Rug helemaal opbollen

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pril

Rug helemaal opbollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-02 05:15

Als ik net op m`n paard zit en hij is een beetje gespannen (zoals bv. op weg naar de warming up ring op een wedstrijd) drukt hij z`n rug helemaal omhoog. Omhoog ja! Zo maf, voelt echt heel raar, je hebt net het idee alsof je er zo aan de voorkant over zijn hals af kan rollen. Hij houdt zijn hals ook heel laag dan. Ook tijdens concours in de stal doet hij het. Als ik bv. `s ochtends vroeg kom om te vlechten drukt ie vaak helemaal zijn rug omhoog. Hij ziet er zo "opgetrokken" uit dat het haast wel lijkt alsof ie kolliekerig is.

Op zich is het niet echt een probleem, want met een goede warming up "zakt" zijn rug weer en loopt ie gewoon lekker. Ook is het op concours een vrij relax paard, hij gedraagt zich eigenlijk helemaal niet als een zenuwpees. Je zou dit gedrag eerder verwachten bij zo`n super neurotisch paard. Het lijkt mij wel duidelijk dat het toch een vorm van spanning/lichte stress of hoe je het ook wilt noemen, is. maar ik heb nog nooit een paard meegemaakt dan zijn rug zo bolt. Is dit nou typisch of heb ik gewoon een maf paard?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:46

Het is wel apart, meestal drukken paarden bij spanning hun rug juist naar beneden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:34

Mijn pony bolt zijn rug ooki erg op soms als ik net opstap. Meestal bij hem een teken dat ik goed op moet letten want dan kan er een klierpartij komen. Meestal als ik ontspannen blijf en hem ruimte geef om te ontspannen dan is het met een rondje wel helemaal over.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:54

Vaak is het gewoon een manier van het uiten van stress. Mijn pony deed het ook en zette zich dan helemaal "vast", ze was zo zenuwachtig dat ze gewoon helemaal verstokte. Verder was mijn pony ook heel fijn op wedstrijden, heel braaf enzo. Maar zo uitte zij het gewoon!
Denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Iedereen uit zich op een andere manier, ook paarden Haha!

"Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg." (Tineke Bartels)

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:13

Paarden die voor het eerst een singel opkrijgen of voor het eerst een pessoa doen het ook wel eens om te bokken. Maar ik denk dat je paard die fase al gehad heeft Haha! Het zou een vorm van het uiten van spanning gehad heeft.

En wat me nu ook opeens te binnen schiet, plast hij wel gewoon als hij spanning heeft? Ik heb er wel eens een gehad die echt letterlijk over de zeik was, en die ging helemaal rekken en strekken met zijn rug bol, die heeft spierontspanners moeten krijgen om zijn spieren te laten ontspannen zodat hij weer kon plassen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 16:21

Navy doet exact hetzelfde, maar niet ijdens het rijden, maar als ik ´r aan het afspuiten ben Haha! Als ik met de slang op d´r achterhand richt, bolt ze die rug ook helemaal op. Gek beest Haha! *heeft zo haar gekkigheden*

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:06

Bedoel je het idee van heel kort stappen, oren naar achter - dat je het gevoel hebt dat het beest onder je ieder moment kan ontploffen?

Amiga heeft dat vaak als ik er net opstap - is een vorm van zadeldwang. vroeger ontplofte ze ook werkelijk met opstijgen, nu niet meer.

Mijn merrietje is vrij stressy maar ook braaf - wel kijkerig maar toch wel gehoorzaam. Toch zal het wel met stress te maken hebben in mijn geval.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:51

Zoiets heb ik ook gehad met een jong hengstje dat ik zadelmaakte. Alleen na een paar maanden, was goed zadelmak, kon lekker rijden, deed hij het ook nog wel eens bij het opstijgen en als iemand op hem afliep.
Nou is er ooit iets met hem gebeurt, wat weet ik niet, waardoor hij bang was voor mensen.
Als je met je rug maar hem toestond was er niks aan de hand. Op stal met poetsen ook niet.
Maar zodra je ging rijden of longeren en met je gizicht naar m toestond spande hij zich erg en maakte ze rug bol.

Verder heb ik geen idee hoe je het op moet lossen. Wilde laten weten dat het vaker gebeurt

D2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:40

Navy doet exact hetzelfde, maar niet ijdens het rijden, maar als ik ´r aan het afspuiten ben Als ik met de slang op d´r achterhand richt, bolt ze die rug ook helemaal op. Gek beest *heeft zo haar gekkigheden*

Dat doet de mijne ook....ook klappert hij met zijn lippen.
Bij mijn paard is het een stuk spanning want hij is al de 'dood' voor water.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:59

Het paard dat dat rijd doet het ook wel eens. Met name in de winter, als ze hele dagen op stal staat en ze erug fris is. Als ik er dan op stap bolt ze haar rug, dan weet ik dat ik moet opletten.........

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie