Het Anky effect op de Nederlandse ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:02

Lovely schreef:
Dat hij jullie fijn aan het rijden krijgt, daar wil ik niks aan af doen, hij zal er gerust zijn talenten voor hebben en inzicht enzovoort. De rest, daar twijfel ik nog aan, zoals die 10.000 hulpbehoeftigen bijvoorbeeld. Dat zijn niet jouw uitspraken, dat weet ik, maar het wordt hier wel gezegd als zijnde zijn opvatting. Dat vind ik jammer. Het is niet nodig om de hele Nederlandse breedte- EN topsport de grond in te stampen op deze manier. Bedoelt die meneer De Bodt dat nou echt zo??



Ik kan het toch niet laten Lips are sealed Soms moet iemand even hardhandig wakker geschud worden. Misschien is dat wel zijn bedoeling?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:14

Nee Lovely naar mijn mening bedoelt hij dat niet zo. Hij vindt het gemiddelde nivo van de (nederlandse) ruiter die bij hem in de les of op de clinic komt laag. Maar heel weinig mensen kunnen hun paard rechtrichten (voor hem echt prioriteit uno), dat vind hij een gebrek aan instructie. Maar volgens mij waren er toch een aantal mensen afgelopen weekend waarvan hij heeft gezegd dat ze goed rijden, gevoel hebben etc. Bij die personen hoefde hij niet zo lang stil te staan bij rechtrichten/ontspanning en kon hij al snel een stap verder naar het aanspannen en oprichten.

Hij heeft voor zover ik heb verstaan heel duidelijk gezegd dat Anky een supergoede amazone is, verder heeft hij ook positieve dingen gezegd over het Sjef/anky systeem (zoals hierboven reeds genoemd is). En je weet hoe dat gaat in zo'n discussie: antoine zegt iets over wat hij gezien heeft in Jerez, dat hij zo weinig paarden heeft gezien die een mooie piaffe en passage hebben laten zien. En dat geen enkele ruiter een foutloze proef kan afleggen, daarover was hij teleurgesteld. En dan roept iemand vanuit het publiek iets over de nederlanders waar hij volgens mij niet echt op in ging. Vervolgens wordt hier verkondigd dat antoine de nederlandse dresuurruiters afkraakt Lips are sealed

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:20

astridh schreef:
dat hij zo weinig paarden heeft gezien die een mooie piaffe en passage hebben laten zien. En dat geen enkele ruiter een foutloze proef kan afleggen, daarover was hij teleurgesteld.


Sorry hoor!! maar hier kan ik niet tegen, laat hem zelf maar is doen met zijn grote mond!! heb jij hem ooit tussen de hekjes gezien? ooit op een wk ek olympische spelen? dacht het niet!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:41

Wat de internationialio's en hun proeven betreft, laten we het er maar op houden dat zij ook met paarden werken en dat dat net zo goed dieren met een eigen .... (vul maar in) zijn als die van ons en dat het soms niet allemaal even best uit de verf komt. Foutloze proeven zie je mooit, proeven die voor 70 of 80% foutloos zijn, die zie je wel regelmatig gelukkig.
Scheefgaan houdt trouwens nooit echt op, is en blijft een rode draad door de hele carriere als je het mij vraagt en daarom ben je altijd weer bezig met rechtrichten.

Astrid, dank voor de verheldering en de uitleg.

Cassidy, ik vraag me af wie die meneer De Bodt zo graag hardhandig wakker wil schudden?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:48

Wouter24 schreef:
Sorry hoor!! maar hier kan ik niet tegen, laat hem zelf maar is doen met zijn grote mond!! heb jij hem ooit tussen de hekjes gezien? ooit op een wk ek olympische spelen? dacht het niet!!!!


Als we het allemaal eerst zelf moeten kunnen voordat we er kritiek over mogen uiten, dan kunnen we dit forum wel sluiten denk ik Knipoog . Ik snap niet waar je je druk om maakt. Ik heb alleen de kur gezien op eurosport en duitsland en helaas werd anky daar niet getoond maar, en dat zal ik dan ook wel niet mogen zeggen, ik was ook enigszins teleurgesteld. Dan haal ik good old Rembrand maar weer even van stal (als dat zou kunnen) en in mijn herinnering in ieder geval was dat een paard met een supermooie piaffe waarbij de achterbenen echt van de grond kwamen en die in het zelfde ritme overging naar een geweldig mooie passage. Daar kreeg ik echt tranen van in mijn ogen en kippenvel op mijn armen. Dat heb ik deze keer toch echt niet gezien hoor. En piaffe en passage zijn toch in mijn ogen het toppunt van de dressuurmatige africhting, en juist die onderdelen vielen mij in ieder geval tegen. En ook mijn opmerking over de foutloze proef is wellicht uit zijn verband gerukt. Gezien de context waarin hij het plaatste: in principe moeten de 10 beste paarden/combinaties van de wereld toch over de gehele breedte geschoold zijn en alle onderdelen van de grand prix volledig en goed beheersen.

En Wouter, van mij hoeft 'die man' niet tussen de hekjes om zich te bewijzen. Ik heb echt niet de behoefte om antoine te verdedigen maar ik heb wel een beetje moeite met jouw ongefundeerde opmerkingen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:13

VErgeet neit dat het Nederlandse team jonge paarden heeft en die nog niet zover zijn afgericht als een REmbrandt toendertijd (nooit gezien trouwens, was nog voor mijn tijd) of als andere paarden die veel meer ervaring hebben. Als je kijkt wie er bovenaan meegereden hebben in Jerez dan zijn dat ruiters die toch paarden hebben met iets meer GPervaring dan het NL team.

Ik vraag me af wat het nut ervan is dat we elkaars systeem lopen af te zeiken, iedereen rijdt paard hier, iedereen doet het voor zijn lol, (ook de profs) en we willen allemaal hetzelfde, nl. een goedgaand paard. En dan zijn er meer wegen die naar Rome leiden en de ene weg ligt mij beter als de andere en zo zal dat bij jullie ook werken.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 23:38

wat me opvalt bij deze discussie is dat net zoals steef al zegt dat die AdB eigenlijk de meest methodes afkraakt maar dat die van hem zo geweldig is.
nou moet hij dat natuurlijk ook wel anders verdiend ie geen geld. maar vind het erg kort door de bocht.
en wat dat betreft ben ik het ook wel met wouter24 eens. die AdB weet het allemaal mooi te vertellen maar ondertussen heb ik hem inderdaad nog niet tussen de hekken zien dansen met z'n paard. ( respect voor degene die het wel kunnen hoor! )

verder denk ik dat er meer methodes zijn waar goede dingen inzitten. en als je van de methodes die je aanspreken de goede dingen uitpakt en dat combineert met een goeie instructeur dat je best een eindje komt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 23:56

Ik zie eigenlijk niet waarom iedereen wil dat iemand zichzelf profileert in de sport. Hij kan zonder zich te bewijzen ook een heleboel in te brengen hebben.

Misschien liggen zijn ambities niet in het behalen van medailles. Misschien liggen zijn ambities meer in het overbrengen van de BASIS! Het overbrengen van de basis voor jou en voor mij. Voor mensen die leuk met hun paard omgaan. Die hem heel willen houden. Die misschien nou net niet de ambities of de middelen of de tijd hebben om de sport in te gaan.

Is AdB minder omdat hij om paarden geeft? Zo veel om paarden geeft dat hij zijn eigen ambities aan de wilgen hangt en probeerd om zo veel mogelijk mensen te begeleiden? Om terug te gaan naar de basis en probeert om zo veel mogelijk paarden te redden van de slager?


AdB heeft 35 jaar ervaring. Hij kan nog steeds de motivatie opbrengen om degenen de basis bij te brengen van het rechtrichten. Zal ik je wat vertellen? Na 35 jaar had ik de ambities, en de motivatie daar niet meer voor gehad. AdB denkt aan de paarden. En daar ben ik heel dankbaar voor....

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:09

joycje schreef:
wat me opvalt bij deze discussie is dat net zoals steef al zegt dat die AdB eigenlijk de meest methodes afkraakt maar dat die van hem zo geweldig is.

Als je goed doorleest, dan merk je dat dit helemaal niet het geval is. Wat hij afkraakt is het gemiddelde niveau van de doorsnee instructeur, zowel in Nederland als in België. En ik denk dat veel ruiters dit kunnen beamen.

Citaat:
nou moet hij dat natuurlijk ook wel anders verdiend ie geen geld. maar vind het erg kort door de bocht.

Dat lijkt mij ook erg kort door de bocht van jou? Praatjesmakers zijn er inderdaad genoeg. Maar je moet op BOKT maar eens één reactie proberen te zoeken van iemand die hem aan het werk gezien heeft en er niet enthousiast over was. Om je respect te verdienen moet je eerst iets kunnen denk ik dan zo. Of niet?
Citaat:
en wat dat betreft ben ik het ook wel met wouter24 eens. die AdB weet het allemaal mooi te vertellen maar ondertussen heb ik hem inderdaad nog niet tussen de hekken zien dansen met z'n paard. ( respect voor degene die het wel kunnen hoor! )

Maar ik ken hier voldoende mensen die hem al wel hebben zien dansen met voor de slacht afgeschreven paarden. Lijkt me toch ook wel knap? maar dan moet je wel eerst eens komen kijken natuurlijk Lachen

Verder sluit ik mij volledig aan bij wat Astrid verteld. OK, na zo'n clinic zijn sommige mensen enorm enthousiast. Niet onbegrijpelijk, je moet het zelf maar eens meemaken dat je paard opeens niet meer naar de slacht moet. En dan worden er uitspraken uit zijn verband gerukt. Lijkt het alsof er maar één goede ruiter meer bestaat in de hele wereld.... Tja, zo zit het natuurlijk ook niet in elkaar.

En wees gerust, er zijn nog ruiters waar Antoine een enorme bewondering voor heeft.
Het is uiteraard geen zwart-wit verhaaltje. Ook al komt het soms zo over.

Bovendien vond ik wat Jura zij ook heel to the point :"Ik vraag me af of mensen die hard roepen dat ze hun paard kunnen rechtrichten wel echt zo goed weten wat rechtrichten nou precies is. "
Als ik dan zonder namen te noemen profielen met bijbehorende foto's zie van bepaalde personen die het blijkbaar allemaal al weten, dan heb ik daar toch wel wat bedenkingen bij. Mij excuses hiervoor.

Bovendien gaat het inderdaad over heel wat meer dan alleen "rechtrichten". Ook bij HKO. En dat lees ik hier ook in de verslagen.

Kritiek geven en sceptisch zijn is niet zo moeilijk. Vooral als je het allemaal zelf al weet natuurlijk. Maar ik ben toch nog steeds aan het wachten op die massa's negatieve kritieken van sceptische mensen die wel de moeite gedaan hebben om hun twijfels te chequen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:23

Wat er bij mij voor zorgt dat ik niet meega in de hausse rondom meneer De Bodt, is omdat hij zijn punt probeert te maken door anderen af te kraken, in dit geval 'de gemiddelde instructeur' in Nederland en Belgie. Het zou voor mij stukken geloofwaardiger en respectabeler zijn als dat niet op die manier hoefde. Het gaat mij er niet eens zozeer om of zijn methode werkt of niet. Dat hij mensen aan het rijden krijgt geloof ik wel. Maar waarom via die negatieve methode. Sommige mensen zijn al bijna zover dat ze zich schuldig gaan voelen over hun paard, hun rijden, hun trainer; en precies daar komt meneer De Bodt om de hoek... Excuus, maar daar heb ik moeite mee. Waar ik ook nog steeds moeite mee heb zijn de insinuaties dat HKO alleen maar door slecht rijden veroorzaakt worddt en ook alleen door goed rijden weer kan genezen. In een van de topics over de clinic van dit weekend kwam ik weer zo'n uitspraak tegen. Zijn er Nederlandse onderzoeken die een dergelijke uitspraak ondersteunen, zijn er bewijzen voor?

Tim, van mijn profiel word je weinig wijzer ben ik bang. Je bent welkom om te komen kijken hoor, als je wilt weten hoe het met mijn paard gaat en of ie wel op 4 benen kan lopen enzo, weet je welkom Lachen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:35

You can lead a horse to the water, but you cannot make him drink.

AdB geeft de methode aan waarop mensen, die al tegen het punt aan zaten om hun paard "te laten gaan" om het maar een beetje mooi omschreven uit te drukken dat hij voor de dood moet, zij het naar de slager of een verlossend spuitje, toch nog ontdekken dat het niet hoeft. Dat het paard niet dood hoeft, dat het een fout is in hun eigen rijkunst. En mede door de begeleiding in de rijkunst.

