Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ezumii schreef:Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord
Novice schreef:Ezumii schreef:Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord
Wat mij betreft wel hoor, zorgen dat je altijd de laatste tik geeft
Canthar schreef:Hey,
een vriendin van me rijdt sinds een half jaar op een haflinger. nu is het een nogal koppig beestje en gaat zo makkelijk niet van de draf in de galop, daarom wordt de zweep er wel eens bijgehaald. probleem: elke aanraking met de zweep wordt door de haflinger begroet met een hoge bok. wie weet hoe dit verholpen kan worden?
v. Canthar
MysticTinker schreef:Ik vind dat geen goede oplossing, blijven doormeppen.. Zo wordt hij alleen bang voor de zweep. Geen goed idee, elkaar opjutten. Net als twee kleine kinderen. De ene geeft de ander een mep, die geef de ene weer een mep terug, die mept de ander weer terug, zo lang totdat ze allebei zitten te blèren..
Probeer dit eens: Je geeft de hulp voor de galop, geen reactie? tik. Bok? Gebruik een woord waarvan hij weet dat hij fout zit. "NEE!" Terugnemen in draf, een half rondje draven, en opnieuw aanspringen. Eerst beenhulp, geen reactie? tik.
Als hij eindelijk zonder bok in de galop zit dan galoppeer je een half rondje, en dan ga je meteen uitstappen, gigantisch belonen en de wei op/stal in. Dat is de beste beloning voor een luie pony.
Belonen werkt echt zó veel beter dan straffen. Dan wordt galopperen ineens een stuk leuker!