voorwaart, neerwaarts......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

voorwaart, neerwaarts......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 23:58

Ik rij Monika voorwaarts neerwaarts, ze is nml. nog best gespannen en dan lijkt mij dit het beste, ze loopt hierdoor meer op de voorhand wat mij erg logisch lijkt, gezien hoe weinig zij rijtechnisch kan, hoe denken jullie hierover???


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 09:49

Beter op het been krijgen.
Dat achterbeen moet blijven werken.
En ook mag je paard bij vwnw niet in je hand gaan hangen, maar ligt blijven in de aanleunig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:03

Eerst maar eens zorgen dat je je paard van achteren een beetje voor elkaar hebt en dat je paard voorwaarts op een been is. En dat is echt iets anders dan loperig zijn of flink door willen sjouwen. Pas als dat in orde is mag je een beetje met de teugels gaan spelen niet eerder, en ook dan komt het verhaal van vwnw pas in beeld. Je kunt immer pas vwnw rijden wanneer je je paard van achteren naar een hand toe kunt rijden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:35

Laat je paard eerst even goed actief voorwaarts rijden eer je aan het voorwaarts-neerwaarts begint. Op dat moment laat je je paard vanvoor gewoon doen wat ie wil en zorg je er voor dat hij vanachter goed actief loopt. Dat is de eerste vereiste. Pas als je paard goed actief loopt (dus echt aan het werk gezet is), zal hij stillaan wat minder gehaast en gespannen gaan lopen. Daarna kan je pas van achteren naar je hand toe rijden.
Probeer altijd eerst de eerste vereiste te voldoen (dus het actief zijn) vooraleer aan de volgende (voorwaarts-neerwaarts) te beginnen en zorg ervoor dat je paard tijdens het voorwaarts-neerwaarts rijden nog steeds actief is.

(denk even aan de behoefte-theorie van Maslow: "de eerste behoefte moet voldaan zijn eer je aan de tweede kan beginnen werken", dat helpt soms om het te verstaan Knipoog )

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 13:11

Ze is best voorwaarts en niet echt zwaar in de hand maar als ik dit zo lees kan ik haar beter met haar koppie in de lucht laten lopen of begrijp ik dat verkeerd??? Bedankt iig voor jullie reactie's!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:54

Nee,
het is niet de bedoeling dat je haar met de kop in de lucht laat lopen, maar voorwaarde voor het vwnw is dat je paard eerst goed voor het been moet zijn en achter moet doortreden en dàn pas ga je verder met de hoofd-halshouding.
Als ze echter zelf aanbiedt om met het neusje op de loodlijn of wat dieper te blijven lopen, terwijl je haar achter sneller maakt, ga je dat natuurlijk neti verstoren.

Maareh...
Zeker op het moment dat je een nieuw paard hebt kan je in het begin beter even wat vaker lessen zodat dit soort dingen aan bod komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers