Achter de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 11:54

Vanmorgen tijdens de les zat ik op een Lippizanertje. Geweldig beestje en héél licht aan de teugel, MAARRRRR ik hoef de teugel maar iets aan te pakken en ze loopt vèr achter de teugel! Als ik de teugel los laat hangen blijft ze vaak zelfs zo lopen, en als ik haar wat meer probeer te laten strekken gaat ze dribbelen of zelfs vanuit stap over in galop (maar dan met 't tempo van stappen). Het ziet er vast erg mooi uit enzo, maar na een half uurtje zweet ze zich dood, zeker met dit weer. Zijn er meer mensen met dit probleem en wat kan ik het beste doen? Als ik haar een rondje laat draven in een hoger tempo en daarna weer terug neem in stap dan gaat het wel weer, zolang ik de teugel laat hangen, alleen als ik dat doe dan loopt ze precies waar ze zelf wil lopen en dat is ook weer niet mijn bedoeling...

Anoniem

Re: Achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:01

Teugels gewoon op maat houden en niets doen met de hand.
Het is namelijk erg aantrekkelijk zelf het gewicht op te gaan zoeken Lachen

Is ze goed voor het been, meestal is dat niet het geval en dan kun je ook niet naar de hand toe rijden Lachen

En wat voor bit heeft ze in?
Een bit wat voor haar als scherp aanvoelt, daar willen ze ook graag achter kruipen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 17:47

Ze is erg goed voor het been, maar omdat het een lippizaner is, is de stap vrij kort, ze gaat dan dus al heel gauw over op draf, of zelfs galop. In deze gangen is ze overigens heel erg goed regelbaar en heeft ze minder (tot helemaal niet) de neiging achter de teugel te lopen, alleen in stap dus niet. Het bit is een dubbelgebroken trens dus dat zal t probleem niet zijn

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 06:59

Niemand?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 07:10

Ook in stap gebruik maken van je eigen zit. Vooral in stap is het nog wel eens aanlokkelijk om nog meer met je handen in te werken op de teugels. In draf/ galop richt jij je meer op je evenwicht bewaren of lichtrijden etc. waardoor je je aandacht ergens anders op legt waarschijnlijk.

Heb je al wat zijgangen geprobeerd? Een paard dat bij iedere hulp om te verruimen een andere gang verkiest is trouwens niet zo goed aan je been als je denkt, dan vlucht deze juist voor je been. Probeer de middenweg te vinden, verruimen en pasjes opzij en probeer er goed aan te denken je overgangen actief te rijden. Bij een paard dat van nature de hals al buigt is het nog steeds belangrijk om van achter naar voren te rijden..

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:09

voorwaarts rijden en contact houden, niet trekken.
suc6

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 11:14

Ik trek niet, dat even op de eerste plaats! Het paard is in galop en draf zeer goed regelbaar. uitstekend te verruimen en verkorten, alleen stap geeft problemen. Ik zal eens wat zijgangen proberen inderdaad. Dat ging nou niet echt omdat we met de groep het bos in waren hihi maar ik zal t in de bak eens een poging geven!

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:33

probeer je hand op z'n plaats te houden en wat te sluiten, maar wel meegaan met de beweging van de paardenmond. Dan ga je daar met je been tegenaan drijven, zodat je paard je hand op gaat zoeken.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 16:18

Thanks Suziehj! Ga ik Maandag gelijk proberen, samen met het rijden van zijgangen en ik denk dat wat meer overgangen van draf terug naar stap ook helpen, omdat ze dan meestal de eerste paar pasjes goed loopt, en dan probeer ik dat aantal pasjes gewoon voorzichtig steeds meer te maken.

Wat me al wel opviel is dat ze vooral achter de teugel gaat lopen als ze zichzelf ergens over opwindt of het niet met mij eens is... Ze maakt dan meer knieactie, richt zichzelf meer op... loopt echt te showen dus... Afgelopen maandag hielden we even halt in het bos omdat er een paar achterblijvers moesten aansluiten... Madam wou absoluut niet stilstaan. Vooruit, achteruit, deed op een gegeven moment zelfs galop op de plaats(!) zolang ze maar niet stil hoefde te staan...

Ik heb een beetje het idee dat ze geleerd heeft (het is een manegepaardje) dat ze door mag lopen zodra ze achter de teugel loopt omdat de eerste reactie (van de meesten denk ik ten minste) dan is om de druk op de teugel te verminderen.

De instructeur roept dan ook meestal dat ik haar meer teugel moet geven, maar zelfs als ik de teugel bij de gesp vast heb wil ze nog achter de teugel lopen. Bovendien is ze dan qua tempo niet meer goed te reguleren...

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 11:17

Vandaag heb ik het weer een poging gegeven. Wederom een buitenrit dus zijgangen werd een beetje moeilijk, maar door haar met mijn zit wat meer naar de teugel toe te rijden maakte ze zich inderdaad wat langer in de hals en kon ik toch nog een licht contact met de mond onderhouden zonder dat ze gelijk achter te teugel liep. Geweldig! Bedankt voor de tips allemaal!!!

terroel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:01

je handen heel stil houden en geen druk uit oefenen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 08:39

De oplossing was al gevonden, maar bedankt iig Lachen

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:35

Super zeg dat je een oplossing hebt gevonde, veel succes verder!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 11:36

Dank je. Ik moet zelf nog wel elke keer een beetje in het 'gevoel' komen, maar na een paar pasjes loopt ze toch al gauw met een mooie lange hals. En ook terugnemen in stap is geen probleem meer, zolang ik maar been blijf geven en goed op mijn zit let.