tong uit de mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mechteld
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-09-02

tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-02 15:20

wie weet raadt. Mijn 4 jarig paard begint met zijn tong uit de mond te lopen . Altijd naar links. Hij loopt voldoende over de rug en is heel soepel. Wel is hij links iets stijver dan rechts en ben ik zelf ook ietjes stugger in mijn hand. Maar ik probeer er heel goed op te letten dat ik niet vast houdt met mijn linkerhand. Soms doet hij het dagen niet en dan opeens begint hij weer. Soms loopt hij ook de hele les goed en wanneer hij dan aan de lange teugel mag uitstappen gaat hij het schuim aflikken en laat dan zijn tong buiten hangen. Wat te doen???? Ik rijdt nu met een dubbelgebroken KK bit wat in principe toch comfortabel is. Heb een enkelgebroken bustrens geprobeerd maar daarbij was het nog erger.
Wanneer mijn instructeur hem rijdt is zijn tong in principe binnen. moet ik hem mijn paard een tijd laten rijden zodat hij deze slechte gewoonte vergeet???
Graag advies!!!! :


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:46

Nog meer letten op je hand houding. Zoals je zelf aangeeft ben je stugger in de ene hand. En je instructeur hem laten werken lost het probleem bij jou niet op. Daar zou ik meer tijd in steken. En goed van achter door blijven rijden, want het probleem zit denk ik achter en niet voor.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 22:11

IK ga met romkabouter mee, als ie vanuit een actieve achterhand naar de hand toe word gereden, en volledig recht in zijn lijf (en natuurlijk ook jou lijf!!) is weet ik zeker dat ie zijn tong binnen zal houden

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:41

Mijn paard deed het ook op drie-jarige leeftijd. Alleen zij deed dat om het schuim op te likken. Als ze in de afbuiging liep, begon te te kwijlen en dat vond ze vies.
En dus begon ze te likken en met haar hoofd te bewegen.

We hebben toen een africhtingsbit gekocht. En de (engelse) neusriem iets strakker. Zowel boven als onder.
Sommige mensen snoeren die neusriem dan aan. Dat gaat me te ver.

En misschien is een africhtingsneusriem ook een idee.

Nou mijn paardje loopt nu Z1 we rijden met stang en trens, maar van die tong hebben we helemaal geen last meer.
Wel hapte ze in het begin naar de scharen. Dat hebben we opgelost met gewoon BEEN geven.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:57

bij ons op de manege hebben we ook zo'n paard. wij rijden zijn tong naar binnen van ons linker been naar onze rechterhand:
om rond te krijgen en te houden linkerbeen naar rechterhand rijden (linkerbeen houdt impuls erin, rechterhand ophoudingen zorgen voor buiging als reactie op de voorwaartse beweging). linker teugel alleen voor primaire functies gebruiken zoals sturen als je een wending inrijdt. bij Fortuin is de tong naar buiten een teken van te veel op zijn voorhand lopen. tijdens een goed gereden les loopt hij dus ook keurig met zijn tong binnenboord en in wedstrijden wordt hij heel fel en goed onder je en dan hangt ook nooit zijn tong eruit.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:00

doet mijn paard ook!altijd aan de linkerkant!
dat is als ik er net op zit in de eerste draf&galop, dan rij ik hem voorwaarts-neerwaarts en vraag ik wat stelling naar binnen en naar buiten en rij veel tempowisselingen, op 1 volte wel 10 keer beetje wegrijden en weer opvangen.dan een galopje, ook weer veel tempowisselingen en dan terug naar een ontspannen draf, goed door de hals heen en goed zn rug gebruiken en zn achterhand moet actief zijn(veel blijven schakelen) en dan is zn tong meestal naar binnen, soms nog niet, dan laat ik hem op een grote volte die ik dan beetje bij beetje verklein tot volte van van +/- 5 meter met zn achterhand naar binnen stappen terwijl ie ook stelling naar binnen houd, beetje richting travers, dan komt gelijk zn tong naar binnen en dan in die houding aandraven of in galop aanspringen en hij loopt weer goed, met zn tong in zn mond!

maar is wel altijd vervelend met losrijden op n wedstrijd, eerste 20 minuten hangt die tong er altijd uit!maar ja niet op,letten en gewoon verder blijven rijden, ga je je er aan ergeren wordt t er echt niet beter van! veel schakelen en vraag wat stelling afwisselend naar binnen en naar buiten dan gaat die tong vanzelf weer naar binnen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:29

vaak is de tong naar buiten hangen een teken van stress. je kunt dus eens gaan bekijken of er iets is met rijden waar ze gestresst van raakt. je zegt dat ze het niet doet met je instructeur. misschien dat je duidelijker moet zijn met je hulpen omdat ze het niet snapt??????
iig suc66


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:03

Baduh doet het als ie niet geconcentreerd is. Als ik meer wendingen ga rijden of balkjes lopen houdt hij zijn tong binnen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:22

De mijne doet het als hij het ergens absoluut niet mee eens is(bijv. als hij niet heel hard mag in een parcours) of als hij heel ontspannen is *LOL* Dan begint hij met zijn onderlip te klapperen en flubbert zijn tong overal Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers