hoe schrikkerige pony, minder bang laten worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

hoe schrikkerige pony, minder bang laten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 10:24

ik rijd nu al een tijdje op een pony die overal bang voor is..
elk kleine beweging of ritseltje is een reden om heel hard weg te galoperen.
ook als er dingen anders gaan, of als er vreemde objecten in de bak staan dan gaat hij er vandoor..
dan zit er geen rem en stuur op..

het vreemde is: als ik gewoon voor hem loop en hem meeneem aan een touw dan durft hij vrijwel alles. maar zodra ik op zijn rug klim is alles gigantisch eng volgens hem.

wat kan ik hier aan doen om hem wat meer bomproof te krijgen.
zijn er trainingen voor? of hebben jullie nog andere tips?

alvast bedankt
xx simone

Maks_

Re: hoe schrikkerige pony, minder bang laten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:41

Je kunt daar heel veel dingen aan doen.

Leg bijvoorbeeld een stuk zijl in de bak, als je daar eerst aan de hand opaf loopt en hij doet niks kun je het erop proberen.
Als een paardje bang is, moet hij gewoon aan dat gene waar hij bang voor is wennen. Heel vaak herhalen dus.

Zoals met dat zijl kun je dit met heel veel dingen doen. Zet alleen al een emmer in de bak wat er normaal niet hoort.

Succes

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:43

misschien heeeeeeel erg goed belonen als ie een keer niet schrikt ofzo?
en gewoon praten ,, en zeggen dat ie niet bang hoeft te zijn ?
en anders aan iemand die ervaren is hiermee , ofzo..
Laat maar weten wat je doet Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:42

Als het echt zo erg is, zou ik professionele hulp gaan zoeken, zoiets kan je niet alleen aanpakken. Is het nog een jong diertje? Weet je iets over zijn achtergrond? Beetje meer uitleg zou welkom zijn: is hij van jou, is hij al lang bij jou, deed hij dit bij een ev. vorige eigenaar ook (moest hij van jou zijn), ... Misschien heeft deze pony wat weinig zelfvertrouwen, hoe zit het met zijn positie tov andere paarden? Er zijn paarden die van nature wat sneller schrikken of heviger reageren, maar als je paard al van een kleine beweging gaat weglopen, is hier toch wat anders aan de hand. Misschien heeft hij als jong paard nooit veel dingen gezien? (hoe noem je die periode weer, ben even de naam kwijt...) Hoe reageer je als hij gaat weglopen? Hoe reageer jij als er een 'eng' ding in de bak staat? Ga je al je teugels korter pakken? Ik wacht wel op antwoord, maar volgens mij is het voor jou het beste om professionele hulp te gaan zoeken Ja.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 13:51

het is een diertje van 5 jaar
hij staat op de manege maar ik rijd hem bijna elke dag.. er rijd 1 x in de week nog iemand anders op.
tegenover andere paarden is hij echt een allemans vriendje. en heel onderdanig.
als veulen heeft hij geloof ik in de wei gestaan (maar dit weet ik niet zeker. ik zal maandag ff vragen).
als er iets engs in de bak staat. probeer ik er gewoon geen aandacht aan te schenken en hem erlangs te lopen. af en toe lukt dit.. maar 9 van de 10 keer niet.
dan doe ik mijn handen naar voren en geef been. ondertussen stel ik hem gerust met mijn stem of geef ik hem een aai.
na lang proberen lukt het meestal wel.. dan galopeert hij er heeeell snel aan langs.
maar soms draait hij zich ook om en galopeert hij weg.

ik weet niet of profecionele hulp wat word. aangezien hij wel op de manege staat maar officieel niet van de manege is (hij is van een vriendin van de eigenaar, maar staat op de manege omdat zij der nix mee deed)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:13

darkmoona schreef:
het is een diertje van 5 jaar
hij staat op de manege maar ik rijd hem bijna elke dag.. er rijd 1 x in de week nog iemand anders op.
tegenover andere paarden is hij echt een allemans vriendje. en heel onderdanig.
als veulen heeft hij geloof ik in de wei gestaan (maar dit weet ik niet zeker. ik zal maandag ff vragen).
als er iets engs in de bak staat. probeer ik er gewoon geen aandacht aan te schenken en hem erlangs te lopen. af en toe lukt dit.. maar 9 van de 10 keer niet.
dan doe ik mijn handen naar voren en geef been. ondertussen stel ik hem gerust met mijn stem of geef ik hem een aai.
na lang proberen lukt het meestal wel.. dan galopeert hij er heeeell snel aan langs.
maar soms draait hij zich ook om en galopeert hij weg.

ik weet niet of profecionele hulp wat word. aangezien hij wel op de manege staat maar officieel niet van de manege is (hij is van een vriendin van de eigenaar, maar staat op de manege omdat zij der nix mee deed)
Ja, aangezien jij de eigenaar niet bent, wordt het inderdaad veel moeilijker om dit aan te pakken met professionele hulp, nu toch lijk dit volgens mij nog steeds de beste oplossing maar goed. Dat het paard heel onderdanig is, kan er ook iets mee te maken hebben, sommige onderdanige paarden hebben niet veel zelfvertrouwen. 5 jaar... Waarschijnlijk heeft dit paard nog niet veel gezien gekregen van de wereld en is alles nog heel nieuw voor hem. Het is zeker niet te laat om daar verandering in te brengen, maar ik zou hem eerst wat meer zelfvertrouwen geven door grondwerk te gaan doen. Dit hoef niet per se vrijheidsdressuur te zijn hoor, een schrikparcours is ook handig. Laat hem zelf dingen ondervinden en beloon hem wanneer hij een stap in de goede richting zet. Hierdoor krijgt hij meer zelfvertrouwen en ondervindt hij dat hij heel wat meer kan dan hij denkt. Als dat alles goed gaat, kan je ook onder het rijden een schrikparcours uitbouwen. Zet iets 'raars' voor zijn neus neer en laat hem ernaar kijken, ook al is het maar een stapje dat hij in de goede richting zet om het zogenaamde probleem aan te pakken: beloon hem. Ook hierdoor zal zijn zelfvertrouwen groeien. Straf hem zeker niet wanneer hij eraan probeert te ontsnappen, want hierdoor zal zijn zelfvertrouwen nog kleiner worden. Natuurlijk niet gaan belonen, probeer hem gewoon ernaar te laten kijken en probeer te voorkomen (hier mag je echt je beide teugels voor gebruiken, je benen ook natuurlijk, maar vaak helpen op dat moment de teugels beter) dat hij zich omdraait en wegloopt. Wanneer hij ook maar een mini stapje onderneemt om het 'probleem' te gaan aanpakken: belonen. Bouw het rustig aan op. Als je paard er helemaal geen bang meer van heeft, dan hoeft het niet nodeloos herhaalt te worden. Ik haal even een vb aan uit het boek 'het perfecte paard' omdat ik vind dat het zo goed beschrijft waarom je niet moet blijven herhalen: Stel dat je net hebt leren achteruit rijden met de auto. Dan kan iemand het een keer vragen om dit te herhalen, maar als je dit nog eens, en nog eens en nog eens moet bewijzen dat je het kunt omdat iemand ernaar vraagt, zal je er op de duur echt lastig van worden. Dus, daarom ook bij paarden hoef je niet alles duizend keer te herhalen. Je zegt dat je het 'enge' ding probeert te negeren, zo is mij dit ook altijd aangeleerd, maar ik zou het bij dit paard anders aanpakken. Nl, dmv wat ik hiervoor al verteld heb, door hem te belonen wanneer hij een stapje onderneemt om het probleem te gaan oplossen (in dit geval door een stapje in de richting van het enge voorwerp te zetten). Leer hem zoveel mogelijk dingen kennen, en als je zelf maar zelfzeker blijft en volhoudt, zal hij op de duur echt niet zoveel meer gaan schrikken! Veel succes Knipoog!

Misschien een boek dat je wat hulp kan bieden (mocht je geïnteresseerd zijn): Het perfecte paard van Michael Peace en Lesley Bayley

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:16

freestylen helpt erg

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:46

Ik heb ook een pony gehad die van veel dingen schrok.
Vooral altijd in 1 hoek, maar hij had mij door!
Hij deed wel eens een beetje gek, en ik was nog wat jonger dan nu. Maar dan werd ik bang. En altijd in die zelfde hoek probeerde hij het weer! Een hele tijd geleden had ik club les, het was binnen en het regende zo. Dus op het dak zegmaar klonk een heel gek geluid. Maar hij sprinte steeds weg, ik had er nou wel eens genoeg van want hij had het een paar lessen eerder ook al eens gedaan. En toen hij het weer deed heb ik hem niet stil gezet. Maar ik ben gewoon in volle galop gegaan door de bak en hem een tikje gegeven, zo ben ik een paar rondjes doorgegaan... hij wou toch zelf hard? Nou dan mag het Knipoog hij heeft het nooit meer gedaan. Maar als je pony iets engs ziet moet je hem er niet altijd naar laten kijken, dan denkt die straks nog van: Oh dat is eng,..even kijken hoor! dan denk ie dat als er wat engs is dat ie altijd mag kijken...

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 17:13

fiekhe schreef:
Misschien een boek dat je wat hulp kan bieden (mocht je geïnteresseerd zijn): Het perfecte paard van Michael Peace en Lesley Bayley

tnx voor je hele uitleg..
hier heb ik echt wat aan!! Haha!
dat boek..
ik ga eens ff kijken of ik dat kan bestellen.
wat ik er op internet over lees is heel positief..
en precies wat ik zoek

echt dankjee

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:32

misschien kan het zijn dat je zelf onbewust angstsignalen doorgeeft en dat je pony hier erg van schrikt.

als jij jehouding veanderd omdat je bijv. weet dat hij miss kan gaan schrikken merkt je pony dit en omdat hij dan al onderdanig is denk hij zij schrikt dus moet ik dat ook doen.

ik weet niet of dit het probleem is maar je kan dit bijv verhelpen door er zelf absoluut geen aandacht aan te besteden. ga niet expres lang enge dingen heel rijden, maa rlaat ze voor wat ze zijn,. en als ze an toch toevallig op de weg staan doe je net alsof dat doodnormaal is en reageer je er zelf niet op.

misschien helpt dit een beetje. dit was eerst ook mijn probleem dat ik al schrokn voordat de pony schrok laat maar zeggen door daar aan te werken is het nu helemaal over

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:49

darkmoona schreef:
fiekhe schreef:

tnx voor je hele uitleg..
hier heb ik echt wat aan!! Haha!
dat boek..
ik ga eens ff kijken of ik dat kan bestellen.
wat ik er op internet over lees is heel positief..
en precies wat ik zoek

echt dankjee

Graag gedaan hoor Knipoog
Boek is inderdaad een echte aanrader Ja (heb hem ook gekocht omdat er heel veel pos. dingen over werden gezegd).

Fantastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:22

Ik heb ook een pony gehad die altijd heel bang was onder het zadel maar aan de hand wel bijna overal langs durfde. Dit is in de loop van de tijd wel verminderd door hem gewoon heel veel 'enge' dingen te laten zien. Hij gebruikte het schrikken ook wel vaak als hij moe werdt om onder het werk uit te komen. Het beste is dan te 'doen of je neus bloed' en gewoon proberen door te rijden.

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:11

Maks_ schreef:
Je kunt daar heel veel dingen aan doen.

Leg bijvoorbeeld een stuk zijl in de bak, als je daar eerst aan de hand opaf loopt en hij doet niks kun je het erop proberen.
Als een paardje bang is, moet hij gewoon aan dat gene waar hij bang voor is wennen. Heel vaak herhalen dus.

Zoals met dat zijl kun je dit met heel veel dingen doen. Zet alleen al een emmer in de bak wat er normaal niet hoort.

Succes

mee eens, vaak herhalen etc.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:17

Wat er ook gebeurd.. blijf zelf ontspannen op je paard zitten. Als jij namelijk gaat verstijven (klemmen) op je paard, heeft je paard alle redenen om te vluchten. Zijn leider (jij dus) is namelijk ook bang. Ga niet trekken aan de teugels (laat ze liever losser) en maak jezelf zwaar... Maak je lang, haal diep adem en blaas uit tot aan je tenen..

maaike100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:18

marcpollove schreef:
misschien heeeeeeel erg goed belonen als ie een keer niet schrikt ofzo?
en gewoon praten ,, en zeggen dat ie niet bang hoeft te zijn ?
en anders aan iemand die ervaren is hiermee , ofzo..
Laat maar weten wat je doet Lachen

hieraan zat ik ook te denken.
ik zou dit zelf ook wel doen. Clown

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:08

Hier heb ik met mijn paard ook last van ook mijn moeders vorige pony had er last van..
Ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft en blijven proberen en belonen. Het paard moet jou ook vertrouwen, jij hebt de leiding ook op zn rug.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:16

vandaag een heel vreemd voorwerp in de bak gezet
2 hindernissen naast elkaar met dekens erover.. zodat je er tussendoor kunt.
dit had ik toch al nodig om ff voor het ruiterbewijs te oefenen.
na afloop heb ik tommie (het paardje waar het om gaat) uit zijn stal geplukt. en we zijn samen er naar toe gelopen

in eerste instantie werd hij bang
hoe dichter bij we kwamen hoe harder hij weg probeerde te gaan..
ik ben met hem rondjes gaan lopen om het "ding" heen.. hij kwam steeds dichterbij, en snuffelde er heellll voorzichtig aan (alsof het ding hem ieder moment kon aanvallen)
toen probeerde ik er door heen te lopen.. maar dat durfde hij niet in 1 keer.
voetje voor voetje ging hij er op het laatst doorheen, en toen hij in het midden stond.. draafde hij er heel snel weer uit

maargoed.. ik ben allang trots op mijn mannetje..
het is een stap in de goede richting

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:38

Als je niet de mogelijkheid hebt om zelf een schriktraining met je paardje te volgen is het natuurlijk altijd leerzaam eens te komen kijken zodat je thuis zelf aan de slag kunt!

Schriktrainingen staan op de agenda van onze site, misschien is er wel ergens 1 bij je in de buurt?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:27

Weet je wat het ook vaak is? Het ene paard is laconieker dan het andere.
Heb jezelf een meer nerveus type die vaker schrikt? Leer ermee omgaan..

Begin in een rustige situatie, blijf daar oefenen totdat het goed gaat. Dan ga je steeds een stapje verder, en zoek dan steeds meer engere dingen op..

Vaak ligt het ook aan de ruiter he, als jij al afwachtend gaat rijden dan pakt je paard dat direct op Knipoog

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 21:21

vandaag weer geoefend met enge dingen..
dit keer een huifkar die in de binnenbak stond..
Tommie los gelaten en hem met brokjes erheen gelokt..
eerst galopeerde hij steeds heel hard weg..
maar op het laatst zat ik voor op de bok en hij zat mij bijna op de eten..

ben trots op mijn mannetje Lovers

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:06

heeft hij veel energie??
laat hem dan eerst zijn energie er uit rennen aan de longeerlijn, daarna gaan rijden dan is hij moe en schrikt hij veel minder. ik heb dat ook met een nrpser die heeft zoveel energie dat hij eerst een half uur als een gek rond rent en daarna ga ik hem rijden en dan is hij supper braaf soms van egte enge dingen sgrikt hij dan nog
ik hoop dat je hier iets aan hebt
suc6 he,
groetjes brenda

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:25

Het kan ook zijn dat jij niet dominant genoeg bent tegenover hem. Je zegt dat je 'm al een tijd rijdt, dan zou je op zich al wel een combinatie kunnen vormen met het paardje, wat ook betekend dat het paard je lang genoeg kent om vertrouwen in je te krijgen. Omdat hij voor de rest nie echt angstig overkomt, heb ik 't idee dat hij je in de maling neemt.
Wees streng en zet hem even goed op zn plek als hij er weer vandoor wilt gaan; hij mag heus wel eens iets eng vinden, maar na 3 keer er langs te zijn gereden zonder dat er iets gebeurt is, moet je hem erop wijzen dat hij er dus echt langs kan en ook moet. Doe je dit niet, heeft hij het idee de baas te zijn en zal dus overal van ''schrikken''.
Ik hoop voor je dat je het op deze manier kan oplossen, want als hij voor de rest geen traumatisch paard is, is het puur een dominantieprobleem.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:40

darkmoona schreef:
vandaag weer geoefend met enge dingen..
dit keer een huifkar die in de binnenbak stond..
Tommie los gelaten en hem met brokjes erheen gelokt..
eerst galopeerde hij steeds heel hard weg..
maar op het laatst zat ik voor op de bok en hij zat mij bijna op de eten..

ben trots op mijn mannetje Lovers
goed zo, fijn dat hij het zo goed oppakt Ja.

Semmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:49

Ik heb ook zo'n pony. Bij mij is het nu over. Eerst vloog ik ook de hele bak door. Dat kwam, omdat ik altijd te laat was en niet goed oplette wat mijn pony aan het uitspoken was. Ik heb het er met mijn prive instructeur overgehad. En zij zei dat ik hem voor moest zijn met bijv. op de plak dat hij iets eng vind een oefening te gaan rijden, zodat je hem voor bent en de pony niks kan bedenken. Ik deed dit door middel van een pasje schouderbinnenwaarts, galop aanspringen, volte 10m., op de plek dat hij het eng vind halt houden en weer weg rijden en dat een paar keer herhalen en als je hem niet tot stilstand krijgt moet je een volte 10m. inzetten en net zolang doorrijden tot dat hij stilstaat. Je kunt hierdoor echt ontzettend boos op je paard worden, maar dit help niks je maakt hem dan alleen maar banger. Probeer zo rustig mogelijk te blijven en er niks van aan te trekken, want wat het probleem nu eigelijk is: is dat jou paard onder het werk uit wil komen door dingen eng te vinden. Mijn pony vond die vreselijk enge dingen aan de hand niet eng terwijl hij onder het zadel zowat in de broek deed ( bij wijze van spreken!)