hoe kan ik mijn haflinger leren achterwaarts te gaan? Als ik voor haar sta doet ze het wel, maar zodra ik erop zit niet meer. Ik heb les, maar zij zegt gewoon de hulpen blijven geven, maar Kate snapt de hulpen gewoon niet
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anoniem schreef:Inderdaad, zo zou ik het ook doen. Je blijft gewoon op je paard zitten en geeft de hulpen voor het achterwaarts gaan. Doet ze niets, dan snapt ze hoogstwaarschijnlijk -zoals je zelf zegt- niet wat je bedoelt. Zet er iemand naast en geef de hulpen, terwijl degene die er naast staat je paard op haar borst achteruit duwt. Belonen, gewoon verder rijden en af en toe eens opnieuw proberen. Na een tijdje moet ze het wel doorhebben, dat je deze hulpen geeft om achteruit te gaan. Nadien probeer je het aleen: je geeft duidelijke hulpen en als ze ook maar een klein stapje achteruit zet: belonen! Niet steeds blijven hameren op hetzelfde, af en toe kan je eens opnieuw oefenen, maar niet steeds herhalen en herhalen en herhalen! Ik weet niet of je wedstrijden rijdt, maar als je dat niet doet, en ze snapt het achteruitgaan nog steeds niet, kan je het ook leren op commando. Je leert het dan aan als vrijheidsdressuurkunstje en je gebruikt het commando later ook als je erop zit.ik heb het mijn shet aangeleerd met z'n 2e ik dr op en mijn zusje er naast gewoon hulpen geven en turg of zo zeggen en degenen die dr naast staat op vijn borst naar achteren duwen. op een gegeven moment doet hij het zonder dat iemand duwt en later zonder comando
griebels schreef:Ok, dat wist ik al..maar hoe leer ik hem recht achterwaarts te gaan. Ik weet evenveel druk tussen je beide teugels en benen hebben maar hij gaat altijd scheef. Is ook een vorm van protest maar hoe los ik dat op?
Vadisha schreef:Door de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen.

griebels schreef:Hmm... mijn paard gaat ook af en toe scheef. Geef ik gewoon wat extra druk op het been langs de kant dat ze draait, gaat ze meestal weer recht. En als ze het niet doet, stap ik terug vooruit, zet haar mooi netjes, recht op de hoefslag en probeer opnieuw. Dan lukt het meestal wel. Het is een kwestie van oefenen denk ik. Goed op je eigen houding letten is zeer belangrijkOk, dat wist ik al..maar hoe leer ik hem recht achterwaarts te gaan. Ik weet evenveel druk tussen je beide teugels en benen hebben maar hij gaat altijd scheef. Is ook een vorm van protest maar hoe los ik dat op?
griebels schreef:Da's raar. Hoe laat je hem achteruit gaan? Is dat dan met halster/hoofdstel/door op zijn borst te duwen?Aan de hand gaat hij ook scheef

soms doet ze voor mijn gevoel heel netjes achteruit stappen en dan staat er op mn protocol niet diagonaal maar hoe kan je dát dan weer aan leren
griebels schreef:Wie weet, kán hij inderdaad wel niet helemaal netjes achteruit gaan. Heb je een foto? (kan ik even kijken naar zijn bouw) En zijn achterhand, hoe zit het daarmee? (qua spieren bedoel ik)Door Back te zeggen en tegen zijn borst te duwen.
Ik moet wel zeggen dat hij een hoge kont heeft, en met achterwaarts altijd zijn hoofd omhoog brengt en zijn rug wegdrukt. Ik twijfel eigenlijk of het protest is of dat hij echt niet recht naar achteren kan... In de 3 jaar dat ik hem heb, met verschillende instructrices is het me nog niet gelukt
Wel vooruitgang, want voorheen ging hij helemaal niet achterwaarts...
Wij zijn vooral bezig om zijn rug en buikspieren sterk te houden
griebels schreef:Die zijn niet zo heel duidelijkin mijn profiel...
Heb je 1 waarop hij stilstaat? Voor zover ik kan zien lijkt het wel in orde, maar natuurlijk.. de buitenkant is ook maar de buitenkant... griebels schreef:Inderdaad. Gewoon op trainen dus zou ik zeggenzoals ik al zei, is zijn kruis minstens net zo hoog als zijn schoft an dan niet hoger...
Dat maakt het voor een paard met ook nog eens een kort rug (arabier) moeilijk om zijn rug te gebruiken en dus ook achterwaarts te gaan. Die van mij heeft er gewoon wat meer moeite mee.