wijkprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

wijkprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 16:54

wijken voor de kuit...een ramp!
Bij mijn bijrijdpony gaat het vanzelf : die kruist vanvoor heel mooi en neemt de achterhand heel goed mee.
Mijn eigen paard daarentegen vergeet af en toe wel eens dattie een achterhand heeft.
Hij kent zij zijgangen perfect, dus het ligt zeker aan mezelf!! Het rare is : bijrijdpony is veel minder ontspannen dan eigen paard, die ontzettend nageeflijk beweegt alleen minder vlot is, vermoed dat het em daar inzit.

Ik leer hem het nu aan door af te wenden op de middellijn, recht te stellen en dan de oefening beginnen.
Dus ik leg de kuit naar achter, en geef druk.
Verder zorg ik dat ik hem met mn buitenteugel begrens.
Als het echt niet wil lukken geef ik een tik met de zweep op zn achterwerk als herrinering dat die ook nog meemoet.
Nog lukt het niet goed : ik doe bij mn eigen paard die oefening ook enkel nog maar in stap.
We beginnen bij de basis...

Iemand tips??

ConAmoreX

Re: wijkprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:57

Ervoor zorgen dat ze goed op je been reageerd?

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 16:59

Doe ie na een tijdje wel, maar in het begin hangt hij erg graag de luilak uit.
Dus ik rijd veel overgangen, maak hem goed los en dan pas begin ik aan de wijkoefening.

Maar misschien is hij idd niet vlot genoeg..

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:00

heey,
ik ken het probleem, niet bij mijn eigen paard maar sommige paarden die ik rijd doen ook wel eens lastig, en vergeten als het ware dat ze hun achterhand ook nog moeten meenemen.
mijn instructrice zegt, dat je nijdig moet zijn.
vb: je legt je kuit naar achteren en drukt, maar je paard reageert daar niet goed op, probeer dan eens nijdig te worden met je been, niet kloppen oid.
maar gewoon kleine 'drukjes' geven, ik kan het niet goed uitleggen Tong uitsteken
reageren ze hier ook niet op kan je je zweep erbij halen, maar geef dan niet 1 grote tik want dan doen ze het even maar daarna niet meer, ook hiermee wordt je nijdig, geef kleine tikjes op de bil.
meestal schuiven ze dan wel bij.
ik hoop dat je er aan uit kunt, anders vraag je het maar Knipoog

greetz

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:25

love_bichke schreef:
heey,
ik ken het probleem, niet bij mijn eigen paard maar sommige paarden die ik rijd doen ook wel eens lastig, en vergeten als het ware dat ze hun achterhand ook nog moeten meenemen.
vb: je legt je kuit naar achteren en drukt, maar je paard reageert daar niet goed op, probeer dan eens nijdig te worden met je been, niet kloppen oid.
maar gewoon kleine 'drukjes' geven, ik kan het niet goed uitleggen Tong uitsteken
reageren ze hier ook niet op kan je je zweep erbij halen, maar geef dan niet 1 grote tik want dan doen ze het even maar daarna niet meer, ook hiermee wordt je nijdig, geef kleine tikjes op de bil.

greetz

Die tip houd ik zelf eens in gedachte Clown

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:36

Liony schreef:
love_bichke schreef:
heey,

greetz

Die tip houd ik zelf eens in gedachte Clown

ik hou dezze tip ook in gedachten bedankt