Verlatingsangst of ongehoorzaam??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is volgens jullie de reden van Tiko' s gedrag? *zie topic*

Angst voor het alleen zijn
11 (32%)
Klieren/staken
2 (5%)
Combinatie van bovenstaande dingen
21 (61%)

Totaal aantal stemmen: 34


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Verlatingsangst of ongehoorzaam??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 20:26

Weet niet of het hier thuishoort, maar toch.....

Ik heb met Tiko een groot problemen, als ik met hem ga buiten ga rijden gaat hij altijd staken. Het gebruikelijke stukje stappen naar de ponyclub gaat goed, maar verder Frusty
Proberen om te draaien, terug te rennen, als ik hem naar voren probeer te dwingen gaat hij steigeren etc. Het lukt me niet hem verder te krijgen; niet met geweld, niet met geduld en niet met liefde Verdrietig

Ook met de endurance wil hij niet weg van start of p/a.
Kom ik echter een andere ruiter aan, wil hij daar prima mee mee, is hij heel looplusig en heeft hij heel veel plezier, daardoor lijkt het niet echt onwil. Is hij toch stukken alleen, loopt hij vaak en hard en vooral heel zielig te hinniken.....
Ook als hij alleen in de binnenbak is, is hij vrij onzeker en hinnikt hij vaak.
Rijd ik met iemand buiten, ging het in het begin altijd goed, maar nu draait hij zelfs dan om, als we nog dicht bij huis zijn, zijn we verder weg, dan is een ander ruiter wel voldoende motivatie en ook op wedstrijden is dat genoeg.

Nu vroeg ik me af, is dit wel ECHT kloten, of kan het zijn dat hij het 'eng' vind om alleen te zijn?
Zodra ik ervoor loop wil hij namelijk wel opeens, terwijl hij dan, als hij wil, natuurlijk ook kan blijven staken. Hij loopt dan ook echt achter me, kruipt helmaal achter me weg.

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:09

Ik heb gekozen voor een combinatie van beide. Het lijkt mij in eerste instantie een kwestie van vertrouwen winnen, kennelijk heeft hij (niet rottig bedoeld hoor!) niet het volle vertrouwen in de ruiter waardoor hij op onbekend terrein niet verder "durft". Een ander paard wat wel durft is voor hem aanleiding genoeg om dat paard te volgen maar als het hem dan niet bevalt gaat hij lopen staken wat je kan zien als klierig zijn.

Ik denk dat je gewoon heel veel zonder andere mensen/paarden erbij moet gaan oefenen. Aan de hand, onder het zadel zonder een ander erbij te halen. Elke keer als hij dan braaf is veel belonen, maak er een spelletje van in de goede zin van het woord. Laat hem zien dat het helemaal niet eng is om alleen te zijn en probeer te filteren wat klierigheid en echte angst is. Als hij jou echt helemaal als leider gaat zien dan heeft hij geen reden meer om zo te reageren. Ik heb zelf gemerkt aan Nappie nu ik meer met hem doe (ook gekke dingen en oefeningen)dat hij mij helemaal vertrouwd. Ik krijg hem langs de engste dingen terwijl hij vroeger liep te gillen en niet verder zou willen lopen. Misschien is Natural Horsemanship wat voor jullie............Veel succes voor jullie beide Knipoog

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 21:37

Bedankt!

Tiko loopt *sinds kort* overal naar toe, achter mij aan, langs enge dingen, weg van huis, alles! (nouja...alleen de trailer nog niet in Verdrietig)

Zodra ik erop zit niet meer, tja, idd waarschijnlijk niet genoeg vertouwen, en oke, dat moet ik oefenen, maar hoe? Hij gaat gewoon niet, en niet een keer niet, nee nooit niet, wanneer moet ik hem dan belonen??
In de bak is hij super gehoorzaam....

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:57

Heb je al eens geprobeerd om hem opgezadeld aan de hand mee te nemen en onderweg ergens erop te stappen en hem terug te rijden naar stal:? Probeer gewoon zelf ook zo vrolijk mogelijk te doen en gewoon om de 2 of 3 dagen hem mee te nemen. Niet elke dag want dan is het weer niet leuk en ook niet structureel om de zoveel dagen. Neem hem gewoon mee als je het zo voelt en beloon hem uitbudig als hij wel die paar 100 meter loopt, snoep doet af en toe wonderen . Hinikken is niet erg en mag je ook echt niet gaan bestraffen, steigeren is wel erg en dat mag hij per definitie gewoon niet doen evenals rennen en bokken Da's gewoon stoutigheid omdat ie weet dat ie zo toch sterker is dan jij.

Je kan niet gelijk wonderen verwachten en ik zou zeker een paar maanden de tijd nemen om dit op te lossen. In de tussentijd niet met anderen gaan rijden naar buiten. Hoe banketstaaf het ook klinkt, zolang hij zich niet gedraagt beloon je hem er alleen maar mee om met een ander paard naar buiten te gaan en dat wil je juist niet. Als hij eenmaal weet dat er geen enge monsters in de struiken en achter bomen liggen die Tiko willen opeten als hij daar in zijn uppie de wereld komt verkennen, dan pas met een ander paard naar buiten Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:02

Misschien is het heel klein begonnen maar intussen groter geworden. Iets wat tussen de oren van Tiko zit? Hij kan zichzelf natuurlijk ook steeds banger maken. Zoek het maar eens hè? Succes!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 22:10

Kijk, als Tiek niet verder wil, stap ik af, en loopt hij naast me super mee, als ik dan op wil stappen, keert hij om tijdens of na het opstappen. Ik kan hem wel zelf omdraaien, maar verder rijden lukt nie, terug maar al te goed.....

Tja.....daar had ik neit aan gedacht, dat is wel een goed idee, ook niet met andere gaan!

Vaak gaat het de eerste tien meter nog goed, maar daarna....
Het probleem is dat je midden in het drukke verkeer zit, waardoor je ook een gevaar bent voor andere!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 23:10

Ik denk dat het vnl verlatingsangst is (met te weinig vertrouwen in de ruiter). Wat ik zag na het keerpunt bij de endurance: Tiko loopt blij verder tot er tegenliggers zijn en dan wil hij mee met de groep. Dan stap jij af en dan is het: heee, mn baasje is hier ook, nou dan loop ik met haar mee! Het vertrouwen dat hij dus in jou heeft als je ernaast loopt moet je proberen ook te vertalen als je erop zit. Dat is natuurlijk erg lastig: als je ernaast loopt dan zie jij als eerste alle enge dingen en kan hij lekker schuin achter jou verder lopen. Zit je erop dan is zijn hoofd het eerste waar de wolven op af springen (voor zijn gevoel loopt hij dan voorop ipv jij).
Hoe dit op te lossen weet ik niet. Ik had (heb) een vergelijkbaar probleem en ik ben de oplossing gaan zoeken in NH, Pat Parelli, grondwerk e.d. (dan kun je ook gelijk het trailerladen aanppakken). Misschien een idee om daar wat boeken over te lezen?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 12:36

Ik denk ook dat het oorpsronkelijk angst was, waardoor hij omdraaide/omdraait. WEl denk ik dat hij nu doorheeft dat hij door/met dat staken en omdraaien van mij kan winnen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:08

Tiko doet precies hetzelfde als mijn "lieve" paard!toen ik hem kocht had ik al een geweldig paardje dat niet wist wat staken was.
In t begin ging het met mn nieuwe paard(Quentin)ook goed, tot hij ineens er genoeg van had om 2x per week ongeveer400 meter naar het terrein van de rijvereniging te stappen, wist dan meteen waar we heen gingen en ging ons eigen terrein geeneens meer af!ging revchtomhoog en draaide om, enige wat hielp was afstappen(maar dat is toegeven)of iemand mee laten lopen/fietsen naast hem of voor hem.
Hetzelfde deed hij op wedstrijden, ging niet bij de trailer weg richting losrij terrein, moest altijd iemand meelopen!
nu zijn we 3 jaar verder, op wedstrijd is er niets aan de hand, kan er zelf overal mee naartoe stappen, maar thuis krijg ik hem niet van het terrein af, iemand meelaten lopen totaan het bos(500 meter) is genoeg, de rest lukt zelf wel!net als van het oefenterrein terug naar huis, dat lukt ook altijd!maar zelf van huis wegstappen?echt niet!ander paard meenemen werkt wel, kruipt er dan wel soms achter maar heb ik de eerste paar 100 meter gehad dan gaat het goed.

Heb er zo vaak iemand met longeerzweep achtergezet en dat helpt, maar ben inmiddels met steigeren achterover op de straat geklapt voor een auto, dus die oplossing gebruik ik niet meer...

Quentin is dwars, koppig&dominant, maar ook heel onzeker als hij 'bewegende'/'vreemde' dingen ziet, maar t is voornamelijk gewoon klieren!

en ik denk dat het bij Tiko ook zo is, begonnen als angst of verlatingsangst, inmiddels heeft hij het door dat je dan afstapt en nu vind ie het wel goed zo!

misschien helpt het bij tiko wel om het hardhandig aan te pakken(iemand achter je zetten die hem, heel grof gezegd, naar voren slaat/jaagt als hij stopt, heeft bij die van goed geholpen, op wedstrijden is er niets meer aan de hand, maar thuis blijft ie liever bij zn vriendjes, en hij is lui(bijna bang om moe te worden...)dus dat speelt bij die van mij ook nog ns mee!

succes ermee!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 14:28

Het zou misschien wel helpen, maar ik denk dat ik het niet kan en durf.....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:37

Als je het niet kan en niet durft is mij advies:niet proberen, durf je niet, dat voelt je paard en kunnen er de gekste dingen gebeuren!maar wie weet hoeft tiko alleen de zweep maar achter zich te zien?dat dat al genoeg is, of laat er iemand anders op, die wel durft en genoeg ervaring heeft, als tiko dan ook stopt en niet verder wil en hij wordt door die ander goed aangepakt lukt het bij jou misschien ook wel weer!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:06

Ten eerste denk ik dat het sowieso geen goed idee is om zomaar af te stappen.... als er geen levensbedreigende situaties zijn dan zou ik als ik jou was echt gewoon blijven zitten en als hij gaat staken probeer hem dan op te vangen als je aan voelt komen dat hij gaat staken door extra met je benen te drijven en desnoods een tik met de zweep erbij. Dat doe ik ook met mijn paard die me af en toe nog steeds uit probeerd en ook wil gaan staken en dan moet ik dat gevecht met hem aan en ook al moet ik een kwartier stil staan en door duwen... uiteindelijk heb ik toch echt de langste adem en hij zal het niet van mij winnen. Mijn bijrijdster is op 1 punt waar hij altijd loopt te klieren afgestapt en sindsdien werden de problemen daar alleen maar groter. Nooit zomaar afstappen dus want dan steun je hem denk ik ook alleen maar in zijn angst en krijgt hij toch een beetje zijn zin.

Ik ga tegenwoordig alleen nog maar alleen met Omar naar buiten en ik moet zeggen dat dat steeds beter gaat. In het begin was hij veel meer aan het klieren en wat onzekerder maar nu loopt hij gewoon lekker door en ik probeer hem ook af te leiden door veel tegen hem te praten zodat hij meer op mij let dan op zijn omgeving en heel stom soms zing ik hardop in het bos... best wel leuk hoor Haha! Probeer goed op je eigen houding te letten dat je niet verkrampt gaat zitten want dat voelt hij ook aan. Probeer ontspannen te blijven en niet van te voren al te bedenken van ohoh hij heeft vast geen zin meer..... gewoon gaan met die banaan en geen gezeur. Ik weet hoe moeilijk het is en hoe frustrerend ook maar uiteindelijk zul je zien dat jij de langste adem hebt en je moet ook doorzetten wat jij wil. Mijn paard gaat vaak in staking gewoon om mij even uit te proberen en zodra ik dat win dan is er niets meer aan de hand en crossen we lekker het bos rond en dat vindt hij heerlijk dus ik begrijp ook nooit waarom hij zo moeilijk doet Verward

Heel veel succes met Tiko en geef de moed niet op hoor

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:51

AnneOmie schreef:
Ten eerste denk ik dat het sowieso geen goed idee is om zomaar af te stappen.... als er geen levensbedreigende situaties zijn dan zou ik als ik jou was echt gewoon blijven zitten en als hij gaat staken probeer hem dan op te vangen als je aan voelt komen dat hij gaat staken door extra met je benen te drijven en desnoods een tik met de zweep erbij. Dat doe ik ook met mijn paard die me af en toe nog steeds uit probeerd en ook wil gaan staken en dan moet ik dat gevecht met hem aan en ook al moet ik een kwartier stil staan en door duwen... uiteindelijk heb ik toch echt de langste adem en hij zal het niet van mij winnen. Mijn bijrijdster is op 1 punt waar hij altijd loopt te klieren afgestapt en sindsdien werden de problemen daar alleen maar groter. Nooit zomaar afstappen dus want dan steun je hem denk ik ook alleen maar in zijn angst en krijgt hij toch een beetje zijn zin.


Als je paard geholpen is bij afstappen zou ik dus wel afstappen! Afstappen van je paard is niet per defenitie slecht en kan juist heel veel vertrouwen aan je paard geven. Nappie heeft er heel veel aan gehad, dingen die hij vroeger doodeng vondt en absoluut niet langs en overheen wilde en ik hem lopend voor ben gegaan, daar gaat hij nu zonder angst over of langs. Het is idd niet geslaagd als je paard gaat rennen als jij afstapt, dan kan je idd beter blijven zitten, maar veel paarden blijven gewoon normaal staan en niet elk paard gaat gelijk aan de ren. Wat jij verteld over je bijrijder is idd een lastige situatie. Zij heeft kennelijk niet goed kunnen filteren of het paard echt bang was of dat het haar gewoon in de maling nam. Jammer en misschien het overwegen waard om daar eens wat extra aandacht aan te besteden zodat je het toch nog kan veranderen bij je paard Knipoog

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:46

Zou het niet heel simpel kunnen zijn dat hij het gewoon niet LEUK vindt, alleen? Bedenk wel, paarden zijn kuddedieren. En je geeft al aan dat als er een ander aankomt hij wel mee wil.

Mijn paardje had er vroeger ook last van. Hij staakte dan wel niet, maar hij vond er gewoon helemaal niks aan alleen. Was niet vooruit te branden! Met de jaren is hij er wel overheen gegroeid hoewel hij nu volgens mij een beetje doorslaat naar de andere kant }>. De laatste tijd loopt ie als een gek door 't bos te stappen op zoek naar die anderen (die er dus niet zijn Frusty). Ga ik met een ander paard samen dan is ie de ontspanning zelve.

Maar waarom probeer je in de endurance niet met iemand samen te starten? Er zijn er echt wel meer die alleen zijn en die 't gezelliger vinden om samen te rijden. En er zal er echt wel een zijn die qua tempo bij Tiko past.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:16

ipv slaan, wil met de haren van de bezem onder zijn kont ook weleens helpen.

Peetje

Berichten: 693
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:46

Wat ik in het begin van het draadje een beetje mis, maar wat Alvaron wel goed aanstipt, is dat paarden kuddedieren zijn.

Vergeet niet dat het terrein thuis veilig en vertrouwd is en daar zijn zijn vriendjes. Ook als je onderweg andere paarden tegenkomt, zijn paarden die alleen lopen uiteraard geneigd om gezellig samen te gaan Lovers

Ik denk dat er al een goede oplossing wordt gegeven door Napoleon met het belonen met snoepjes of op een andere manier. Veel alleen oefenen en veel geduld hebben is nu eenmaal de enige manier...

Succes ermee!!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 15:54

Gister is dus wel een wonder geschiedt, alsof de duivel ermee speelt, ik zet hier dit topic, maar wat er gebeurde....

Ik ging wandelen, omdat hij zaterdag onregelmatig was, en hoewel alles weer goed leek, toch rustig aan wilde doen. Het was donker, hij had veel verlichting om, en wel een paard achter zich, maar wandelen geeft geen problemen.
Kon de verleiding niet weerstaan om even te proberen erop te stappen. Nou dat ging zuper!
Hij liep voorop (wereldwonder) lekker met zijn oortjes naar voren, omdraaien, staken, wat is dat Verward
Af en toe leek hij heel ff te twijfelen, maar beetje been of stem was genoeg, als ik hem uitbundig zat te belonen keek hij echt zo achterom van: wat doe ik nou voor bijzonders??
Ik ging eraf, gewoon, omdat het nu nog goed ging, en even later misschien niet meer. Via een andere weg terug, en halverwege de terugweg weer erop, weer hartstikke braaf (nou geef de terugweg meestal weinig problemen, dus dat is neit zo heel bijzonder).

Ik cond dit alweer een overwinning opzich! Hoewel ik de anderkant op ging dan gebruikelijk, er nog een paard achter liep en ik vrij dicht bij huis bleef, toch was ik zo trots!
Maarja, als ik meer een kant op wil waar lekker kan buitenrijden of als ik verder ga, gaat het misschien wel fout, maar ik was hier al heel blij mee!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 16:12

Misschien omdat je er zonder verwachtingen op ging zitten, heel ongedwongen... Dat íe niks aan jou voelde en dat hij het spontaan vergeten was Haha! Nou ja dat hopen we maar dan
Ik ga ook maar eens een topic plaatsen als ik een probleem heb Knipoog

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 22:52

Helaas, mijn geluk was van korte duur Boos!
Vandaag ging ik gewoon naar de ponyclub, nou het staken begon al op het erf, maar omdat het erf was, durfde ik wel keer goed te meppen, geen reactie...ja dreigen (te steigeren) omdraaien, en als ik echt ga meppen en mijn teugels vast houdt gaat ie steigeren (logichs) geef ik hem meer ruimte, draait hij zich heel snel om en rent de andere kant op!
Iemand op de fiets mee was voldoende, maar toch....hier lijkt het echt klotne en geen angst!
Het kan ook niet zo zijn dat ik bang was dat hij het niet zou doen, want de ponyclub gaat altijd super, dus ik ging ervan uit dat hij het wel zou doen.....

Les ging overigens super *voelde zoooo gaaf, hij liep zo geweldig*, terug weg ook. Hij had wel vrij veel energie, was ook afentoe gek aan het springen op les, maar dat mag toch geen reden zijn....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 17:20

hoe heb je hem uiteindelijk zover gekregen dat ie toch van t erf afging?
ben wel benieuwd want heb met die van mij t zelfde probleem als ik in mn eentje t erf af wil

fijn dat ie bij de ponyclub wel super liep!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 10:47

iemand ervoor met de fiest.
Tja, dan heeft hij eigenlijk wel gewonnen....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:31

ja ik ken het, is voor mij ook de enige manier om thuis met mn paard het erf af te komen, maar ja t uitvechten doe ik niet meer, laatste keer ging ie onderuit toen ie steigerde en lag ik samen met hem op straat, voor een auto....
dus ja dan maar iemand met de fiets ervoor!

als je er verder wel gewoon mee kan rijden, ach ja, wat maakt t dan uit als er n fietser mee moet als je van huis weg wil?