Problemen bij het buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Problemen bij het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 12:57

Hoi, ik heb naar aanleiding van een topic bij "Rijtechnische problemen" een boek uit de boekenkast gehaald en het een en ander opgezocht, nu kwam ik ook mogelijke oplossingen voor andere problemen tegen. Ik zou graag willen weten wat jullie hiervan vinden:

1) Als mijn paard bang is voor iets, mag ik dan afstappen?
Antw: Dat is zelfs heel verstandig. Stel je maar eens voor dat je iets heel engs moet doen, bijvoorbeeld over een smal paadje langs een afgrond lopen. Wat heb je nu het liefst: iemand die kwaad wordt en zegt dat je je niet aan moet stellen, je een schop geeft en je beveelt door te lopen; of iemand die je bemoedigend toespreekt, voor je uitloopt zodat je daar steun aan hebt en die je prijst omdat je dapper bent. En wat denk je dat je paard het prettigst zal vinden? Bovendien, paarden zijn kuddedieren en zijn in het wild gewend de leidende merrie te volgen. Door af te stappen en voor je paard uit te lopen neem je deze rol op je en toon je je paard dat het helemaal niet zo eng is als hij denkt en dat hij best langs of over dat griezelige ding kan lopen, jij doet dat tenslotte ook. Als je paard iets heel eng vindt en je wilt niet afstappen, kan het helpen om even rustig stil te staan en je paard bemoedigend toe te spreken. Dit kan helpen als er een vrachtauto langskomt en je paard daar wat bang voor is. Ook helpt het natuurlijk om een makkelijk, rustig paard voorop te laten gaan (dit hoeft geen merrie te zijn, je bent zelf ook geen merrie maar een mens en het werkt toch). Je zult zien dat het dan de volgende keer makkelijker gaat en je paard minder bang is. Wel of niet afstappen heeft niets te maken met wie de baas is in een situatie, zoals wel eens gezegd wordt, maar alles met vertrouwen van je paard in jou en andersom. Tenslotte zijn bazen die hun personeel afblaffen en bevelen geven en geen respect hebben voor anderen toch ook hopeloos uit de tijd?

2) Is het veiliger om met een martingaal, een slofteugel of andere hulpteugels buiten te rijden?
Antw: Tja, wat heet veilig? Hoe goed is je paard afgericht en hoe goed heb je hem in de hand zodat het uberhaupt veilig genoeg is om met hem naar buiten te gaan? Het is goed om daar even bij stil te staan voordat je hulpteugels gaat gebruiken.
De bekendste hulpteugel is de martingaal. Deze voorkomt dat het paard zijn hoofd te ver omhoogbrengt en dan als het ware 'onder je weg loopt'. Een goed gegespte martingaal zorgt dat het paard zijn hoofd wel in een voor hem normale houding kan houden, maar zorgt voor extra druk in de mond op het moment dat het paard zijn hoofd omhooggooit.
Een andere zeer bekende hulpteugel is de slofteugel. Als je een paard hebt dat in een bepaalde situatie, bijvoorbeeld op het strand, helemaal gek wordt en niet meer te houden is, kan een slofteugel een hulpmiddel zijn om hem onder controle te houden. Als je de slofteugel echter continu strak houdt tijdens de rit kan je paard niet om zich heen kijken en kan hij niet goed zien waar hij loopt. Daar wordt een paard pas echt schrikachtig en lastig van.
Mits goed en voorzichtig gebruikt is er niets tegen hulpteugels. Je kunt je echter wel afvragen waarom jij en je paard zo weinig vertrouwen in elkaar hebben dat je ze nodig hebt om je paard te controleren. Waar is het misgegaan in de africhting van je paard dat hij buiten niet ontspannen is? Je zou eens kunnen denken aan een cursus om meer vertrouwd met je paard te raken, zodat jullie minder schrikachtig worden. Soms helpt het om een ander bit te nemen waar je paard beter naar luistert zodat je meer ontspannen kunt rijden. (eigen noot erbij: neem natuurlijk niet zomaar een ander bit, vraag hulp bij je keuze en het is ook niet vanzelfsprekend dat het een scherper bit wordt...)

Bron: 100 vragen over paard en buiten rijden. Vanda Oosterhuis (instructrice verantwoord buiten rijden, TTEAM Practioner en Centered Riding Instructor)


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 14:49

leuke theorie, alleen werkt ie in de praktijk toch niet altijd.

voorbeeld:
ik heb een kwpn merrie van 16 die al van alles gezien heeft en toch is het geen paard waarmee je voor je plezier mee buiten gaat rijden. schrikt van alles en is niet op geen enkele manier te overtuigen dat het niet eng is. het is zelfs zo erg dat als ik richting buiten rijd ze bij het einde van de oprijlaan al zoiets heeft van "gaan we nu terug ik vind dit niet leuk". en dan kun je wel met hulpteugels enz. gaan rijden maar ook daar word het niet anders van.

tevens vind ik persoonlijk dat steeds afstappen als je paard het eng vind ook niet echt verstandig, sommige paarden hebben dit snel in de gaten en gaan er dan misbruik van maken. ik zou zelf eerst proberen nadat ik mijn paard heb laten kijken om er langs te komen zonder afstappen.

als je een normaal paard hebt (die van mij dus uitgesloten) die het buiten een enigzins eng vind, neem dan een ander paard mee die gewoon nergens naar kijkt. en heeeeel erg goed verkeersmak is. en rijd afwisselend voor en achter het andere paard daar leert die van jou van dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt.

hulpteugels voor het buitenrijden omdat je hem anders niet zou kunnen houden??????
tuurlijk een martingaal kan, helemaal als jij je daar prettiger bij voelt. dan ga je nl ook ontspannener zitten. maar een slof, zou ik niet doen als je paard echt schrikt en steigert moet je wel een heel goed reactievermogen hebben om los te laten en aangezien de meeste ruiters dat niet hebben en in een paniek reactie juist aan de teugels gaan trekken trek je jezelf en je paard achterover dat geeft wel een erg leuk effect. ambulances enz.
en volgens mij is dat toch niet de bedoeling van het buitenrijden Knipoog

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 14:56

ik ben 1x van mijn paard afgestapt toen hij iets eng vond(een stenen schaap van bijna 1 meter hoog bij en inrit van een huis)
Ik kon echt merken dat hij echt bang was, ik heb hem zelf eerst de kans gegeven en toegesproken maar dat werkte dit keer niet.

Ik vind dat je je paard eerst goed de kans moet geven om het te laten zien, dan bemoedigend toespreken en als het dan echt niet wil lukken of de verkeers situatie laat het niet toe om ff door te zetten dan stap je af.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 14:57

Ik heb die tekst niet zelf geschreven, is letterlijk uit dat boek. Ik ben het dan ook niet 100% eens met de schrijver. Hulpteugels komen niet in mijn collectie paardenspullen voor, ik weiger trouwens ook bij andere paarden dergelijke dingen te gebruiken... En zo zijn er nog wel meer kleine dingen...

Het afstappen zou ik ook niet te snel doen, ik ben nog maar 1 x van Snowdon afgestapt en dat was omdat we voor het eerst over een bruggetje gingen (zonder reling...)

groetjes leon en snowdon

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:05

ik stap wel af bij een jong paard dat iets echt eng vindt (en bij mijn eigen paarden denk ik dat verschil wel te zien) zodat hij fijn achter ''moeders'' aan mag lopen.

Hulpteugel: martingaal vind ik persoonlijk heel prettig, ook al omdat je dan een riem hebt om je indien nodig eens aan vast te houden (ipv zijn mond bv). Pablo heb ik vandaag met Thiedemann gereden buiten (Wanroy, recreactiedag) omdat die nogal lomp kan doen, maar die heb ik volgende keer ook niet meer nodig.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:41

Ik stap regelmatig van Isolda als ze iets eng vind. Als ik op haar zit ontploft ze als ik haar dwing door te lopen. Dan kan ik het wel rustig vergeten om haar in de buurt van bv. die enge container te krijgen.
Als ik afstap, met haar er naar toe loop en even laat snuffelen, dan kan ik de volgende keer er wel langs rijden.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

franka

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:30

ik ben een keer afgestapt met een buitenrit in frankrijk. met voor me een circus tent en achter me een helling naar het strand toe. te steil om er af te lopen. en een pony die achteruit op de helling af liep. toen had ik zo iets van alles leuk en aardig maar hier blijf ik niet op zitten. met de pony aan de hand ging het een stuk beter en toen we de tent voorbij waren er weer op gestapt

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:50

Ik kan gelukkig enigsins merken als Nappie iets echt eng vindt of dat het gewoon aanstellerij is, ik stap dus idd af als ik merk dat hij iets te eng vindt om er langs te gaan en meestal loopt ie dan na enige aarzeling gewoon achter me aan, zich verstoppend achter mijn rug Lovers !

