien makkelijker doorheen loopt.

heel veel succes!

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:50

edit* als het paard loopt, je been er af houden, niet blijven wurmen met je been. uiteindelijk komt je been wel weer terug tegen je paard, maar een traag paard laat ik zo min mogelijk been voelen (Y)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:58

mariettek schreef:
Dit is lastig om aan te pakken. Voor jouw paardje is het al routine geworden om bij jou even lekker rustig aan te doen. Geen nood, deed mijn verzorgpaardje ook Knipoog .
Het belangrijkste is dat je ervoor leert zorgen dat je paardje aan je been is. Het is niet de bedoeling dat je benen moe worden, je hoeft (als het eenmaal goed gaat) alleen maar te drijven om sneller te gaan, en daarna moet je paard in dat tempo door blijven lopen.
Natuurlijk is dat het beeld wat je wilt bereiken, nu moet je daar eerst nog naar toe werken!
Start meteen met oefenen als je erop stapt. Wegstappen, is flink wegstappen. Laat hem niet eerst rustig stappen tijdens het inrijden, dan is het later alleen maar lastiger oppakken.
De teugels mogen gewoon in een boogje hangen, je geeft een keer (zachtjes) been, en je verwacht dat hij lekker door gaat stappen. Doet hij dat niet, dan mag je meteen een flinke schop geven (de bedoeling is dat hij straks doorheeft: actie = reactie). Reageert hij ook niet op de schop, dan geef je hem een tik met de zweep achter je been (niet op zijn hals).
Pas als hij sneller gaat stappen beloon je hem. Het geeft niet dat hij niet meteen vooruit schiet, als hij maar sneller gaat. Nadat je dit tempo hebt bereikt, moet je dit aanhouden. Zodra hij terugvalt, herhaal je het proces.

Belangrijk: loopt hij het tempo wat jij wilt: houd je benen dan stil! Beloon hem hiermee voor het luisteren.

De tempo oefeningen herhaal je constant. Houd geen bakrondje achterelkaar hetzelfde tempo aan. Wissel veel, en beloon als hij het goed doet. Laat tijdens het oefenen met zijn tempo, de teugels gewoon los hangen. Dat komt later wel.

Dit zal een tijdje duren, maar verlies de hoop niet. Belangrijk is dat je consequent bent, en altijd reactie verwacht op een lichte beenhulp. Laat het er nooit bij zitten. Vraag ook of je instructeur je hierbij wilt helpen. Laat haar jou ook veel overgangen rijden, en fixeer jullie aandacht op het aan het been zijn.
Veel succes Haha!

Wou juist hetzelfde zeggen Knipoog. Nog een belangrijk detail: vergeet niet dat je steeds opnieuw moet beginnen van een kleine hulp, anders leert hij het nooit & als hij reageert: _vooral in het begin dan_ altijd belonen! Doe veel afwisseling; ga eens springen, longeren, wandelen, vrijheidsdressuur, een dagje op de wei, enz. Als hij prima loopt hoef je echt geen uur te gaan dressureren, ga dan iets doen wat hij graag doet om hem te belonen, zoals bv. een wandeling (ik zeg maar iets). En inderdaad, doe die sporen uit! Die zijn niet gemaakt om paarden vooruit te schoppen Scheve mond .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:05

Liedje_ schreef:
Afbeelding

Moet dat touw dan aan de achterkant van je zweep of?[/quote]

Nee, ipv je zweep. lus om je pols en slaan. Door het zacht katoen doet het niet zeer, maar het paard schrikt en gaat naar voren toe.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:19

prints schreef:
mariettek schreef:

je beenhulp is ook een hulp of dat nu voorwaarts of zijwaarts is..
Het is niet om je paard harder te laten lopen maar wel om een reactie te verkrijgen op je been

maar zweepje gaatbij mij ook voor de sporen hoor

probeer eens je zweepje achter je been te leggen als hij daarop wel reageerd kun je steeds wat vaker je zweep weg houden
dus bij het aandrijven een tik achter je been geven.
Sporen worden gebruikt (of ten minste dat zou moeten) om met minder meer te krijgen (of met minder hetzelfde als zonder sporen), als je snapt wat ik bedoel. Niet om je paard aan het been te rijden (natuurlijk moet ie ook aan het been zijn met sporen, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel). Dat zou hij zonder sporen net zo goed moeten doen. Daarom zijn sporen hier geen goed idee, omdat het een kwestie is van goed aan het been te zijn. Een zweep kan (hier) wel.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:26

En TOCH rijd ik ieder paard standaard met mijn sporen Duivel

maar idd niet met als rede dat het anders niet loopt.
een paard dat niet loopt heeft vaak wel meer ontzag voor een schop met de spoor dan zonder.
(sterker nog, ik rijdt alles in eerste instantie zonder zweep, omdat anders je nooit op 2 teugels de zelfde druk hebt Knipoog )

maar in principe geef je de hulp in eerste instantie met je kuit, dus dan maakt het niets uit of je een spoor aan je voet hebt of niet Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:28

Mijn paard heeft meer respect voor de zweep die ik in mijn hand heb dan de spoor aan mijn voet.
En een paard dat niet loopt met schoppen vooruit te willen werken....

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:30

Cassidy schreef:
Liedje_ schreef:
Afbeelding

Moet dat touw dan aan de achterkant van je zweep of?

Nee, ipv je zweep. lus om je pols en slaan. Door het zacht katoen doet het niet zeer, maar het paard schrikt en gaat naar voren toe.

ja dat is wel een slim idee als je pony/paard niet reageert op je sporen en zweep..
ik zou het met dat touw probeeren ofzo ...

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:31

Cassidy schreef:
En een paard dat niet loopt met schoppen vooruit te willen werken....

niet schoppen... 1 enkele schop, omdat het niet reageerd op de kuit.

ach.. zoveel mensen, zovel wensen Knipoog

ik geloof weer niet in de zweep..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:38

Allereerst voer je wel genoeg? Mijn paard was ook vaak sloom,lui en dergelijke maar hij kreeg gewoon nooit genoeg te eten, voor zijn doen dan he, want het is gewoon een grote eter.

Verder frustrerend he dat paarden sloom zijn. Maar sporen zwepen en dergelijke zijn maar een momentsoplossing. Je moet zorgen voor afwisseling allereerst het meot n atuurlijk leuk zijn en blijven, veel buiten stappen en een basisconditie opbouwen. Heb in je profiel gespiekt ga lekker met het karretje de bossen in voor conditioneel werk.
Wees verder consequent been is reaktie, geen reaktie inderdaad goed een keer er in drukken en geen half werk maar goed voorwaarts rijden gallopeer desnoods effe goed rond. Been moet reaktie zijn, in het begin voel je je bezwaard zeer snel reageerd hij en kunnen jullie fijn rijden.
sucses