leuke maar inspannende oefeningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

leuke maar inspannende oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 21:08

ik rij nu dus vaak op isatie in de bak, en ik wou vragen of jullie nog wat leuke oefeningen hadden waar ze goed los van komt? ik doe veel op de volte en aan wijken enz, maar ik moet wel een beetje variatie hebben.
iemand tips?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:38

Bij Rena zijn leuke oefeningen bv. een ruit of een vierkant rijden , ruit zoals een ruitdropje zeg maar , je rijdt dan via de letters B,D,E en G.
Of een vierkant , bij bv. E beginnen en dan een vierkante volte maken , dmv wendingen dus.Ook bv. onder D en G een zijde van het vierkant.

Of een stappende wending om de achterhand , dat je paardje op een rechte lijn stapt en je haar op je zit en been met een beetje teugel vanuit stap met de voorbenen een rondje om de achterbenen laat stappen , bv. van A naar C wenden , en dan onder X omkeren, achterbenen blijven "op" de AC lijn en voorhand stapt eromheen , je gaat dan weer terug naar A over de AC lijn.

Zo kun je ook op de diagonaal bv. zowel links- als rechtsom even een rondje meepakken.

Voor Rena is dit een heel prettige oefening die veel concentratie en gehoorzaamheid vergt , en overal te doen is .

Als ze dit niet op een heel licht hulpje , met nauwelijks teugel (alleen wat neckreining) doet , dan is dat voor mij bewijs dat ze niet goed aan de hulpen staat op dat moment.

Ook vanuit halt direct rustig en geconcentreerd naar draf of naar galop is een fijne oefening vind ik.
En bv. een rechtsomkeerd van F naar B , direct gevolgd door een S bij B (van hand veranderen) , direct gevolgd door een grote volte in galop.

Zulk soort dingen , figuren wat veranderen en samenstellen waardoor het interessant blijft.

Maarja ik rij nauwelijks in de bak , heb ideeen genoeg maar jammer genoeg geen fijne bak bij stal om allesin uit te voeren....

Ook de volte vergroten/verkleinen waardoor ze lekker om je been heen gaan buigen en goed opzij leren gaan voor het been , lekker soepeltjes worden.... dat zijn een beetje de dingen die ik er graag bij doe naast de standaard figuren/oefeningen Lachen .

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:41

wending om de voorhand/ achterhand.
draven- halthouden- achterwaarts- aandraven etc. Je kunt dan telkens zeg maar 4 passen achterwaarts, 3 stap, 5 draf en noem maar op.
Je kunt ook schoudervoor/ binnenwaarts proberen, travers.
Als je paardje echt fijn recht te stellen is kun je ook op de A-C lijn telkens omstellen, dus paar pasjes linkerbuiging, paar pasjes rechterbuiging. Als je paard nog niet goed recht te stellen is zou ik er wel mee oppassen anders kan het nog wel ns lastig worden om m netjes recht te laten lopen op de A-C lijn. Verder kun je oefeningen uit dressuurproeven rijden, proeven staan op de dressuursite van orri als t goed is. Moet je ff zoekfunctie gebruiken.
Voor de rest veel tempowisselingen.
Pak elke x als je gaat rijden een paar bepaalde onderwerpen. Bv. vandaag ga ik balkjeswerk doen ofzo. Dus drafbalkjes, balke uit galop, enz.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:10

Oefeningen komen pas als er een goede basis opzit in mijn ogen.

Veel schakelen, veel figuren rijden, (wees creatief maar niet onmogelijk) voltes openen en sluiten. En als laatste, oefen het binnenkomen, of alleen het recht op de AClijn gaan, voor je dat goed hebt ben je nog wel ff bezig denk ik.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 23:32

Je kan zelf leuke (soms onmogelijke) figuren bedenken. Een soort door s van hand veranderen maar dan met 2 S-en achter elkaar. Dus eerst B-X-E en dan meteen doorijden en weer terug draaien en dan E-X-B. Daar worden ze meestal lekker soepel van. Of over de A-C lijn S-jes rijden, soort van slalommen (hoe leg je dat uit Frusty ). Of meerdere figuren achter elkaar plakken, eerst van hand veranderen, rechts/linsomkeerd, door S-van hand veranderen, grote volte, middellijn noem het allemaal maar op. Wees creatief. Veel schakelen in de gangen zelf , van verzameld naar uitgestrekt en alle tempo's die je zelf kan bedenken. Ook overgangen, b.v van stap naar galop en terug naar stap. Wat ook leuk is, bv op een middellijn of gewoon een lange zijde, proberen zoveel mogelijk overgangen van draf naar stap en halt en weer vooruit te maken. Zo min mogelijk tussenstappen maar wel op je zit. Probeer om in 1 lange zijde van draf-stap-halt-stap-draf. Als je het echt moeilijk (en bijna onmogelijk) wilt maken kan je de galop er ook nog bij nemen. Probeer kleine oefeningetjes zoals wijken gewoon tussendoor eens mee te pakken. B.v Gebroken lijn en dan het laatste stuk rechtrichten en terugwijken naar de hoefslag. Stukje schouderbinnenw. als je gewoon een lange zijde draaft en dan 3/4 passen instellen in s.b.w en dan weer rechtrichten. Goede oefening is ook volte's sluiten, langzaam aan, probeer overal evenver van de hoefslag af te rijden , tot je hem gesloten heb en ga in hetzelfde tempo weer openen. Dat kan je op elke plek doen. Bij elke letter een volte rijden, zowel klein als middel als groot. Bedenk een gek figuur, b.v. een gebroken lijn, inplaats van de X naar b.v K te rijden maar je een soort van halve volte halve baan ( of halve S bocht) terug naar de hoefslag. Probeer een Slangevolte met zoveel mogelijk bogen, erg lachwekkend vooral als er meerdere in de bak zijn zonder te lachen en nog goed ook. Mijn record in een niet zo'n grote bak was 8, maar bij de 5e werd het sjoemelen omdat ik bijna niet meer uitkwam. Rij kleine gebroken lijntjes, inplaats van 5 of 10 meter, rij je 1 meter of juist helemaal naar het andere eind van de bak.
Zo, genoeg ideeen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 00:37