Ik probeer juist te vermijden om met een ander paard het "goede" voorbeeld te geven, ik los het liever alleen met Nappie op dan dat hij er van uit gaat dat er wel een ander paard in de buurt is die de kooltjes uit het vuur voor hem haalt! Op deze manier maak ik hem duidelijk dat ie alles in zijn eentje wel aan kan en geen ander paard nodig heeft, als ik dan eens met een ander paard buiten rij merk ik al dat Nappie gewoon zijn eigen gang gaat en zich nu niet laat opjutten door dat andere paard Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:56

In het begin stapte ik vaak af als Tos ergens niet meteen doorliep.
Dit misbruikte hij snel, en ik liep er voort vaak langs.
Toen moct ik van me instructeur niet meer afstappen...
nu heeft hij heel soms een tikje nodig,maar eigenlijk vind hij niks eng.
Hij probeert soms alleen super uit!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:01

Afstappen:
Hangt van de situatie af, ik ken Jerai inmiddels lang genoeg om in te schatten wanneer ze echt bang is van iets en wanneer niet. Als ze echt bang is stap ik ook niet altijd af, alleen als er echt gevaarlijke situaties dreigen te ontstaan. Jerai is zo dat als ze bang voor iets is en ik voor haar uit loop/naast haar sta ze meteen weer rustig is.
Hulpteugels
Ik doe weleens een martingaal om buiten, verder nooit, dit omdat ze in galop nogal heet kan worden en haar hoofd dan zo hoog trekt dat ik als ik in de verlichte zit ga zitten met mijn neus letterlijk tussen haar oren zit. In de bak heeft ze die neigingen ook weleens maar dan los ik het op zonder hulpteugel, buiten vind ik het toch wat prettiger als ze dat niet kan doen.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:25

Over het afstappen... Ik ben zelf nog nooit afgestapt buiten. Ook Mikado heeft wel eens dingen die hij eng vindt (zoals een witte jeep die in de sloot was gegleden...) Maar ik laat hem altijd kijken, desnoods stilstaan, en praat veel tegen hem. Hij vertrouwt me dan gelukkig nog wel zoveel dat hij er wel langsgaat. Heb ook nog nooit lang stilgestaan hoor, was altijd maar eventjes en dan was het wel weer goed Haha! Bikkeltje Tong uitsteken

Hulpteugels gebruik ik bij Mikado helemaal niet, puur omdat dat bij hem niet nodig is. Sterk maken, ervandoor gaan o.i.d heeft hij nog nooit gedaan en verwacht ik eigenlijk ook niet van hem. Hij wordt wel eens heet, maar is heel makkelijk terug te rijden op m'n zit.
Op andere paarden die bijv. wat drukker of heter zouden zijn buiten, zou ik dan misschien wel een hulpteugel, een martingaal of thiedemann, kunnen gebruiken. Maar puur alleen waneer het echt nodig is en ik het niet helemaal 100% vertrouw... Zie niet in dat dat ook maar iets kwaad kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:31

Afstappen doe ik nooit.
Als hij aan de kletter gaat wil ik liever weten waar hij blijft Lachen
En ik heb geen zin om elke 10 meter af te stappen omdat er zogenaamd iets engs is.
Hij moet er maar op leren vertrouwen dat het zo ook kan.

Tja wat zal ik van hulpteugels zeggen, een martingaal oke, als er dan toch iets aan moet om de ruiter het gevoel te geven dat het helpt en daardoor flinker rijd Haha!
En denk dat iedereen wel weet hoe ik over de rest denk Lachen

Citaat:
Je kunt je echter wel afvragen waarom jij en je paard zo weinig vertrouwen in elkaar hebben dat je ze nodig hebt om je paard te controleren. Waar is het misgegaan in de africhting van je paard dat hij buiten niet ontspannen is? Je zou eens kunnen denken aan een cursus om meer vertrouwd met je paard te raken, zodat jullie minder schrikachtig worden.


Hier ben ik het dus wel helemaal mee eens

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:08

Ik stap nooit af. Die van mij is soms voor de onzinnigste dingen bang, zoals een boomstam die omgevallen is of een baal hooi die langs de kant van de weg ligt. Ik zet haar stil en laat haar ruiken of ik draai haar om en probeer opnieuw. Dan gaat het goed. Paar weken geleden zelfs langs militairen die schietoefeningen in het bos deden gereden, ze was zeiknat van de stress maar ging er zonder rare problemen langs. Wel aanmoedigen natuurlijk, ik doe dat veel met belonen en zeker geen zweep of sporen. Ze huptje wel als er weer een salvo kwam maar ze bleef goed in de hand. Toch blijft een paard een vluchtdier; heb ook wel eens langs een drukke weg gereden met de dood zo'n beetje voor ogen, de auto's vlogen vlak langs ons omdat ze voor een stapeltje hout week. Ik denk dat als ik er af zou stappen ze het de volgende keer nog een graadje erger zou doen, dus stap ik niet af of er zou ècht een noodsituatie moeten ontstaan. Ik mijd die weg dan liever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:10

Soxje, jij doet het prcies zoals ik het doe.
Rustig laten kijken, met de stem aanmoedigen en laten ruiken.
Zijn ze er voorbij flink belonen.

Behalve als het streken zijn, dan krijgen ze toch een keer sporen te voelen }>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:45

Afstappen doe ik nooit, als ik erop zit heb ik heel wat meer te vertellen dan ernaast. En ik weet tenminste waar die blijft alstie wegrent.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:15

afstappem, als jou paard bang is hoef je m niet perse in elkaar te meppen, maar kan je ook terwijl je op je paard zit bemoedigen, afstappen is gevaarlijk, bovenop je paar heb je veel meer controle als ernaast!!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:35

runningkawa schreef:
Soxje, jij doet het prcies zoals ik het doe.
Rustig laten kijken, met de stem aanmoedigen en laten ruiken.
Zijn ze er voorbij flink belonen.

Behalve als het streken zijn, dan krijgen ze toch een keer sporen te voelen }>


Ben ik het ook helemaal mee eens!
Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:47

Ik ben het met die eerste stelling niet eens. Ik deed dat vroeger ook bij Iones, gevolg: kon er wel naast blijven lopen want hij ging nergens meer langs. Dat is niet mijn idee van paardrijden dus.
Toen werd het voortaan een kwestie van volhouden. En ik won!

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:53

Misschien ben ik als oude springruiter ook niet gewend om af te stappen.
Als je een jong paard voor het eerst een parcours laat zien kun je het hele parcours te voet afleggen *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:56

runningkawa schreef:
Misschien ben ik als oude springruiter ook niet gewend om af te stappen.
Als je een jong paard voor het eerst een parcours laat zien kun je het hele parcours te voet afleggen *LOL*

Ik moet er niet aan denken dat ik dat concours zelf zou moeten springen! val al neer als ik er allleen maar aan denk!!!!!!

De hond is de betere mens

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:14

eerste stelling ben ik het mee oneens

tweede deels mee eens, martingaal ok, maar zoek wel bij jezelf naar een mogelijkheid omzonder te kunnen buitenrijden

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:17

runningkawa schreef:
Soxje, jij doet het prcies zoals ik het doe.
Rustig laten kijken, met de stem aanmoedigen en laten ruiken.
Zijn ze er voorbij flink belonen.

Behalve als het streken zijn, dan krijgen ze toch een keer sporen te voelen }>


Ik doe het ook op die manier. In principe stap ik nooit af want hij kan zich ook gigantisch aanstellen en ik heb op de een of andere manier meer overwicht als ik erop zit dan dat ik ernaast loop. Omar is eigenlijk heel braaf Schijnheilig en heeft nog nooit gesteigerd en trapt en bokt ook niet. Mijn bijrijdster is 1x afgestapt omdat ze dacht dat hij bang was en zei tegen me... toen was hij niet bang meer... nee omdat meneer zijn zin had en vervolgens bij mij ook dacht dat hij op datzelde punt geen zin meer had en zo bang was en in zijn achteruit naar huis wilde.... ik heb hem toen een flinke tik gegeven met de zweep en hem erover heen geduwd en nu doet hij dat niet meer gelukkig... ik ben dus geen voorstander van afstappen maar als het echt een hele gevaarlijke situatie is en ik krijg de tijd om af te stappen omdat hij zich anders levensgevaarlijk zou verwonden dan zou ik misschien afstappen Verward maar ik ben bang dat als ik afstap hij dan aan de kletter zou gaan ofzo dus ik denk dat ik blijf zitten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 44 bezoekers