Stap-Galop overgang, wanneer hulp geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stap-Galop overgang, wanneer hulp geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:38

De titel zegt al genoeg lijkt mij Haha!
Ik kom er zelf niet helemaal uit en time heel erg vaak fout waardoor mijn paard verkeerd aanspringt.
Dus wanneer geef je nu de galop hulp in de stap.
Volgens mij moet het tijdens het optillen van het binnenvoor of achterbeen zijn Vork

ManDy_Charon

Re: Stap-Galop overgang, wanneer hulp geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:40

in hoek of op volte veel stelling naar binnen nemen
ophoudinkje maken zodat je pony weet dat er wat gaat komen..
legje buitenbeen naar achter en druk flink aan..
bij mij lukt het Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:42

Zoals Mandy al aangeeft. Je paard moet echter wel zo fijn aan de hulpen staan dat hij deze hulp begrijpt en sterk genoeg is om uit te voeren.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:42

Zet hem anders ietsje schoudervoor voordat je aanspringt. En zoals hierboven staat voorbereiden op de hulp. Wanneer ik de hulp geef zou ik zo niet weten.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:44

Leg gewoon je buitenbeen naar achter, hou je buitenteugel eraan en laat je binnenteugel "los" zodat het binnenvoorbeen plaats heeft om naar voor te springen. Het kan wel zijn dat het even duurt voor je paard reageert, maar als je hulpen juist zijn, dan moet het lukken!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:46

Ooooowww gelukkig nog iemand... Ik zit altijd te klooien met dat aangalopperen, echt heel erg. Voor links aangalopperen: paard nageeflijk maken, linkerteugel kunnen ontspannen, op je binnenzitbeenknobbel blijven zitten, hand eraan houden, been naar achter en weg. (en dan zit ik in de rechtergalop Ach gut )

Zelf mijn instructrice weet niet precies wat ik verkeerd doe, paard lijkt/is recht en nageeflijk, ik lijk recht en toch verkeerd aanspringen. Ik zit los, doe alleen mijn been naar achter en toch gaat verkeerd. Rechterhand precies hetzelfde liedje... Zal bij mij iets te maken hebben met gewichtsverplaatsing, dat ze me net op het verkeerde "been" zet. Als iemand de gouden tip heeft... Afgod Afgod

Ook zit het inmiddels stevig tussen mijn oren waardoor ik in de proef allerlei rare bewegingen uitvoer voor het aangalopperen Clown . Maar ook in de training gaat het wel eens onverklaarbaar fout dus.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:50

Best proberen om gewoon stil en in het midden op je paard te blijven te zitten!! Door hem proberen te helpen door je gewicht wat te verplaatsen, ga je hem net uit zijn evenwicht halen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:55

Probeer ik ook, maar lijkt niks uit te maken. Ik denk bij die van mij dat het ook iets te maken heeft met dat ze dan echt gewicht moet overnemen en klein aangalopperen. Ze wordt ook vreselijk heet als het een paar keer fout gaat (ik straf haar niet ofzo, galoppeer gewoon opnieuw aan, maar het is net of ze er van baalt dat ze (of ik Knipoog) het weer verkeerd doet.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 01:28

Ik denk er eigenlijk nooit overna, vaak als je er te moeilijk/te veel over na denkt lukt het niet.
Ik verzamel me paard goed, doe me buitenbeen naar achter en druk haar lichtjes aan met me binnenbeen en voila ze zit in de galop Tong uitsteken

Ik heb het met de overgang galop naar stap. Thuis lukt het bijna niet en op wedstrijd met losrijden doet ze het telkens achterelkaar.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 01:43

Ik denk dat dan toch de overgang draf-galop en de kwaliteit van de galop nog niet goed genoeg is. ik zou deze eerst goed verzameld proberen te rijden, en eerst te werken aan de kwaliteit van de galop zelf, zodat het paard het makkelijker vind om zijn achterbenen verder onder de massa te brengen en meer gewicht te kunnen dragen. (Zorg ook dat hij in elke gang netjes wijkt voor het been, zodat je beter stelling kunt vragen.)
Als je paard dan uiteindelijk netjes in balans kan lopen in de galop, en in de overgang draf-galop dan moet stap-galop ook goed kunnen, ongeacht het moment van de hulp.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:39

Bij mijn paard is dat het probleem (waarschijnlijk) niet, ze kan enorm goed sluiten in de galop, alle zijgangen zitten erop en ze kan goed aangalopperen vanuit stap. Maar ze doet het vaak in de verkeerde...

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:43

ik heb dat probleem vaak met de rechtergalop! als ik het thuis oefen gaat het wel goed, maar op wedstrijd vaak niet .. Scheve mond

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:43

Het moment van de hulp maakt wel degelijk uit!
Alleen doen veel mensen dit automatisch.
Ik igg wel, dus ik kan je er niet mee helpen.

Misschien helpt het om het een keertje met je ogen dicht te proberen of zo? Gewoon op een volte blijven rijden dan. Dan moet het wel op je gevoel.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:06

hmmm.. heel vreemd zeg! echt moeilijk, vooral omdat hij alle zijgangen ed al goed loopt.. dan zou je toch zeggen dat je wel de perfecte stelling kan nemen en het dan toch min of meer logisch is om goed aan te springen..
En de contragalop?? ook al goed? dit is denk ik wel goed voor het paard om de stelling aan de galopkant te koppelen.. als inprenting zegmaar, (heb even geen beter woord Tong uitsteken )

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:41

karin_gracia schreef:
hmmm.. heel vreemd zeg! echt moeilijk, vooral omdat hij alle zijgangen ed al goed loopt.. dan zou je toch zeggen dat je wel de perfecte stelling kan nemen en het dan toch min of meer logisch is om goed aan te springen..
En de contragalop?? ook al goed? dit is denk ik wel goed voor het paard om de stelling aan de galopkant te koppelen.. als inprenting zegmaar, (heb even geen beter woord Tong uitsteken )

Yep, contragalop geen probleem... Zelfs mijn instructrice begrijpt niet waarom ze het verkeerd doet. Ze heeft wel problemen gehad met haar heiligbeen dat scheef stond, maar dat is nu opgelost en aangezien ze het aan beide kanten verkeerd doet zal dat het probleem niet meer zijn. Ik denk dat ik mijn instructrice eens vraag om erop te zitten, ik denk uiteindelijk dat het wel een soort van "gewichtsverdelingsprobleem" is, maar hoe het precies in elkaar steekt? Zelf wat schoudervoor stellen levert niet altijd de goede galop op! Terwijl ze het 10x goed kan doen achter elkaar en de volgende keer mist ze hem weer. Wist ik maar waar het precies in zat, dan kon ik er gericht wat aan doen!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:05

Een paard springt altijd met het buitenachterbeen aan in de galop. Dus als je in de linkergalop aanspringt, dan begint je paard met het rechterachterbeen. Dit achterbeen duwt vervolgens het linkervoorbeen weg met een diagonale beweging en dan galoppeer je. Dat is ook de reden waarom je je binnenzitbeenknobbel bij het aanspringen belast, zo maak je het voor het buitenachterbeen makkelijker om naar voren te gaan.

Een paard kan makkelijker links aanspringen als het rechterachterbeen aan de grond is en niet duwt of draagt, anders kan ie niet zo makkelijk afzetten. In de stap is dat volgens mij het moment dat het rechtervoorbeen net is neergezet. Bekijk het anders eens aan de longe, dan kun je zelf zien op welk moment het achterbeen aan de grond is en het paard het weer op wil gaan tillen. Dit kun je als je rijdt aan de schouder zien en je kunt het ook met je zit voelen, want de rechterbil is dan hoger (dwz, dan staat het achterbeenbeen recht op de grond). Het is een heel kort moment, dus de timing is dan erg belangrijk. Verder is het alleen een kwestie van je binnenhak uitdrukken, stelling vragen, binnenhand losjes contact en aanspringen.

Als je paard het 10x goed doet en dan weer een keer verkeerd, dan kan het aan je zit liggen, of aan het feit dat het nog niet goed bevestigd is. Als je bv.inknikt in je heupen, belast je soms ongemerkt je buitenzitbeenknobbel, waardoor het paard verkeerd aanspringt. Als je op de buitenkant zit, kan je paard zijn rugspieren daar moeilijk strekken, dus zal hij liever in de andere galop gaan.
Teveel stelling of inwerking met je binnenteugel, zorgt voor blokkering van het binnenachterbeen, waardoor je paard geen sprong kan maken, dus dit ook niet doen. Als je eerst schoudervoor doet en dan aanspringt (hele goede oefening!!), zorg dan dat je paard echt om je binnenbeen buigt en dat je de stelling controleert met je buitenteugel. Ook moet de hoek niet te groot zijn, want dan zal je paard misschien eerder de neiging hebben om op het binnenachterbeen aan te springen. Verder kan het ook zijn dat je paard toch net niet recht genoeg is voor deze oefening.

Let ook op je eigen houding, je schouders volgen de schouders van het paard, dus je kijkt zelf licht naar binnen. Je heupen volgen de heupen van je paard.
Veel succes!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:55

Ok, dat is een hele duidelijke uitleg! Nou kan ik het visualiseren, ik ga er eens mee aan de slag! Het zal idd aan mijn zit liggen denk ik, mijn paard is erg gevoelig voor hoe ik zit en kan me ook heel sneaky "op het verkeerde been" zetten. Ook dat recht zijn kan meespelen, het luistert wel erg nauw heb ik gemerkt.

Hele heldere uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:07

ManDy_Charon schreef:
in hoek of op volte veel stelling naar binnen nemen
ophoudinkje maken zodat je pony weet dat er wat gaat komen..
legje buitenbeen naar achter en druk flink aan..
bij mij lukt het Knipoog

Helaas heb ik hier nisk aan, ik moet namelijk in de proef bij de E of B aangaloperen op de lange rechtezijde Haha!
Het gaat mij dus echt om de beenzetting, niet hoe ik het moet doen, dat weet ik prima namelijk Vork

misssixtyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:11

Precies wat Agnes zegt Lachen
Als je uit stap wilt aanspringen in de rechtergalop, geef je een ophouding en been op het moment dat het linker achterbeen naar voren gaat.
Qwestie van goede timing...succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:14

Agnes75, dank je wel voor je super uitleg!
Dit was precies wat ik bedoelde.
Ik ga er meteen mee aan de slag! Bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:18

Ik vraag stelling en geef even voor de aanwijzing naar de galop twee halve ophoudingen met mijn binnenhand. Mijn paard had het in no-time door, en springt altijd goed aan vanuit de stap.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:24

Ik geef de hulp aan het begin van het moment dat het binnenachterbeen naar voren stapt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:58

Ok, dus ook een kwestie van goede timing dus. In principe kan het dus zo zijn dat mijn paard gewoon goed reageert maar aangaloppeert op het been dat ik aangeef door verkeerde timing zeg maar.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:13

een galop hulp moet je op het goede moment geven, ongeacht vanuit welke gang je de overgang maakt.

aller eerst moet je paard goed aan het been zijn en een goede aanleuning hebben en rechtgericht zijn en de juiste stelling en buiging hebben.
wanneer het binnenachterbeen onder de massa grijpt geef je door je binnen been op de plaats en je buitenbeen achter de singel de galophulp, van te voren maak je een halveophouding en een waarschuwingkje met je been.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:22

Ik had eigenlijk alles geprobeerd, behalve het timing-gebeuren

*gaat hevig oefenen*