Paard loopt te diep, hoe oplossen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Paard loopt te diep, hoe oplossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:31

ik rij sinds 2,5 jaar een belgisch trekpaard bij.
vorig jaar begon ze het nageeflijk lopen echt door te hebben, en nu heb ik ze na de dracht weer opgepakt.
Het probleem is, ze is echt goed voor het been,lekker licht in de mond, geeft netjes na, maar ze heeft de neiging om te diep te lopen.
Eigenlijk niet echt te diep, maar meer achter de loodlijn.
Het is niet zo erg dat ze diep loopt, dat valt op te lossen met meer been erbij en ze wat meer op te richten, maar ze loopt simpelweg achter de loodlijn.
als ik meer teugel geef neemt ze die, maar ze loopt dan nog dieper met de hals, en de neus richting knieen.
Als ik dan nog meer teugel geef steekt ze eindelijk het neusje eruit en gaat ze lekker gaan stofzuigen (ik heb dan nog contact met de mond)

Probleem is dus, ze kan het wel, maar ik moet bijna alle teugel geven voor ze haar neusje eruit wil steken, zodra ik meer contact neem gaat ze achter de loodlijn.
Als ik meer been geef dan komt ze helemaal omhoog, Dus ik weet eigenlijk niet hoe ik dit nou moet oplossen?

Ik geloof dat ik dit beter bij praktijkproblemen had geplaatst Bloos

Duhelo

Re: Paard loopt te diep, hoe oplossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:30

hmm, er is iets misgegaan met mijn "Tem" (ik wilde temmen om te zeggen dat ik dit beter bij praktijkproblemen had geplaatst ipv discussies, maar blijkbaar heeft die ge-edit)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:46

Ik heb in ieders geval ook even voor je getemd Lachen

Maar werkt het misschien om je handen iets hoger te houden? En dan bijdrijven als ze te diep gaat.
Dus (even proberen duidelijk te zijn Knipoog ) zij gaat te diep; handen omhoog en been.
Bij mij heeft dat altijd geholpen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:02

Dan komt ze weer helemaal omhoog...
mijn titel is wat verkeerd geformuleerd, ze loopt niet echt te diep, dat geeft ook zo erg niet, maar ze duikt achter de loodlijn, en ik krijg haar neusje er niet uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:15

Veel overgangen rijden, goed voorwaarts laten zijn. Ook veel figuren Lachen Gewoon controleren dat ze goed aan het been is, en naar jouw zit luisterd.

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:17

meer met de neus naar voren dijven met je kuiten!! veel kuit

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:32

Dus eigenlijk moet ik constant mijn kuit eraan houden?
Wordt ze na verloop van tijd dan niet dood op het been?
Want ik heb ze nu zover dat ik ze met 1 eenhulp in draf, of galop kan zetten, en dat ze daar dan ook in blijft zonder dat ik veel been moet bijgeven (behalve in galop soms om wat sprong te blijven behouden)
Dus eenmaal ik ze in de gewenste gang en tempo heb blijf ik eraf met men been, en drijf ik enkel bij als ze terug zakt, inmpuls verliest...
als ik dan constant kuit blijf bijgeven lijkt me dat ze na een tijd er niet meer zal op reageren, of zie ik het verkeerd?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:42

Een paard wat te diep loopt is vaak onvoldoende aan het been en komt onvoldoende tot dragen. Het is dus een kwestie van sterker maken van achter. Vraag me alleen of dat gaat lukken bij een paard als deze!?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:45

Duhelo schreef:
Dus eigenlijk moet ik constant mijn kuit eraan houden?
Wordt ze na verloop van tijd dan niet dood op het been?

Inderdaad, niet constant been blijven geven, juist niet. Maar wel zorgen dat ze reageert. Een paard dat te diep loopt, is niet aan het been. Ze moet sterker worden van achter en dat doe je door veel overgangen/schijnovergangen/tempowisselingen.
Net als Talented vraag ik me wel af in hoeverre je dit echt goed krijgt? Hoeveer heeft dit paard de bouw om ook echt te gaan dragen van achteren?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:51

