hoe in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

hoe in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 22:20

ik rij nu op een haflinger en ze is nogal moeilijk in galop te krijgen, omdat ze nog niet zo goed wete wat ze moet doen. de andere overgangen gaan prima en in de bossen gaat de overgang naar galop ook vrij gemakkelijk. Maar in de bak is het een probleem. Het kost heel veel moeite net alsof ze niet merkt dat je iets doet. Weten jullie misschien tips...Ik rij niet met sporen op haar maar ik weet niet of dat ook zo'n goed idee is bij zo'n pony die het nog niet zo goed weet omdat ik bang ben dat ze dadelijk alleen nog maar naar sporen gaat luisteren omdat ze gewone beenhulpen niks aan meer vind....maaar ik ben gewoon op zoek naar tips...

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:31

even iets ophelderen sporen gebruik je om meer controle over de achterbenen te krijgen, je hulpen te verfijnen en om je hulp af en toe duidelijker te kunnen geven. Paarden die met sporen gereden worden luisteren nog steeds naar de kuithulpen hoor ze stompen (zoals veel mensen beweren) echt niet af of zo. Misschien is het wel een idee om een keer een zweepje te gebruiken om hem een tikje op de schouder te kunnen geven want hij heeft waarschijnlijk gewoon geen zin om te galoperen en doet dan net alsof hij je niet snapt of je niet voelt. Haha! ik denk aangezien hij het wel in het bos doet dat je gewoon iets strenger moet zijn. geef de juiste hulpen (buitenbeen achter binnenbeen op de singel) ga niet heel hard draven want dan kan hij ook niet meer aanspringen. gewoon normaal draven zitten tot 3 tellen en hup zo niet dan tik je hem tegelijk met je hulp even op zijn schouder.
haflingers hebben gewoon soms een beetje overtuigingskracht nodig Schijnheilig hihi
veel succes

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:04

Ik weet niet hoelang de pony al onder het zadel is, maar mijn verzorghaflinger vond in het begin galloperen in een bak ook vreselijk moeilijk. Buiten ging ze wel goed in galop, maar dat komt omdat ze daar de ruimte hebben. In een bak zijn ze opgesloten en moeten ze er steeds op letten dat ze bochten moeten maken. Gallopeer gewoon vaak buiten, zodat ze in de galop in ieder geval zeker is en oefen het daarna rustig in de bak. Wees tevreden met een kleine vooruitgang.

Veel succes!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 07:48

Probeer het eerst is aan de longe... zodra ze goed op je stem reageert met galop, kun je haar helpen met aanspringen als je erop zit, door je stem te gebruiken en gelijk de hulpen te geven...
Ze weet dan met die hulpen en je stem waar ze aantoe is ...

Ariège

Berichten: 15
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:45

Hoi, heeft je haffie niet gewoon moeite met z'n balans. Zou je 'm eerst goed in balans moeten hebben in de draf en stap, daarna pas aan de galop beginnen. Wat ook nog weleens wil helpen is eerst hard naar voren draven en vervolgens in de galop laten 'vallen'. vandaaruit verder aan de galop werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:13

Stemhulp aanleren aan de longeerlijn, en dat ook onder het zadel toe gaan passen. Werkt in 99.99% van de gevallen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:16

Sonja schreef:
Stemhulp aanleren aan de longeerlijn, en dat ook onder het zadel toe gaan passen. Werkt in 99.99% van de gevallen.


Ik wilde net hetzelfde zeggen Haha! .

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:05

Hoi, ik ken een haflinger die hetzelfde had.
De eigenaresse kreeg deze tip:

Als ze ging galopperen, niet te lang door galopperen.
Liever drie keer aanspringen in galop en dan een rondje en weer terug in draf, dan 1x en drie rondjes galop.
Eerst het aanspringen goed oefenen, daardoor wordt de achterhand ook sterker.

Als de achterhand nog niet zo sterk is, kun je veel halthouden en weer in draf, na een rondje weer halthouden en weer draf, dit tien keer doen en ondertussen veel afwenden of een volte rijden.

Goede oefening: Bij A een 'acht' rijden richting C en terug naar A in draf, maar wel elke keer dat je op X of A of C komt even halthouden, en dan weer verder in draf... tot de acht af is.
Eventueel dit 2 keer doen...
Halthouden maar enkele seconden en daarna meteen weer aandraven.
Zo leert je pony ook goed op je been te reageren.

Dat meisje deed dit veel met haar haflinger en nadat ze het gevoel had dat haar pony goed 'los' was ging ze even stappen, en daarna de galop uitproberen.
Het duurt een paar weken maar nu galoppeert de haflinger heel netjes!

Ik moet het zelf ook veel doen met mijn paard, haar rechtergalop is nog niet zo goed, dus tja... oefenen...! Goed dat je me eraan herinnerde, ga het zelf ook uitproberen. Haha!
Veel succes! Lachen

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 22:33

alvast hardstikke bedankt voor de reacties!

de haf reageerde op het begin ook niet goed op van stap naar draf. nu ondertussen wel. maar echt die galop. we hebben wel het gelukg dat we in de bak van de ponyclub kunnen oefenen want dat is een supergrote...zeg maar 2 bakken alleen geen scheiding er tussen...op zich kan ze de overgangen van stap-draf-halthouden heel goed. maar ik zal de tips proberen. en verder veel geduld;)
enne Dorine..dat van dat galoperen: beter 3x 1 rondeje dan 1x 3 rondjes doen we ook al:) telkens al ze in galop zit maar heelff galoperen zdat ze het tenminste eraaan wend:D!! echt hardstikke thanx iedereen