te sterk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suzannePAARD

te sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:57

hallo,
myn paard heeft van die dagen dat ze enorm sterk is niet normaal heel me handen liggen dan open omdat, ik liver zonder handschoentjes rij,, ik gebruik geen slof of wat dan ook. hebben julli een idee hoe je je een enorm sterke pony in bedwang houd?
alle tips welkom!!
geen negatieve berichten.... Vork
alvast bedankt Kusje Kusje

veronique56

Re: te sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:31

Probeer haar goed bezig te houden. Dus veel overgangen rijden en figuren rijden. Zo wordt ze sneller moe en misschien ook wat losser.
Als ze zo sterk is wil ze er dan vandoor gaan of trekt ze alleen aan de teugels? Misschien is ze wel zo sterk om jouw druk te ontkomen. Probeer in ieder geval een paard nooit in een houding te dwingen en ga niet terug trekken. Je paard is toch veel sterker en zal altijd winnen.

Controleer voor de zekerheid ook of alles goed zit. Een goed passend zadel, hoofdstel en het juiste bit kunnen al een hoop problemen wegnemen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:43

Ja ik zou als ik jou was veel gaan doen met haar, waaronder overgangen, en probeer zo min mogelijk met je handen te rijden, en meer met je zit.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:45

gewoon lekker overgangen rijden,en als je denkt oeh ze word me weer te sterk,hup volte ,en niet ingaanhouden ik bedoel iig niet gaan lopen trekken,probeer maar kneepjes te geven.
en gewoon lekker aan de gang met haar gaan .
sucses!

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:48

Manderino schreef:
gewoon lekker overgangen rijden,en als je denkt oeh ze word me weer te sterk,hup volte ,en niet ingaanhouden ik bedoel iig niet gaan lopen trekken,probeer maar kneepjes te geven.
en gewoon lekker aan de gang met haar gaan .
sucses!

Mee eens!! Ook goed met je benen rijden (Heb daar zelf ook moeite mee hoor!!!)
Veel succes

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 19:52

nog meer ideeën want dit deed ik eigenlijk al.. maar helpt niet echt. Clown

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:57

haar aan het wek houden en veel overgangen rijden. bij een overgang niet gaan trekken maar eerst mbv een halve ophouding wakker maken dan een ophouding. komt ze niet terug doe je het nog een keer. ondertussen op een volte rijden en die sluiten wil ook wel helpen. als ze dan nog niet terug komt met de neus in de hoek.

ga niet trekken want dat verlies je zowiezo.

maar ik weet niet of je les hebt? anders kan je het misschien ook een keer aan je instructeur vragen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:59

Mijn vorige pony had ook wel eens de gewoonte om sterk te worden en lekker in mijn handen te zitten.. Wat ik deed; beetje achterover en stevig gaan zitten en uit het niks mijn teugels losgooien.. resultaat; pony gaat bijna onderuit en doet het nooit meer door de schrik. Lachen
Dit was een pony die enorm aan het hangen was en het er niet echt uit te rijden was door overgangen.. Als jou pony niet hangt maar echt gaat rennen, is dit waarschijnlijk geen oplossing.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:09

als je pony sterk word niet tegen werken oplossenmet je benen dan heb je je handen ook niet open liggen. de vijfjarige die ik rij kan ook heel sterk zijn, onbewust ach de fout aan mij. omdat ik hem in een bepaalde positie tegen werk met mijn handen. Gewoon loslaten en hem zelf steeds weer die hand op laten zoeken en die hand laten volgen doormiddel van je been gebruik.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:31

De kruising Fjord-Apaloosa van mijn schoonzus is ook behoorlijk sterk. Zij hangt in de teugel. Loopt ook meer op de voorhand en de achterhand komt er wel vanzelf achteraan, zo lijkt het wel.

Oplossing voor het hangen zou veel overgangen rijden moeten zijn. Echter hierdoor wordt ze ontzettend wakker, waardoor ze nog minder goed te houden is. Veel wendingen maken is het enige wat helpt om haar in de hand te houden. Hierdoor moet ze ook erg op je letten.

Laatst las ik trouwens in het blad Horsimo iets over de werking van verschillende bitten. Ik ben er absoluut niet voor om iets met een hulpstuk op te lossen. Het moet rijtedhnisch worden opgelost; m.a.w. de ruiter moet dus eraan werken om het paard te laten doen wat hij wil. Maar in dit geval ging het om het verschil tussen een watertrens en een bustrens. Dit vind ik allebei 2 trenzen die ik niet echt schadelijk vind voor paarden itt bijv. een Pessoa bit wat heel sterk inwerkt. Paarden die de neiging hadden om zich sterk te maken en om te gaan hangen, kon je beter niet met een bustrens rijden. Voor deze paarden is een watertrens veel beter. Dit trens heeft nl. ronddraaiende bitringen. Het paard kan er niet zo op gaan hangen. Een bustrens ligt veel vaster in de mond, waardoor het "uitnodigd" om er op te gaan hangen.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:00

Hey hoi!

hoe ik het oplos,

Het paard nageeflijk rijden, maar zelf ook nageeflijk zijn!

elke keer als je paard dat ene knikje maakt, zelf ook ontspannen. (zodat hij duidelijk beloond wordt voor het op zijn eigen benen lopen, ipv zijn hoofd door jou te laten dragen.)
Niet je hand neerzetten en dan maar afwachten. ( niet volgens 'mijn systeem' iig), je hand wordt dan een stukje meubilair.. en je paard is er dan nog weinig van onder de indruk.
ook niet steeds kleine plukjes en rukjes ( rukke plukken, paard wordt wel lichter, maar in weze spoel je hem alleen maar los van je hand, je krijgt alleen resultaat in de nek, en niet in de rest van zijn lijf.)
steeds het achterbeen activeren door te drijven, en dit opvangen in je hand, komt je paard terug, dan ontspan je. gaat het paard lopen, een keertje streng HO!

Je paard leren dat been niet altijd lopen betekend, maar ook ondertreden met het achterbeen, maak je paard fel!

niet te veel voorwaards rijden, ( wel van achter naar voren, maar niet steeds verruimen) daarmee duw je hem alleen maar meer je hand in, wordt het een soort stoomlocomatief.

juist steeds overgangen terug, maar wel fel en actief houden.

proberen dit met steeds minder hulpen te bereiken, en uiteindelijk alleen met zit hulpen.
( voor je gevoel ook zijn kont met je zit er onder zetten Knipoog )

belangrijkste is, zelf steeds proberen licht in je hand te blijven (trekken doet trekken, en je wint het toch nooit) en van achter naar voor rijden.
probeer hem voor je gevoel te verzamelen.

succes!!!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:42

Als ik merk dat mijn merrie te sterk wordt dan ga ik heel veel figuren rijden in een stevige draf. Ik zet haar dus lekker aan het werk totdat ik merk dat ze rustiger wordt. Kijk idd ook of er misschien iets is aan je houding waardoor hij te sterk wordt.
succes!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:31

Veel wenden en niet terugtrekken, als je handen open liggen trek je terug, en dat win je dus nooit Knipoog Laat je pony los en lekker met het neusje naar de grond Lachen Handen hoger en dan teugels steeds wat korter Lachen Niet gaan trekken, waarschijnlijk trekt jou pony dit niet en komt hij in verzet Lachen

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:48

los die teugels en dan met een lang los teugeltje gaan stappen voltes rijden, draven overgangen en voltess SSen 8en enzo

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:41

misschien helpt voor die tijd even rustig longeren?
Meestal zijn ze dan al een stuk rustiger Knipoog

suzannePAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 11:20

bedankt!! ik ga het probere:D