Alle problemen op een rijtje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Alle problemen op een rijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:17

Als ik Hektor op de volte zet in stap, loopt hij eerst heletijd als een plank door de volte, uiteindelijk krijg ik hem er dan wel door, maar wanneer ik dan ga draven valt hij weer helemaal naar binnen. Hij maakt dan echt hele kleine voltes, en ik krijg hem dan weer moeilijk op de grote volte. Hij loopt de heletijd als ik rij sterretjes te kijken. Ik heb geprobeerd om met buitenteugel, buitenteugel, buitenteugel, binnenteugel buitenteugel tegelijk, hem een beetje naar beneden te krijgen, maar dan zet hij juist

zijn kop er op, en maakt hij zich sterk. Hij is wel gewoon voorwaarts, maar hij maakt zich dan zo sterk dat ik niks meer te zeggen heb. Als ik dan wat langere teugel geef, dan ontspant hij zijn hoofd , en komt hij wat lager met zijn hoofd, maar loopt hij nog steeds sterren te kijken.

Wanneer ik afwend, of op de binnenhoefslag rij, heb ik echt een zwieberpony'tje onder me. Hij kan niet rechtrichten.

Als ik de teugels van Hektor lang heb, dan struikelt hij ook steeds. Hij is dus erg aanhankelijk op de teugels, en wanneer hij die steun niet heeft, struikeld hij.

Dan hebben we nog de linker galop. Hij kan absoluut de linker galop niet. We lopen er al zo lang mee te kloten, hij doet het gewoon niet. De enige manier om hem afentoe in de linkergalop te krijgen, is met een klein sprongetje, maar dan nog doet hij het vaak niet. Ik heb al geprobeerd om hem naar buiten te laten kijken, en dan aan te springen, het werkt allemaal niet. Ik heb een beetje het idee dat wanneer de voltes goed zijn, hij nagevelijk is, dat de goede galop wel komt..

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben. Aan berichten zoals 'ga les nemen' heb ik niks, want ik ben er mee bezig maar ik wil niet maar wat aanklooien.

Yinka

Re: Alle problemen op een rijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:29

Ik denk dat je hem eerst voorwaarst moet rijden. Flink door laten lopen. Gewoon losse teugel houden, als hij struikeld gewoon naar voren rijden.
Als je een wending maakt draai dan met je hele lichaam mee en kijk ook mee! Als hij gaat hangen op je hand, kleine ophoudingen maken met je hand en dan weer ontspannen.
Op de volte je goed je buitenteugel erbij houden, je binnenteugel moet je juist iets van de hals af houden en kleine kneepjes geven. Zo vraag je hem te buigen. Oefen dit eerst in stap en eventueel met wat kleinere voltes. Als hij naar binnen valt goed met je binnen been drijven en eventueel aan tikken met je zweep.
Als je paard soepel loopt op de volte, kan je het beste ook aan springen op de volte. Zo hebben ze de goede stelling.

Succes Lachen

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:03

Bedankt! Ik ga het proberen Lachen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:16

heeft hij geen fysiek probleem?
zijn rug wegdrukken, niet willen nageven, moeite met buigen, moeite met de juiste galop..

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 18:20

paardfysio schreef:
zijn rug wegdrukken, niet willen nageven, moeite met buigen, moeite met de juiste galop..

Zover ik weet niet. Maar ik denk er wel over om iemand te laten komen, om te laten kijken of er wat is, en wat er aan gedaan kan worden..

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:45

paardfysio schreef:

ik dacht idd ook aan fysieke problemen met vermoeden richting hals-rug mogelijk door zadel.
Dit zijn overduidelijke tekenen van pijn veelal veroorzaakt door zadels.

Een check van je zadel kan nooit kwaad. Als blijkt dat je zadel prima is is dat mooi, als het niet past weet je dat ook en kan je de oorzaak aanpakken.

succes!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:00

paardfysio schreef:

Ik denk het ook Knipoog

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:32

ik zie dat Hektor een 18 jarige fjord is.

Hoe lang heb je hem al.

Als je hem nog niet te lang hebt dan is het ergens normaal dat hij zo loopt. Mss is hij voordien nooit getraind geweest om netjes te lopen of dressuurmatig te gaan lopen. Veelal rekreatieruiters die kijken niet in welke galop het paardje gaat of als ie recht loopt.

Ik zou idd hem eens laten checken door zijn leeftijd kan hij wel last hebben van zijn rug door mss jarenlang scheef te hebben gelopen.

Dit is door correcte training zelfs op deze leeftijd goed te krijgen, tenminste zo goed als mogelijk. Maar dit zal bloed tranen, zweet en vooral kennis van longeren en dressuurrijden.

Ik zou dus eerst starten met longeren, met bijzetteugels als buitenteugel die op voorwaarts neerwaarts staat en de binnenteugel (longetouw)in een driehoek verbinden. Steek de longe door het bit van buiten naar binnen en klik de touw vast aan de longeersingle. Als je paardje naar binnen valt moet je drijven en kneden aan de binnenteugel. Door het drijven gaat je paardje de cirkel groter gaan maken en je bijzet die de buitenteugel is zal je paard op de cirkel houden en het kneden aan de binnenteugel vraagt de stelling, als je stelling vraagt dan gaat de buitentteugel die je bijzet is meer druk gaat krijgen en zo word je paard gestimuleerd om achterhand zo goed als mogelijk te gaan gebruiken en blijft ook makkelijker op de cirkel.

Ik hoop dat je dit begrijpt, tis wel meoilijk te verstaan als je het niet kunt voorstellen.

bij het rijden zijn de beenhulpen en correcte teugelvoering nodig. Het is soms beter van ook eerst stelling te vragen voor dat je een ophouding geeft. Open die binnenteugel en kneed eraan dit moet gepaard gaan met ophouden op je buitenteugel en vooral uw binnenbeen en de binnenzitbeenknobbel. Neem vooral je tijd en zorg mss toch om les te kunnen nemen.

Het feit dat hij struikelt komt doordat hij niet is rechtgericht en niet op eigen benen loopt.Mss heeft hij ook niet zoveel conditie. Ik heb dit ook gehad bij één van mijn paarden, als ze wakker zijn dan gaan ze hun benen toch voldoende gaan opheffen. Zwieberponny'tje heb je ook doordat hij niet op eigen benen loopt.

De linkergalop is moeilijk voor hem omdat hij een rechtsgebogen paard is in het lichaam en linksgebogen in de hals. Zolang hij niet goed genoeg op eigen benen loopt zal hij het daar moeilijk mee hebben. Daarbij komt nog eens dat rechtrichten belangrijk is en met de tijd zal dit ook beter gaan. Om toch een linkergalop aan de longe of als je ermee rijdt te verkrijgen dan vraag je idd beter buitenstelling en je eigen gewicht ook naar buiten dus op je buitezitbeenknobbel gaan zitten. Zo komt de belasting op de buitenkant waardoor hij het moeilijk zal vinden om dus voor de linkergalop van daar dan rechts te gaan aanspringen en dus wel links zal gaan aanspringen. Goed belonen wanneer hij ook maar een paar passen heeft links gegaloppeerd. Dit duurt lang eer je dit goed krijgt en bij de enen langer dan bij de andere. Als op linkerhand longeerd en oefend op het aanspringen dan is het beter dat je niet de driehoeksteugel gebruik voor de linkerhand. Omdat die driehoeksteugel te veel binnenstelling vraagt en dus terug moeilijker gaat worden om op zijn linkerhand goed te kunnen aan springen. HAngt die driehoeksteugel dan gewoon aan het bit. De bijzet als buiteteugel mag er wel aanblijven. Voor draf zou ik de driehoeksteugel er wel aan laten op de linkerhand.

veel succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:33

denk dat je dier goed vast zit aan 1 kant, osteopaat of fysio wil misschien wel helpen

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:54

harnessmaker schreef:
paardfysio schreef:

ik dacht idd ook aan fysieke problemen met vermoeden richting hals-rug mogelijk door zadel.
Dit zijn overduidelijke tekenen van pijn veelal veroorzaakt door zadels.

Een check van je zadel kan nooit kwaad. Als blijkt dat je zadel prima is is dat mooi, als het niet past weet je dat ook en kan je de oorzaak aanpakken.

succes!

Het zadel is helemaal gecontroleerd, en zadelmaken enz bij geweest.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:58

Elsie1, Hektor is inderdaad 18, en staat al zijn hele leven bij ons. Hij is bijna alleen maar recreatief gereden, veel buitenritten, en afentoe in de bak. Ik rij er pas sindskort dressuurmatig op. Als ik hem aan de longe heb, krijg ik hem heel erg moeilijk in de galop, en op de linkerhand al helemaal niet.

Ik ga eens kijken naar een osteopaat, of fysio.. Maar als ik dit allemaal zo lees, gaat het wel even duren voordat ik hem beetje aan het lopen heb...

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:09

Hou hem eens in het oog als hij op de wei staat, galoppeert hij dan wel links of zelden tot nooit?
Als hij dan ook nooit links galopeerd -> DA, wws een probleem
Galopeert hij wel links is hij gewoon komedie aan het spelen ohz dus blijven vragen, als hij verkeerd aanspringt moet je er zeker op letten dat niet op je binnenteugel trekt tijdens het aanspringen; als hij tout court niet wil aanspringen neem je er maar eens een zweep bij, jij bent tenslotte de baas he

Over dat naar binnen vallen op die volte: ook weer doorvragen, vergeet die stelling, rij hem eerst naar buiten. Buitenhand openen - desnoods tot achter je poep MAAR direct toegeven bij het minste dat hij draait, je moet soms doorvragen, maar je het is enorm belangrijk dan onmiddellijk te belonen - en binnenbeen er goed aanhouden (desnoods klop je er maar eens in met je binnenbeen, maar hij MOET ervoor opzij). Pas als hij loopt waar jij wilt dat hij loopt, moet je maar weer aan die stelling gaan denken.

Met rechtrichten kan ik je niet helpen Lachen

Vergeet niet, beter eens goed doorvragen en reactie krijgen dan een hele tijd proberen en niets bereiken, dat is niet leuk voor jou en ook niet voor Hector

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:30

Hij galopeerd als je buitenritten maakt wel eens aan in de linkergalop, en op de wei weet ik wel dat hij galopeerd op de linkerhand, maar ik weet niet of hij dan in de goede galop zit..
Ik zal er eens op letten.

Ik merk wel dat jullie allemaal ong het zelfde zeggen, ik ga het eens proberen.

Dat van de osteopaat, ik had er net met mijn moeder over, ze zei dat ze dat niet wilde betalen.. Scheve mond Dus ik kijk eerst maar even of al de oefeningen werken..

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:14

ik denk idd dat het een probleem fysiek is of het zou kunnen als ie een langere tijd al zo loopt dat hij z'n spieren gewoon zo getraint zijn..

probeer hem zo veel mogelijk op eigen benen te laten lopen..(dus niet laten hangen in de teugel..)
verder veel oefeningen om hem lenig te maken (begin met grote voltes en maak ze niet te klein.. voor een paard waar de spieren verkeerd getraind van zijn kan dit al snel erg zwaar worden en als je ze dan te klein maak of te veel in 1 keer kan het blessure opleveren..)
en misschien 1 keer per week met pessoa tuigje longeren wat er goed voor de ontspanning is..
probeer dan wel iemand te laten helpen die er ervaring mee heeft in het begin is dat altijd even puzzelen..

Verder is het misschien de moeite waard om op internet in de gaten te houden of er ergens leerling fsiotherapeuten of accupenturisten zich nog aanbieden heb ik toen ook gehad en die doen het vaak tegen een lagere prijs..

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 19:32

Wat is een normale prijs dan voor Fysio, accupenturisten, en osteopaten?

Ik ga het zeker even in de gaten houden!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 07:52

zit er al verandering in de situatie? Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:01

zo snel? dat kan toch haast niet?

sjaaaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:18

Citaat:
Als ik Hektor op de volte zet in stap, loopt hij eerst heletijd als een plank door de volte, uiteindelijk krijg ik hem er dan wel door, maar wanneer ik dan ga draven valt hij weer helemaal naar binnen. Hij maakt dan echt hele kleine voltes, en ik krijg hem dan weer moeilijk op de grote volte.

eeen aantal tips, k weet niet of jeer wat aan hebt:

Probeer ook in je rechtuit rijden af en toe je paard een stukje te laten wijken voor je binnenbeen. Hij leert dan dat hij opzij moet gaan als jij je binnenbeen aandrukt.
Probeer dat dan ook op de volte als hij het goed beheerst op een rechte lijn.

Wat ik een keer heb geleerd, is dat als je paard naar binnen valt en hij reageert niet goed op je binnenbeen, is expres op het verkeerde been lichtrijden, en dan elke keer been geven als je gaat zitten. Dat schijnt te helpen, want dan druk je op precies het goeie moment je been aan als hij met zijn achterbeen eronder komt.

Veel oefenen, veel longeren, je zou met een halsverlenger proberen te kunnen rijden, maar ik weet niet of je tegen het gebruik ben van speciale hulpmiddelen.