Waarom geen tenen naar buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Waarom geen tenen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 17:26

De titel zegt het al: Waarom mag je je tenen niet naar buiten draaien met het rijden?

Is dat alleen maar omdat het er mooier uitziet als je ze naar binnen doet, of heeft het ook nog echt een functie?

(vroeg ik me af) *LOL*


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:48

Precies weet ik het niet, maar het heeft te maken met je zit. Druk je je tenen naar buiten dan zit je niet goed op je zitbeenknobbels ofzo. Nogmaals: ik weet het niet zeker Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:55

je tenen moeten naar binnen.omdat je je heupen blokkeert als je ze naar buiten doet. je heupen hebben dan geen optimale bewegingsvrijheid. en dit beinvloed je hele lichaamshouding onder het rijden.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:57

als je je tenen naar buiten draai kun je meestal je knieen niet goed aangesloten houden en daardoor weer niet goed aandrijven ofzoiets. (Dat het er niet uitziet is voor mij ook al genoeg haha)

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:02

Als je je tenen erg naar buiten draait dan kom je met het ronde deel van je knie tegen het zadel waardoor je niet zo goed zit als met het platte deel , dat is mij wel eens uitgelegd Haha!

Ikzelf vind het grote onzin dat sommige mensen zelfs zeggen dat je met je tenen NAAR BINNEN moet rijden , dat vind ik echt de grootst mogelijke onzin *proest* Haha!
Moet je maar eens proberen , je draait dan je kuit en hiel naar buiten (van het paard af) en zit bovendien met veel spanning in je been , dat kan nooit de bedoeling zijn.
Waarschijnlijk wordt dan bedoeld "tenen naar voren" , anders is het echt te gek voor woorden Tong uitsteken

Tenen lichtjes naar buiten is imo het best , dan sluit je kuit mooi aan op het paard , zit je lekker ontspannen en drukt je hak als vanzelf al uit , klaar om ook met je hiel een spoortje te geven als er op de kuit niet goed gerageert mocht worden.

Maar dat is dan puur mijn mening , heel lichtjes tenen naar buiten het best. Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:10

Ja tenen naar binnen is echt onmogelijk snap ook niet! Echt vaag maar dat lukt en niet verder moet je als je gaat drijven je tenen weer helemaal normaal doen daarna weer naar binnen *LOL* haha Zou het knap vinden als iemand dat zou kunnen!

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:17

je moet je tenen niet extreem naar buiten heen draaien dat is echt geen gezicht. maar je voet moet ook niet naar binnen staan. dus gewoon tussenin.
als je je voet naar binnen draait dan ga je rijden met je knieen in plaats van met je benen en dat is dus foet.

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:17

Als je je tenen naar buiten draait, ligt het bolle gedeelte van je kuit tegen je paard. En het is juist de bedoeling dat het platte gedeelte (stabiel) tegen je paard aanligt. Lachen

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:31

pmarena schreef:
Als je je tenen erg naar buiten draait dan kom je met het ronde deel van je knie tegen het zadel waardoor je niet zo goed zit als met het platte deel , dat is mij wel eens uitgelegd Haha!

Ikzelf vind het grote onzin dat sommige mensen zelfs zeggen dat je met je tenen NAAR BINNEN moet rijden , dat vind ik echt de grootst mogelijke onzin *proest* Haha!
Moet je maar eens proberen , je draait dan je kuit en hiel naar buiten (van het paard af) en zit bovendien met veel spanning in je been , dat kan nooit de bedoeling zijn.
Waarschijnlijk wordt dan bedoeld "tenen naar voren" , anders is het echt te gek voor woorden Tong uitsteken

Tenen lichtjes naar buiten is imo het best , dan sluit je kuit mooi aan op het paard , zit je lekker ontspannen en drukt je hak als vanzelf al uit , klaar om ook met je hiel een spoortje te geven als er op de kuit niet goed gerageert mocht worden.

Maar dat is dan puur mijn mening , heel lichtjes tenen naar buiten het best. Lachen


Ja daar ben ik het helemaal mee eens!!! Ik heb wel eens van een vriendin van me gehoord dat je ook je tenen naar binnen moet doen maar dan kan ik juist niet goed me been eraan leggen en staan me voeten zo raar...zo rij ik juist minder prettig!

Als ik ze ietsje naar buiten zet druk ik beter me hakken uit, kan ik beter doorzitten, goed drijven, me been ligt er goed aan en me knieen zitten goed tegen het zadel

22 Januari verwachten we ons kleintje

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:43

Niemand ie het echte antwoord weet?? Haha!

Je tenen moeten recht naar voren wijzen, waarom: Omdat je anders met de achterkant van je kuit drijft, je moet drijven met de binnenkant van je kuit, en je zit automatisch beter aangesloten op je paard, je hele been moet als het waren aan zijn buik plakken, als je tenen TE ver naar buiten heb krijg je dat nooit voor elkaar.

Of heb ik het nu verkeerd Verward

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:51

Dat is toch precies wat ik ook schreef..?? (Dus wel iemand die het echte antwoord weet... Knipoog )

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:07

Volgens mij is het ook zo dat áls je sporen draagt en je tenen naar buiten draait het paard steeds die sporen in z'n ribben voelt. Lijkt me ook nauwelijks aangenaam....

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:48

avantilover schreef:
Ja tenen naar binnen is echt onmogelijk snap ook niet! Echt vaag maar dat lukt en niet verder moet je als je gaat drijven je tenen weer helemaal normaal doen daarna weer naar binnen *LOL* haha Zou het knap vinden als iemand dat zou kunnen!


Nou ik kan dit toevallig.... Haha! . Ik kan zelfs mijn hele been omdraaien naar binnen toe. Dat zal ook wel met mijn bouw te maken hebben want ik heb nooit moeite gehad om mijn been naar binnen te draaien dus dat tenen-probleem heb ik nooit gehad...
Maar het hoort zo omdat je dan niet steeds met je spoor drijft maar met de binnenkanten van je kuit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:52

en als je te dicht langs een hekje komt, is t niet echt plezierig omt e blijven haken.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:02

Anders blijf je haken Haha! .

Maar ik heb ook geleerd dat je dan minder goed je been kan 'bewegen' draai je tenen eens helemaal naar buiten,en probeer dan eens je been heel ver naar achteren te leggen,moeilijk hoor Lachen .
Doe dat eens als je tenen naar voren wijzen,veel gemakkelijker( al lang geleden dat ik dat getest heb,hoop dat ik het wel nog juist weet).

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:41

Wouter24 schreef:
Niemand ie het echte antwoord weet?? Haha!

Je tenen moeten recht naar voren wijzen, waarom: Omdat je anders met de achterkant van je kuit drijft, je moet drijven met de binnenkant van je kuit, en je zit automatisch beter aangesloten op je paard, je hele been moet als het waren aan zijn buik plakken, als je tenen TE ver naar buiten heb krijg je dat nooit voor elkaar.

Of heb ik het nu verkeerd Verward


je hebt het niet verkeerd. maar anatomisch gezien is het voor je eigen lichaam ook niet echt logisch om te benen te ver naar buiten te draaien. zoals ik al zei het blokkeerd je heup.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:20

joycje schreef:
je tenen moeten naar binnen.omdat je je heupen blokkeert als je ze naar buiten doet. je heupen hebben dan geen optimale bewegingsvrijheid. en dit beinvloed je hele lichaamshouding onder het rijden.


Zoiets hoor ik ook vaak... maar toch...mijn instictrice is vrij positief over mijn houding en vind dat ik zo netjes los in mijn heup ben....maar alsik af en toe naar mijn tenen kijk Frusty

Heb nu gelukkig minder moeite met mijn tenen...

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:27

Ik hoorde laatst iemand die op IJslanders reed en zij vertelde dat je dan juist je tenen naar buiten draait, dus het is niet allemaal ontzettend logisch en vanzelfsprekend. Waarom is het bij IJslanders anders dan bij de 'klassieke rijkunst'?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:38

toen ik ijslanderles kreeg op stage in oirshot moest ik mijn been gewoon recht laten afhangen en dus ook met mijn tenen naar voren
het verschil bij ijslanders en gewone paarden is dat je je kuiten niet continu tegen het paard aan hebt maar er alleen even tegen aan drukt bij het aansporen en voor de rest van je paard af

ook een reden om je tenen NIET naar buiten te draaien is zodra je dat doet je ook vaak met de rest van je been naar buiten draait en dus geen stabiele zit meer hebt door dat je op de achterkant van je dijbeen rijd

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 23:06

Als je je tenen naar buiten draait, ga je automatisch op de achterkant van je dijbeen zitten, daardoor zit je niet meer op je zitbeenknobbels en ga je achter de beweging zitten.

Daarom moet je je tenen naar binnen draaien.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:35

Suzanne F."]
[quote="avantilover schreef:
Ja tenen naar binnen is echt onmogelijk snap ook niet! Echt vaag maar dat lukt en niet verder moet je als je gaat drijven je tenen weer helemaal normaal doen daarna weer naar binnen *LOL* haha Zou het knap vinden als iemand dat zou kunnen!


Nou ik kan dit toevallig.... Haha! . Ik kan zelfs mijn hele been omdraaien naar binnen toe. Dat zal ook wel met mijn bouw te maken hebben want ik heb nooit moeite gehad om mijn been naar binnen te draaien dus dat tenen-probleem heb ik nooit gehad...
Maar het hoort zo omdat je dan niet steeds met je spoor drijft maar met de binnenkanten van je kuit.
[/quote]

knap hoor! Clown Zou ik toch echt weleens willen zien je helebeen draaien! Clown Tong uitsteken Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 20:36

oke!
Dank je wel allemaal voor jullie sreieuse antwoorden!
Ik zal voortaan wat beter me best doen om ze naar voren te laten wijzen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:41

Anders Tong uitsteken blijf je met je tenen aan de bak rand hangen Lachen

wat wouter zei klopt imo wel Haha!

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:05

Je loopt toch ook niet met je tenen naar buiten ?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:14

#Ymke# schreef:
Je loopt toch ook niet met je tenen naar buiten ?


Je loop toch ook niet staan zittend?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers