Groot, lomp, stug paard

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kitty

Groot, lomp, stug paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 15:42

Ik ben eigenlijk alleen maar soepele, lenige typetjes gewend maar sinds een tijdje rijd ik een jonge merrie (4) die erg log en lomp is.
Doordat de amazone die haar zou beleren dit verkeerd heeft aangepakt, is ze erg bang geworden voor teugeldruk en ging ze rennen zodra ze druk in haar mond voelde. De eerste weken heb ik haar dan ook met een vrij lang teugeltje gereden. Toen dit goed ging kon ik haar er door veel been te gebruiken doorheen rijden.
Met heel veel been en druk van voren plaats ze haar achterhand er onder en maakt ze zich mooi rond, maar ze probeert na enkele passen al weer haar neus eruit te drukken.

Ik probeer haar nu vanaf het begin heel diep links en rechts in te laten buigen. Eerst in stap, dan ook in draf en galop. Dat gaat op zich vrij aardig maar ik ben nog niet tevreden. Ze is niet zo licht als andere paarden die ik rijd/gereden heb en ik krijg het ook niet voor elkaar.

Ook een beetje verruimen strandt al snel in vluchtgedrag. Iets verruimen betekent bij haar meteen rennen.

Ik vind het erg vervelend dat het mij niet lukt haar lekker ontspannen te laten lopen. Ja, ze geeft wel hele stukken na en ook de galop gaat erg netjes. Toch voelt het niet goed.
Inbuigen, stelling vragen, slangenvoltes en gewone kleine voltes zijn de oefeningen die ik rijd om haar los te krijgen.
Toch blijft ze stug aanvoelen. Ligt dit nou aan het type paard of moet ik haar toch op een andere manier rijden?

Dé website voor de wedstrijdruiter: Startlijsten.nl

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 16:20

Je houdt altijd paarden die wat stugger zijn en stugger te rijden zijn, vaak zijn dit dus ook de wat lompere paarden. En al helemaal als ze verreden zijn dan is het soms wat moeilijker. Ik denk dat dit heel veel tijd nodig heeft voor dit een beter gevoel kan geven. Eentje die echt zo is die krijg je nooit echt fijn al kan het enorm verbeteren.

jilleroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:18

mijn tinker is een beetje hetzelfde verhaal. ik rijd hem nu sinds december en ik begin nu echt grote vooruitgang te boeken. ik kan je alleen maar zeggen dat je heel veel geduld moet hebben en gewoon veel oefenen . wat ook erg helpt is dat je je stem gebruikt. elke keer dat baily ging rennen zeg ik easy dit met gevolg dat hij het nu door heeft dat hij niet hoef te rennen als je meer tips wilt kun je me een pb sturen

WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:51

Kan het niet zijn dat je toch wat teveel druk vanvoren houdt , dat ze daardoor vluchtgedrag vertoont ?

Dit was namelijk bij Rena het geval Lachen

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm, Biothane teugels in allerlei kleuren. *\o/* Klik hier

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie