Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

(allez, lezen eigenlijk
). Als ik het zo mag lezen probeert hij gewoon elke keer om onder het "werk" uit te komen. Ik zou zeggen: niet opgeven! Maar het moet ook niet ten koste van je veiligheid gaan, zoals het nu duidelijk wel gebeurt. Zoals shadow27 zegt, neem je best iemand mee die de pony aan een halstertouw/longeerlijn vastneemt, terwijl jij erop zit. Hou je zo ontspannen mogelijk, er loopt iemand naast dus kan er niets gebeuren! Begin -ook met iemand die ernaast loopt- steeds met kleine stukjes op te bouwen. Je begint echt met hele korte stukjes, 10 meter is genoeg, als hij maar braaf is! Belonen en zet hem op de wei/op stal of weet ik veel: gun hem iets dat hij graag doet. Volgende keer probeer je een paar metertjes verder; doet hij dit goed: weer belonen en op de wei/stal zetten. Als hij het niet goed doet, gun hem dan ook niet van op de wei te gaan staan; maar zet hem aan het werk. Bv. even gaan dressureren/springen weet ik veel en als hij braaf is: belonen en rust gunnen (als hij niet braaf is, zet hem ook geen úren aan het werk; braaf zal hij er die dag toch niet van worden). Zo leert hij dat wanneer hij lastig doet, hij niet onder het werk uitkomt. Bouw steeds verder uit en blijven belonen als hij het goed doet! Te weinig belonen kan je veel makkelijker dan te veel hoor
. Als het goed gaat, ga je een stukje proberen zonder halstertouw, maar neem iemand mee die gewoon ernaast meeloopt (en voor noodgevallen een halstertouw bij de hand heeft); zo ben jijzelf ook wat meer op je gemak denk ik. Weer belonen wanneer hij braaf is; en zo kan je steeds langere stukjes uitbouwen. Pas als je echt 1000% zeker van je stuk bent, kan je beginnen uitbouwen zonder dat er iemand naast loopt. Begin opnieuw met zeer kleine stukjes en belonen wanneer hij braaf is. (vergeet niet zelf zeer ontspannen te gaan zitten!) Je hebt hier echt wel heel wat geduld voor nodig, maar als je doorzet lukt het wel hoor!
Vergeet niet: de aanhouder wint! 
morelia schreef:-als er iemand mee loopt hij er niet vandoor gaat het is dus puur als ik alleen rij of met een ander samen een buitenrit maak, maar als er iemand naast loopt of fiets doet hij niks- aangezien ze dit vertelde, neem ik niet aan dat deze pony verlatingsangst heeft. Anders zou hij met een ander dier er niet vandoor moeten gaanIk denk niet dat je paard bewust een spelletje met je speelt hoor. Hij voelt zich hoogst waarschijnlijk alleen en onzeker en wil zo snel mogelijk naar de kudde en vertrouwde omgeving terug. Dit is echt een kwestie van vertrouwen opbouwen telkens een klein stukje verder gaan op de rit. In het begin steeds dezelfde route nemen helpt ook, paarden zijn gewoonte dieren en als de route eenmaal helemaal vertrouwd is kan je telkens langzaam uitbouwen met een alternatieve route. Probeers eens halverwege af te stappen en lekker laten grazen bijvoorbeeld, om het leuk voor hem te maken. Grondwerk in de bak ipv rijden kun je ook eens proberen om de band te versterken. Indien het echt een heel onzeker paard is, zul je misschien moeten accepteren dat je niet alleen met hem naar buiten kan en altijd een rijgenoot meenemen. Succes!
En ze zei ook dat hij vroeger wel braaf op buitenrit was, dus... Maar ik vind wel dat je gelijk hebt dat het in het begin zeker goed is om een vertrouwde route te gaan maken