diep en rond altijd goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:17

Maar daarom zou ik het nog wel instellen willen noemen. Want wie zegt dat instellen met de handen gebeurt?

Citaat:
Ik begin met voorwaarts-neerwaarts tijdens het losrijden.
Hierna stel ik haar wat rond en diep in.
Na een tijdje richt ik haar wat meer op.

Haal ik nog even mijn eigen stukje naar voren omdat ik het hier over instellen heb.
Het lijkt alsof het hier staat alsof ik in drie delen rijd, eerst VWNW, daarna LRD en daarna opgericht.
Het is echt niet zo dat ik even een knopje omzet waarna ik LRD rijd en daarna met nog een knopje opgericht.
Tijdens de training begin ik (zonder het over de hoofd-hals-houding te hebben) voorwaarts om het paard goed aan het been te krijgen. Op minieme hulpen moet ze voorwaarts en ook weer terug.
Na een tijdje kan ik haar meer verzamelen waarbij ze goed van achter uit blijft lopen. Hierbij loopt ze wat meer opgericht.

Tijdens het rijden "stel ik haar hoger en lager in". Tja, het is maar hoe je het noemt. Ik wil tijdens het rijden controle hebben over haar hoofd-hals-houding en als ik het instellen noem, dan weet ik zelf precies wat ik daarmee bedoel en ook hoe ik dit rijtechnisch aan moet pakken.

Citaat:
Quote Sonja: Uiteraard gaat het instellen niet alleen op teugel, je kunt NOOIT aan je bit zitten zonder dat je been geeft. Maar ik snap echt niet waarom je je paard niet in kunt stellen?


Dat vraag ik me ook af....

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:11

Je KUNT wel degelijk aan je teugels zitten zonder been te geven, dat zie ik vaak zat gebeuren.

Nu vraag ik me af wat jullie nou onder instellen verstaan?
Ik geef namelijk ten alle tijden been, bij alles wat ik doe.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:28

Jemig, wat een geneuzel over een woordje en over hoe je zo'n woord interpreteert!! Knipoog

We hebben het allemaal over hetzelfde, da's wel duidelijk.

Flair, wat Sonja bedoelt (ik kan gedachtenlezen! Tong uitsteken ), is dat het niet de BEDOELING is om aan je teugels te zitten zonder been te geven. Dat wil niet zeggen dat iedereen dat ook doet... Natuurlijk kan ik mijn paard in zijn mond rukken, maar dat is niet de bedoeling en je bereikt er niets mee en dat bedoelt Sonja (denk ik). Dat je niet aan de teugel KUNT zitten zonder been te geven...

Is het nou zo moeilijk om door woorden heen te lezen en iemands bedoeling te begrijpen???? B) B)

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:49

Mieke schreef:
Jemig, wat een geneuzel over een woordje en over hoe je zo'n woord interpreteert!! Knipoog

Dat je niet aan de teugel KUNT zitten zonder been te geven...

Is het nou zo moeilijk om door woorden heen te lezen en iemands bedoeling te begrijpen???? B) B)


Ja, idd een hoop geneuzel, maar als dat woordje verkeerd geïnterpreteerd wordt, dan heeft dat wel gevolgen voor de hele discussie, want dan ga je redeneren vanuit een ander gezichtspunt dan in eerste instantie bedoeld wordt. Dit is ook een hoop geneuzel trouwens Haha!

En je kunt wel degelijk aan de teugel zitten zonder been, kijk maar goed om je heen op wedstrijden. Alleen het HOORT niet zo te zijn...

Verder ben ik het wel zo'n beetje eens met Appie. Bovendien ben ik van mening dat het erg van de situatie en het paard afhangt of je meer voorwaarts-neerwaarts of meer diep en rond rijdt. De kunst is om aan te voelen wanneer je paard welke methode nodig heeft.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:21

Pava schreef:
De kunst is om aan te voelen wanneer je paard welke methode nodig heeft.


en hieruit blijkt dus ook weer het belang van GOEDE intructie!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:31

Sorry hoor Mieke, maar we zijn niet allemaal zo slim als jij!
Als je tegenwoordig al niet meer om duidelijkheid mag vragen...

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:33

Ja Pava, dat is dus ook precies wat ik zeg.... }>

En Tender heeft gelijk dat goede instructie onontbeerlijk is, van een zeer ervaren persoon die weet wat hij doet en waar hij het over heeft en niet zijn eigen systeem door wil drukken bij iedere lesklant. Ieder paard is namelijk verschillend en vergt een iets andere aanpak met als basis natuurlijk gewoon de klassieke dressuur. Haha!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:42

Flair relax effe. Knipoog Je moet je niet aangevallen voelen, er staan smilies bij joh!

Ik ben trouwens helemaal niet slim, was het maar waar! Haha!

Het valt mij alleen op dat iedereen zo'n beetje hetzelfde bedoelt, maar elkaar niet schijnt te (willen???) begrijpen... en dan valt over een woordje...

"Je KUNT geen hand gebruiken zonder been" zegt Sonja. Snapt dan niemand wat zij daarmee bedoelt??? Verward Niet "kunnen" in de zin van kunnen, maar in de zin van "doen"....

snappie..???? Verward

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:49

Wie zegt dat ik niet relaxed ben? Lachen

Ik vind dat duidelijkheid belangrijk is in een discussie, vandaar dat ik het zei. En onder aanvallen sta ik heel wat anders hoor. Volgens mij ben je zo dom nog niet als je denkt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:51

Tja, ik ben nog steeds zo'n naieve doos dat ik uit ga van fatsoenlijk rijden....
Gaat je goed af Mieke, dat gedachtenlezen. Kunnen we daar niet wat mee gaan doen om de dagelijkse boterham te verdienen? *LOL*

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:01

Oké Flair, wij zijn er uit!

Wie weet.... Sonja.... goed idee! Is vast een spannendere bezigheid dan waar ik nu mijn brood mee verdien...!!

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:50

Om nog even wat in het strijdperk te gooien: je kunt wel ronder instellen met de hand zonder been. Als het paard voldoende impuls heeft tenminste en geleerd heeft 'uit zichzelf' voorwaarts te blijven. Dan kan het geleerd hebben om op een kleine ophouding wat ronder te komen. Volgens mij is dat ook het principe van Sjef/Anky, geen hand en been tegelijk. Het sleutelwoord is impuls en dat hoeft niet altijd te betekenen: been erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:52

Het risico dat het paard op de voorhand valt is dan veel te groot Happy Worker, dan schat je de gemiddelde (Bokt-)ruiter toch echt een beetje te hoog in volgens mij.
Anky kan dat misschien, maar ik zie zo verrekte weinig Bokkers in de GP starten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:59

Maar als het paard dan ook maar ietsie pietsie in impuls terug valt is er ook meteen weer been.
Dus ook het paard is dan aan het been.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 17:08

Maar ben je dan niet al te laat?
het is eerst been dan hand.
Bij hand en dan been rijd je weer van voren naar achter toe en ben je al te laat omdat je dus pas bij ietsepiets impuls verlies inkomt met been.
je hebt die impuls verlies al gehad ookal is het maar zo weinig.
Ikzelf ben nog niet zo ver dat ik dat verlies kan voorkomen en dat kan aanvoelen dus zal ik eerst het verlies merken en dan pas been erbij kunnen doen,daardoor ben ik dus altijd te laat en houd ik die ondersteundende kuit er maar bij

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 17:19

Wel grappig om te lezen en om over na te denken. Ik geef zelf pas been als mijn paard terugvalt. Als ik hem wat ronder in moet stellen dan doe ik niet zoals jullie zeggen eerst been en dan opvangen, mijn been komt pas in op het moment dat ik impuls verlies. Lijkt mij voor het paard ook het meest logische. Maar zoals al gezegd: impuls is het sleutelwoord en dat is waar het om gaat, dat de meeste ruiters (nog) eerst met hun been in moeten komen om die impuls te behouden wil nog niet zeggen dat je altijd been moet gebruiken om het paard wat ronder in te kunnen stellen en dat het zoals hierboven gesuggereerd wordt pertinent fout zou zijn om dat zonder extra beenhulp te doen. Of gaan we nu erg detaillistisch te werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 17:42

Soms is een paard aan en voor het been zolang dat been er maar is. Je hoeft dan weinig 'in te werken' , het gaat dan meer om lichtjes contact te houden met het paard via (o.a.) je been. Een vorm van waken dus. ALs je dit vervolmaakt, kom je bij het 'electrische' waar -bijvoorbeeld- Tineke Bartels wel eens over praat. Als dat wakende een beetje wil lukken, dan kun je best je hand bewegen zonder dat je je paard daarmee in elkaar trekt, als het goed is is ie keurig aangeleund en nog steeds voor je been.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:29

Dat verschilt volgens mij ook per persoon en per paard, ik ben zelf echt niet in staat om eerst hand en dan pas been te geven, Flair valt dan direct terug. Maar dan krijg je ook weer het verschil je been eraan houden en been geven. Bij been geven denk ik het aanknijpen van de kuiten, bij het been eraan houden denk ik wat Lovely zeg, de vorm van waken.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:38

Hi hi, even uitgeprobeerd of wat ik daarnet verkondigd heb ook werkelijk zo is. Bij het losrijden,vooral in stap heb ik wel degelijk been nodig om Max ronder in te stellen. Echter als ik hem er lekker doorheen heb dan kan ik volstaan met een miniem klein kneepje in mijn teugel om hem ronder in te stellen en dat gaat dan echt zonder been en zonder dat hij terugvalt. En van daaruit kan ik de hals er weer mooi extra uitrijden, waarbij ik dan vaak wel weer wat been nodig heb. Maar dat werkt alleen op het moment dat hij goed gaat en door de rug is. Op het moment dat hij bijvoorbeeld even tegen de hand in komt dan blokkeert hij in de rug en dan heb ik wederom been nodig om hem weer tegen de hand op te rijden.

Sonja schreef:
dan schat je de gemiddelde (Bokt-)ruiter toch echt een beetje te hoog in volgens mij.
Anky kan dat misschien, maar ik zie zo verrekte weinig Bokkers in de GP starten....


Wie zegt dat je GP moet starten om je paard er lekker door heen en goed voor het been te hebben Verward Dat is namelijk waar het volgens mij om draait. Natuurlijk scheelt het per paard. Als ik mijn merrie rij dan kom ik daar 'kapot' van af zo moet ik er op werken (helemaal fout I know maar het lukt -nog- niet anders), bij Max hoef ik soms alleen maar te denken en hij is al voorwaarts.

Jeetje, het rijden zelf is toch wel een stuk simpeler dan er over schrijven

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:35

Sjeff en Anky gaan idd van het principe uit van geen hand en been tegelijk. Maar nu moet je er wel vanuit gaan dat dit bokt is, en dat we hier allemaal amateurs zijn en van ons kunnen er maar weinig volgens het anky systeem rijden.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:05

Nogmaals Steef (of val ik nu in herhaling) het draait hier allemaal om impuls en nageeflijkheid. Volgens mij 2 basisdingen in het rijden waar je niet mee hoeft te wachten tot je GP rijdt om het te leren. Er zijn zulke diepgaande discussies op bokt die mij af en toe boven mijn pet gaan en als we het nu over iets simpels hebben (qua theorie dan, het goed uitvoeren is een tweede) dan zou het in enen te ingewikkeld worden voor de bokker Verward

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 08:45

OK, ik begrijp nu dat ik niet meer moet plukken aan de voorkant maar eerst voor impuls moet zorgen aan de achterkant.....even plat gezegd.
Maar mijn knullie gaat in de rijbak echt niet naar voren, dan moet ik hem eerst flink boos maken. Buiten gaat hij super, heeft hij echt impuls (dus rij ik hem veel buiten en doe dan wat oefeningen) maar in de bak gaat hij niet vooruit.
Voorbeeld: ik had afgelopen woensdag les en reed met zweep, zat me in de weg dus ik gooi de zweep weg. Moet ik een schouderbinnenwaarts rijden en hij stopt er gewoon mee! Dan kan ik zitten trappen wat ik wil (draag geen sporen) maar hij gaat gewoon niet. Heeft hij geen respect voor het been? Moet ik hem dan van voren losser laten?
Ik dacht dat ik een goede instructeur heb maar mischien niet geschikt voor mij en Iwan? Mischien te lief? Iwan gaat pas lopen als hij echt MOET.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:53

Sporen omdoen? Voor oefeningen als SB en wijken enzo heb ik juist echt sporen nodig om die hulpen duidelijker te kunnen geven!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:14

Ja sorry, maar het klinkt mij eigenlijk alsof je paard er gewoon een hekel aan heeft om in de bak te rijden. Ik zou persoonlijk geen lol in het rijden hebben als mijn pony het niet heeft.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:54

Op zich is het denk ik een heel goed principe wat Astridh omschrijft: geen hand en been tegelijk. Ik probeer dit ook, maar ik mis nog wat voldoende impuls en dan werkt het niet. Zelf consequent zijn is ook heel moeilijk.... Frusty

Maar het principe is eigenlijk gelijk: je moet impuls hebben voor je ook maar iets met je hand doet. Op de klassieke wijze geef je dus eerst been voor een teugelhulp. Is voor de meeste bokkers ook de manier waarop ze les krijgen denk ik.