Middendraf zonder te versnellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Middendraf zonder te versnellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 12:17

Tja een moeilijke, voor mij dan. Haha! Hoe rij je een goede middendraf zonder al te veel te versnellen. Hebben jullie hier goede oefeningen voor.


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:31

Veel tempowisselingen rijden om het paard sterker in z'n achterhand te krijgen, en om hem lekker aan het been te krijgen. De middendraf moet immers vanuit de achterhand komen. Om een mooie midden/uitgestrekte draf te kunnen rijden, moet het paard rijtechnisch lekker lopen. De basis moet dus voor elkaar zijn.

Verder de middendraf zelf. Lekker rijden, en het paard moet eerst lekker los zijn, actief aan het been zijn, en z'n achterhand goed gebruiken. Dan rechtstellen, zwaarzitten, en elke pas (onzichtbaar) je kuit aanspannen (eerst links, dan rechts, links, enz... in maat van de pas).
Verder zwaar blijven zitten (ellebogen in gedachte naar beneden drukken) en aanleuning houden. De grootste fout die gemaakt wordt is dat de handen naar voren worden gedaan, er geen aanleuning meer is, en dat het paard gewoon begint te 'rennen'.
Succes!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:05

Ik heet dan wel geen Lisette maar toch bedankt voor de goede uitleg Carola,ik heb het ook wel eens dat ze alleen harder lopen en niet verruimen.
Volgende keer dus meer aanleuning,ik ga het proberen Haha!
Groetjes van Patricia

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 13:14

Bedankt voor je duidelijke uitleg!!! Barb verruimt wel maar gaat tevens sneller en is daarbij niet altijd makkelijk terug te krijgen. Ik ga eens goed oefenen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:18

Tip: het gaat een stuk makkelijker als het paard met "zijn kop naar beneden" blijft lopen...(pardon my french), als ie mooi rond blijft, komt die middendraf eigenlijk vanzelf, zegt mijn instructeur altijd.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:27

carola schreef:
Dan rechtstellen, zwaarzitten, en elke pas (onzichtbaar) je kuit aanspannen (eerst links, dan rechts, links, enz... in maat van de pas). Succes!


Met de rest ben ik het eens, hiermee niet. Ik geef een hulp voor de middendraf, en tot nader orde (dus tot ik iets anders vraag) blijft dat zo. Ik ga dus niet tactmatig drijven zoals je hier beschrijft maar geef een signaal hulp.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:04

Uh... ik vond m'n uitleg juist nogal warrig... maar jullie snappen het dus?
En Dees, inderdaad! Het is bij een middendraf extreem belangrijk dat een paard goed door z'n rug heen BLIJFT lopen, anders kan de kracht niet goed vanuit de achterhand komen, en kan een paard gewoon niet z'n passen verlengen. Heel erg logisch op zich.

Ja, Lielle, die manier ken ik ook. Over wat nou het beste is, zijn al heel wat discussies geweest. Ik vind het taktmatig drijven nooit goed, maar in middendraf juist wel. In een andere gang (arbeidsdraf, arbeidsstap, arbeidsgalop) vind ik taktmatig drijven heel verkeerd. Dan moet het gewoon zijn: "knopje aan, en die blijft aan tot nadere instructies"
Alleen hier (bij de middendraf dus) niet, omdat je door taktmatig drijven blijft werken aan een nog betere middendraf. Een paard wat nog niet zo ver gevorderd is dat ie een mooie middendraf kan laten zien met alleen een signaal-hulp, moet geholpen en ondersteund worden door het taktmatig drijven. En aangezien het hier gaat om een paard (en ruiter?) die de middendraf nog niet beheersen, denk ik dat het verstandiger is om taktmatig te drijven. De achterhand blijft dan gestimuleerd worden. Als je een signaal-hulp voor de middendraf aan een beginnende middendraf-ruiter zou leren, dan krijg je 'een schop, rennen, trekken, en dat is de middendraf'.
Ik ben het wel met je eens dat een middendraf bij een gevorderde ruiter alleen door een signaalhulp gegeven kan / zou moeten worden gegeven. Maar om mee te beginnen vind ik het veiliger om dat met taktmatig drijven te doen, en dan later (als het middendraf subliem gaat) steeds meer afbouwen tot een signaal-hulp (maar uiteraard wel met wakend been)