Als jij een probleem hebt met de manier waarop hij dat brengt ( en nogmaals, af en toe is het nodig iemand een keertje hardhandig wakker te schudden, en by GOD, bij mij is het wel degelijk gelukt) en daarom de hele materie maar als niet interessant afschuift, omdat jij een probleem hebt met de man zelf...en de manier waarop hij het brengt....tja, ik kan je daar echt niet bij helpen.

Zet nou eens even het hele feit opzij dat AdB de instructie afkraakt (en volgens mij voel je je daar persoonlijk door aangevallen, hoe komt dat zo?) Dring eens door tot de basis wat hij verteld. Groei uit boven jezelf en je antipathie tegen die man. En je moet erkennen dat hij wel degelijk gelijk heeft....

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:38

Ik heb vooral moeite met het hele 'goeroe'gordijn wat er om die de Bodt heen hangt.
Ik ben niet geweest maar eerlijk gezegd had ik er ook geen behoefte aan, ik weet niet wat het is maar de manier waarop mensen die ervandaan komen over die man praten maakt dat bij mij mijn haren overeind gaan staan.
En dat komt idd door het negatieve beeld wat hij van andere mensen schetst. Erg amerikaans, dat doen ze daar in verkiezingstijd ook.
En ik zou ook wel eens willen weten welke grote namen hij in training heeft als zijn methode zo geweldig is ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:47

Fitzroy, zijn "methode"is niet nieuw.

Het is de basis van het paardrijden, maar dat door niemand wordt doorgegeven. Niet kan worden doorgegeven of niet wordt doorgegeven (vindt ik eigenlijk nog veel erger)

Klimke heeft gezegd: richt U paard recht en voorwaarts.
IK heb nu twintig jaar instructie, en dit is de eerste keer dat ik dat hoor.
Dan schort er toch wat aan de instuctie zou ik zo zeggen?

En voor de rest: zet eens even persoonlijk antipathien of sympathien opzij.
Kijk naar de essentie van wat hij te vertellen heeft. Durf door te dringen tot de kern.

En je komt uit bij de waarheid....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:48

De materie vind ik wel degelijk interessant, als ik dat niet zou vinden, dan zou ik waarschijnlijk niet eens paardrijden; dat schuif ik dus ook niet af. Wat mij dwars zit is dat hij kennelijk de gemiddelde instructeur afkeurt, ik vind dat geen positieve benadering. Doordat ik dus hele andere ervaringen heb met instructie vind ik het lastig om zoiets aan te nemen. Het is voor mij niks persoonlijks hoor, ik heb gewoon hele andere ervaringen. De instructeurs die ik heb gehad, vonden het van belang om het paard zo goed en gezond mogelijk te laten gaan (op 1 na, die heb ik niet zo lang gehad om die reden), dus ook recht, over 4 benen, in evenwicht, tussen twee teugels, de hele rataplan. In theorie ben ik behoorlijk goed op de hoogte, in praktijk blijft het van levensgroot belang om steeds maar weer waakzaam te zijn op de rode draden in de africhting, scheefgaan en rechtrichten is er daar 1 van. De basis van wat hij verteld, kan ik denk ik wel begrijpen. Er blijven echter twijfels over bepaalde beweringen die hij doet

Toevoeging: ik heb 22 jaar instructie en ben gelukkig al vrij snel bekend gemaakt met het scheefgaan van paarden, ik weet dat de methode niet nieuw is en ik weet ook dat De Bodt de 'waarheid' niet in pacht heeft.

Cassidy, misschien heb je "in het rechte spoor" van Jos Pronk wel eens gelezen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-02 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:51

Als je terug leest Cassidy, zul je ook zien dat ik het niet over een nieuwe methode heb.
Blijft nog steeds mijn vraag welke grote namen hij in training heeft, als hij het allemaal zo goed weet ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:53

Ik stel voor dat je hem dat persoonlijk vraagt. Hij mocht in het openbaar geen namen noemen, kon echter wel het tel. nummer geven van een bekend persoon waar hij het paard van onder behandeling had.

