langs de sprong i.p.v eroverheen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mennietje

langs de sprong i.p.v eroverheen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:10

hallo,
je ziet het al aan de titel mijn pony gaat vaak langs de sprong i.p.v eroverheen,

als er balken aan de zijkant liggen gaat ze er wel overheen en met vrij springen springt ze ook over veschillende sprongen die vaak nog hoger zijn dan dat ik haar onder het zadel spring.

heeft iemand tips hoe ik dit beter kan voorkomen ,( ik probeer erg goed te sturen ze is alleen erg sterk in haar mond ) want ik wil eigenlijk ook weleen zonder die balken aan de zijkant een sprong in een keer kunnen nemen.

heeft iemand hetzelfde probleem of een goed advies , laat een berichtje achter
alvast bedankt Haha!
mennietje

Nerwen

Re: langs de sprong i.p.v eroverheen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:29

Dit lijkt me eerder een rijtechnisch probleem dan een omgangsprobleem (voor zover dat laatste een Nederlands woord is).
Is je pony goed voor het been? Met alleen sturen kom je er natuurlijk niet Lachen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:07

Ik zou zeggen vraag of je dit in de les kan oefenen. Ga oefenen desnoods met balkjes op de grond op verschillende lijntjes waardoor je je paard op leert sluiten tussen je benen en met je handen ook ondersteund. Ga dat uitbouwen naar kruisjes en steeds verder uitbouwen snap je het idee Knipoog

Ik heb altijd geleerd, nooit langs de sprong laten gaan dan maar halthouden voor de sprong paar passen achterwaarts en weer aankomen ( niet uit volte want dan heb je snel onbalans ) Knipoog

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:22

Hey, jah jou probleem ken ik wel! Heb er zelf ook veel last van gehad
Wat mijn instructrice altijd zei, buiten teugel er goed aan houden, niet te veel sturen want dan kan je pony uit balans zijn als ze wil springen of springt ze scheef. Verder benen er goed bij, en als ze naar rechts wil, moet je de pony met je rechterbeen corrigeren zodat ze recht blijft lopen.
Dat heeft mij wel erg geholpen! Ik hoop dat je er wat mee kunt!

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:51

wei zetten altijd paarden aan de zeikant, maar dat kan alleen als je in de groepsles rijd!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:03

Dit is meer rijtechnisch dan wat anders. Je handen horen niet te sturen, dat doen je benen, en je handen zijn voor de details...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:06

OMG --> RT-P.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:07

Zorgen dat je paard er niet langs kan. Opgesloten tussen 2 handen en 2 benen,
nu heb je kans dat ze weigerd. Als je paard dit doet, dan nog moet je zorgen dat ze er niet langs gaat, dus keer dan gewoon om en probeer het opnieuw. Bij mij heeft het igg geholpen!
Succes! Gr. Liza

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:10

Nóóit langs de sprong, wanneer mogelijk ervoor terugdraaien en anders via de weg dat je erlangs bent gekomen weer terug, maar nooit je paard z'n zin geven. Verder idd zoals de rest zegt, paard opgesloten houden. En wanneer het paard moet springen nog een extra 'zetje' aansporen. Wanneer een paard dan wil weigeren gaan ze er vaak toch nét wel overheen. Als er echt geweigerd wordt, gewoon terugrijden en overnieuw proberen.

Succes!!!

mennietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 15:20

heel erg bedankt voor jullie reacties !!
ik ga jullie tips zeker gebruiken en hopen dat het lukt

(p.s. met sturen bedoel ik ook met lichaam en benen , ik had het een beetje raar neergezet )

__Fleeuurr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:34

DeniseES schreef:
Nóóit langs de sprong, wanneer mogelijk ervoor terugdraaien en anders via de weg dat je erlangs bent gekomen weer terug, maar nooit je paard z'n zin geven. Verder idd zoals de rest zegt, paard opgesloten houden. En wanneer het paard moet springen nog een extra 'zetje' aansporen. Wanneer een paard dan wil weigeren gaan ze er vaak toch nét wel overheen. Als er echt geweigerd wordt, gewoon terugrijden en overnieuw proberen.

Succes!!!

hier sluit ik me volledig bij aan!

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:07

wat je misschien ook kan proberen (kan alleen bij een lage sprong) is in stap naar de hindernis toerijden en pas vlak ervoor aandraven....

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:34

En ook hier weer een kritische noot:
Het zou ook kunnen komen door een slecht passend zadel.
Het klinkt de meeste misschien in de oren van "daar heb je hem weer" maar ik zal het uitleggen.
Als je paard pijn heeft door het zadel met gewoon rijden dan zal hij of zij dat nog meer hebben met springen.
Het niet willen springen kan dus ook zijn wegspringen om pijn te voorkomen.
Voor je paard staat springen mogelijk gelijk aan pijn!

Let op: ik zeg niet dát het zo is maar het zou wel zo kunnen zijn.
Laat je je zadel met regelmaat controleren dan weet je zeker dat je zadel geen probleem is en kan je verder rijtechnisch gaan kijken.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:38

Goede tips hierboven, nog eentje dan....
Blijven zitten tot aan de sprong, dan pas de verlichte zit. Dan ben je ook echt naar de sprong toe aan het rijden... Succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:55

Kijk ook eens kritisch naar de manier waarop je zelf naar de hindernis rijdt.

Sluit je paard tijdens het aanrijden op tussen twee benen, houdt het paard bij je maar vergeet niet enkele passen voor de sprong je paard toch mee te geven met je hand. Als je namelijk te laat voor de sprong nog een ophouding maakt of nog te hardhandig in blijft houden aan de teugel begrens je zelf ongemerkt je paard op zo´n manier dat deze een uitweg gaat zoeken.

Niet té lang vasthouden, omdat je gevoel zegt dat hij er anders langs zal gaan want dat kan ook averechts werken.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:47

Ja, en nog iets,

Ook zélf over de hindernis heen willen, als je zelf al gaat twijfelen van... zou hij er wel of niet overheen gaan..? Dan gaat hij dus niet over de hindernis heen, omdat je zelf al terughoudend rijdt.

Als je naar de hindernis toe rijdt, voor jezelf tellen: 1, 2, 3! En bij 3 dus nog even extra aansporen!

Heb je trouwens al een beetje kunnen oefenen???

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:50

Goed opsluiten met je been en teugels. Ga goed zelfverzekerd richting de sprong en vergeet niet mee te geven met je hand.

mennietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:58

DeniseES schreef:
Heb je trouwens al een beetje kunnen oefenen???

ja ik heb al aardig wat geoefend en het gaat al steeds beter , ik probeer alle tips te gebruiken !!
En met dat zadel ik zal er nog eens naar laten kijken maar volgens mij ligt het daar niet aan , ik heb het zadel toen ik het kocht op maat laten maken daarna is er ook nog een paar keer naar gekeken en naar mijn idee ligt het nu nog steeds gewoon goed, maar je weet nooit het is nu alweer een tijdje geleden.
Dus hartstikke bedankt voor deze tip ik had er zelf nooit echt aan gedacht en misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan !!

allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties , Knipoog

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:11

ik heb niet alles gelezen... Maar recht aansturen en opsluiten met je benen en niet meer sturen met je teugels vlak voor de hindernis want dan snapt die het ook niet.

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:59

aniekje schreef:
ik heb niet alles gelezen... Maar recht aansturen en opsluiten met je benen en niet meer sturen met je teugels vlak voor de hindernis want dan snapt die het ook niet.

zo doe ik het ook altijd als die van mij weigert Knipoog of als het echt niet lukt dan laat ik twee mensen aan de zijkant staan zodat ze er in ieder geval daar niet meer langs kan Tong uitsteken

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:10

Gewoon heel goed opsluiten ,teugels op maat en gelijk houden.

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:11

Ik denk dat het een instructise je het beste kan helpen omdat deze gelijk ter plekke aanwijzingen kan geven. Het is dus belangrijk om je pony goed onder controle te hebben dus goed opgesloten tussen je benen en handen (teugels) rijden naar de hindernis.

girl_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 06:50

ik heb ook hetzelfde probleem, mijn verzorgpony die gaat er ook meestal langs en als je er balken langs zet en je rijd er rustig in stap op af in een rechte lijn dan gaat ze langs de balken en als er iemand staat dan beukt ze die gewoon om. ik houd mijn benen er aan en mijn teugels strak als ik een meter voor de hindernis ben dan doe ik ze iets losser. ik ben soms ook best zenuachtig dus ik kan mijn pony niet echt de schuld geven! ik heb niet echt springles alleen dressuurles van een jurylid die ik goed ken. heeft iemand nog tips

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:19

paard heeft duidelijk nog niet genoeg vertrouwen in jou of in een sprong!

begin met een kruisje met een drafbalk ervoor.. rij hem rustig in draf op de hindernis af en hou hem rond! kijk over het midden van de hindernis, ontspan je hand en kuiten eraan houden.. zo krijgt het paard vertrouwen in de hindernis die je langzaam op kan bouwen

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:25

Je kan proberen in stap op de hindernis af te gaan, en als je er dan bijna bent gaan aandraven en er over heen. dan heb je al minder kans dat ie er langs gaat Knipoog