bok-reactie op zweep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Canthar

bok-reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 21:18

Hey,

een vriendin van me rijdt sinds een half jaar op een haflinger. nu is het een nogal koppig beestje en gaat zo makkelijk niet van de draf in de galop, daarom wordt de zweep er wel eens bijgehaald. probleem: elke aanraking met de zweep wordt door de haflinger begroet met een hoge bok. wie weet hoe dit verholpen kan worden?

v. Canthar

Flabbergast

Re: bok-reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:42

Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft Clown
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:51

dat deed een haflinger die ik op proef had ook, ik had les en echt waar bokken als je been gaf en een tik met de zweep.
Als hij dat doet bokken als je hem een tik hebt gegeven nog een tik, bokt hij nog een keer nog een tik net zolang tot ie het niet meer doet. Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:52

probeer de zweep er op te houden tot hij niet meer bokt.
Daarna een beetje er mee plagen maar niet slaan.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:05

Ezumii schreef:

Wat mij betreft wel hoor, zorgen dat je altijd de laatste tik geeft Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:07

Novice schreef:
Ezumii schreef:

Wat mij betreft wel hoor, zorgen dat je altijd de laatste tik geeft Knipoog

Inderdaad. Ja
Nooit toegeven.
Zo lang je niet bang bent net zo lang blijven tikken todat hij er mee op houdt.

Ziiggy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:11

Ik ben het met Ezummi eens.. Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:27

Ik vind dat geen goede oplossing, blijven doormeppen.. Zo wordt hij alleen bang voor de zweep. Geen goed idee, elkaar opjutten. Net als twee kleine kinderen. De ene geeft de ander een mep, die geef de ene weer een mep terug, die mept de ander weer terug, zo lang totdat ze allebei zitten te blèren..

Probeer dit eens: Je geeft de hulp voor de galop, geen reactie? tik. Bok? Gebruik een woord waarvan hij weet dat hij fout zit. "NEE!" Terugnemen in draf, een half rondje draven, en opnieuw aanspringen. Eerst beenhulp, geen reactie? tik.
Als hij eindelijk zonder bok in de galop zit dan galoppeer je een half rondje, en dan ga je meteen uitstappen, gigantisch belonen en de wei op/stal in. Dat is de beste beloning voor een luie pony.
Belonen werkt echt zó veel beter dan straffen. Dan wordt galopperen ineens een stuk leuker!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:03

hoe doet hij het met een buitenrit? Galoppeert hij dan wel gewoon aan?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:30

Ik ga met MysticTinker mee. En aan de hand kun je ook zorgen dat hij weet waarvoor een zweephulp is bedoelt (en dat hoort een lichte aanraking te zijn). Begin met het een stilstaand paard. Geef een lichte hulp met de zweep, begint het paard te stappen, dan uitgebreid belonen. Zo ook van stap naar draf. Van draf naar galop is om praktische redenen te paard handiger. Maar zorg eerst dat je paard begrijpt wat een zweephulp inhoudt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:51

tik-bok-tik-bok-tik werkt alleen als je al die bokken ook kunt uitzitten en het is natuurlijk maar
de vraag of 'ie het de volgende keer niet gewoon weer probeert. Is de rug al eens nagekeken? Mijn paard bokte ook heel vaak met aanspringen, maar na een behandeling door de osteopaat gleed ze als het ware in galop zonder enige bokkesprong. Bleek dat ze een wervel scheef had staan en dat belemmerde haar in het ondertreden. Ze heeft het daarna ook nooit weer gedaan, en dat was heerlijk: ik hoefde niet meer te straffen met de zweep voor iets waar mijn paard (achteraf) eigenlijk ook niets aan kon doen, en mijn paard danste in galop door de bak. Dus ik zou wel adviseren om de rug en het zadel eens heel goed te laten nakijken!

Als je zeker weet dat het joligheid of uitproberen is, dan kun je ook op de schouder tikken ipv op de kont. Maar ik denk ook dat je het bokken kunt negeren en dat je vooral goed moet doordrijven, geef hem geen kans om te bokken en als ie bokt, dan moet ie nog steeds wel in galop daarna, bok of geen bok. En inderdaad de hemel inprijzen als ie het dan goed doet.

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:56

stipje hierop, dit doet mijn vzpaard ook! Advies van MysticTinker is erg goed vind ik Lachen

Dat tik bok tik bok tik bok lijkt mij inderdaad ook niet een geweldig plan, zeker niet als die werkelijk hoog opgooit (dat je bij de eerste bokken al bijna ernaast ligt Tong uitsteken Ik heb nog het geluk dat mijn vzpaardje gaat stappen/stilstaan als die merkt dat je er bijna naast ligt Bloos )

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:09

Mijn pony deed het zelfde.
Ik wou aangaloperen, gaf een tikje want ze luisterde niet.
En daar kwam het BOK, gaf ik nog een tik, Bok.
zo ging het maar door.
maar ik gaf niet toe.
en dit heeft heel erg geholpen.
maar zo werd ze idd wel bang voor de zweep en ben wat anders gaan doen.
net zoals de tip van MysticTinker!
die werkt erg goed.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:23

Ik heb ook een pony gereden die erg graag bokte met aangalloperen. Het bok-tik-bok-tik effect ook ondervonden maar het leek wel of de pony me door had en vervolgens pas 10 seconden na de tik opnieuw een bok gaf en dan was ik er niet meer op voorbereid Tong uitsteken
Wat bij mij hielp was om hem uiteindelijk een tik vlak achter mn onderbeen te geven of op zijn hals. Dan gallopeerde ze tenminste wel aan, al was het voor even, Maar zodra er voorwaartse reactie komt echt goed belonen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:26

Ik denk dat de aanpak per paard verschilt. Zelf rijd ik ook een haflinger die prima in orde is qua rug en bespiering en zadel maar gewoon dwars kan zijn. Hij galoppeerd drie keer netjes aan en de vierde keer vertikt hij het. Als ik hem dan bij tik met de zweep geeft hij een bok. Ik tik dan wel terug, net zolang tot dat hij de zweep accepteert. Hij is absoluut niet bang van een zweep en ook niet snel onder de indruk te krijgen.

Als ik hem zou rijden op de manier zoals mystictinker zegt, waar ik me voor sommige paarden ook absoluut in kan vinden, dan zou meneer constant een loopje met me nemen, daar is hij slim genoeg voor.

Voor beide manieren is dus wat te zeggen, afhankelijk van het karakter van de pony.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:36

Canthar schreef:
Hey,

een vriendin van me rijdt sinds een half jaar op een haflinger. nu is het een nogal koppig beestje en gaat zo makkelijk niet van de draf in de galop, daarom wordt de zweep er wel eens bijgehaald. probleem: elke aanraking met de zweep wordt door de haflinger begroet met een hoge bok. wie weet hoe dit verholpen kan worden?

v. Canthar

Veel paarden bokken als ze het niet ewens zijn met de straf. Dus wanneer de hulp niet goed wordt gegeven, accepteren ze geen straf. (en terecht) Dán heeft door slaan geen nut.

Wat zegt haar instructeur ervan? (de reden)

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:02

Mijn haflinger bokt ook heel erg op de zweep en met aangalopperen zonder zweep.
Door blijven tikken helpt ok niet, gaat die alleen maar meer bokken
Het is alleen in de binnenbak, buiten doet die niks!

Ik denk ook dat het verschilt per pony idd, en volgens mij ligt het er ook aan hoe hoog die bokt, als die niet zo super erg bokt, kan je er meestal wel op blijven zitten en opnieuw proberen enz.
Maar als die echt gemeen hoog bokt is dat veel moeilijker om hm een tik te geven of iets, want dan lig je natuurlijk snel op de grond Tong uitsteken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:18

Ik zou gewoon een tik geven, bokt hij dan? nog een tik.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:03

Aan de ene kant zou het moeten helpen. Want waarom moet er eigelijk door "getikt" worden? Juist paarden in het wild als die elkaar slaan gaan ze net zo lang door tot de onderdanige op houd. Dat is met dit dus ook zo

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:54

En hoe zit het met een tikje op de schouder?
Sommige paarden reageren daar beter op.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:56

Of vlak achter je kuit? veel paarden reageren op een tik op hun kont met een bok, maar als je ze een tik geeft achter je kuit, snappen ze eerder wat je bedoelt ( namelijk een versterking van je kuithulp).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:07

Het door blijven slaan tot hij stopt met bokken is geen goede methode, omdat je dan de baas wordt, in de negatieve zin. Je moet leider zijn/worden. Het paard moet voor je willen werken.
Dan moet je dus een manier zoeken dat hij voor je wil werken en steeds meer gaat accepteren van je. eerst weinig vragen en steeds wat meer.
Dus eerst stap en halt oefeningen en de stap wat harder en langzamer, zodat hij aan het been wordt om vervolgens een klein stukje te draven en dan weer stappen etc etc.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:59

Mijn trekpaard reageert ook heel fel op de zweep. De zweep hoeft alleen maar te kriebelen en ik krijg een reactie door een megebak. Door tikken heeft bij haar geen enkele zin. Dan blijft ze bokken. En na 4 paar bokken van zo'n groot stevig dier. Die ook nogeens ontzettend hoog bokt en met veel kracht ben je niet blij. Ik heb het dan ook op gelost door een tikje op de schouder. Daar reageert ze wel goed op. Ik ben nu zover dat ik zonder zweep rij. Vind het maar een onhandig rot ding.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 00:17

Ik moet zeggen dat ik het eens ben met meerdere mensen die hebben gereageerd, afhankelijk van de oorzaak / karakter van het paard.

Allereerst moet het paard idd voor je wíllen werken, absoluut met superwoman eens... het heeft geen zin voor 'jullie relatie' om elkaar te gaan tegenwerken, daar wordt de communicatie alleen maar stroef van.

Bij ons op de manege staat echter een paard die soms gewoon ontzettend aan het chagrijnen is... Vraag je'm dan te willen werken en hij reageert niet (na echt geduldige hulpen etc) en hij bokt vervolgens ook nog 'eigenwijs en brutaal' naar de zweep, heeft hij wel eens de hele bak doorgewerkt met tik-bok-tik-bok... er is in dit soort gevallen ook wat voor te zeggen dat je 'het laatste woord moet hebben', anders ziet hij hier wel brood in en flikt hij het de volgende keer weer.

Ik zou zelf eerst voor de aanpak mystictinker gaan, doorslaan kan altijd nog... (maar eigenlijk lijkt hij me gewoon eigenwijs, zeker nu je hebt gezegd dat hij in het bos niets doet... slimkees *rolleyes* Knipoog)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 00:24

MysticTinker schreef:
Ik vind dat geen goede oplossing, blijven doormeppen.. Zo wordt hij alleen bang voor de zweep. Geen goed idee, elkaar opjutten. Net als twee kleine kinderen. De ene geeft de ander een mep, die geef de ene weer een mep terug, die mept de ander weer terug, zo lang totdat ze allebei zitten te blèren..

Probeer dit eens: Je geeft de hulp voor de galop, geen reactie? tik. Bok? Gebruik een woord waarvan hij weet dat hij fout zit. "NEE!" Terugnemen in draf, een half rondje draven, en opnieuw aanspringen. Eerst beenhulp, geen reactie? tik.
Als hij eindelijk zonder bok in de galop zit dan galoppeer je een half rondje, en dan ga je meteen uitstappen, gigantisch belonen en de wei op/stal in. Dat is de beste beloning voor een luie pony.
Belonen werkt echt zó veel beter dan straffen. Dan wordt galopperen ineens een stuk leuker!

Uuh.. nou wij hebben een haf op de manege en die is echt nergens bang voor hoor.
Das ook z'n bokker op het been en op de zweep.

Maar die is vooral toen we hem net hadden heel erg de baas.
Als je hem iets opzij wilde duwen op stal bijvoorbeeld dan had je een mep te pakken!!
Altijd heel dreigent met z'n benen.. en ok als je gewoon lieve diengen deed zoals borstelen.
Dat is gewoon een heeel dominant paard!

Bij ons is het ook altijd gewoon doorpakken!
Als je dat niet doet verzet hij geen poot meer.
En hij mankeert medisch helemaal niks hoor! (hij is netjes door artsen nagekeken.. rug, benen, mond enz.)
Zadel past goed, maar dat is het aard van het beestje.
Hij is in de kudde net zo naar andere paarden.
En van die andeere paarden krijgt hij ook weleens op zijn donder dan!

Ik zeg dit niet vaak over een paard, maar dat beestje is echt een beetje een krengetje.
Maar als je hem aankan en je hebt hem aan het lopen dan loot het ook perfect!
Ze kan het donders goed, maar als je opgeeft vertikt ze alles!