doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

netam12

doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 21:18

Hallo, ik had een vraagje mijn probleem is dat ik op mijn paard echt niet kan doorzitten.
Als ze heel rustig gaat(zachtjes draven) ) dan lukt het wel ,maar dan wil ik steeds iets meer voorwaarts rijden dan kan ik niet meer doorzitten en ga ik af en toe smokkelen .

Heeft er iemand tips hoe ik toch kan leren door zitten?

Mistie

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:20

Een keer zonder beugels gaan rijden Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:22

Jaa , zonder zadel of zonder beugels en gewoon hard erop trainen

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:27

ik herken het probleem
ik rij nu m2 en heb er in de proeven nog wel eens last van
ben er maar 1 keer op afgestraft
ik heb het meestal met de midden of uitgestrekte draf

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:32

Zorg dat je paard goed ontspannen is. Als ze goed ontspannen zijn dan beweegt de rug beter mee en kun je ook veel beter doorzitten.
Laat iemand anders eens je paard longeren, haal de teugels er even vanaf, en dan ga je er eens een half uurtje op zitten. Zitlesje. Dat werkt altijd erg goed. Je hoeft dan verder niet op je paard te letten, alleen op je zit. Probeer ook een paar rondjes met je ogen dicht.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 10:08

Bedankt voor de reactie's , zal het inderdaad eens proberen zonder beugels te gaan rijden.
Zonder zal kan ik wel blijven zitten in de draf maar in het zadel niet Lachen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:44

Je zit nog niet onafhankelijk genoeg. oefenen, oefenen en oefenen en vooral niet in de teugels gaan hangen als je het niet kan uitzitten.. Druk je kruis goed en maar pas op dat je geen holle rug krijgt, ook niet gaan knijpen met je benen. Neem eens een paar keer zitles zodat je aan je onafhankelijke zit gaat/ kan werken.

Imke1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:49

hey
ik had hat zelfde probleem,ik reed op het welsje van mijn zus maar die is ingeslapen een paar ween geleden door een ongeluk ik heb uren lopen janken.
nu kan ik niet meer paardrijden ik ben druk op zoek naar een nieuw paardje.
maar toen ik nog kon rijden had ik het zelfde probleem.
als ik een nieuw paardje heb za ik het ook eens gaan proberen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 01:22

ikz eg altijd..... denk dat je beschuit hebt zitten in je achterzak en dat je er paneermeel van moet maken... leun iets naar achteren en beweeg ej onderlichaam/je bekken mee... inderdaad een lesje zonder beugels is goed voor je!!! maar heo verder jenaar achter zit hoe makkelijker is... probeer je te concentreren op de bewegingen van je paard..
suc-6!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:12

Ik heb hetzelfde probleem. Zodra ik zonder zadel rijd heb ik NERGENS meer last van en blijf ik plakken aan de rug. Met zadel krijg ik het gewoon niet voor mekaar om me goed te ontpannen. Ik volg dit toppic ook nog wel even Knipoog

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:50

Ik zal donderdag eens zonder beugels rijden ben benieuwd Lachen zal het laten weten hoe het gegaan was.

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:58

Ik heb leren rijden op een shetlander.
waar we zelf alleen een hoofdstel bij hadden,.
Daar heb ik 2 jaar 5 dagen in de week opgereden.
men zit is er zeker veel beter op geworden.
Dus ik raad ej aan,
1 dag in de week zonder zadel rijden Knipoog
suc6

ceasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:23

Zonder beugels gaan rijden helpt wel had er ook wle problemen mee Tong uitsteken

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 07:44

kiss_lotte schreef:
Ik heb leren rijden op een shetlander.
waar we zelf alleen een hoofdstel bij hadden,.
Daar heb ik 2 jaar 5 dagen in de week opgereden.
men zit is er zeker veel beter op geworden.
Dus ik raad ej aan,
1 dag in de week zonder zadel rijden Knipoog
suc6

Dat is het zonder zadel blijf ik wel aardig goed zitten maar als ik gewoon moet gaan zitten met mijn beugels in, dan hobbel ik alle kanten uit of probeer ik te smokkelen Clown

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:10

Het is wel een beetje stom, maar wat ik ooit eens een keer moest doen was beugels uit en ogen dicht. Natuurlijk wel aan de longe, maar zonder longe was het ook wel te doen. Op deze manier moet je volledig op je gevoel en balans vertrouwen. Doorzitten leer je niet zo maar in 1 keer. Je moet echt leren jezelf te ontspannen.

