middendraf, aan de teugel en de linkergalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

middendraf, aan de teugel en de linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 10:22

hoi, ik heb een fjord die moeite heeft met middendraf, aan de teugel en de linkergalop. hoe kan k dat het beste aanleren??

groetjes roos

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:05

Je vraagt veel in 1 keer

Het eerste waar je mee moet beginnen is de linkergalop. Dit is vaak een balansprobleem. De rijdt het paard netjes in de hoek en vraagt de linker galop (binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, buitenhand tegen de hals, binnenhand ophoudingkje). nIet forceren. Springt je pony verkeerd aan, dan ga je terug naar de draf, niet kwaad worden. Je doet het gewoon opnieuw. Evt. een tikje met de zweep erbij. Gaat het 1 keer oged, dan belonen en laten rusten voor die dag.
De balans komt vanzelf, je mag het wel vragen, maar je niet kapotforceren, dna lukt het nooit en wordt je pony boos, gestressed en misschien zelfs wel angstig. later wil je ook nog contragalop leren en dan moet de pony opeens wel 'verkeerd' galopperen. Dus altijd rustig blijven, 1 keer goed op 10 keer fout is niet erg. Je meot zelf wel precies voelen wanneer en of de pony fout aanspringt.


Aan de teugel: moeilijk te leren, is een kwestie van gevoel bij ruiter en evenwicht/goedaanbeen/vertrouwen van pony.
Als de balans goed is, de pony is goed aan het been, jij kunt op het juiste moment ontspannen, dan komt het vanzelf. Neem hiervoor les

Middendraf. ook hiervooor moet goed aan het been en balans bij de pony aanwezig zijn. IN het begin is ee n hele kleine verruiming voldoende. Ook niet forceren, gewoon af en toe 2 passen wegrijden en dan op zit weer terugnemen. Ook dit kun je het beste aanleren met begeleiding.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:36

Mijn paard wilde ook niet in de linkergalop. Hij was 8 toen ik met hem begon en daarvoor was het niet gelukt. Een goede instruktrice van mij heeft het geprobeerd. Het lukte haar ook niet.
Ik kreeg van iemand de tip om te gaan draven en daarbij licht te rijden op het binnenbeen. Laat het paard net zo hard draven tot hij echt niet meer harder kan. Als het goed is valt hij dan vanzelf in de goede galop. Het is niet de meest elegante manier, maar dit heeft bij mijn paard goed gewerkt Lachen . Als hij eenmaal in de linkergalop wil, kan je vanzelf werken aan rustiger galopperen en mooier aanspringen.
Wat ook wel wil helpen is aanspringen in galop over een balkje. Doet mijn huidige insruktrice vaak. Meestal werkt dat wel.

Zorg ervoor dat je goed les krijgt (als je dat nog niet hebt).

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:45

ik denk dat je beter even bij het begin moet beginnen. kijk eerst naar je eigen hulpen je zult niet de eerste zijn die erachter komt de hulpen verkeerd te geven. ten eerste (logisch) buitenbeen achter en binnen been op de singel. zit recht! iets op links mag maar het is beter om gewoon recht te zitten wel moet je meegaan in de beweging van het aanspringen. wat veel mensen fout doen is dat ze te veel stelling vragen waardoor het paard niet meer in de goede galop kan aan springen omdat hij belemmerd word van voren. vraag dus lichte stelling en vraag dit vooral met je been. in het begin is het makkelijk om op een volte aan te springen omdat je dan die buiging in hals en lijf al hebt. sommige paarden springen met een bokje aan dit is echt een teken dat hij een balans probleem heeft. verder is het nuttig om veel voltes te rijden (aan beide kanten) om je paard los te maken.

Met de midden draf zou ik nog maar even wachten totdat je paard goed aan de teugel loopt.

denk erom dat je niet het makkelijkste paard hebt om aan de teugel te rijden. niet dat het niet kan maar het is voor jou gewoon lastiger omdat je paard hier niet voor gebouwd is. het belangrijkste is dat je je teugels op maat neemt en dat je je paard goed laat doorstappen. nu hou je je paard (iets!) in van voren en maak om en om een ophouding van voren (soms is het beter om links links rechts rechts te vragen omdat de eerste ophouding niet altijd door komt) verder drijf je hem met je benen naar je hand toe en laat je hem in een constand tempo lopen. in de hoeken vraag je een keer met je binnen hand en sta je IETS met je buiten hand toe. het is heel moeilijk om te leren paardrijden vanaf papier en het is dan ook beter om hiervoor les te nemen. maar zo heb je in ieder geval een beginnetje. veel succes!

gr marjolein