Longeren met hulpteugels - probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:45

Maar heb je met een bijzet niet het gevaar dat ze achter de teugel gaan lopen om van de druk af te zijn?
En ik vind dat ze met de bijzet te "robotachtig" gaan lopen omdat ze niet makkelijk vanuit de schouder weg kunnen.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:53

runningkawa schreef:
Maar heb je met een bijzet niet het gevaar dat ze achter de teugel gaan lopen om van de druk af te zijn?
En ik vind dat ze met de bijzet te "robotachtig" gaan lopen omdat ze niet makkelijk vanuit de schouder weg kunnen.


Nee, daar heb ik geen last van. Ze moeten natuurlijk wel voorwaarts blijven. Ik ze ze overigens nooit "hoog" bij. Longeren doe ik alleen voor de ontspanning.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:09

Ik weet wel degelijk hoe een bijzet werkt. Ja, het heeft hetzelfde effect als een weerstandbiedende hand, tot zover prima, maar ik zei dat het dus niet kon meegeven en dat is het hele probleem. Natuurlijk wordt de druk wel minder, maar dat is bij lange na niet genoeg.
En het probleem is dat veel mensen niet goed kunnen longeren en het paard er dus niet licht op wordt, maar alleen maar zwaarder en gespannen.
Sjuimpje, natuurlijk moet je altijd weten wat je traint, met of zonder hulpteugels, maar dat lijkt me logisch.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:27

Jura schreef:
Dat wilde ik dus net zeggen, als ze dan uitzichzelf met haar neus over de grond gaat, hangt dat ding op de grond en kan ze er in gaan staan, dat vind ik dan ook weer eng.


Dat kan je ondervangen door er (eventueel met een strotouwtje) een nekstrop bij aan te maken (net als bij een martingaal). Dan kan ie niet over de grond heen slierten maar kan ze toch met d'r koppie naar beneden en omhoog.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:21

Sjuimpje schreef:
Gewoon even doorzetten,
de Mondriaan van mij was precies zo en die loopt nu zo fijn, ook op bijzet.
Bij hem heeft het ook zeker bijgedragen aan de rest van de training en id, longeren zonder bijzet heeft geen enkel nut, dan kan je ze net zo goed door de bak heen jagen.

Met bijzet bedoelde ik overigens touwtjes...

de gewone bijzetteugels met die rubberen dingen vind ik ondingen.
Vooral dat rubber nodigt paarden uit om lekker taai erin te gan hangen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 15:01

Ik gebruik die bijzets met rubberen ringen eigenlijk alleen maar om ze aan druk in de mond te laten wennen, endaarna gaat er vrij snel een pessoa om.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 16:23

Appie"]
[quote="Sjuimpje schreef:
longeren zonder bijzet heeft geen enkel nut, dan kan je ze net zo goed door de bak heen jagen.


Daar ben ik het dus totaal niet mee eens! Vooral een bijzet vind ik echt een onding. Je roept er erg veel spanning mee op, dan moet je vooral gaan doorzetten Lips are sealed en het dwingt m.i. een paard teveel in een houding. Het grootste nadeel van een bijzet vind ik dat hij niet los kan laten op het moment dat het paard nageeft. En dat is toch één van de belangrijkste dingen!
Een paard kan je dus wel degelijk trainen zonder allerlei hulpteugels, alleen weten veel mensen niet hoe.

Maar goed, waarschijnlijk krijg ik weer hier allerlei mensen over me heen, dat is mij in een eerder topic al opgevallen Knipoog .
[/quote]

Inderdaad is een bijzet in dit geval geen goed idee.
Maar met een gogue kun je wel degelijk een paard goed trainen, en leren de rug goed te gebruiken.

Ook met twee touwtjes, van de voorbenen richting bit, tussen de bitringen door en daarna aan de zijkanten aan de singel vastmaken (lager dan je zadel zit, zo kun je je paard trainen op goed ruggebruik.

Werkt super bij die van mij, die wilde namelijk alleen maar met haar hoofd omhoog lopen en daardoor werd die rug alleen maar weggedrukt...
Hoe wou je dat zonder hulp-teugel doen?
Ik heb het geprobeerd met veel overgangen, maar dit werkt veel effectiever!
En ze voelt niet veel druk, zodra haar hals iets lager komt is de druk er al af, net als de gogue eigenlijk.

Misschien Jura kun je haar tijdens het longeren de teugels om laten, er een knoop in, zodat er iets aan haar bit bungelt?
Of losse touwtjes die van bitringen naar de zijkant lopen, gewoon losjes vastgemaakt, alsof er iemand opzit die haar 'met lange teugel laat lopen'?
Dit pas aan t eind vast maken, als ze al een beetje los en moe is...

En dan alleen de stap ff oefenen, of de draf, wat het beste gaat, daarna de touwtjes eraf en de volgende week pas ook de galop doen?
Veel succes/sterkte! Lachen