galoppeerd niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
catoo76

Berichten: 228
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: thuis

galoppeerd niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 21:30

Hallo ik heb een vraagje.... mijn fjordenruin thorson galopeerd heel moeizaam ik de bak. en als hij dan eindelijk wel goed aanspringt dan vliegt hij dus aan de overzijde van de bak het hek in of hij gaat zo trekken en krom lopen dat hij zich zelf het hek instuurt.
en echt waar je kan trekken en lief zijn het werkt gewoon niet.
en buiten dat wil hij ook niet aan de longe lopen, dan komt hij steigerend op me af. hij is nu 4 jaar misschien is hij gewoon nog wat jong en ik weet ook niet wat er bij zijn vorige eigenaar is gebeurt. ik heb hem zelf nu 4 maanden. denk erover na om hem opnieuw te laten africhten.
wie denkt anders of geeft mij wat tips... alles is welkom....!

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:36

Ik denk dat je paard zijn balans nog niet heeft. Help hem om eerst netjes in stap en draf te laten lopen. Ondersteun hem in de wendingen en rij nog niet te veel figuren.Als je gaat galoperen hou dan een lichte stelling naar binnen en laat hem op de lange zijdes iets harder lopen en vang hem op voor de bocht van de korte zijde.
Vraag of iemand je kan helpen met longeren en loop er de eerste tijd naast om hem te leren hoe het hoort.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:51

Een paard wat steigerend op je af komt heeft gewoon geen respect voor je.
Een paard wat het niet snapt zal zich omdraaien en afwachten.
Ik heb dat zelf ook eens gehad met een fjordenmerrie ik heb dat dier zo hard aangepakt dat ik er later wel spijt van had, maar het heeft op dat moment en voor de rest dat hij bij mij op stal stond wel geholpen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 23:56

klinkt alsof ie eens flink op z'n donder moet hebben. Misschien niet zo'n gek idee om hem eens weg te brengen voor een heropvoedcursus, als je denkt dat je dat alleen niet gaat lukken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 08:45

Heeeejjjj mijn favoriete ruin TARZAN!!!! Hihihihi
Geloof me je hebt een standaard 4 jarige. Tjody heeft hetzelfde probleem wat galoperen en longeren betreft (is zowizo een fjordenkwaal).
Longeren heeft ze nu geleerd bij Lammert Haanstra tijdens de UPD, nu nog een keer zelf als ik de gelegenheid heb (altijd erg druk in de bak), komt echt wel goed, geduld hebben, al verlies je dat wel eens op zo'n moment.
Je hebt echt geen heropvoedcursus nodig, alleen veel geduld.
Veel slangenvoltes met hem rijden in draf en veel voltes vergroten en vooral verkleinen om zijn lichaam te leren buigen en binnenachterbeen dragender te maken.
Neem genoegen met een lange zijde galop, die volte komt vanzelf.
Bij de galop zweepje aan de buitenkant tegen de schouder aanleggen wil nog wel eens helpen.
Heel veel succes met her-inrijden en als je vragen of hulp nodig hebt, PB me maar.
Thorson komt er echt wel, don't worry!

Viv

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 00:09

ja idd fjordenkwaal ik ken het ook. ragnhilde is geen probleem in de bak met niks eigelijk, maar Sita, ook een fjord dus, is net als thorson, galoperen gaat buiten wel redelijk. in de bak nog geen evenwicht genoeg om te galopperen dus alleen nog maar rechtuit. wordt al wel beter. gewoon consequent aanspringen, dus niet eerst heel hard laten draven, maar probereen in een keer weg te komen. en het handigst is in de tweede bocht vanaf de lange zijde, tenminste, bihj de eerste viel sita in het begin bij de tweede bocht al weer terug door weinig evenwichtsgevoel.
en wat betrefd dat longeren, dat ze het niet snappen, oke, maar dat steigeren hoef je neit te pikken hoor!
eva

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:04

Ook ik ken het probleem,
Mijn fjordje heeft ook heel veel problemen met galloperen.
T zal dr wel bij horen ofsow hahaha