Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. darkmoona schreef:Ja, aangezien jij de eigenaar niet bent, wordt het inderdaad veel moeilijker om dit aan te pakken met professionele hulp, nu toch lijk dit volgens mij nog steeds de beste oplossing maar goed. Dat het paard heel onderdanig is, kan er ook iets mee te maken hebben, sommige onderdanige paarden hebben niet veel zelfvertrouwen. 5 jaar... Waarschijnlijk heeft dit paard nog niet veel gezien gekregen van de wereld en is alles nog heel nieuw voor hem. Het is zeker niet te laat om daar verandering in te brengen, maar ik zou hem eerst wat meer zelfvertrouwen geven door grondwerk te gaan doen. Dit hoef niet per se vrijheidsdressuur te zijn hoor, een schrikparcours is ook handig. Laat hem zelf dingen ondervinden en beloon hem wanneer hij een stap in de goede richting zet. Hierdoor krijgt hij meer zelfvertrouwen en ondervindt hij dat hij heel wat meer kan dan hij denkt. Als dat alles goed gaat, kan je ook onder het rijden een schrikparcours uitbouwen. Zet iets 'raars' voor zijn neus neer en laat hem ernaar kijken, ook al is het maar een stapje dat hij in de goede richting zet om het zogenaamde probleem aan te pakken: beloon hem. Ook hierdoor zal zijn zelfvertrouwen groeien. Straf hem zeker niet wanneer hij eraan probeert te ontsnappen, want hierdoor zal zijn zelfvertrouwen nog kleiner worden. Natuurlijk niet gaan belonen, probeer hem gewoon ernaar te laten kijken en probeer te voorkomen (hier mag je echt je beide teugels voor gebruiken, je benen ook natuurlijk, maar vaak helpen op dat moment de teugels beter) dat hij zich omdraait en wegloopt. Wanneer hij ook maar een mini stapje onderneemt om het 'probleem' te gaan aanpakken: belonen. Bouw het rustig aan op. Als je paard er helemaal geen bang meer van heeft, dan hoeft het niet nodeloos herhaalt te worden. Ik haal even een vb aan uit het boek 'het perfecte paard' omdat ik vind dat het zo goed beschrijft waarom je niet moet blijven herhalen: Stel dat je net hebt leren achteruit rijden met de auto. Dan kan iemand het een keer vragen om dit te herhalen, maar als je dit nog eens, en nog eens en nog eens moet bewijzen dat je het kunt omdat iemand ernaar vraagt, zal je er op de duur echt lastig van worden. Dus, daarom ook bij paarden hoef je niet alles duizend keer te herhalen. Je zegt dat je het 'enge' ding probeert te negeren, zo is mij dit ook altijd aangeleerd, maar ik zou het bij dit paard anders aanpakken. Nl, dmv wat ik hiervoor al verteld heb, door hem te belonen wanneer hij een stapje onderneemt om het probleem te gaan oplossen (in dit geval door een stapje in de richting van het enge voorwerp te zetten). Leer hem zoveel mogelijk dingen kennen, en als je zelf maar zelfzeker blijft en volhoudt, zal hij op de duur echt niet zoveel meer gaan schrikken! Veel succeshet is een diertje van 5 jaar
hij staat op de manege maar ik rijd hem bijna elke dag.. er rijd 1 x in de week nog iemand anders op.
tegenover andere paarden is hij echt een allemans vriendje. en heel onderdanig.
als veulen heeft hij geloof ik in de wei gestaan (maar dit weet ik niet zeker. ik zal maandag ff vragen).
als er iets engs in de bak staat. probeer ik er gewoon geen aandacht aan te schenken en hem erlangs te lopen. af en toe lukt dit.. maar 9 van de 10 keer niet.
dan doe ik mijn handen naar voren en geef been. ondertussen stel ik hem gerust met mijn stem of geef ik hem een aai.
na lang proberen lukt het meestal wel.. dan galopeert hij er heeeell snel aan langs.
maar soms draait hij zich ook om en galopeert hij weg.
ik weet niet of profecionele hulp wat word. aangezien hij wel op de manege staat maar officieel niet van de manege is (hij is van een vriendin van de eigenaar, maar staat op de manege omdat zij der nix mee deed)
!
hij heeft het nooit meer gedaan. Maar als je pony iets engs ziet moet je hem er niet altijd naar laten kijken, dan denkt die straks nog van: Oh dat is eng,..even kijken hoor! dan denk ie dat als er wat engs is dat ie altijd mag kijken... fiekhe schreef:Misschien een boek dat je wat hulp kan bieden (mocht je geïnteresseerd zijn): Het perfecte paard van Michael Peace en Lesley Bayley

darkmoona schreef:fiekhe schreef:Misschien een boek dat je wat hulp kan bieden (mocht je geïnteresseerd zijn): Het perfecte paard van Michael Peace en Lesley Bayley
tnx voor je hele uitleg..
hier heb ik echt wat aan!!
dat boek..
ik ga eens ff kijken of ik dat kan bestellen.
wat ik er op internet over lees is heel positief..
en precies wat ik zoek
echt dankjee

(heb hem ook gekocht omdat er heel veel pos. dingen over werden gezegd). Maks_ schreef:Je kunt daar heel veel dingen aan doen.
Leg bijvoorbeeld een stuk zijl in de bak, als je daar eerst aan de hand opaf loopt en hij doet niks kun je het erop proberen.
Als een paardje bang is, moet hij gewoon aan dat gene waar hij bang voor is wennen. Heel vaak herhalen dus.
Zoals met dat zijl kun je dit met heel veel dingen doen. Zet alleen al een emmer in de bak wat er normaal niet hoort.
Succes

marcpollove schreef:misschien heeeeeeel erg goed belonen als ie een keer niet schrikt ofzo?
en gewoon praten ,, en zeggen dat ie niet bang hoeft te zijn ?
en anders aan iemand die ervaren is hiermee , ofzo..
Laat maar weten wat je doet
darkmoona schreef:goed zo, fijn dat hij het zo goed oppaktvandaag weer geoefend met enge dingen..
dit keer een huifkar die in de binnenbak stond..
Tommie los gelaten en hem met brokjes erheen gelokt..
eerst galopeerde hij steeds heel hard weg..
maar op het laatst zat ik voor op de bok en hij zat mij bijna op de eten..
ben trots op mijn mannetje
.