Zo bedenk ik vaak onderweg wat fantasie figuren en ongebruikelijke wendingen, dat is voor zowel ruiter al paard een leuke manier om de aandacht erbij te houden. Zo kun je dus de diagonaal op gaan en op X naar C of E rijden ipv de gebruikelijke gebroken lijn of rechtuit de diagonaal over. Hoe scherp je die wending maakt, hangt ervan af hoe ver je bent. Dit soort wendingen kun je ook omdraaien natuurlijk. De vierkante volte van pmarena rij ik ook,maar ik draai m een slagje zodat de punt op A en AC lijn ligt (in 20-40 baan is dat X) en aan weerszijden 10 meter uit de hoefslag.
Bij ons staan de spanten op de lange zijde precies 5 meter uit elkaar en zo meet ik vaak mijn figuren af (ik heb een probleem met diepte/afstand zien); dus als ik een volte 10 meter wil rijden, kan ik precies controleren of die ook zo groot is uitgevallen als ik van plan was. Wat je ook rijdt, je moet je punten wel van tevoren uitzoeken om te kunnen richten en zo leer je dus ook weer om precies te rijden. Soms neem ik me voor om een overgang precies bij een letter of een spant te rijden, zo controleer je weer of je voorbereiding wel deugt. Soms weer op muziek als er toevallig iets op staat wat ik goed ken, dan kun je je rijden daar op afstemmen, dat is best leuk om te doen.
Eigenlijk kom je er op deze manier wel achter of je de aandacht bij je hebt en of de afstemming van je hulpen wel klopt enzo. Met voltes, overgangen en wendingen zou je paard losser moeten worden, als ie tenminste ontspannen is. Wijken doe ik graag op een volte, dan heb je genoeg variatie. Probeer bijvoorbeeld eens om je paard op een volte naar buiten te stellen en dan voor je buitenbeen naar binnen te rijden, dan buig je m weer om en rij je weer naar buiten en draaf je weg of galoppeert aan. Dat is wel een leuke voor de afwisseling.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 15:56

oh bedankt! daar kan ik wel een tijdje mee vooruit.. ik heb ook idd altijd wel dat ik veel figuren rijd, en volte sluiten en weer openen zit er altijd wel tussen.. maar ik heb meestal het idee dat als ik te veel 'zelfbedachte figuren' ga rijden dat ik dan zal ik maar zeggen te veel in het midden zit met dr. dus de hele tijd volte gebroken lijn etc en alles na elkaar. heb ik soms gewoon het idee dat ze zelf ook helemaal scheef word.. ik doe ook vaak middendraf midden galop en verzameld etc.

en idd steef, dat in een rechte lijn binnenkomen bíjft gewoon een probleem he Knipoog maargoed. zal idd ook wel eens wat proefjes gaan oefenen.. (onder andere mijn eigen die ik moet)

maargoed héél erg bedankt iig want hier kan ik echt wat mee!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:54

Wat ik altijd een hele fijne losmaak oefening vond, is de contragalop op de grote volte en dan toch stelling naar binnen vragen. Het is wel voor de wat verder gevorderde ruiter + paard, want allereerst moet je paard de contra goed beheersen en dus niet overspringen en daarnaast moet jij de goede hulpen blijven geven!

Maar wat je dan dus doet, is je paard op 3 plaatsen in zijn lijf buigen. Het is "heel moeilijk" (oefening baart kunst), maar naast het losmaken kun je zo ook de contragalop goed bevestigen. Mits je het zelf ook goed doet met je gewicht en beenhulpen enzo,..... Haha!

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:25

ja ik ga ook altijd slalommen ( zo noem ik het maar even )
zo rijden ze lekker om je been en moet je telkens een andere stelling nemen
dus ze gaan beter op het been reageren en ze worden zekker soepel