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:49

Aan de longeerlijn heel erg oefenen, zodat je niet op je paard hoeft te letten, maar echt alleen op je zit

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:03

Eerst de bewegingen van je paard goed leren voelen door iemand er naast te laten lopen (over de hoefslag), jij moet dan je ogen dicht doen en de bewegingen van je paard voelen. Begin met stappen en bouw het langzaam op.
Een andere oefening die je kunt doen is zonder zadel op je pony gaan zitten. Weer met ogen dicht, een ander het paard laten lijden die veel (scherpe) bochten maakt.
En probeer ook zonder beugels te rijden.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:01

Zonder zadel of zonder beugels heeft bij mij altijd het beste gewerkt.. Is wel even spierpijn kweken.. Hoop voor je dat het gaat lukken!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:44

ik heb het zelfde probleem als ik zonder beugels en teugels rij lukt het me. maar dan krijg ik de beugels en dan gaat het weer, ik stuiter niet heel erg, maar ik schuif te veel in mijn zadel.

ik doe idd ook aan zitlessen, (pap longeert me dan) mijn pony is erg braaf, miss te braaf hij moet meer door lopen. als hij ook rustig loopt is alles goed. maar dan wil ik hem vlotter dan vliegt z'n kop omhoog.. (ontspannings probleem dus)
maar ik blijf oefenen, dus dat moet jij ook doen.
soms raak ik zo geirriteerd om dat ik zo vaak oefen en het me nog niet lukt dat ik te wild word, dan word ik weer geirriteerd van dat ik mezelf niet onder controle kan houden. en dan ga ik janken van woede (soms!!)!
het helpt wel.. Nagelbijten / Gniffelen

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:15

een tip: ontspan je zelf!!!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:22

Ik heb er ook wel eens last van gehad. Maar het scheelt zowiezo stukken als je paartd lekker los is en al heeft warm gelopen. Dat is hij veel makkelijker in de rug te rijden.

En oefenen, oefenen, oefenen. Wel over langere periode. Gewoon even elke keer 5-10 minuten als je aan het rijden bent. Lachen

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 06:52

Ik heb vandaag geprobeert zonder beugels te rijden dan ga ik juis klemmen aan het zadel zodat ik er niet afwip.
Toen zij iemand op stal doe je beugels gewoon in en kijk maar om je heen denk aan dingen of ga gewoon tegen ons praten.
Ulona:liet toen gelijk helemaal los in de rug en liep ontspannen ik kon toen wel goed blijven zitten Lachen.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:23

Zonder beugels of zonder zadel kan ik je het beste aanraden. Heb ongeveer een jaar zonder zadel op mijn vroegere verzorgpony gereden (nou,ja.. Ik reed natuurlijk wel met zadel, maar meestal zonder). Mijn zit is nu geweldig en kan goed blijven doorzitten Lachen

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:28

Mijn tip is ook zonder beugels of iemand laten longeren en dan kan je helemaal op je zit concentreren.. toen ik een wedstrijd reed voor L2 heb ik ook veel moeten oefenen maar het is me nu ook gelukt en ik rijd nu M2 ik ben bij de L2 helemaal afgekraakt vanwege doorzitten toen heb ik veel zonder beugels gereden en nu rijd ik M2 Haha! Haha! Haha!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:29

Heb hier ook problemen mee, vooral omdat mn pony spant want ze denkt dat ze dan aan moet galloperen. Probeer echt op je kont te gaan zitten (krijg ik altijd als tip Schijnheilig Ja ) en meestal heb ik het goed gedaan als k de volgende dag spierpijn in mn bovenbenen heb. Weet niet of dat goeie tip is?

Wat al vaker is gezegd, en ook echt helpt is beugels los en heeeel veel oefenen.