--> RT-P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:26

Geloof me, ze kan wel dragen.
ik kan ze heel netjes verzamelen, en dan komt ze ook mooi in de oprichting, dan duikt ze zo ver niet weg, maar het is zodra ik eigenlijk in arbeidstempo ga dat ze het wss makkelijker vind om te diep te lopen.
Dat vind ik net het rare, ze is goed aan het been, krijg altijd reactie, ze is lekker vlot, maar ze loopt met haar neus achter de loodlijn.
als ik been bijgeef gaat ze in een hoger tempo maar blijft ofwel te diep, ofwel komt ze dan helemaal omhoog...
Helaas heb ik geen recente rijfoto's, dus een voorbeeld geven is moeilijk...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:05

Duhelo schreef:
Geloof me, ze kan wel dragen.
ik kan ze heel netjes verzamelen, en dan komt ze ook mooi in de oprichting, dan duikt ze zo ver niet weg, maar het is zodra ik eigenlijk in arbeidstempo ga dat ze het wss makkelijker vind om te diep te lopen.
Dat vind ik net het rare, ze is goed aan het been, krijg altijd reactie, ze is lekker vlot, maar ze loopt met haar neus achter de loodlijn.
als ik been bijgeef gaat ze in een hoger tempo maar blijft ofwel te diep, ofwel komt ze dan helemaal omhoog...
Helaas heb ik geen recente rijfoto's, dus een voorbeeld geven is moeilijk...

Dus jij rijdt een Belg die makkelijk verzamelt maar moeite heeft met het arbeidstempo? Weet je niet zeker dat dat "verzamelen" gewoon sjokken is waarbij hij lekker zijn eigen houding aanneemt en dus boven in gaat lopen? En zodra jij hem aan zijn veter gaat zitten, en het tempo wilt bepalen, dat hij dan erin duikt? Dit lijkt me een logischere verklaring!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 10:22

Dat zou misschien wel kunnen, maar het voelt wel goed aan.
ik kan dan ook ieder moment terug wegrijden naar een vlotter tempo, (als die aan het sjokken is zou dat toch maar moeilijk gaan, of niet?)

Ze heeft wel moeite met haar balans, wss dat ze daarmee deels te diep loopt, in, het begin dat ik haar reed ging ze ofwel gaan lopen, ofwel gaan sjokken.
Nu heb ik haar zover dat ik ze in een rustig basistempo kan houden.

Maar dus als ik meer been erbij zou houden zou ze haar neus eruit steken?
met been eraan, is dat dan een lichte constante druk, of iedere keer als ze iets te diep gaat "gewoon" been?

Edit: ik heb trouwens wel gewoon les, maar op dit moment even niet wegens te weinig conditie van paardlief, nu rij ik haar exclusief in en uitstappen een 20-30 tal minuutjes (maximum).

Edit2 : paardrijden is ingewikkeld Haha!, het voetl wel goed aan, maar het kan zijn dat het totaal niet goed is, nadeel van groene ruiter op groen paard (ik kwam van de manege af, en heb dit paard (was wel al tuigmak) zelf ingereden, het erop gaan zitten was geen probleem, maar de balans, en de juiste knopjes erop krijgen was wel een probleem Haha!
Gelukkig is paardlief erg braaf en leergierig, maar als ik niet weet hoe iets moet voelen is het moeilijk om het te herkennen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:36

Duhelo schreef:
Dat zou misschien wel kunnen, maar het voelt wel goed aan.
ik kan dan ook ieder moment terug wegrijden naar een vlotter tempo, (als die aan het sjokken is zou dat toch maar moeilijk gaan, of niet?)

Ze heeft wel moeite met haar balans, wss dat ze daarmee deels te diep loopt, in, het begin dat ik haar reed ging ze ofwel gaan lopen, ofwel gaan sjokken.
Nu heb ik haar zover dat ik ze in een rustig basistempo kan houden.

Maar dus als ik meer been erbij zou houden zou ze haar neus eruit steken?
met been eraan, is dat dan een lichte constante druk, of iedere keer als ze iets te diep gaat "gewoon" been?

Edit: ik heb trouwens wel gewoon les, maar op dit moment even niet wegens te weinig conditie van paardlief, nu rij ik haar exclusief in en uitstappen een 20-30 tal minuutjes (maximum).

Edit2 : paardrijden is ingewikkeld Haha!, het voetl wel goed aan, maar het kan zijn dat het totaal niet goed is, nadeel van groene ruiter op groen paard (ik kwam van de manege af, en heb dit paard (was wel al tuigmak) zelf ingereden, het erop gaan zitten was geen probleem, maar de balans, en de juiste knopjes erop krijgen was wel een probleem Haha!
Gelukkig is paardlief erg braaf en leergierig, maar als ik niet weet hoe iets moet voelen is het moeilijk om het te herkennen.

als jouw paard moeite heeft met balans, dan kan het ook niet dragen Haha!
ik denk net als talented dat je paard een beetje rustig aan het sloffen is en dus niet verzameld is.
tips voor neusje eruit rijden zijn er genoeg gegeven.

succes ermee!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 12:41

Nou snap ik het helemaal niet meer.
Als paard loopt te sjokken is die niet aan het been => dus kun je niet ieder moment wegrijden vanuit het sjoktempo, toch?

edit: het is ook zo, dat als ik met meer been rij, ik meer druk moet hebben vanvoor, en dat zint me niet zo echt,omdat ze ook nageeft op een hele lichte elastische verbinding,snap je?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:44

Dat wegrijden is alleen echt wegrijden als het resulteert in grote, gedragen passen. Als bij het wegrijden de balans kwijt raakt, het rennerig wordt, of resulteert in korte, vlugge pasjes, dan is het dus niet correct. Ze gaat misschien wel harder, maar je resultaat is niet wat je nastreeft en heeft geen dressuurmatige waarde.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:48

erleyne schreef:
Dat wegrijden is alleen echt wegrijden als het resulteert in grote, gedragen passen. Als bij het wegrijden de balans kwijt raakt, het rennerig wordt, of resulteert in korte, vlugge pasjes, dan is het dus niet correct. Ze gaat misschien wel harder, maar je resultaat is niet wat je nastreeft en heeft geen dressuurmatige waarde.

exactly Haha!

mijn paard kan heeel langzaam draven, zonder actieve achterhand, volledig op de voorhand en volledig achter de loodlijn, maar of het goed is is een tweede Haha!
wanneer ik mijn paard aan het echte werk zet en dus reactie eis, veel tempowisselingen rijd en aan het been staat, dan zie je een heel ander paard wat gedragen loopt en met de neus voor de loodlijn komt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:52

Duhelo schreef:
edit: het is ook zo, dat als ik met meer been rij, ik meer druk moet hebben vanvoor, en dat zint me niet zo echt,omdat ze ook nageeft op een hele lichte elastische verbinding,snap je?

Het ene paard heeft een zwaardere verbinding dan de andere, maar ik ben het er niet mee eens dat meer drijven altijd tot een zwaardere verbinding leidt. Als jij je paard kan begrenzen met je zit, en halve ophoudingen, moet je je paard 'van het bit af' kunnen houden, ook al vraag je meer. Maar dat vind ik persoonlijk één van de moeilijkste onderdelen ( die ik tot nu toe ben tegengekomen ).
Het belangrijkste is inderdaad dat er een veer ontstaat, of dat nu met 100 gram is, of met een kilo, dat verschilt per paard. Maar de veer moet bestaan!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:00

inderdaad, zonder die verbinding krijg je geen informatie vanuit de achterhand en begin je eigenlijk niets.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 19:36

erleyne schreef:
Duhelo schreef:

Het ene paard heeft een zwaardere verbinding dan de andere, maar ik ben het er niet mee eens dat meer drijven altijd tot een zwaardere verbinding leidt. Als jij je paard kan begrenzen met je zit, en halve ophoudingen, moet je je paard 'van het bit af' kunnen houden, ook al vraag je meer. Maar dat vind ik persoonlijk één van de moeilijkste onderdelen ( die ik tot nu toe ben tegengekomen ).
Het belangrijkste is inderdaad dat er een veer ontstaat, of dat nu met 100 gram is, of met een kilo, dat verschilt per paard. Maar de veer moet bestaan!

Dat is inderdaad een van de moeilijkste dingen Haha!

ik moet zeggen, vandaag ging het vrij netjes, vooral galopwerk meegepakt (ik heb de indruk dat ze de laatste tijd minder aan het been is en van galopwerk wordt ze lekker los)
vooral lang en laag proberen te rijden, overgangen draf-galop-draf, stap-galop-stap, halt-galop, op alle mogelijke plaatsen van de piste Haha!
Op het einde toe had ik ze lekker actief lopen, licht in de hand, nog altijd iets achter de loodlijn, maar minder diep dan normaal.
denk dat dit altijd wel een struikelpuntje zal blijven, maargoed ...