Hoe en wanneer gebruik je een zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 19:04

O ja en om ff op jouw stelling in te gaan Clown , het hangt ontzettend van je paard af, alhoewel sommige mensen het te bont maken.
Je moet de situatie kunnen inschatten denk ik.
Ik ben er achter gekomen dat Pompidou ontzettend zenuwachtig wordt van die zweep.
Mijn vorige paard sloeg letterlijk op hol wanneer je er een zweep bij nam. Het paard daárvoor deerde het veel minder.

Ik gebruik de zweep eigenlijk zelden. Maar goed, het is wel een goed middel voor een corrigerende tik. Letterlijk. Knipoog

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:40

Je moeet eerst voor jezelf uitmaken of je paard zich alleen maar aanstelt of hij echt bang is. Ik geeft toe, dit is niet simpel, maar meestal ken je je eigen paard genoeg om te weten of hij echt bang is. Als hij bang is is slaan zeker geen optie, want een paard maakt dan de verkeerde associatie. Ze zijn bang van iets en op het moment dat ze in de buurt zijn van dat enge ding krijgen ze nog een tik op de koop toe, dan gaan ze dat enge ding ook nog eens associëren met pijn en krijgen ze nog meer schrik. Als het paard zich echter aanstelt kan een mep op de juiste moment wel heil brengen. In de meeste gevallen kom je echter met rustig blijven maar toch voorwaarts blijven rijden en doen alsof er niets aan de hand is het verst . Het paard met zijn hoofd in tegenoversgestelde stelling rijden dan van het voorwerp waar hij schrik van heeft, kan ook helpen.