welke hulpteugel met schrikkerig paard op de weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 23:27

joycje schreef:
ik ga met stef mee.
als je paard niet te vertrouwen is buiten. moet je er niet mee naar buiten gaan. dat is gevaarlijk voor jou en de andere weggebruikers. zorg dus eerst maar dat je 'm aan de hand overal mee naar toe kan nemen voordat je erop gaat zitten en dan kan je altijd nog denken aan hulpteugels.


Is dat veiliger dan?
Als je er naast loopt kan je nog steeds zelf gewond raken en het paard kan zich los trekken en een gevaar voor zichzelf en het verkeer vormen.

Ik heb overigens wel gewandeld met mijn Tinker en dat ging prima, maar als ik er naast zit kan hij zich achter mij verschuilen (denkt hij) terwijl hij die veiligheid mist als ik op hem zit.
Toch ben ik er van overtuigd dat zijn hele gedrag niet zozeer echt schrikken is maar meer een aanleiding zoeken om er tussenuit te naaien. Hij is loeisterk en ik niet. Met een slof of Thiedemann ben ik meer mans en daar heeft hij respect voor.

Elk paard is verschillend en het is belangrijk dat je een manier vindt die bij het paard past. Standaardoplossingen bestaan niet.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 08:38

tuurlijk is dat veiliger je moet je paard lopend zoiezo aan de hand mee moeten kunnen nemen. dat heeft te maken met de opvoeding van je paard. ik heb mijn paard zo geleerd dat wat er ook gebeurd ze altijd bij me blijft lopen!!!!!!!!!!! en niet ervandoor gaat. Ze zal nog geen stap voorbij me zetten.
kwestie van opvoeding dus.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:53

De beste manier om een paard verkeersmak te krijgen is imo nog altijd naast een ander paard wat wel verkeersmak is. Als je daarmee de moeilijkere situaties hebt overwonnen dan kan je alleen op pad gaan. Aan op en afstappen tijdens de rit zou ik in ieder geval niet beginnen. Dan zou ik liever iemand meenemen op de fiets, die het paard kan leiden als dat nodig is. En als je alleen gaat en het paard maakt zich sterk als ie schrikt dan is het imo prima om met een slof of tiedeman te rijden als jij je daar prettig bij voelt. Als je zekerder op je paard zit dan heb je ook meer controle.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:58

Die van mij blijft ook bij me als ik naast hem loop maar als een paard schrikt kan hij nog zo opgevoed zijn maar loop je toch echt het risico dat hij wegrent. Het blijvende levende wezens en bij levende wezens zijn de woorden "altijd" en "nooit" een utopie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:27

Bij Kawa is het beste erop blijven zitten.
Hij draaide dus in nog geen halve seconde 180 graden, dit zou hij aan de hand ook gewoon gedaan hebben.
En dan wist ik zeker dat ik hem kwijt zou zijn.
Als hij aan de kletter gaat met mij erop weet ik tenminste nog waar hij is Lachen

Verder heb ik geen zin om bijwijze van, elke 10 meter af te moeten stappen, hij moet het zo ook maar leren, streng he *LOL*

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:27

Oei, jij bent echt streng Knipoog

Er zit wel wat in dat je nog weet waar hij is als je er op zit Haha!
Maar weg is weg als je er langsloopt, als je er op zit heb je tenminste nog een herkansing Knipoog