Denk je niet dat ook de grote namen niet te koop lopen met het feit dat ze een paard bij AdB in training hebben? Niet bepaald een compliment voor ze, denk je niet?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:56

Paard onder behandeling, joh, is hij nu ook al dierenarts?
Sorry, ik word nu een beetje cynisch ... ik moest er maar mee stoppen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:58

Mijn excuses voor de verkeerde woordkeus. Zoals je kunt zien, het is aal laat. Behandeling is misschien het verkeerde woord. In training misschien?

Desalniettemin: ik denk dat niemand daar mee te koop loopt, denk je niet ook?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 01:01

Als hij 'gewoon' instructeur zou zijn, wat hij tenslotte beweert als ik jullie moet geloven, dan zou dat toch geen schande zijn?
Je bent toch juist trots op je instructeur?

Maar goed, ik haak nu af, ik ga slapen Slapen
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 01-10-02 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 01:02

Misschien ziet hij zichzelf wel als instructeur?

Enfin, misschien kan Jura je nog meer vertellen. Naar wat ik begrepen had staan jullie op dezelfde stal....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-10-02 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 01:02

Cassidy, als je het hele schuldverhaal mbt HKO loslaat en meneer De Bodt beschouwt als de begaafde trainer die hij schijnt te zijn, dan hoeft niemand zich ervoor te schamen denk ik? Het is best jammer dat hij het niet bekend wil maken, het zou misschien wel meer voor hem spreken dan de beweringen die uit zijn naam gedaan worden. Een goede trainer dwingt respect af en hoeft dat niet uit een negatieve benadering te doen toch?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 01:04

Och het zal met de methode AdB wel net zo vergaan als met alle andere wonder-methodes die proberen de aloude klassieke methode proberen te verdringen.............

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 01:10

Fabienne: heb je AdB wel eens gezien? Dan zul je herkennen, en als je verstand het toelaat ERKENNEN, dat de methode AdB, zoals jij dat omschrijft, niet meer is dan DE BASIS VAN DE KLASSIEKE RIJKUNST!!!!

Het is GEEN WONDERMETHODE!

HET IS DE BASIS VAN DE DRESSUUR. En een basis die niet meer door iedere instructeur wordt doorgegeven.

Enfin, het is al laat. Welterusten allemaal....ik ga morgen weer naar mijn paardje toe. Ik ga proberen te werken volgens de "methode AdB" zoals jullie dat zo mooi omschrijven. En ik hoop haar de komende 20 jaar nog heel bij me te hebben. Dank zij AdB
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-10-02 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 01:15

Fab rijd ik al 13 jaar inmiddels...........gezond en wel..........hoe is t mogelijk he zonder ooit van AdB gehoord te hebben Verward

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 01:30

Antoine zal blij zijn met zoveel pagina's die over hem geschreven worden... het gesprek van de dag/nacht Haha!

affijn... we hebben zelf een dag hier meegemaakt, was erg leuk... maar ik blijf wel met 'beide benen op de grond'.

Ik sluit me in zekere zin bij de meesten van jullie wel aan... Astrid heeft zeer goede opmerkingen... ook die van Lovely zijn te begrijpen...

Maar ook kan ik me voorstellen dat er een hoop mensen zijn, die nog nooit gehoord hebben van 'recht richten' of 'voorwaarts-neerwaarts'... en het zijn juist deze mensen die 'thuis' komen met hun verhaal, waardoor een AdB tot 'goeroe' wordt bestempeld.
(zal ie niet blij mee zijn.... Scheve mond )
Juist tegen deze mensen probeer ik te zeggen ; hou het hoofd koel Haha! of ik zet de slang erop... }>

Op mij persoonlijk is AdB overgekomen alszijnde een zeer goede instructeur... niet meer... niet minder...
Heb absoluut niet het idee gekregen dat hij het 'hele systeem' afkraakt en vindt het dan ook niet logisch dat sommige 'verhalen' die kant opgaan...

Daarmee misschien een advies voor degene die 'moeite' met hem hebben;
Elke persoon die bij hem komt, heeft zijn eigen mening/verhaal hierover... wat jouw een goed/slecht beeld kan geven... en daardoor misschien dus onterecht/terecht....
ik zou zeggen : ga dan eens kijken, i.p.v. een mening te geven op basis van een aantal verhalen v. iemand... en oordeel dan zelf...
Tevens kun je dan vragen stellen aan de persoon zelf en hierover je mening geven... Knipoog

groetjes Jolanda