Pff... volg je het nog?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:10

volg het prima, pas het alleen zelf anders toe omdat ik mijn paard anders te lui aan het been vindt worden. En ik heb het nog niet zo voor elkaar dat ik idd gas-rennen-ho Haha! kan rijden maar daar werk ik wel naar toe. Moet wel zeggen dat mijn instructeur het heel belangrijk vindt. Ik werk aan de middendraf trouwens vooral door heel korte stukken te rijden van 2 a 3 passen juist om die reactie op je been te controleren. Het uitbouwen naar een diagonaal is dan de tweede fase, zeker met onze jonge paarden (4 en 5).

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:13

Ja, ik kan ook in jou theorie komen hoor. Ik denk ook dat het heel afhankelijk is van het paard. Als ik jou theorie op mijn paardje zal toepassen, dan wordt ie snel veel te heftig.
Ik werk het langzaam uit, en vang ook langzaam weer op.
Ook ik ben voorstander van een halve lange zijde, of een paar meter. Zeker niet altijd een diagonaal of een hele lange zijde.
Maar een paard dat actief is voor het been is ZEKER een vereiste, zoals ik ook al in mn eerste stukje schreef.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 15:21

Kijk hier ook eens
[RT] middendraf lukt niet
Net een vraag over veruimen geweest.

Verder geef ik ook nooit meer extra hulpen in de middendraf.
Ook niet toen ik het hem aanleerde.
Ik had dan hoogstens kans dat hij in galop aansprong. Lachen

Dit geld bij mij bij alles, ik blijf niet steeds drijven, je hebt anders niks meer over als er wel wat te drijven valt Lachen

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:08

Lisette vergeet niet dat je met een Andalusiƫr te maken hebt! Bij paarden met meer knie-actie dan gebruikelijk wil het soms langer duren voor ze de middendraf en ook de uitgestrekte gangen kunnen lopen. Het zijn voor deze paarden bewegingen die eigenlijk een beetje botsen met hun natuurlijke bewegingen. Wat ik vaak doe is galoperen en dan vanuit de galop doorgaan in de middendraf of proberen uit te strekken. Na de galop laat een paard (mits goed gereden...) namelijk zijn best mogelijke draf zien en kun je die nog iets verder doorrijden. Werkt bij ons prima!

bettie v hest

Berichten: 10
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:17

he liesje ik heb afgelopen maandag echt wel een geweldige middendraf gezien bij ons barbje was de boerenkool lekker

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 01:44

Lisette in het begin kan je misschien proberen om maar een paar passen verruiming te vragen, zoveel wegrijden als je ook weer gemakkelijk terug kan rijden. Dus enkele passen en weer terug. Verder helpt het als je het ritme zelf vasthoud door in jezelf mee te tellen (1, 2, 1, 2, 1, 2, enz)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 12:26

ik vind het er een beetje van afhangen hoe je paard is (flegmatiek of niet) en hoe ver hij is in de africhting.

Sjakie was altijd erg flegmatiek en hebben we in het begin gewoon laten rennen. Zodat hij wist: been = lopen. Toen hij wat beter voor het been werd zijn we hem in de middendraf wat losser gaan rijden.
Nu is hij zo ver dat hij mooi bij elkaar een middendraf kan lopen. Als voorbereiding op het M zijn we hem aan het leren om meer te verzamelen en nog verder terug te komen op het achterbeen.

Voor de middendraf doen we dit als volgt. Vanuit het arbeidstempo drijf ik hem wat meer naar voren en sluit hem aan de voorkant op. Hier door treedt het achterbeen niet verder onder zijn lijf maar wordt vlugger en actiever. Zijn kont zakt en de voorkant komt omhoog.

Dan pas is er ruimte om de schouder ver naar voren te plaatsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers