Longeren met touwtjes, hoe meer oprichting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Longeren met touwtjes, hoe meer oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 15:24

Omdat ik een tijdje niet echt heb kunnen rijden vanwege problemen met mok was mijn pony wat moeilijker geworden met nageven. Met rijden heb ik het rustig weer wat opgebouwd, maar wilde hem wat meer traienen met longeren. Ik heb hem dus gelongeerd met touwtjes, eerst tussen de voorbenen, daarna iets aan de zijkant. Als ik hem te hoog vastzet dan gaat hij in verzet (ik heb hem niet te kort, eerder wat lang) Maar als ik hem korter zet dan gaat hij achter de teugel lopen. Ik wil hem juist rond, net voor de loodlijn of erop hebben omdat hij van zichzelf al het liefst heel laag en diep loopt. Zonder dat hij zijn onderhals op kan zetten. Hoe doen jullie dat? Ik heb dus het touwtje via een hoge ring aan de zijkanten, via de bitringen naar de singel terug lopen... Tot halverwege zijn romp blijft hij mooi aanleuning houden, daarboven dan gaat hij proberen de onderhals er op te zetten (en die wil ik juist niet trainen Schijnheilig )

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:35

Als ik denk aan oprichting met longeren krijg ik altijd van die waanbeelden voor me van die mensen die hun paard hoog bovenin getrokken hebben zonder enig ruggebruik en erbij staan te kwijlen omdat 'ie zo goed loopt' . Ik longeer eigenlijk alleen maar vrij laag. Oprichten komt onder het zadel wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:41

In plaats van je paard op een laag punt bij te zetten, kun je dat iets hoger doen, maar dan met iets meer vrijheid. Op die manier kan hij op de uitnodiging ingaan om zich wat meer op te richten. Je moet wel oppassen niet een soort 'opzetteugel' te gaan creeren.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:11

Ik begin altijd eerst laag en wanneer hij lekker los is zet ik de touwtjes wat hoger vast, niet ineens op de hoogst ring maar langzaamaan hoger.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:35

Steef schreef:
Als ik denk aan oprichting met longeren krijg ik altijd van die waanbeelden voor me van die mensen die hun paard hoog bovenin getrokken hebben zonder enig ruggebruik en erbij staan te kwijlen omdat 'ie zo goed loopt' . Ik longeer eigenlijk alleen maar vrij laag. Oprichten komt onder het zadel wel.


Ik had het niet beter kunnen zeggen...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 21:40

Het probleem met hem is dat hij vaak zijn hals mooi buigt, maar dan zijn hele hals. Hij vind het moeilijk om na te geven boven in de hals. Ik dwng dus ook niets af en een opzetteugel zou juist de onderhals erop zetten... Ik wil hem dus wel rond en ontspannen houden, maar gewoon iets meer bijgezet. Met rijden wordt hij al wel makkelijker. Hij geeft eerder na op een stille weerstandbiedende hand terwijl je eerst dan juist verzet opriep. Hij wordt dus niet in de houding gedwongen, maar heb nu het idee dat ik hem te lang en vrij laat om echt te trainen. Maar misschien heb ik het fout?... In elk geval weet ik dat het belangrijker is dat hij voorwarst door blijft lopen, dan dat ik hem korter neem.
Met rijden had ik hem trouwens ook veel te lang. Mensen zeiden dat hij uit elkaar liep en dat ik hem van voor meer op moest sluiten. Vandaar deze vraag met longeren...