schrikachtig met rijden, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suzieone

schrikachtig met rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 13:25

Heej allemaal,

sinds vorig jaar maart heb ik een paard. In het begin was het natuurlijk even wennen voor haar. , maar later ging het goed. Ze heeft me uit geprobeert en daar ben ik sinds eind 2006 vanaf. In die tijd, heb ik een stukje grasland waar ik rij. Ik woon naast het bos dus er staan heel veel bomen. Als ik aan het rijden ben, en het waait windkracht 3/4 of harder, is ze heel gespannen en kan ik niet lekker rijden met een goed gevoel. Ik zelf zit er ook gespannen op en dit kan ik niet bij me opzetten dat er niet veel kan gebeuren als alleen vallen. Wat kan ik hier tegen doen dat ze niet meer schrikt en dan het rijden een stukje beter gaat. Ze is 15 dus heeft al veel levenservaring, en ik heb dit sinds 3 maandjes.

groetjes suzan

Cherellee_

Re: schrikachtig met rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:29

Ik denk dat als je zelf leert te ontspannen en door rijd alsof er niets aan de hand is, je al een heel eind komt.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:10

veel overgangen rijden figuurtjes etc..dat ze op jouw hulpen let en niet op de dingen om haar heen zoals de wint.maar dan moet je zelf ook ontspannen natuurlijk.probeer je maar voor te stellen dat je heel relaxt bent.daar reageert jouw pony dat ook weer op.ik hoop dat je hier wat aan hebt;)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:57

Als je zelf niet ontspannen kan zitten, is hier weinig aan te doen. Zo vaak waait het nu ook niet hard (tenzij je ergens aan zee woont?) dus dan kan je gewoon even wat anders gaan doen: longeren, vrijspringen, schrikparcours, vrijheidsdressuur, ... weet ik veel!
Als je van gedachten verandert bent, en extra je best gaat doen om ontspannen te gaan zitten, kan je in dit probleem natuurlijk wel verandering in brengen. Tips om ontspannen te blijven: zing een liedje, praat tegen je paard, denk aan iets anders dan de wind & de zenuwachtigheid van je paard! Hoogstwaarschijnlijk denk je "oh, nu is er wind, nu zal mijn paard zenuwachtig zijn, alvast goed kort houden" en je hebt je paard -onbewust- bevestiging gegeven dat wind iets heel engs is. Pas als je zelf ontspannen bent, kan je naar de ontspanning met je paard gaan toewerken. Waarschijnlijk zal je paard al een stuk ontspannener (wat een woord Clown ) zijn wanneer jij je ontspant. Rijd veel tempowisselingen "terug" (hiermee bedoel ik tempo verlagen). Veel overgangen rijden zou ik in jouw geval alleen doen wanneer je paard niet luistert, niet reageert op je hulpen. Maar voor de rest niet extra veel gaan doen, want daar wordt een paard actiever van. Rijd veel figuren, cirkels, slangenvoltes, figuren met bogen! Maak je paard actief voor het been en ga je benen zeker niet afsteken. Maar het allerbelangrijkste is nog wel: rijd je paard goed op de achterhand! Daardoor komt je paard lekker licht in zijn mond en kan je hem veel sneller & beter corrigeren. Werkt veel beter dan "lekker" in z'n mond te gaan hangen! Veel succes iig & alleen rijden als je zelf ontspannen bent hoor, zoek ev. hulp van een instructeur/trice!!!

suzieone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 21:30

super bedankt iedereen, zal er zeker wat mee gaan doen!.alleen rijden als je zelf ontspannen bent hoor,
[zoek ev. hulp van een instructeur/trice!!!] Ik krijg 1x per week privé les maar dan is ze gewoon ontspannen en ik ook.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:45

Wat ik eigenlijk altijd doe is zelf voorbij het punt kijken wat het paard eng vind. Omdat ik er geen aandacht aan besteed doet het paard het ook niet. Ik blijf ontspannen hij blijft ontspannen

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:02

Probeer zelf goed te ontspannen, neem iemand mee ofzo waar je tegen kan praten, dan ontspan je zelf ook beter. Lachen Verder het paardje goed voorwaarts houden en vooral niet de tijd geven om van dingen te schrikken. Veel overgangen rijden, tempowisselingen en heel veel figuren! Houd hem dus goed bezig en zorg dat hij op jou let, dat heeft ie meteen veel minder tijd om te schrikken!

suzieone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 12:04

Heej mensen,

Ik heb net gereden, en veel voltes, tempowisselingen en figuren gereden. Het ging goed, ze is 1x opzij gesprongen maar ze was lekker los weer, en het ging super. Heel erg bedankt voor de tips!