Groot verschil M1 en M2?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Groot verschil M1 en M2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 10:23

Omdat ik sinds een tijdje M1 rijd en het wel goed gaat met de winstpunten, zit ik eens in het dressuurboekje te kijken naar de M2. Hoe moet ik mijn paard rijden en wat moeten we kunnen om lekker de M2 in te gaan?

Het valt me op dat er zo'n groot verschil zit tussen M1 en M2. In de M1 zijn de meeste oefeningen in "arbeidsgangen", terwijl de meeste oefeningen in de M2 in verzamelde gangen zijn.

De volgende verschillen vielen mij op (de verschillen tot de voorgaande klasse heb ik hier aangegeven):

M1-dressuur
- Schouderbinnenwaarts
- Wending om de achterhand
- Halthouden, exact aantal seconden stilstaan
- Achterwaarts, exact aantal passen
- Volte tien meter in galop
- Flauwe contragalop
- Uitgestrekte stap

M2-dressuur
- Minder-progressieve overgangen
- Travers
- Uitgestrekte draf
- Verzamelde draf
- Verzamelde stap
- Verzamelde galop
- Gebroken lijn in contragalop
- Grote volte in contragalop
- Slangenvolte met drie bogen in verzamelde galop-contragalop-verzamelde galop
- Overgang van verzamelde stap naar verzamelde galop
- Overgang van verzamelde galop naar arbeidsstap
- Eenvoudige galopwisseling middels enkele drafpassen

Ik vond de verschillen tussen de B, L1, L2 en M1 niet dusdanig groot dat we er problemen mee kregen. Hoe zit dat met de overgang M1 en M2? Zijn er mensen die dit als erg moeilijk ervaren hebben of valt het in de praktijk dik mee?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:26

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb, maar ik hoor wel vaak dat mensen in de M2 blijven steken. Ook schijnt de M2 technisch moeilijker te zijn dan de Z1

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:59

Ik kan er nu niet veel meer over zeggen. Heb zelf de overgang meegemaakt met de oude proeven.
Toen vond ik de overgang wel meevallen. Zo heb ik over de M1 wel 8 wedstrijden gedaan en de M2 was ik in 1 weekje Almelo (7 proeven) door.
Maar ja, toen zat travers e.d. ook al in de M1 en waren de contragalop oefeningen al veel scherper.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:07

De M2 is eigenlijk heel erg te vergelijken met de Z1, terwijl de M1 meer lijkt op de L2. De overgangen tussen alle klassen zijn niet allemaal even groot of klein, maar het is ook heel moeilijk om te proeven zo te schrijven dat de overgangen overal precies hetzelfde zijn. Al zijn er zeker een aantal proeven waar imo hele onlogische lijne/figuren inzitten, maar dat is weer een ander onderwerp.

Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit hoe groot de overgang is, dan moet je maar even wat langer thuis doortrainen ofzo.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 14:04

Ik vind dat er zo veel verschil zit tussen de proeven onderling, sommige moeilijke onderdelen zitten in de ene proef wel en in de andere niet. Je kan het dus een beetje uitzoeken als je zou willen, de ene proef wel starten en de andere niet, maar ja uiteindelijk heb je alleen jezelf er mee. Ik denk dus dat het in grote lijnen wel meevalt en dat de overgang van M2 naar Z1 best een grote is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 14:32

Wat je nu in het M2 aan oefeningen tegenkomt, zat in het oude boekje al in M1. Het grote verschil zit m niet zo in de oefeningen maar meer in de manier waarop je je paard moet laten zien. Verzameling is toch wel iets wat echt verwacht wordt en dus ook de bijbehorende gedragenheid etc. en dan ook graag in de zijgangen en overgangen *LOL*.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 16:59

Ik weet het. Maar het viel mij op dat veel dingen van de ene op de andere klasse nogal geleidelijk overgaan. Neem nou het wijken in de L. In de L1 moet je vijf meter wijken en in de L2 de "gewone" halve zijde.
Zo ook met middendraf en middengalop. In de ene klasse nemen ze genoegen met enkele passen en de klasse hoger moet je een gehele zijde.

Nou zou je kunnen verwachten dat ze in de M1 bijvoorbeeld verzamelde stap voor de keertwending zouden kunnen vragen "ter voorbereiding" op de M2. Dat is echter niet het geval. Er wordt in de M1 niet bewust om een verzamelde gang gevraagd terwijl de M2-proef voornamelijk uit verzamelde gangen bestaat.
Die overgang is naar mijn idee groter dan de andere overgangen tussen verschillende klassen.

Net als wat Jura zegt, lijkt me de overgang M1-M2 groter dan de overgang M2-Z1.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 20:34

Inderdaad de overgang M1 - M2 is echt groter dan de overgang M2 - Z1. Dat is wat ik van iedereen hoor Kitty. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Maar een goede vriendin van mij wel. Als er iets mis gaat word dat ook meer "afgestraft". Krijg je daar in de M1 een 5 voor, dan is dat in de M2 meteen een 4 of 3.
Na een tijdje is zij toen ook over gegaan omdat die overgang qua oefeningen Z1 niet zo groot meer was.

Fuurtje

Berichten: 52
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 14:53

ik vond de M2 verschrikkelijk zwaar omdat er echt op word gelet of je wel of niet over kan naar de Z. en moet je de oefeningen echt beheersen wil je punten scoren. maar ik heb het nu gehaald en ik moet zeggen ik heb er wel veel van geleerd dus veel succes en plezier en het lukt je vast wel en dan valt het heel erg mee Pling

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:23

Ik vind de M2 persoonlijk wel een rotklasse. In de M1 heb ik verdienstelijke punten gescoord. Thuis is hij zeker Z1 klaar, maar op wedstrijd wil het net niet lukken in de M2. Nou rijd ik erg weinig wedstrijden. Ik heb een jaar niet gestart toen ik de M1 door was (want hij was pas 5, heb het even rustig aan gedaan) en toen weer begonnen. de eerste keer was het concours op zichzelf al weer erg interessant voor hem, dus ik had er beter aan gedaan die keer nog M1 te starten. In Almelo heb ik vervolgens vd 7 proeven 5 x 154 punten gereden Schijnheilig . De oefeningen beheerst hij wel, maar het is zo wisselend wat jury's willen zien. De een wil inderdaad de verzameling van een Z paard zien en zet dat met koeieletters op je protocol. Vervolgens doe je dat en wil die jury net weer niet zoveel verzameling zien. Het is precies tussen de wal en het schip heb ik het gevoel. Als je dan wekelijks op concours gaat kom je er vanzelf wel doorheen, maar ik heb nu alweer 3,5 maand geen wedstrijd gereden. Ik denk dus dat het bij mijn paard ook wel handig is als er wat meer regelmaat in komt. Hij is nog jong en heeft weinig wedstrijdervaring, omdat ik er vaak wel snel doorheen kwam en weinig startte. Dus elke keer is het weer een beleving voor hem en kom je nog teveel spanning tegen.....maar ja, ik heb niet zo'n plezier in wedstrijden, ik ga er niet bepaald juichend naartoe. Knipoog

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

ik ben net over

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:24

ik ben net over naar de m2 in het begin gaat het niet zo makelijk maar dat is normaal travers is wel heel moelijk maar als je dat kan niet mijn zus rijd z1 en zegt als je een pervekte proefrijd heb je een wedstrijd ibo

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:54

Nou, ik weet niet of het normaal is dat het in het begin moeilijk is, dat heb ik tot nu toe niet gehad. Alleen in de L even, omdat hij toen nog maar 3 was en nog nooit op vreemd terrein was geweest. Als je thuis een klasse verder bent in je training dan je start, zou het soepel moeten gaan.
Maar wat ik al zei....ik zou regelmatiger wedstrijden moeten rijden met die van mij. Ik vind het verrassend, ik heb altijd makkelijk punten gereden en nou steeds net-niet. En met Nimber weet ik dat het ook zo is. Ach...iedereen komt op een gegeven moment op een lastig punt terrecht. Feit is dat er geen peil op te trekken is. Mensen die het in de M2 zwaar hebben gehad en superpunten in het Z rijden en andersom ook...super in de M2 en bagger in het Z.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 17:18

Ik vond persoonlijk de overgang van de L2 naar de M1 ook al behoorlijk: ineens contragalop, volte galop 10 meter, schouderbinnenwaarts, uitgestrekte stap, wending om de achterhand, bij x aangalopperen etc…Maar ja het ligt misschien ook aan wat je paard lastig vindt en wat niet: verzameling is voor ons geen probleem en verruiming in draf en galop ook niet zo…maar die stap! Middenstap was al een crime, laat staan uitgestrekte stap! En ja die keertwending, als die er eenmaal maar goed inzit kan je m ook wel 180 graden nemen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:15

Ik vodn van de L naar de M1 en grotere stap dan van de M1 naar de M2.
Het is wel een beetje gokken wat de jury wil zien.
reed ik in de M1 veel 7-ens voor de SB nu zijn dat soms 4-en en soms 7-ens heel wisselend zie ook het topic op WD sb over 3 of 4 sporen.

Het galop gedeelte vind ik erg leuk in de M2 vergeleken met de M1 verder stelt die verzameling geen bal voor ik rijd 'm 1 tandje lager dan de arbeidsdraf want als ik echt ga verzamelen zoals ik thuis in de training bezig ben dan is het weer teveel.

gewoon starten hoor ik zag er ook tegen op en was meteen 1ste met een wp terwijl ik in de M1 toch even over die eerste wp heb gedaan.

Op dit moment zitten we in een dip zosnel als de eerste 4 puntjes kwamen zolang laat de 5de op zich wachten.
Ik wil te graag geloof ik Lachen

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 23:18

Ik denk wel dat de overgang van de M1 naar de M2 groter is dan die van de L1 naar de L2 n,vooral doordat er meer verzameling wordt gevraagd zoals je al zei. Maar mijn ervaring is dat er in de M2 nog niet zo heel erg gelet wordt op de verzameling,het lijkt dus een grotere overgang dan het is. Mijn eerste M2 proef heb ik volgens mij geen pas echte verzameling laten zien,wel veel verschil in de overgang terug,maar nog geen echt grotere verzameling,en ik reed gelijk een winstpunt!
Ik denk dat je door de nieuwe M-proeven wel beter bent voorbereid op de Z,ik geloof dat die overgang eerst veel groter was (M2-Z1).